Gå til innhold

Panasonic først ute


Anbefalte innlegg

Må vel bare slenge meg på og ønske meg at det kommer et godt utvalg av kompakt, lyssterk fastoptikk mellom 10 og 25mm og at minst ett hus i systemet tilbyr rammesøkerinspirert form og betjening (ironisk hvis panaleica skulle feige ut nå slik de har holdt på med kompakter og speilreflekser) . Hvor raskt går det an å jobbe med fokuspunktzoom i evf-en og manuellfokus i praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor raskt går det an å jobbe med fokuspunktzoom i evf-en og manuellfokus i praksis?

Panasonic hevder at kit-zoomen skal fokusere fra 2meter til uendlig på 0.3-0.4 sekunder, i følge imaging-resource. Den relativt raske kontrastbaserte autofokuseringen er grunnen til at ikke alle FT objektivene kan benyttes, -motorene er ikke sterke/raske nok på de øvrige.

 

Edit: Og manuell fokus skal fungere veldig bra i følge et sted jeg leste, -når du vrir på fokusringen forstørres fokusområdet i søkeren så det er lett å se skarphet. I tillegg skal det være enkelt å få se dybdeskarphet og effekt av lukkertid mens du fokuserer/komponerer.

Endret av kaian
Lenke til kommentar
Skjermen på sin side er utstyrt med 460 000 bildepunkter og er på 3 tommer (7,6 cm).

 

Sier meg ingenting, hvilken oppløsning skal det tilsvare?

Ca 480x320 pixler, avhenger litt av sideforholdet på skjermen.

480x320 = 153600 pixler ;).

 

 

Det står 3:2 i sideforhold hos panasonic, det blir 831x554 (460374 pixler) og ikke 460000.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Panasonic hevder at kit-zoomen skal fokusere fra 2meter til uendlig på 0.3-0.4 sekunder, i følge imaging-resource. Den relativt raske kontrastbaserte autofokuseringen er grunnen til at ikke alle FT objektivene kan benyttes, -motorene er ikke sterke/raske nok på de øvrige.

 

Edit: Og manuell fokus skal fungere veldig bra i følge et sted jeg leste, -når du vrir på fokusringen forstørres fokusområdet i søkeren så det er lett å se skarphet. I tillegg skal det være enkelt å få se dybdeskarphet og effekt av lukkertid mens du fokuserer/komponerer.

 

Jepp. Har lest de samme kommentarene, men får presisere at jeg nok er ute etter utløserforsinkelse, og om forstørret fokusområde påvirker denne. Utløserforsinkelse er pri 1, deretter kommer motorhastighet og presisjon i ringene.. :)

Lenke til kommentar
Skjermen på sin side er utstyrt med 460 000 bildepunkter og er på 3 tommer (7,6 cm).

 

Sier meg ingenting, hvilken oppløsning skal det tilsvare?

Ca 480x320 pixler, avhenger litt av sideforholdet på skjermen.

480x320 = 153600 pixler ;).

 

Det står 3:2 i sideforhold hos panasonic, det blir 831x554 (460374 pixler) og ikke 460000.

480x320 pixler (3:2) kan stemme bra med ca 460 000 bildepunkter. Dvs. 3 bildepunkter per pixel, samt en liten avrunding for å få et pent tall fremfor et nøyaktig ett.

Lenke til kommentar
Merklig da at photoshop på norsk har oversatt pixels til bildepunkter og absolutt ingen bruker RGB subpixels til å angi oppløsning på skjermer.

Det er faktisk en bekymringsfull stor andel av produsenter som gjør dette. Da særlig på små LCD skjermer (f.eks. Nikons 3" LCD som har 640x480 piksler, oppgitt som ca 920000 punkter!).

 

At det er teit, det kan vi være enige om.

 

Tom

Lenke til kommentar

Siden det ikke er kommet opp en artikkel om det ennå, vil jeg nevne det her.

Panasonic har nå vist fram en prototype av et kamera med HD videoopptak i G serien. På bildene står det kun DMC-G på ene siden og HD på andre siden, men folk snakker om "G1 HD". Kameraet skal vissnok ellers være identisk med G1 og en pris har også blitt nevnt, $1,400.

 

Det er en drøy pris og gjør at i alle fall jeg vil drøye med å kjøpe en "halvferdig" G1 til HD-versjonen kommer på markedet.

 

Samtidig virker det som om Olympus' variant av micro 4/3rds heller ikke er klar riktig ennå, slik at de som virkelig ønsker å satse på dette formatet kanskje må vente i noen måneder til. Men det vil vi få se mer om i dagene som kommer.

 

Kilder: dpreview's panasonicforum samt lenker videre derfra :B

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...