Gå til innhold

Chrome slår Opera


Anbefalte innlegg

Big deal med en nettleser..

Ie funker helt topp

Topp og topp. Av de mer populære nettleserne jeg har brukt, har IE vært mest buggy og treigest. For ikke å begynne å snakke om webstandarder.

 

Et annet problem er at flere og fler skaffer duppeditter hvor IE ikke er tilgjengelig, f.eks PCer med Linux eller MacOS X, eller PS3, Wii, iPhone eller min Symbian-mobil. Dette er bare en av grunnene til at det er dumt å standardisere på en såpass ekskluderende nettleser som IE, når det fins andre som er gratis tilgjengelig og portet til langt flere OS og embedded enheter. For ikke å snakke om bedre standardstøtte ;)

 

Så jo fortere alle utviklere tilrettelegger løsningene for webkit og gecko-enginene fremfor den proprietære Trident (MSIE), jo bedre :thumbup:

 

Det beste ville vel egentlig vært om MS la ned hele IE, men sånt kan jeg vel ikke si her på forumet - blir bare tatt for å være MS-hater og misunnelig på Bill Gates :roll: Men det sier jo litt at hovedargumentet for IE hele tiden er at det følger med windows. Hva om MS la ved f.eks. Firefox isteden. Fins det noe behov for IE da?

Ser at flere og flere elever drar med Mac og linux pc-er til skolen :new_woot:

Og mange har eee og one med linux.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke fått far til å bytte over fra IE. Noen nettsteder han besøker støttes optimalt med IE. Og når IE fungerer syns han at det er vanskelig å lære seg et nytt brukergrensesnitt.

 

Tipper at Chrome vil greie seg bra, har selv ikke prøvd den fordi det er så tidlig og jeg forventer en del bugs, men om 1-2 release vil jeg nok prøve det.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke tanken på en nettleser som, før noen satt fingeren på det, er ute etter å ta en "facebook" på brukerne!

 

Jeg holder meg til Opera uansett og støtter dette lille, norske firmaet! :new_woot:

 

Er det bedre å være en nasjonalpatriot? :hmm:

 

Det kommer jo ann på hva man stiller seg bak. At man i dette landet har en nettleser som er sentral i utviklingen og tilretteleggingen av webstandarder er jo en fin ting å støtte opp om.

 

Håper ikke Opera blir altfor populært, da slipper vi bakdelene med mainstream-programvare.

 

Opera er da mainstream på mange plattformer. Det spørs litt hva du legger i det. Personlig tror jeg mange angrep på IE overført til andre nettlesere gjør seg gjeldende som utslag i bugreports.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Isf å diskutere eksisterende nettlesere samt bringe inn Linux vs. Windows.. nok en gang.

*Prøv* Chrome og kom tilbake med relevant info. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
For å synse litt så er det vel få som har prøvd Opera/Firefox skikkleig som bruker IE til vanlig, så tviler på at IE mister mange brukere. De som bruker IE er stort sett folk som ikke gidder å teste ut andre nettlesere eller de som ikke er datakyndige nok (à la mor og far).

 

Hva mener du, IE er jo en nettleser som alle de store bedriftene bruker som standard. Den påstanden din om at IE blir brukt kun av folk som ikke gidder å teste eller ikke er datakyndige er jo litt vel drøy.

 

At folk ikke tester en annen nettleser fordi de allerede er fornøyd med det de bruekr er jo opp til hver enkel det. Man skal ikke tvinge produktet på brukeren, ikke i denne IT jungelen.

 

Blir som å si at folk som ikke kjører BMW eller MB ikke har peil på bil....

 

Ja la oss ta et eksempel med bil.

Alle som tar førerkort får utlevert en gratis bil. Bilen er grei nok men sliter litt med sikkerheten, har ikke stereoanlegg, navigasjon eller noe form for ekstrautstyr og får litt for ofte motorstopp. Man kan helt gratis anskaffe seg en annen bil som er bedre på visse områder, noen er raskere, noen er sikrere, og noen har mer ekstrautstyr.

Men det er jo bare bilintresserte som bytter bil. Er det ikke?

Standardbilen funker fint den, man kommer somregel fra a til b uten problemer og siden man har brukt den en stund kjenner man dens svake sider og unngår å presse den til den stopper.

 

 

Begynner dere å se tegningen?

Jeg klarte å overtale mor til å begynne å bruke Opera og far begyndte ikke å bruke pc før etter dette (han lider av tastofobi... han er redd at hvis han trykker på feil knapp så eksploderer hele pcen) så han kjenner ikke til noe annet enn Opera.

 

Bruker bare Opera selv også. Det er lenge siden jeg kom over en nettside som ikke virket i opera.

Lenke til kommentar

Ser man bare på brukergrensesnitt så er overgangen fra IE6 til IE7 større enn å bytte over til Firefox. Med IE7 gjorde MS en rekke "rare" ting som å fjerne menyen, og i tillegg rote rundt med plasseringen av toolbar-knappene. Folk som pappaen min blir ikke rent lite forvirret av sånt. Men Firefox fikk han til uten å blunke. Eneste var han klaget over at internett var borte og lurte på hva den reven gjorde på skrivebordet. Men det var omtrent eneste utfordring :p

Lenke til kommentar

@Langbein: ikon-skifte kan være en aldri så liten utfording for folk, nesten så FF burde hatt et alternativt IE-ikon.. hehe. Neida.

 

Jeg liker ikke tanken på en nettleser som, før noen satt fingeren på det, er ute etter å ta en "facebook" på brukerne!

 

Jeg holder meg til Opera uansett og støtter dette lille, norske firmaet! :new_woot:

 

Er det bedre å være en nasjonalpatriot? :hmm:

Ja, det vil jeg faktisk mene! Å være patriotisk i valg av nettleser er et svært lite problem. At facebook derimot mener de har bruksrett over alt og alle som ligger inne på serverne deres, er litt mer problematisk. (Eller, har vel ikke vært noe stort problem til nå, men hvem vet hva fremtiden vil bringe..?)

 

Big deal med en nettleser..

Ie funker helt topp

Nei, den gjør faktisk ikke det. Forbrukere flest merker det kanskje ikke, men jobber man med webben tar det ikke lang tid å oppdage feil og svakheter rudnt IE. Så jeg skulle gjerne sett at iallefall IE6 ble byttet ut med nyere nettlesere. (Men dette blir mer ønsketenkning fra min side)

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke tanken på en nettleser som, før noen satt fingeren på det, er ute etter å ta en "facebook" på brukerne!

 

Jeg holder meg til Opera uansett og støtter dette lille, norske firmaet! :new_woot:

 

Er det bedre å være en nasjonalpatriot? :hmm:

Jeg er ikke bare patriot, men jeg trives veldig godt med Opera. Den har de funksjoner jeg ønsker og trives med i en nettleser.

Chrome og Google er jeg skeptisk til, jeg er usikker på hva slags info de sitter igjen med i forhold til mine surfevaner og slikt. Og jeg har selvfølgelig prøvd ut Chrome, men jeg ble ikke så veldig imponert.

 

Opera rocker! Og jeg anbefaler alle jeg snakker med å bruke Opera, har til og med gratis reklame på blogge min :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

Denne artikkelen er litt misvisende. Jo, kanskje Chrome slår Opera på nettsider der datainteresserte besøker, men ikke blant den øvrige befolkningen, vil jeg tro.

 

Jeg har tilgang til statistikkene til noen litt store norske nettsteder, og Chrome ligger på ca 1/6 av Opera.

 

Men, i Sverige, er Chrome ca 3x så stor som Opera.

 

På sikt tror jeg Chrome absolutt kan utfordre Opera og Firefox.

Lenke til kommentar

Syns chrome var grei nok den. Men den fungerer dårlig på flere banksider jeg bruker, og den leverte ikke noe revolusjonerende bortsett fra at hver internettside kjører som egen prosess(tynt med funksjonalitet). Jeg er gammel Operabruker og kan man mouse gestures kombinert med hurtigtaster så føler jeg den er milevis fremfor Chrome sånn den er idag. Chrome slår i mine øyne helt klart ie 7.0 og ff. men disse to leserne må det jo lastes en zillion plugins inn i for å få helt ordinære Opera funksjoner.

 

I tillegg er jeg akkurat like skeptisk til Google som M$, når man ser den orginale eulaen de hadde med nettleseren så er det ikke vanskelig å se at de vil samle mest mulig opplysninger om brukerne sine for å få mer reklame informasjon. Det gidder jeg bare ikke være med å støtte.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Har ikke prøvd chrome selv ennå, men kommer nok til å gjøre det etter hvert.

 

Uansett så er det idiotisk å si at chrome slår opera i en periode der mange kjører chrome for å teste det...

 

Titta på clicky nå.. og her er resultatet:

post-57766-1220791682_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det som er litt synd er at Chrome mest sansynlig kanibaliserer de andre altenativene til IE fremfor å trekke nye brukere over.

Majoriteten av IE-brukerene bruker IE av samme grunn som at majoriteten bruker XP og ikke linux. Det funker (stort sett), det er installert fra butikk og man vegrer seg for å prøve noe nytt. Datakunnskapen til mannen i gata skal ikke overvurderes..

Det som kan være resultatet av dette er at nettlesere som Opera og FF mister kunder over til Google. Dessuten kommer vel mye av FF og Opera's inntekter fra googlesøk o.l. Dette er penger som nå google, ved Chrome, slipper å betale ut.

Opera og FF kan mao tape penger på dette, miste markedsandeler og om noen år fases ut. I værste fall.

Når det er sagt så er Chrome så langt en mer enn verdig arvtaker etter Opera og FF, men det er synd hvis resultatet av dette går i disfavær av gode alternativer innen nettlesere på sikt.

Lenke til kommentar
Det som er litt synd er at Chrome mest sansynlig kanibaliserer de andre altenativene til IE fremfor å trekke nye brukere over.

Majoriteten av IE-brukerene bruker IE av samme grunn som at majoriteten bruker XP og ikke linux. Det funker (stort sett), det er installert fra butikk og man vegrer seg for å prøve noe nytt. Datakunnskapen til mannen i gata skal ikke overvurderes..

Det som kan være resultatet av dette er at nettlesere som Opera og FF mister kunder over til Google. Dessuten kommer vel mye av FF og Opera's inntekter fra googlesøk o.l. Dette er penger som nå google, ved Chrome, slipper å betale ut.

Opera og FF kan mao tape penger på dette, miste markedsandeler og om noen år fases ut. I værste fall.

Når det er sagt så er Chrome så langt en mer enn verdig arvtaker etter Opera og FF, men det er synd hvis resultatet av dette går i disfavær av gode alternativer innen nettlesere på sikt.

 

Jeg vet ikke om jeg er helt enig, google er kjent blant mannen i gata, og skaper mye blest om sine produkter, folk flest kjenner til google, og mange buker google toolbar osv, jeg tror denne browseren fort kan få mange til å prøve alternativer, selv om de aldri har brukt noe annet enn IE

 

AtW

Lenke til kommentar

"Mange bruker Google toolbar"? Egen erfaring er at utrolig mange har denne installert, men at under 1/10 av de som har den installert faktisk benytter den. Folk flest navigerer seg inn til google.com for så å søke. Grunnen til at folk har Google toolbar er at de har fått den automatisk installert uten at de ber om det...

 

Men Google toolbar har vel strent tatt lite å gjøre med Chrome, så jeg burde vel ikke ta det opp. Ser at Mongoloyd allerede har postet et bilde som viser at Chrome ligger nederst av nettleserne igjen - hvilket ikke overrasker meg iallefall. Selv har jeg ikke fått prøvd ut nettleseren, da jeg ikke gidder å starte VMWare bare for å surfe på nettet ...

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at alle vet hva Opera er, men nesten ingen bruker den?

Opera har over 20 millioner brukere verden over i følge kvartalsrapportene deres. Jeg tror ikke du skal stole blindt på "nettleserstatistikk", da slikt ofte bare er tullball.

 

Men så har du jo det med at Opera alltid har måttet stå på egne ben. Derimot er IE bundlet med Windows, Firefox har fått haugevis med penger og gratis markedsføring av bl.a. Google, og Chrome... Ja, bare det at de kan reklamere for den på forsiden til Google i seg selv sier seg jo selv at det er et gigantisk markedsføringsapparat som er i bevegelse.

 

 

Noen som vet om at Google loggfører all bruk av deres Chrome akkurat som de gjør med alle søk på google.com

Det er mildt sagt ganske usannsynlig, rent teknisk.

Hvis jeg ikke tar feil, sender Chrome tastetrykk i adressefeltet til Googles servere for å automatisk fullføre domenenavn. Så i teorien kan Google sjekke hva folk skriver.

 

 

 

Det som er litt synd er at Chrome mest sansynlig kanibaliserer de andre altenativene til IE fremfor å trekke nye brukere over.

Ikke vær så sikker på det. Chrome når nye grupper mennesker, og dessuten er det flere land der ute enn USA. Markedet er gigantisk, og vokser raskt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...