Gå til innhold

Guide: Slik kan du slipstreame XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott med en norsk guide på dette! Men som Pizzaen og andre er inne blir det litt mye ren oversetting fra engelske guider.

 

Kanskje tråden allikevel kan inspirere de litt mer datakyndige her til å lage norske Nlite installasjonfiler til f.eks. av WMP11, IE7 osv.

 

Hva om HW lager en egen tråd om for dette, tester installasjonene med Nlite, og belønner bidragsytere til en slik database med norske favorittprogrammer med en T-skjorte eller noe?

Lenke til kommentar
mad_arab: Fordi 2.0 tar mindre plass på disk og det eksisterer veldig få programmer som krever 3.0/3.5?

 

Diskplass er ikke noe argument lenger. Og legger man først inn noe som .NET så synes jeg det rett og slett er dumt å ikke sørge for at man kan kjøre nye ting. Blir som å legge inn gammel versjon av java, det er rett og slett bare ting å tape på det.

 

I forhold til denne guiden var vel poenget å få Nlite til å virke slik at man kan lage en ny XP CD og reinstallere Windows, og før man formaterer har det vel liten hensikt å bruke tid på å innstallere siste versjon av .net?

 

Har man 2.0 fra før kan man la være å installere 3.5 totalt! ;)

 

Blir som å innstallere Office 2007 for å skrive en bruksanvisning for innstallasjon av OpenOffice ;)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Nei, det blir det ikke. Hvis vi først er inne på usaklige sammenlikninger, så kan vi jo si at noen kjøper et spill som krever DX7. Vil da du anbefale vedkommende å legge inn DX7 eller DX9? Det er rett og slett ikke noe poeng i å grave etter utdaterte versjoner av drivere og programmer som er grunnlag for å kjøre mye av de nyeste applikasjonene. Skal man først ha .NET installert så er det bare tull å gjøre det vanskelige for seg selv med å nekte å bruke en versjon som støtter nye .NET applikasjoner.

 

Angående tidsbruk, den eneste .NET versjonen som er ultrakjapp å installere er 1.1. Har irritert meg over alle de nye, men 3.5 sørger ihvertfall for at man slipper å installere 2.0 og 3.x separat, noe man blir nødt til hvis man senere oppdager at man har et program som trenger 3.0.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Ja, har kjørt den i et halvt år nå. Eneste jeg er usikker på om den støtter er 1.1, men den er det uansett ikke snakk om her. 2.0 og oppover er inkludert i 3.5.

 

begynner du å snakke om net framework 3.5 så kan du heller si at de som vil laste ned 3.5, kan laste ned 3.5 sp1 som er 2.0 sp2 3.0 sp2 for både x86 og x64 ...

 

det er ikke vits i å laste ned en pakke på 250MB(3.5 sp1) istedenfor en pakke på 25MB(2.0 sp2 x86 eller x64).

 

LOL!

 

Ja du bruker modem?

 

.net 3.5sp1 inkluderer jo alle .net, unntatt 1.0/1.1 (utdatert i bunn og grunn),

det inkluderer også msxml, nye printer drivere, og versjoner for både x86 og x64 samt ia64.

 

Jeg trimmet ned .net3.5sp1 installerern fra 237mb til 106mb og det funker fett.

Lenke til kommentar
Flott guide!, men desverre er dette nytteløst fra min side :(

Min bærbar har Vista inn på en drive som jeg kan ikke røre.

 

Kan du elaborere hva du mener? Er det snakk om en skjult drive som du ikke kan se fra Windows Utforsker eller er det snakk om at du ikke kan kopiere ut filer fra denne disken/driven?

 

Frank

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

Jeg har gått med tanker om å skrive en slik guide, men så kommer dere meg i forkjøpet. Dere kunne imidlertid gjort en bedre jobb ...

Noe er allerede nevnt, men her er mine tips:

  • DriverPacks
  • Integrering av IE7 (nLite fikser det om du skaffer installasjonsfilen fra Microsoft).
  • Integrering av Windows Media Player 11. Du trenger Windows Media Player 11 Slipstreamer og installasjonsfilen fra MS (krever Genuine Advantage-sjekk).
  • Automatisk installering av programmer ved første pålogging
  • Installer Virtual PC og TEST at din nye installasjons-CD/DVD faktisk virker slik du vil før du sitter igjen med formatert harddisk og ødelagt Windows-installasjon.
  • Det er også en fordel å bli kjent med \i386\winnt.sif, siden DriverPacks BASE og nLite begge vil redigere denne filen etter eget forgodtbefinnende. MSFN har en fin gjennomgang av denne filen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...