Gå til innhold

vil bedre veier føre til mer forurensning?


Anbefalte innlegg

Det koster nå 30 kroner å ta bybussen i Trondheim... å kjøpe månedskort eller semesterkort er litt billigere, men jeg syns nesten ikke det er noen forskjell. Det er ALT for dyrt. Nå har jeg riktignok kjøpt meg sykkel for å få råd til å komme meg noe sted, men jeg tenker familier etc. heller velger å kjøpe bil. Det burde kostet maks 10 kroner per vei med bussen, og den burde være 100% offentlig regulert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beregninger viser at svaret er 2-delt:

 

- I byene vil bedre/større veier føre til økt forurensing. Dette begrunnes utifra at økt tilgjengelighet fører til økt bruk. Den økte bruken fører til mer forurensing som mer enn oppveier den reduksjonen i forurensing som kommer fra reduserte køer.

 

- Utenfor byer fører bedre veier til redusert forurensing. Dette fordi trafikkmengden i utgangspunktet ikke redusert pga lav kapasitet, altså vil ikke større veier føre til mer trafikk. Den trafikken som eksisterer vil bare flyte bedre, noe som gir reduserte utslipp.

Kilde? Ellers synes jeg det høres veldig fornuftig ut. Det støtter det jeg sier; kollektivtrafikk innad i byene, bedre standard på veiene utenfor byer.

 

Dette er konklusjonene fra en rapport SINTEF utarbeidet på oppdrag for Opplysningsrådet for Veitrafikken, utgitt 28.02.2007. Ser faktisk at eg tok litt hardt i når eg sa at reduksjonen av utslipp i byene blir oppveid av økt trafikk. Rapporten sier bare at "økt trafikk bidrar til å redusere miljøgevinsten i byene".

 

Rapporten kan leses i sin helhet her: http://sintef.no/upload/Teknologi_og_samfu...apport-ver6.pdf

Endret av bvlgari
Lenke til kommentar

Mens vi er inne på det, her i Tromsø koster det 25 kr for turen. Uansett hvor langt eller kort du skal, så lenge det er innenfor bygrensene (er ikke så mye plass å reise på). Og da har du en billett du kan bruke som varer i en time.

I tillegg har Tromsbuss (Eller Cominor som de heter nå) kuttet ned i rutetilbudet.

 

Skjønner ikke hvordan det her skal oppfordre til å reise kollektivt. Når jeg tar lappen i oktober kan de bare si hva de vil, buss er noe herk.

 

Ellers blir det riktig som han sa tidligere, i småbyer og ute i distriktene bør veier forbedres, men midt i storbyer bør de tenke kollektivt...

Lenke til kommentar

Det blir gjort på samme måten her i Stavanger også. Bomring rundt byen, billett varer 1 time.

 

Samtidig reduseres rutetilbudet og billettprisen stiger.. Dette er en logikk som ikke henger på greip. En del av kostnadene til kollektivtrafikk er jo allerede subsidiert av det offentlige, men busselskapene har jo fått samme økningen i drivstoffpriser som alle oss andre.

 

En løsning kunne vært å frita kollektivtrafikk for moms og/eller avgifter på drivstoff, og da samtidig satt ned prisene med 20-30 %.

 

For å sitere RIMI: Det enkleste er ofte det beste.

Endret av bvlgari
Lenke til kommentar

En ting til: For å redusere utslippene er den beste løsningen å fjerne engangsavgiften på nye biler. Vips, halv pris på nye biler.

 

For hvor mye forurenser egentlig gamle biler? SINTEF har gjort undersøkelser som viser at i 2007 var andel av biler som var eldre enn 15 år på 21%. Men samtidig stod de for hele 70% av CO-utslipp og 60% av NOx-utslipp.

 

Sitat: "Disse resultatene viser at det ikke er miljøvennlig med alle de gamle kjøretøyene som utgjør en vesentlig del av bilparken. Det vil være god miljøpolitikk å stimulere til en raskere utskifting av kjøretøyene. Norge har en bilpark med en gjennomsnittsalder på over 10 år. Dette er blandt de høyeste i Europa".

Lenke til kommentar

det viktigeste med bedre veier blir vel at man får mindre ulykker. men jeg mener man burde spyttet inn penger i tog. høyhastighets tog mellom Trondheim, Bergen Oslo ol.

 

enten må de bedre veiene kraftig eller bygge ny og god alternativ transport. i alle fall over lengre strekninger og der det er mye folk.

Lenke til kommentar
det viktigeste med bedre veier blir vel at man får mindre ulykker. men jeg mener man burde spyttet inn penger i tog. høyhastighets tog mellom Trondheim, Bergen Oslo ol.

 

enten må de bedre veiene kraftig eller bygge ny og god alternativ transport. i alle fall over lengre strekninger og der det er mye folk.

 

Enig! Pluss tog til Tromsø.

Lenke til kommentar
Er det mulig å få private firmaer fra andre land til å bygge veg for oss? Dette må da være mye mer effektivt, man slipper det enorme byråkratiet som suger vekk så enormt av pengene som går til veg + at man slipper å tenke på renter osv.

I prinsippet er det mulig, men i praksis er det vanskelig å tiltrekke seg utenlandske entreprenører. Det er ikke uten grunn at en del av Stoltenbergs "samferdselsløft" er utadrettet arbeid mot utenlandske entreprenører for å få dem til å vise mer interesse for å bygge ut i Norge.

 

For øvrig er det private entreprenører som bygger ut samtlige veier i Norge per i dag (Mesta er et privat firma som konkurrerer med andre firmaer). Man har også begynt å ta i bruk såkalt OPS som innebærer at private firmaer får enda større ansvar i slike prosjekt.

 

Det er fullt mulig.

Feks. E18 mot kristiansand bygges ut av Bilfinger Berger, et tysk selskap.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Det er helt klart at bilparken utgjør en del av dette, og man bør gjøre noe med det. Ble veldig sjokkert når jeg var i London, hvor folket har lavere lønninger enn nordmenn, men likevel hadde MYE nyere biler. Nemlig, for at bilene var mye billigere. Man ser jo det på at Norge har en av de eldste bilparkene til tross for vår rikdom.

 

Jeg vet at sosialistene og venstrefløyen har problemer med å sette ned avgifter, for det føles som å "lette avgiftstrykket" ikke er helt hva de er ute etter.. Uansett, er det ikke mulig med en ordning som strekker seg over en hvis tid? Lavere avgifter i noen år, 5-10-15 år? Og skattelette eller pengeutgivelse burde oppstå hvis man kjøper hybrid eller el-biler - hvis det ikke er allerede en slik ordning?

Lenke til kommentar
En ting til: For å redusere utslippene er den beste løsningen å fjerne engangsavgiften på nye biler. Vips, halv pris på nye biler.
Og vips, så har vi også halv pris på den eksisterende bilparken. Staten mister skattekroner, og norske bileiere vil få redusert verdien av bilene sine med mange titalls milliarder kroner. Dyrt forslag :)

 

Alternativt forslag: Øk vrakpanten. Å fjerne engangsavgiften gir ingen garanti for at gamle biler forsvinner fra veien. Dessuten har jeg stor tro på at dagens mest effektive biler vil bli sett på som miljøsinker om 5-10 år.

 

Blir det egentlig et tap å halvere prisen på bil? Greit nok at bilen blir verdt halvparten, men neste gang du kjøper bil igjen så koster den halvparten så mye. Gjenanskaffelseskosten er lik verdien av den bilen du har i dag, og det eneste tapet vi alle sitter med er halvering av verdien på den bilen vi har akkurat nå.

 

Spørsmålet er om du er villig til å tape 100-200k nå, for å tjene 100-200k hver gang du kjøper bil i fremtiden.

 

Alternativt redusere avgiften over 5 eller 10 år, men det går jo ut på det samme, bare ikke like dramatisk.

Lenke til kommentar

Jeg syns blant annet at vegavgiften skulle gått direkte i kassa til vegvesenet istede for at den går i statskassa, også fordeles.

F.eks i år, bare i purregebyrer på vegavgift/avgiften for tungtransport o.l. tok staten inn 111 millioner kroner.

 

Samtidig viss Vegvesenet hadde fått hver krone, hadde jeg heller ikke hatt noe mot å betalt f.eks 10 tusen i årsavgift... så lenge at vi slipper unna bompenger, dårlige og farlige veger. Men så lenge pengene i dag går til blant annet bløtkake og kaffe på stortinget, er jeg langt i fra vilig til å betale det vi har i dag. Samtidig bør også vegavgiften reguleres hvert år, etter hva som trengs...

Lenke til kommentar

Med å lage veier som er mer atraktive å kjøre på vil det bare bli mer trafikk, særlig i byer. Folk kan pendle lenger til jobb, mer kjøretimer og mer trafikk i byer. Mer atraktivt og kjøre, mer trafikk. Folk velger heller å kjøre to tre mil for og hente en pakke i steden for og sende den i posten. Så det vil hjelpe på kort sikt, men på lang sikt vil det bare bli mer trafikk.

 

Trikset er å gjøre det mindre atraktiv og kjøre, og mer atraktivt og ta kolektivtrafikk. Gi kolektiv trafikken egene spor i områder det kan bli kø slik at busser aldri må stå i kø. Skap mer kø for bilister så dem heller vil ta bussen. Da vil buss prisene gå ned siden de får flere kunder og trafikken vil gå ned. Det er flere byer i tyskland og noen andre steder som har hatt suksess med denne taktikken, og jeg trur trondheim nylig har satt i gang et slikt eksperiment. Det vil antaglivis bli værre en liten stund føre det blir bedre, men om det får ned forurensningen så er jo det vert det.

 

Selvsakt må jo veier forbedres med tanke på sikkerhet, kan jo ikke la vær og gjøre det. Men en behøver ikke øke kapasiteten på veinette allverden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...