Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å selge dyr bil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har lån der bilen er sikkerheita for lånet så må du fyrst ta kontakt med banken.
Både for avklare kva som skjer med restbeløpet, og for at kjøparen av bilen får ei stadfesting på at det ikkje lenger er heftingar på bilen før overtaking.

Kva som skjer med lånet kjem litt ann på kor stort restbeløpet er. Er beløpet relativt lite så kan det være at banken aksepterer at du fortsetter å ha restbeløpet som lån utan sikkerheit. Er beløpet større så må du enten betale ned heile restbeløpet, eller stille noko anna som sikkerheit for lånet.
Reint praktisk så er det ofte enklast å søke om eit vanleg forbrukslån utan sikkerheit om med tilhøyrande lånevilkår, og bruke det lånet til å betale ned billånet slik at bilen kan selgast utan heftingar.
Litt avhengig av tidshorisont for salget og dine muligheiter for å betale ned billånet så kan det være ein fordel å refinansiere billånet i forkant slik at bilen kan annonserast utan heftingar.
Dei fleste kjøparar vil søke opp reg.nummeret på bilen i Brønnøysundregisteret for å sjølv sjekke opp om det ligg heftingar på bilen. Sjølv om at det stort sett er heilt uproblematisk å kjøpe bil med heftingar forutsatt at ein får stadfesta at heftinga er sletta før overtaking/betaling, så vil bilen være meir attraktiv om du legger den ut utan hefting.

Hadde eg vært deg så ville eg derfor starta med å sjekka kva moglegheiter du har for å kvitte deg med heile billånet, enten ved å nedbetale alt eller ved å refinansisere. Har du fast eigedom som du kan sette som sikkerheit for lånet så er det eit godt alternativ.
Når billånet er avslutta så ville eg lagt ut annonse og satsa på å få fleire potensielle kjøparar som kan bidra til at du får litt meir for bilen enn du hadde tenkt.

Ved å legge ut bilen med hefting så kan du risikere at enkelte potensielle kjøparar heller velger å gå vidare framfor å potensielt å risikere at kjøpet stopper opp på grunn av at selgaren har problem med å få sletta heftinga.

Skrevet (endret)
3 hours ago, Mykesider said:

Jeg ønsker å selge en hybridbil. Hva gjør man om man ikke får hele summen som man har lån på bilen i banken?

Jeg har kjøpt en bil og en motorsykkel ved to forskjellige tilfeller som hadde høyere lån enn det jeg skulle kjøpe de for. 

Begge tilfeller så ringte jeg opp långiveren på høyttaler sammen med selger, og ble enige om hvordan oppgjøret skulle skje for at lånet ble slettet. Ene tilfellet, så krevde långiveren at selger skulle overføre det overskytende først, og så kunne de gi meg betalingsdetaljer. 
Jeg overførte så rett til långiver.

Andre tilfellet, så konverterte de det overskytende til et forbrukslån som de satt på selger, og så ga meg betalingsinstrukser på å få slettet lånet. Jeg tok opp lån i samme finansinstitusjon, slik at de bare ordnet opp i alt.

(Merk at man som kjøper av noe som er pantsatt ALLTID betaler rett til långiver. Ikke til bilforhandler, ikke til selger. Mange som har blitt svindlet på det måten.)

Endret av bzzlink
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...