Hørte en podcast om bil med sjefen i Møller. Ganske interessant. De store sjefene for dem som selger biler i Norge hevder at de skal ta opp konkurransen mot Tesla men ingen gjør faktisk noe med det. Her mener jeg merker som VAG og Volvo ville hatt utmerkede forutsetninger for å gå over til nettbasert salg med langt lavere kostnader for dem som kjøper bil. Her sitter det enormt med selgere i svære glassbygg, det er lag på lag med sjefer og direktører og til slutt skal eieren sitte igjen med kanskje 10% overskudd etter alt dette er betalt.
Det er i hele tatt lite transparens rundt priser og utstyr, alt er veldig "vagt". Det er forvirrende med vilje og man må sette seg ned i timesvis hos forhandler og gå gjennom smørbrødliste med utstyr, finansiering etc. Og på slutten skal du bli solgt alt mulig dritt som utgjør toppen av kransekaka. Her er det lakkforseglinger, skiboks, serviceavtale, gummimatter og faens oldemor. Det er ikke grenser for hvor mye dritt man skal bli tvunget til å kjøpe. Jeg mener man ser et klart skifte bort fra dette hos den yngre forbruker. De ønsker klare priser, kjapp overlevering, ikke betal mer enn de må.
Vil norske forhandlere klare å tilpasse seg før det er for sent, eller må ett merke overta absolutt hele markedet?