Gå til innhold

Windows-oppstart på 15 sekunder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
og hva er riktig oppstart-rekkefølge ?

hva er viktige programmer som må være med ?

hva er nødvendig ? noen ( unødvendig ) må være med for at neon nødvendige programmer skal fungere

hva kan man fjerne ?

 

Som sagt, problemet er ikke nødvendigvis oppstartstid, men "opplevd oppstartstid". Windows har for mye ting den absolutt skal ha ferdig initialisert før brukeren får noen som helst kontroll over maskinen. Mye av dette er stæsj som kan godt leses inn mens brukeren gjør sine første "moves". Det er viktig da at disse har lavere pri i forhold til de brukeren vil. Slik det er nå så henger gjerne desktop'en noen sekunder til før den reagerer på brukerens klikk. Gjerne fordi slike ting som sidebar skal initialiseres fullt og helt før den gidder å kjøre neste program. I dagens multitasking OS burde slikt være unødvendig, og prioritert bør stort sett alltid gies til prosessene som brukeren selv har initiert med mus og tastatur. På den måten er opplevd oppstartstid kortere.

 

For litt av problemet er at Windows ofte legger opp til at folk skal ha masse applikasjoner i bakgrunnen også, da vil ytelsen degraderes fort etter litt "leking" med OSets funksjoner. Av tidligere har slike ting som user cache os database filer vokst seg store, og man ble anbefalt å opprette en ny bruker med gjevne mellomrom for å "rydde" i disse. Slikt burde være unødvendig, og MS må gå mer vekk fra tunge registry lignende filer som vokser seg hinsides med litt på og avinstallering av programvare. Dette kan gjøres med av applikasjonene blir mer selfcontained. Alt programvaren installerer ligger i programvare sin katalog. Når den er avinstallert er alt borte vekk og ikke masse rusk liggende rundt forskjellige steder. Hvis det er noe instillinger av backup verdi så bør brukeren få opsjon å kopiere disse et sted ved avinstallasjon. Sjansene er nemlig at brukeren ikke trenger det i 90% av tilfellene ved avinstallasjon av programvare. Denne type struktur vil også gjøre det mulig å flytte programvaren lettere fra en maskin til en annen også, samt å kunne reinstallere OS uten å nødvendigvis reinstallers SW igjen også. Dette ville vært et kvantesprang for et Windows OS.

 

Håper MS kan lytte litt til slike ønsker også.

 

Windows bruker ikke lang tid på å få opp login, men bruker mye lengere tid på å bli brukbar etter at du får desktop på grunn av alt som skal lastes. De kunne med fordel redusert laste tempoet får å få desktop brukbar tidligere. Tror det er mest disk bruk, cpu er lite belastet.

 

Helt enig om det med registry, mesteparten av jobben med å reinstalere windows er å få alle programmene opp å kjøre igjen. La programmene lagre instillingene selv, når du starter programmet opp igjen etter reinstall vil det sette seg selv opp med de nødvendige instillingene som meny bar og fil assosiering.

Greit at dypt integrerte programmer som antivirus må reinstaleres, men det er ikke nødvendig for spill.

Winzip/winrar er modellen her.

Lenke til kommentar

Ja, enig at Vista sin dvalemodus er bra. Selv har jeg ikke bootet PCen på flere uker nå men bare kjørt den ned og opp av sleep og maskinen/OS er like stabil. Sleep modusen virker som en slags hibernate (selv om det også er et valg) hvor alt spinner ned, men jeg har ikke gjort noen reelle målinger på hvor mye strøm riggen trekker i denne modusen. Av gammelt av kjørte jeg XP i hibernate, for i standby modus gikk jo alle vifter og alt. Det kjipe med hibernate er jo at man må gjennom hele bios post screen og alt ruklet.

 

Noen som vet om nettverksdelen er fremdeles operativ i Vista sin sleep modus? Jeg har nemlig 2 porter som jeg vurderer å sette i bridge modus så jeg kan ha en annen maskin hektet opp på den (poor mans switch). Men slik jeg har forstått så er dette ikke noe hardware bridge med noe OS'et switcher?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...