Gå til innhold

Problemer med ubuntu 8.04 LTS x64 installasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver å installere linux for første gang, prøver å laste inn x64 versjonen av Hardy Heron.

Har lasta ned og brent iso-filen på cd. Men uansett hva jeg gjør, så skjer dette:

 

Om jeg velger å prøve ubuntu uten å gjøre forandringer på datamaskin, eller om jeg går til installasjon, eller om jeg velger å sjekke cd for feil, så skjer dette:

 

Den laster linux kernel, ubuntu logo kommer med noe som indikerer at den jobber under, sånn bare fom flyr fram og tilbake.

 

Etter det så får jeg opp dette på skjermen

 

[189.728510] Buffer I/O error on device fd0, logical block 0

[201.875087] Buffer I/O error on device fd0, logical block 0

[227.217149] Buffer I/O error on device fd0, logical block 0

.

.

.

osv

[6**.******] Buffer I/O error on device fd0, logical block 0

 

BusyBox v.1.1.3 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in Shell (ash)

Og så at jeg må skrive help for å få liste av built-in commands...

 

Jeg har brent iso filen to ganger, en gang på maks hastighet, og en gang på lav hastighet (8x).

 

Er det noen som har vært borti dette her? Jeg kommer ingen vei... skal installere 64-bit versjon som sagt, og har vista på en egen partisjon, har lagt av 80GB til linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fd0 er diskettstasjonen så vitt eg veit, så eg trur kpolberg sitt svar kanskje skal fungere.

 

Linux krever en del. 256mbyte ram og 500MHz CPU for og gå nogenlunde.

Det er tull.

 

Når nyeste ubuntu krever og starte Godt som live for og installere. Og Live krever 256megabyte ram.

Og nedlaste ledetekst versjonen er uaktuelt siden det blir alt for tungvindt.

 

Nedlasta heller Mint. Men feilbrendte der, tok en evighet og komme seg inn.

Lenke til kommentar
Når nyeste ubuntu krever og starte Godt som live for og installere. Og Live krever 256megabyte ram.

Og nedlaste ledetekst versjonen er uaktuelt siden det blir alt for tungvindt.

Du er klar over at du får opp spørsmål om hva du ønsker på akkurat samme måte som ved live-install i "ledetekstversjonen"? Vil ikke si det er spesielt mye vanskeligere, men det ser jo en del styggere ut da.

 

Og en ting må du være så snill å huske, Linux er ikke Ubuntu. Du kan godt si at Ubuntu krever en del, for det gjør det, men det betyr ikke at Linux generelt krever mye, for jeg kjører linux på en 200Mhz ARM (router) og vet at det ikke er sant.

 

 

EDIT: hva gjelder trådstarters problem så må du forsøke å stille inn i bios. Å sette kontrollerene til IDE eller "native" modus kan hjelpe, eller kanskje du må legge til irqpoll, acpi=off eller noapic som boot options... Synes det er utrolig kjipt at ikke kernel-utviklerene gidder å fokusere på dette, da det ødelegger opplevelsen for veldig mange.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
EDIT: hva gjelder trådstarters problem så må du forsøke å stille inn i bios. Å sette kontrollerene til IDE eller "native" modus kan hjelpe, eller kanskje du må legge til irqpoll, achi=off eller noapic som boot options... Synes det er utrolig kjipt at ikke kernel-utviklerene gidder å fokusere på dette, da det ødelegger opplevelsen for veldig mange.

 

...regner med du mener acpi=off? :-)

Lenke til kommentar

Ble ikke idag tidlig likevel, men sitter og knoter nå ikveld, disabla floppy i BIOS.

Det tok bort feilmeldingene om fd0, men så hopper den nå bare til:

 

BusyBox v.1.1.3 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash)

Type 'help' for a list of built in commands

 

(initframs)_

 

Jeg skjønner ikke helt hva Northwave og Comicz mener med å sette kontrollerene til IDE eller native modus, legge in irqpoll, acpi=off eller noacpi...

Lenke til kommentar
Ble ikke idag tidlig likevel, men sitter og knoter nå ikveld, disabla floppy i BIOS.

Det tok bort feilmeldingene om fd0, men så hopper den nå bare til:

 

BusyBox v.1.1.3 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash)

Type 'help' for a list of built in commands

 

(initframs)_

 

Jeg skjønner ikke helt hva Northwave og Comicz mener med å sette kontrollerene til IDE eller native modus, legge in irqpoll, acpi=off eller noacpi...

 

Se litt her for hvordan du legger til ekstra parametere til oppstarten.

 

atlef.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...