Gå til innhold

Windows-oppstart på 15 sekunder?


Anbefalte innlegg

om selve Windows starte opp og er klar på 2 sekunder så må jo også de andre programmene som må startes under oppstarten også være kare før maskinen kan brukes.

 

på en måte så blir de også en del av Windows.

slik jeg forstår det så må programmene startes opp i riktig rekefølge.

 

å få alle disse ril gjøre seg raskt ferdig kan ikke være enkelt hvis det er flere produsenter involvert i det.

 

og hva er riktig oppstart-rekkefølge ?

hva er viktige programmer som må være med ?

hva er nødvendig ? noen ( unødvendig ) må være med for at neon nødvendige programmer skal fungere

hva kan man fjerne ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og hva er riktig oppstart-rekkefølge ?

hva er viktige programmer som må være med ?

hva er nødvendig ? noen ( unødvendig ) må være med for at neon nødvendige programmer skal fungere

hva kan man fjerne ?

 

Som sagt, problemet er ikke nødvendigvis oppstartstid, men "opplevd oppstartstid". Windows har for mye ting den absolutt skal ha ferdig initialisert før brukeren får noen som helst kontroll over maskinen. Mye av dette er stæsj som kan godt leses inn mens brukeren gjør sine første "moves". Det er viktig da at disse har lavere pri i forhold til de brukeren vil. Slik det er nå så henger gjerne desktop'en noen sekunder til før den reagerer på brukerens klikk. Gjerne fordi slike ting som sidebar skal initialiseres fullt og helt før den gidder å kjøre neste program. I dagens multitasking OS burde slikt være unødvendig, og prioritert bør stort sett alltid gies til prosessene som brukeren selv har initiert med mus og tastatur. På den måten er opplevd oppstartstid kortere.

 

For litt av problemet er at Windows ofte legger opp til at folk skal ha masse applikasjoner i bakgrunnen også, da vil ytelsen degraderes fort etter litt "leking" med OSets funksjoner. Av tidligere har slike ting som user cache os database filer vokst seg store, og man ble anbefalt å opprette en ny bruker med gjevne mellomrom for å "rydde" i disse. Slikt burde være unødvendig, og MS må gå mer vekk fra tunge registry lignende filer som vokser seg hinsides med litt på og avinstallering av programvare. Dette kan gjøres med av applikasjonene blir mer selfcontained. Alt programvaren installerer ligger i programvare sin katalog. Når den er avinstallert er alt borte vekk og ikke masse rusk liggende rundt forskjellige steder. Hvis det er noe instillinger av backup verdi så bør brukeren få opsjon å kopiere disse et sted ved avinstallasjon. Sjansene er nemlig at brukeren ikke trenger det i 90% av tilfellene ved avinstallasjon av programvare. Denne type struktur vil også gjøre det mulig å flytte programvaren lettere fra en maskin til en annen også, samt å kunne reinstallere OS uten å nødvendigvis reinstallers SW igjen også. Dette ville vært et kvantesprang for et Windows OS.

 

Håper MS kan lytte litt til slike ønsker også.

Lenke til kommentar

Et lite apropos til dette med 15 sek. oppstart - det er lenge siden nå at vi hørte om "Instant On", men hvor ble det av? Hvorfor jobber ikke Microsoft mot et slikt mål med maskinvareleverandørene istedet for denne 15 sek.-grensen? Som en av verdens ledende IT-aktører burde Microsoft initiere kontakt med bransjen og forsøke å få til konkrete resultater på dette området. (Så lenge resultatene blir fritt tilgjengelige for alle har jeg ingenting imot at Microsoft tar på seg lederrollen).

 

Istedet overlates det til hver enkelt bransjeaktør å finne egne løsninger. Dell annonserte nylig at de vil komme med noe som ligner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er i det hele tatt mangelen på brukerkontroll som er det mest irriterende trekket til Windows som OS.

 

Bare det å kunne bestemme hvilken disk "Program files" og "Documents and Settings" skal ligge på burde være en selvsagt ting (i det miste som et valg under installasjonen).

 

Når ikke engang styring av lagringsressursene er gjort tilgjengelig for brukeren kan man heller ikke forvente at operativsystemet skal gi brukeren muligheter til å bestemme hva som skal starte når.

 

Policy'en til utviklerne synes å være styrt av markedsavdelingen i MS med hovedvekt på fancy tulleting som egner seg i salgsituasjoner på Elkjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Tiltman. "Redirected folders" har du hatt en god stund implementert som funksjon i OSene til MS. Forsøk å gjett hvor det er gjort tilgjengelig? Du har nevnt ordet i ditt innlegg.

 

gpedit.msc ?

 

Jeg er klar over at du kan flytte utvalgte mapper (My documents, My Music, Application data etc) men sist jeg sjekka (dog er det ei stund sia) var det ikke mulig å flytte "Documents and settings" eller "Program files" rot katalogene (til en annen lokal disk).

 

Note: Akkurat "My documents" kan du jo fløtte via "Properties" og Target fanen.

 

Edit:

Du kan forresten flytte både "Documents and settings" og "Program files" via en heftig manipulering av registeret (regedit) dersom du gjør det rett etter installasjon av systemet (kun administrator brukeren må være opprettet). Mulig ihvertfall på "Professional" utgaven av XP. Dog er dette ikke noe MS har lagt opp at du skal kunne gjøre.

I tillegg kan det bestemmes dersom du lager en egen OEM XP installasjons cd (target kataloger kan settes i en eller annen .ini fil på selve installasjons cd'en).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg har 2 partisjoner på min disk, en kun for OS (Vista 64bit) og faste programmer, og en for dokumenter, musikk, film osv .. og det funker fet og enkelt.

 

Vi må ikke glemme at det går an å velge hvor du vil installere et program (enten C:/Program Files, eller D:/Mine Tull). Du kan alltid velge hvor du vil lagre, og de alle fleste programmene husker hvor de har lagret sist (enten C:/My Documents eller D:/Mine Bullshit).

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Vi må ikke glemme at det går an å velge hvor du vil installere et program (Enten C:/Program Files, eller D:/Mine Tull).

Det hadde jo vært kjekt om det var mulig å endre "Default" på en enkel måte, det er ikke alltid installasjonsprogrammene er veldig enkle å styre (noen lar deg ikke styre noenting).

De alle fleste programmene husker hvor de har lagret sist (enten C:/My Documents eller D:/Mine Bullshit).

"My dokuments" er ikke noe problem, den kan styres (velg "properties"). Programmer lagrer masse annet også, f.eks i "Application data" katalogen. Det hadde det jo vært kjekt å kunne styre dette også, på en enkel måte, til rett disk.

Et eksempel er Thunderbird som lagrer all mail i "Application data", om du ikke får flytta den vil du jo etterhvert fylle opp systemdisken og ikke datatadisken.

 

Edit:

Note: Nå er det strengt tatt ikke programmene selv som administrerer lagring av "last save directory", men "File save" dialogen i windows.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

å bestemme hvor filen skal lagres er det ikke bare windwos oset som sliter med .

 

noen av programmene har siene egne opplegg på dette

 

skal alle tekst filen lagres under "mine dokumenter" ( selv om "mine dokumenter" ikke liger på c: elle d: disken ) eller et annet sted f.eks " open ofice my documents"

 

muligheten til å bestemme dette finnes men er ikke alltid så lett å finne

Lenke til kommentar

Når man kun starter de viktigste prosessene i oppstarten, må man vel starte de når man har logga på, så da tar det vel like lang tid før man er i gang med det man skal gjøre uansett?

 

15 sekunders oppstart hørest ikke så sykt imponerende ut når man må redusere antall tjenester som kjøres opp i starten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...