Gå til innhold

på liunx forumet er det en del..


Anbefalte innlegg

mennesker som heller burde holde kjeft.

Det er altformange "typer" som sier "søk" "les manualen" "gå tilbake til

windows".

 

hva pokker er dette for tull, det er jo bare et forum og hvis du ikke liker

headingen så styr unna !!

i og med at dette er et forum er det jo lov og spørre, og for all del

selfølgelig søker vel også mange på sine spørmål først, men får ikke det

svaret de da vil ha.

 

nå får survehodene ligge unna og la de som gidder svare.

Dette er den desidert mest fiendlige delen av forumet, og stakkar den som ikke kan nok om linux hand skal få høre det !!! :grumpy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ingenting om Linux selv men jeg har lest en del av disse postene du snakker om. Muligens noe av det du sier er riktig, men Linux krever jo at du setter deg grundig inn i diverse dokumentasjon.

 

Å spørre om helt grunnleggende kommandoer i et forum fordi du ikke har giddet/visst om at du må lese litt er jo bare provoserende.

 

Greit at det går an å spør om hjelp men noe må man da gjøre selv!

Lenke til kommentar
Når det gjelder null som meg på Linux, så ser jeg frem til at det kommer en FAQ her på HW, ville vært om de også la til en ordliste over ord og uttrykk som ikke eksisterer i Windows verdenen  :)

 

Glimrende forslag! :yes:

 

Jeg selv har lagt inn RedHat 8 på min gamle P3 500 maskin, men har liten tid til å lese hele manualer. Men har lagt det inn for å leke med når man har tid for å lære litt her og der, men en FAQ og en miniintroduksjons kurs over terminal kommandoer hadde vært genialt.

 

Noen Linux geeks som melder seg frivillig til å hjelpe HW.no til noe slikt?

Lenke til kommentar

Jeg har stilt dummer spørsmål her uten å bli flamet, men det er kanskje bare meg :roll: Husk at jeg spurte om hvor jeg skulle finne diverse libs og hvordsan jeg kjørte et program jeg hadde nstallert. Ikke ltt å komme fra windows og vite at du bare skriver 'gaim' i console så starter det! Mer cd blla cd bla/bla osv..

Lenke til kommentar
Når det gjelder null som meg på Linux, så ser jeg frem til at det kommer en FAQ her på HW, ville vært om de også la til en ordliste over ord og uttrykk som ikke eksisterer i Windows verdenen  :)

 

Det er jo tusenvis av slike faq'r rundt på nettet, den som søker den finner, ser ikke akkurat behovet for en til.

 

Poenget er vel kanskje at man må ha evnen til å finne ut av ting på egenhånd, hvertfall prøve et par ganger før man spør, det er som regel _alltid_ noen som har vært borti samme problemstilling.

 

Google og diverse forum er vel stikkordene her.

Lenke til kommentar
 

Jeg selv har lagt inn RedHat 8 på min gamle P3 500 maskin, men har liten tid til å lese hele manualer.

 

Her er nok grunnen til at linux n00ber som for eksempel meg spør på forumet. Jeg har heller ikke nok tid til å skulle sette meg ned og lese en fra før nokså komplisert bok.

 

Men det er jo noen her som virkelig hjelper da.. Det må jeg si..

Lenke til kommentar
Når det gjelder null som meg på Linux, så ser jeg frem til at det kommer en FAQ her på HW, ville vært om de også la til en ordliste over ord og uttrykk som ikke eksisterer i Windows verdenen  :)

 

Det er jo tusenvis av slike faq'r rundt på nettet, den som søker den finner, ser ikke akkurat behovet for en til.

 

Poenget er vel kanskje at man må ha evnen til å finne ut av ting på egenhånd, hvertfall prøve et par ganger før man spør, det er som regel _alltid_ noen som har vært borti samme problemstilling.

 

Google og diverse forum er vel stikkordene her.

 

akkurat det jeg mente :D det er vel for svarte mulig og spørre uten og

få slike svar grrrr.

faq`s gir nødvendig ikke akkurat det svaret DU vil ha ?

klø deg i hue og ligg unna :evil:

 

en annen ting er at du muligens sitter på en annen maskin og ikke har alverdens tid til og søke, da er det greit og spørre.

Det er faktisk noen som jobber/studerer her også og ikke bare slenger hjemme.

Lenke til kommentar

Det kommer an på. Spør du 'hva gjør rm?', tror jeg fort du får en 'Google ffs', RTFM eller 'S Ø K' i trynet. Svaret er enkelt, men det er såpass enkelt at man bør kun finne ut av det selv, og da helst før man skriver 'rm -f -d -r' fra root.

Lenke til kommentar

Det er en del triks man kan gjøre for å få svar, eller se på det på denne måten, "hvordan motivere mennesker som kan mye om et tema til å svare på mitt spørsmål frivillig og uten betaling."

 

Yes, du er ikke pliktig noe svar, oppfør deg deretter.

 

Enkle regler :

 

Topic :

unngå : hjeeelp, installasjonsproblemer

Skriv heller : Har problemer med installering av rh 7.0

Enda bedre : Problemer med partisjonering under rh 7.0 installasjon.

 

Spørsmål :

Unngå : Linux er dritvanskelig, får ikke til å gjøre x.

Heller : Prøver å gjøre x. men får det ikke til. Tips anyone?

Enda bedre : har system x, og distro y.y. Prøver å gjøre x, feiler med melding yyy. Er det noe jeg gjør galt? Tips og lenker til fiks mottaes med takk.

Nirvana : Har system x, distro y.y. Prøver å gjøre x, men det feiler med melding y. Søkte på google etter <søkestreng> men fant ikke noe som passet. Hva er det jeg misser? Tips og lenker mottaes med takk.

 

Klarer man å stille spørsmål riktig så vil folk stort sett hjelpe deg.

Lenke til kommentar
ahh, sorry jeg glemte helt at det er noen som aldri gjør feil og ikke mister noen info.

 

Hvis det er meg du refererer til, så kan det nevnes at jeg bortimot ikke har snørra peiling på linux. Men skulle jeg begynt en plass, hadde det nok blitt en tut eller en faq.

 

Sånn bør vi nybegynnere bli også :D

Ett lite øyeblikk så går det nok greit, jeg skal bare søke litt .......

 

Ingen grunn til å ta det så bokstavelig. Du ignorerer eller har ikke fått med deg poenget mitt. Det er litt leit, i grunn. Særlig hvis det er på trass.

Lenke til kommentar

det er ikke trass ei heller bølleskap,

men flate fakta, sorry men sånn er det bare her.

 

ps ! det var ikke deg jeg mente :D

 

En kompis av meg fikk slettet hele hardisken pga av "dårlig humor "

fra dette forumet og det fikk meg til og poste en del skitt her.

 

svinepelser uten sosial intelligens bør holde seg til mirc osv. og holde seg

ute fra disse forumene.

Lenke til kommentar
mennesker som heller burde holde kjeft.

Det er altformange "typer" som sier "søk" "les manualen" "gå tilbake til  

windows".

 

Jo, men du MÅ prøve å forstå at folk blir litt leie, når man har akkurat samme spørsmålet to topic's under, bare med et litt annet ordvalg. Man kan da heller ikke FORLANGE å få svar på problemet sitt - ingen grunn til å bli sur for det. Husk at folk er her på frivillig basis, og at dette forumet ikke er en vanlig "helpdesk"

Jeg må innrømme at jeg ikke er særlig flink til å svare på ting. Ofte fordi jeg ikke har peil, eller jeg rett og slett ikke forstår spørsmålet. Det hjelper meg svært lite med spørsmål som: "X vil ikke starte, hjeeeeeeelp!!!!". Det er/blir VELDIG vanskelig å gi noe svar på slikt, når brukeren ikke har gitt noen opplysninger på hva han/hun har forsøkt på forhånd. Bruk litt mer tid på å forklare hva som er feil (eller hvordan feilen arter seg), på en ordenlig måte!!

En fin måte å søke etter svar på google, er å rett og slett putte (kopiere/lime inn) hele feilmeldinga i tekstboksen. Som regel har mange hatt samme feilmeldinga som deg.

Mange nybegynnere på Linux forventer at overgangen fra Windows skal gå helt automatisk og smertefritt - skal ikke være noen sak liksom. Men ofte gjør det ikke det, hvis man setter opp Linuxboxen sin selv. Hvis brukeren da viser tegn til å IKKE ville lese manualer, søke på Internett osv, synes jeg faktisk en kommentar som "gå tilbake til Windows" er berettiget. Ikke noe spesiellt uhøflig i det, synes jeg.

Lenke til kommentar

Folk prater om RTFM .. er ikke sikkert alle har en manual da!

 

Greit at man kan søke osv. Men grunnen til at dette forumet er tilstede er for at folk enkelt og greit skal kunne løse problemene sine. Hvis dette ikke skal være lov lenger, så kan det jo liksågodt stenges da. Uansett hvis man leter godt nok, finner man en løsning på problemet med et søk. (ja kommer litt an på da) ..

 

Men klart et sted går jo grensen også da. Man trenger jo ikke spørre om hvor man skal laste ned winzip liksom.

Lenke til kommentar

Må si meg litt enig i begge sider av saken.

Det er helt klart mange som er litt for kjappe ut og sier "RTFM" ol. og kunne kanskje like fort svart på spm. og hjulpet personen. Jeg skjønner at folk blir fort lei. Kan ikke dere som er så leie heller lage en post med de mest vanlige problemene og heller henvise til den. Hvis det plager dere så utrolig mye, gjør heller noe med det, botsett fra å klage.

 

Til alle dere som stiller "teite" spm, gjør som burre sier og still korte, konkrete spm. Hvordan kan du forvente å få et svar når personen som skal hjelpe deg, ikke vet hva du spør om.

 

De som stiller "teite" spm, plager meg engetlig ikke så mye. Vi kan nok alle forbedre oss litt. Hva med å si "kan du forklare det litt nærmere" funker også. Jeg poster ganske lite på forumet her, mye av grunnen er pga holdingen til folk her (helt klart mange supre brukere, men også mange ikke fult så bra).

 

Poenget er vel egentlig, alle som klager, syter ol. over alt mulig. Da mener jeg erfarne brukere som klager over newbies og vice versa.

Slutt å klag og heller gjør noe med det. Hvordan kan noe, noen gang bli bedre hvis alle klager og ingen gjør noe (med untak av de nye linux sidene til hw.no som kommer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...