Gå til innhold

kremt

Medlemmer
  • Innlegg

    23 064
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    6

kremt vant dagen sist 30. januar 2021

kremt hadde mest likt innhold!

3 følgere

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

48 046 profilvisninger

kremt sine prestasjoner

12k

Nettsamfunnsomdømme

10

Hjelpsomme svar

  1. Ut fra hva jeg ser på andre forum er det absolutt ingen som får nytt batteri på disse, forhandlere/verksted har det ikke, dette uavhengig av land/region. De ønsker nok at folk skal slutte å bruke telefonene og kjøpe ny modell. Er det noen som faktisk har fått erstatning gjennom Payoneer? Siden virker litt sketchy men skal visstnok være reell.
  2. Det er mest bakmotor som feiler på etron. De har laget (fra fabrikk) en bleie/tank under motoren som skal fange opp kjølevæske som lekker. Denne blir byttet på service. Så det er nok planlagt foreldelse dette. Både tesla s og etron kan man utføre coolant delete på. Grunn til at det lekker er vel at rotoren er vannkjølt men som regel trenger man ikke dette. Ved coolant delete må man trolig kjøre litt roligere spesielt i varmt vær og tunge lass.
  3. Det er mange, mange som ønsker slike jobber. Sikkert minst 1000 søkere per stilling. De fleste stillinger blir aldri utlyst men gitt til bekjente i bransjen eller rekruttert fra lærlinger.
  4. Her kan småpartiene bare slappe helt av. Det er ingen risiko for dem, ingen grunn til å gi etter for ingenting. AP har selvsagt en del makt men ikke ALL makt. Det er AP som trenger de andre her, ikke omvendt. Håper Vedum & Co drar dette skikkelig ut, ingen grunn til å gi etter.
  5. Da blir spørsmålet, hva er signifikant? Er dette noe du bestemmer, eller forbeholder du deg retten til å velge bare den bilen det passer seg å sammenligne med? Tesla s er det solgt 21721 av i Norge, er dette nok. Hva med tesla x, solgt 14501. Må man opp på tesla 3 med 54439. Eller helt opp til tesla y som det er solgt 88898 av. Av alle elbiler solgt i norge har tesla s en andel på 2.10 %, er dette for lavt for deg, ikke "signifikant" nok? Hva må det være, 3%, 5%, 12 %?
  6. Nei Hvorfor kan man ikke basere erfaringer fra denne. Eller tesla x. Eller jaguar ipace. Eller auda etron 55.
  7. TMS kom i 2013. Ville du hatt en 2013 TMS eller en 2013 Octavia? Disse bilene forsvinner mer og mer fra vegene for hver dag som går ettersom batterier, motorer, ac-systemer etc går dukken og koster enormt å reparere. Hybrid som Prius har jo enorm holdbarhet og er ganske lite komplekse.
  8. Så strøm eksporteres kun til topp-priser, uten unntak? Rent prinsipielt er det ikke så stor forskjell på hvem som kjøper kraften, om det er Ola Nordmann eller Deutsche Bahn. Så lenge produksjonen er den samme er det begrenset hvor mye mer de kan få ut av dette. Som du nylig påpekte er norske husholdningers forbruk kun 31 % av landets produksjon. Dette mener jeg er svært lite av den store totalen. De 1 milliard du hevder har jo også ganske store kostnader med seg til produksjon, overføring, sjøkabler, flaskehalsinntekter etc. Hva er det reelle overskuddet av dette, kanskje 100 mill?
  9. Oversikt over hvor mange som har norgespris i ulike prisområder
  10. Det er ingen fasit på dette. Jevnt over vil jeg si de som har holdt seg til fossilbil har klart seg temmelig bra. Men det betinger ofte et begrenset antall km per år og ganske lange eierskap. Det var jo også den unike situasjonen etter 2019-2020 at "alt" begynte å øke kraftig i pris og derfor har visket ut en del verditap. Det er jo knapt solgt fossilbiler her i landet de siste 3-4 årene så utvalget blir svært begrenset. Samtidig har det blitt eksportert titusenvis av fossilbiler, en utvikling man aldri noensinne har sett her til lands, bilfrakter etter bilfrakter med fulle lass, rett til eksport på båt. Ganske absurd. Man bør sette opp realistiske regnestykker der man tar med absolutt alt. Nå for tiden kjøper jo folk bil over evne bare fordi prisen er ventet å øke pga moms fra første krone. Men det er fortsatt ikke vedtatt. Det er fascinerende å se hvor mye folk er villig til å punge ut hvis de tror at de kan spare så-og-så mye per måned. Folk er svært opptatt av denne "kostnaden per måned" men samtidig utelater mange å regne med verditap eller tar med bare deler av det. F.eks kjøpte man en tesla y-performance i slutten av 2022 kostet denne 650 tusen. I dag er verdien omtrent 350-400 tusen. Mao et verditap på 250-300 tusen. Samtidig har man betalt ned bare en liten del av det. Ønsker man å selge bilen etter man har betalt i 3 år må man mest trolig spytte inn en sum utenfor for å slette lånet. 650 tusen over 10 år til 3 % rente gir restgjeld på 475 tusen etter å ha betalt for bilen i 3 år. Trolig at man må betale mellom 75 tusen og 125 tusen for å selge bilen sin. Dette er grunnen til at så få vil selge bilen sin, de har ikke råd til å selge den. Jeg hører fra folk at de hadde ikke engang råd til å kjøpe vinterdekk utenom for ca 20 tusen, måtte kjøpes med bilen og finansieres. For en yngre sjåfør med lav bonus og litt kjørelengde koster det fort 3 tusen per måned på en ny tesla med årsavgift og forsikring. Folk er svært opptatt av rentekampanjer og at alle andre kjøper det, de er egentlig ikke veldig opptatt av totalkostnaden på det hele. Rentekampanje fungerer enkelt sagt slik: Du betaler 50 tusen mer for bilen for å få lav eller null rente i 3 år. Mange lurer seg selv. Og hva koster verditap, forsikring, finansiering etc? Med en vanlig kjørelengde på 12 tusen kilometer i året ville du trolig brukt langt, langt mindre i året om du hadde en Volvo 240 som brukte 1 liter på mila, alle kostnader medregnet.
  11. Det blir mer total effekt, både minimum og maksimum. Dette vil påvirke priskurven gjennom hele året, verdien på vann i magasiner, hvordan algoritmer setter prisen gjennom året. Kanskje vil man se en bortimot total nedtapping av magasiner på vinter for å vente på snøsmelting, mye vind og import av resten man trenger fra kontinentet gjennom sommeren.
  12. Det er ingen automatikk i dette. Eiere av kraften vil nok forsøke å utnytte kraftverk og overføringslinjer til det ytterste. Mao vil de forsøke å eksportere mest mulig når prisen er høy eller magasinene fulle. Maksimal flaskehalsinntekt vil bli forsøkt oppnådd. Samtidig mest mulig import ved lave priser og tomme magasiner. Man ser jo produsenter gjør effektoppgradering der de gjerne dobler effekten, mao muligheten til å tømme magasiner dobbelt så raskt som tidligere. Datasentre vil trolig bidra til å heve baselasten i nettet, minste last vil gå vesentlig opp. Dermed vil lange perioder med tilnærmet nullpriser være en saga blott. Kanskje blir minstepris i fremtiden på 30-40 øre, da med maks vind og perioder med mye regn og snøsmelting.
×
×
  • Opprett ny...