Jump to content

Kahuna

Medlemmer
  • Content Count

    6485
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Kahuna last won the day on June 16

Kahuna had the most liked content!

Community Reputation

5381 :)

Recent Profile Visitors

13717 profile views
  1. Fullstendig uenig! Kryptovaluta vil i verste fall gjøre oss alle til slaver. Historisk sett har de siste hundre år gitt oss en nesten enestående økonomisk likhet. Andelen av formuen som er samlet hos de aller rikeste har knapt vært lavere noensinne. Innføring av ukontrollert kryptovaluta vil først og fremst gjøre at de aller rikeste nok en gang kan samle alle verdier på sine hender. Mulighet til å kontrollere kontantstrømmene er mer enn noe annet mulighet for fordeling. Og fordeling er, ironisk nok, bedre for økonomien enn alternativet. Hvordan skal du skattlegge kryptovaluta om det ikke kan spores og kontrolleres? Har du noen som helst grunn til å tro at problemet med at de rikeste selskapene flytter sine verdier der de skattes lettest blir *mindre* med kryptovaluta?
  2. Tesla er i ferd med å gjøre med batteripakker det som skjedde med elektronikk for en generasjon siden. De øker integreringsgraden for å lage bedre og billigere produkter i stadig større volumer. Prisen vi betaler er at vi tar livet av et marginalt marked før det får sjansen til å etablere seg. Om vi lar firmaer som Batteriretur og Autoretur definere reglene vil konsekvensen bli at vi forsinker overgangen til nullutslippsbiler. Vi kan godt trekke paralleller til elektronikken. Hvor bra hadde datamaskiner vært i dag om vi insisterte på at alle skulle kunne reparere dem med loddebolt?
  3. Men det er jo en helt annen problemstilling å demontere batterier for reprosessering enn for ombruk.
  4. Poenget er altså at allerede i dag så er enkeltceller så rimelige at det blir vanskelig å lage forretning av å resirkulere dem. Tesla sine 2170-celler koster kanskje 20-30 kr stykket i dag. Det vil ta noen år før det blir volumer å snakke om og da kan man spørre seg hva realistisk prisvurdering blir på flere år gamle celler, spesielt når du tenker på at celler bare blir billigere og bedre. En 10 år gammel celle har kanskje 75% kapasitet, mens en ny celle om 10 år vil kanskje ha 150% kapasitet til 60% av prisen. Pris- og kapasitetsutvikling på nye celler vil alene devaluere de gamle cellene med kanskje 2/3, og i tillegg håndterer du altså gamle celler som allerede har brukt opp mye av levetiden sin.
  5. Selvfølgelig er det 'vanlige' mennesker som bruker kryptovaluta. Poenget er at kryptovaluta er skreddersydd for dem med onde hensikter. Narkotikahandel, barneporno, skatteunndragelse, bestikkelser, utpressing.. Alt dette blir enormt mye enklere når du har tilgang til ikke-sporbar betaling. Vi gjør altså livet enklere for kriminelle samtidig som jeg ikke ser noen åpenbar gevinst for lovlydig bruk.
  6. HVa er poenget? Brukte enkeltceller er for lite verdifulle til å holde på med sånt. Kjør det i kverna og prosesser det til nye batterier.
  7. Jeg har plukket fra hverandre laptopbatterier med 18650-celler og det er et fint råstoff for hobbyprosjekter men jeg sliter rett og slett med å se et relevant gjenbruksscenario for enkeltceller, annet enn for entusiaster.
  8. Problemet med den store majoriteten er at det slett ikke er sikkert de orker å plugge seg inn etter hver kjøretur. Og da blir hver PHEV kun bortkastede batteripakker. Men jo, produsentene burde tvinges til å publisere flåtedata for sine PHEV.
  9. Her misforstår du. Grunnen til at 95% er uoppnåelig som snitt på flåten ligger på bruk- og lademønster. 5% er så vidt nok til *1* ikke spesielt lang tur i året. Selv 50% elektrisk kjøring betinger motiverte brukere med god lademulighet. Det har blitt påpekt tidligere i tråden men det er påfallende at så få produsenter publiserer forbruksdata for sine PHEV-flåter. Grunnen er nok så enkel at snittet ligger såpass mye lavere at det er litt flaut å publisere det.
  10. Nå er trådløst lading ganske umodent men jeg ser ikke helt hvorfor det på sikt skal bli vesentlig dyrere. Jeg tror uansett det vil veies opp av at bilene får høyere oppetid siden du eliminerer vise typer brukerfeil(glemme/ikke gidde å koble til).
  11. Ladestasjon må man ha uansett. Jeg kan ikke se annet enn at trådløst lading blir *stort* for flåteoperatører.
  12. Det siste problemet bør kunne løses med trådløs lading. Alt du må passe på da er å parkere bilen på riktig plass.
  13. Nå blir jo batteriet varmt helt av seg selv om du kjører langt, planlagt batterivarme er mest nyttig når avstanden til lader er relativt kort, eller det er kaldt.
×
×
  • Create New...