Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Truckførerbevis, må man være 16 eller 18?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er 18 på å kjøre truck. Ikke mer å diskutere. Om det er lukket område, har ikke noe å si. Er forskrift 555 om "sikker bruk av arbeidsredskap" som fastsetter reglene.

Er heller ingen andre klasser som dekker truck. Skal du kjøre truck, så MÅ du ha teoretisk å praktisk opplæring etterfulgt av en eksamen i begge dela. Og til deg over der....MC å snøscooter hører IKKE sammen. Erverver du deg førerkort klasse A, så må du alikevel ta førerkort klasse S om du ønsker å kjøre snøscooter.

Lenke til kommentar

Det skjer ganske mange ulykker på lukket område også, uten at det er små barn involvert. Hensikten med truck-bevis er at man for det første skal beherske trucken (noe som sjelden er noe problem), men man skal også vite veks hva som kan lastes på en europall, hvordan man skal ha gaffler under kjøring, hvor på gafflene lasten kan fordeles, kunne se for seg veltelinjen og veltefaren, hvilke momenter om gir økt slitasje, kunne navngi alle komponentene på trucken, å ikke minst lære seg grundig vedlikeholdspunkter på en truck og forskjell på batteri-truck, dieseltruck, gass-truck osv. Hvorfor aldersgrensen er 16 å ikke 18, har jeg ingen formening om, men det er sikkert en tanke bak

Lenke til kommentar

Jeg tok trucklappen som 17-åring, men fikk den ikke før jeg var 18. Her er reglene:

 

Når du er 16 kan du ta teori-prøven og delta på teorikurset som samtidig avholder prøven.

Når du er 17 har du lov til og øvelseskjøre med ledsager.

Når du er 18 har du lov til og ta oppkjøringen, for å få trucklappen.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar
Jeg tok trucklappen som 17-åring, men fikk den ikke før jeg var 18. Her er reglene:

 

Når du er 16 kan du ta teori-prøven og delta på teorikurset som samtidig avholder prøven.

Når du er 17 har du lov til og øvelseskjøre med ledsager.

Når du er 18 har du lov til og ta oppkjøringen, for å få trucklappen.

 

Hahaha, Veien til Trucklappen. Artig :) Må ledsager se på da? eller sitte på? er jo ikke plass til å sitte på de truckene på jobben.

 

Jeg skal ha truckkurs om 1 uke. Men dere må være enige med meg, at det skjer mer ulykker på veien der mopeder er innblandet enn inne på f.eks et lager der det ferdes truck.

Lenke til kommentar

joda, det kan så være. men trur ikke den rette måten å utjevne det på, er å fjerne truck-opplæringa for å få opp ulykkes-tallet. Er to forskjellige ting å da. Moped er et fremkomstmiddel, mens en truck er et arbeidsredskap å har derfor helt forskjellige bruksområder. Kan jo også legge til at moped brukes av 16-åringer, mens truck brukes for det meste av godt voksene

Lenke til kommentar
Det er så teite regler i Norge.

 

Det er ikke farlig å kjøre truck på lukket område, det kommer akkurat ikke en løpende unge i lageret for å si det sånn.

du kan ferdes i trafikken med moped fra du er fylt 16, noe som er 80 ganger så farligere....

 

HeHe, men hvis du ødelegger noe til 200 000kr, hvem skal betale ?

Forsikringa ? Det skal jeg love deg den ikke gjør, de er ikke interesert i å betale en eneste kroner de ikke absolutt må.

Lenke til kommentar
Det er så teite regler i Norge.

 

Det er ikke farlig å kjøre truck på lukket område, det kommer akkurat ikke en løpende unge i lageret for å si det sånn.

du kan ferdes i trafikken med moped fra du er fylt 16, noe som er 80 ganger så farligere....

 

HeHe, men hvis du ødelegger noe til 200 000kr, hvem skal betale ?

Forsikringa ? Det skal jeg love deg den ikke gjør, de er ikke interesert i å betale en eneste kroner de ikke absolutt må.

 

De som laget denne regelen tenkte nok ikke på at fabrikken taper mye penger på det pga. ferske 16 åringer, som kan ødelegge noe til verdi av 200.000 kr. (jeg er 17 da, men men)

Lenke til kommentar
Jeg tok trucklappen som 17-åring, men fikk den ikke før jeg var 18. Her er reglene:

 

Når du er 16 kan du ta teori-prøven og delta på teorikurset som samtidig avholder prøven.

Når du er 17 har du lov til og øvelseskjøre med ledsager.

Når du er 18 har du lov til og ta oppkjøringen, for å få trucklappen.

 

Hahaha, Veien til Trucklappen. Artig :) Må ledsager se på da? eller sitte på? er jo ikke plass til å sitte på de truckene på jobben.

 

Jeg skal ha truckkurs om 1 uke. Men dere må være enige med meg, at det skjer mer ulykker på veien der mopeder er innblandet enn inne på f.eks et lager der det ferdes truck.

 

Ledsageren skal teoretisk alltid gå maks en meter fra trucken mens du kjører.

 

Trucklappen er delt inn i 10 kategorier, pluss en ektra lapp for ekstra utstyr og en for personløfting. De fem første lappene går opp til 10 tonn løftekapasitet, mens de fem siste er for alt over 10 tonn.

 

Det du skal tenke på, er at om du kjører en liten 2,5 tonns truck så veier disse gjerne 4,5 kilo. Det er enorme krefter du styrer, selv om du kjører meget sakte. kjører du en slik truck i 2 km/ t er det mer enn nok til og penetrere menneskekroppen med gaflene. Når du kjører truck har du NULL følelse på krefene du styrer. Det er utrolig lite som skal til før du lemster en person - noe som er den mest vanlige ulykkene med truck. Rygging er også meget farlig, for trucken stopper ikke før du har skvist et menneske totalt flatt mot veggen. At du ødelegger varer for 200.000 er din minste bekymring som truckfører, personskader er mye værre.

 

Skade på andre er en ting, men å skade seg selv er like lett. Kjører du f. eks med gaflene for lavt i 10 km/t med samme truck som beskrevet over, og du treffer en kant i underlaget, vil du bli kastet i frontruta med enormt kraft. Mange har dødd eller blitt alvorlig skadet grunnet indre blødninger som da fort oppstår når du treffer rattet - og indre skader er vannskelig og oppdage før det er for sent. En annen ting er hvis du svinger litt brått med en truck, selv om du ikke har last på gaflene, kan du lett tippe sidlengs. Gjør du det, kan du lett mose hodet ditt mellom bakken og sikkerhetsbøylen(eller overkroppen, som er nesten like ille).

 

Har du lappen, og er i arbeid, teller omtrent alle ulykker som arbeidsulykker (selvsagt ikke om du dreper noen med vilje). Hvis du derimot skulle kjøre på en person uten lappen, står du helt alene uten noen form for forsikring i ryggen, og du vil bli økonomisk ruinert som 17-åring. Det er lite kult.

 

Ja, det skjer kanskje flere ulykker grunnet mopeder, men de veier ofte ikke mer enn noen hundre kilo. Med de minste trucklappene, kan du fort kontrollere maskiner på størrelse med små lastebiler, som fort veier 40-50 tonn. Det er store krefter ute og går, og det er akkurat dette du skal lære under opplæringen. En truck er et arbeidsredskap, ikke et fremkomstmiddel.

 

Jeg skjønner hva du tenker, og jeg tenkte slik før jeg tok lappen selv (jeg er 19 år nå). Men, etter å ha vært igjennom teorikurset forstår du virkelig hva du holder på med - spesielt om du ikke har tatt billappen fra før.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar
Er 18 på å kjøre truck. Ikke mer å diskutere. Om det er lukket område, har ikke noe å si. Er forskrift 555 om "sikker bruk av arbeidsredskap" som fastsetter reglene.

Er heller ingen andre klasser som dekker truck. Skal du kjøre truck, så MÅ du ha teoretisk å praktisk opplæring etterfulgt av en eksamen i begge dela. Og til deg over der....MC å snøscooter hører IKKE sammen. Erverver du deg førerkort klasse A, så må du alikevel ta førerkort klasse S om du ønsker å kjøre snøscooter.

det var da noe sånt før..(sikkert bare i hodet mitt) I fail.. jeg mente ikke det var lovlig på lukket området, men at han kansje fikk lov..

 

edit: en meter fra? da hadde jeg vert nervøs :p

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Stemmer, er 16 år på å kjøre Truck, men du har ikke lovt å kjøre truck på allmen vei uten å ha klasse B.

 

Så lagerkjøring og slikt så har du lovt å kjøre så snart du har trucklappen i handa.

når i "#¤¤%" kjører man truck på "allmenn vei" da? :p kan hende man får et kick i fylla, men da spiller det heller liten rolle om man har lov(å kjøre truck) eller ikke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...