Jump to content

Kahuna

Medlemmer
  • Content Count

    5933
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Kahuna last won the day on February 3

Kahuna had the most liked content!

Community Reputation

4065 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

13335 profile views
  1. Wohooo! 😂 Problemet ditt er at du poster på et ingeniørforum og da forventes et minimum av matematikkunnskaper, noe du gang på gang har demonstrert at du ikke har. Når du forsøker å argumentere ut fra manglende kunnskap og evner kommer du rett og slett ingen vei her inne.
  2. Selvfølgelig spiller det noen rolle hva slags bil du har? Er du virkelig så fastlåst i ditt Tesla-hat at du ikke forstår det? Av elbiler tilgjengelig på det norske markedet i dag er det kun *en* modell annet enn Tesla sine som teoretisk er i stand til å utnytte kapasiteten til teslas superladere. Hvor mange ganger har du truet med å rapportere meg nå? At det ikke har skjedd noe tolker jeg som at enten skjønner du selv at du har en jævla dårlig sak, eller så *har* du forsøkt allerede og fått tilbakemelding fra moderatorene at det er helt greit at jeg motsier deg på alt tøvet du poster. Feil på *flere* punkter. Om en ikke-tesla skal ha samme ladeopplevelse som en Tesla så må 1)bilen ha stort nok batteri 2)lade fort nok 3)nettet må ha god geografisk dekning 3)nettet må ha mange ladepunkter per lokasjon 4)nettet må kunne levere så høy effekt bilen krever 5)bilen må integreres med nettet så du får opplyst om ledige plasser *før* du ankommer 6)nett+bil må ha en smidig betalingsløsning 7)prisen må være fornuftig. Hvorfor må alt dobles? Det henger ikke på greip. God dekning? Sludder og pølsevev! Et ladekabinett med 2*50kW DC er *ikke* god dekning. Dessuten tilbyr alle endre enn Tesla en ræva ladeopplevelse. Les de 7 punktene jeg har beskrevet over og kom så med et eksempel på at Tesla har plassert en superladerlokasjon på et sted hvor det allerede befinner seg en ladestasjon som kan konkurrere med Tesla sin på de 7 punktene jeg nevnte. Den standarden var for dårlig for bilen som Tesla planla, noe som har blitt påpekt for deg allerede i denne tråden men du velger fortsatt å klynge deg til dine feilaktige anti-tesla argumenter. Kjempeide, sette seg i komite sammen meg en hel haug aktører som overhode ikke er interessert i å lage en standard som støtter biler med lang rekkevidde og høy ladeeffekt. Noe som *også* har blitt påpekt i denne tråden. Når kom CCS med en standard som støttet lading fortere enn Tesla sine superladere? Hvor mange års forsinkelse ville det gitt Model S?
  3. Her demonstrerer du tydelig hvor lite du skjønner. En i3 kan aldri ha samme ladeopplevelse som en Tesla fordi den bare lader med 50kW. Løgn og oksemøkk. Ja hva er egentlig problemet? Er dette for vanskelig for deg eller gjør du deg dum med vilje bare så du kan fylle opp nok en tråd med unødvendig kverulering? Jeg regner med at du har solid statistikk å underbygge dette med, annet enn at noen har sett 2 Teslaer i kø foran en Ionity-lader. Jammen bra at Ionity har satt opp prisene da sånn at ingen Tesla-eiere ved sine fulle fem vil lade der så sant de har en supercharger i nærheten. Hvilke biler snakker du om her? Om du ser på topp-10 lista over solgte elbiler i Norge så er det *kun* Teslas 3 modeller som kan utnytte kapasiteten til en superlader. Tesla er beviselig *den* produsenten som mer enn andre pusher utviklingen fremover. Altså er det utsagnet så feil som det kan få blitt. Det er beviselig feil for både det europeiske og nordamerikanske markedet. Da Tesla lanserte sine biler fantes det ikke verken standarder eller ladenettverk som kunne støtte ladehastigheten til Teslas modeller.
  4. Neeeeeeiii. Det der er så dumt at det er til å grine av. Et ladepunkt kan bare dekke et visst antall biler. Det betyr at ladepunktene lett kan splittes på ulike merker og operatører. Hvorfor? Det der henger ikke på greip. Tesla har integrert superladernettverket tett med bilene og de overvåker bruken nøye. De bygger ut ny kapasitet når de må men ikke før. Det betyr at ledig kapasitet i superladernettverket ikke er voldsomt stor. Andre tilbydere kan legge ladelokasjonene hvor det måtte passe men det burde være åpenbart at det som er en god lokasjon for en aktør vil også være det for en annen. Og om 1000 biler lader der i uka vil da 600 gå til en aktør mens 400 går til en annen. Din påstand om at Tesla er en bremsekloss i elbilutviklingen er åpenbar oksemøkk. Teorien din om at Tesla utvikle egne ladeplugger for å lure alle til å bruke den er en åpenlys konspirasjonsteori som rimer veldig dårlig med observerte fakta så som tidspunkt for når ulike standarder var klare.
  5. https://www.abcnyheter.no/penger/makrookonomi/2018/06/17/195406258/eus-klima-fiasko-gir-statkraft-milliard-smell-i-tyskland I følge denne artikkelen fra juni-18 har Statkraft tapt 4,5Mrd på sitt tyske gasskrafteventyr så langt. Så får vi se da, om Statkraft klarer å redusere tapet.
  6. Høyblokka står da greit på egen hånd.. I seg selv er ikke y-blokka så verst. Jeg har spesielt sansen for hvordan de har brukt elvegrus i betongen som så har blitt eksponert med sandblåsing. Det gir en veldig levende og 'naturlig' struktur, om det er mulig å si sånt om betong. Det er en type overflatebehandling som godt kan brukes mer. Derimot er plasseringen håpløs. Den ligger klemt ned et sted den over hodet ikke kommer til sin rett og hvor det blir trangt og krøkkete på alle sider, det er ikke noe bra byrom rundt den. Den burde vært plassert et sted den kunne hatt luft rundt seg. I tillegg kommer det sikkerhetsmessige ved å ha et regjeringsbygg over Ring 1. Ikke bra..
  7. Renault Zoe har et snedig opplegg hvor de bruker motorviklingene som en del av likeretterkretsen. Ganske kult men dessverre for oss i Norge er det avhengig av 400V TN-nett. Første modellen av Zoe kunne lade med 43kW AC, neste kunne 'bare' lade med 22kW. Det har variert litt, i Europa har man kunnet velge om man vil ha motorvarianten med 22 eller 43kW lademulighet. Her i Norge har 43kW-muligheten blitt kuttet ut til fordel for vinterpakke. Selve ladepunktene er bare en type2-kontakt, ganske enkle greier men 43kW ladepunktene har fastmontert kabel, som andre hurtigladere.
  8. Kanskje det har med pris å gjøre? Zoe er jo for så vidt en bra elbil men den er omtrent 50% dyrere* enn en tilsvarende (diesel)Clio, ergo lanserer de denne for å ha et alternativ en prisklasse under Zoe. *innstegsmodell uten subsidier og avgifter.
  9. Dette er ikke noe monopol. Jeg har forklart hva et monopol er for deg allerede i denne tråden. Du er åpenbart i Teslahatertranse nå og da er du ende mindre mottakelig for korreksjon enn vanlig. Har du regnet på dette? På sikt vil antallet hurtigladere være proporsjonalt med antall biler. At noen biler lader på forskjellige nettverk vil påvirke totalantallet ladepunkter mindre enn du tror siden bilene stort sett vil gå til 'sitt' nettverk. Jeg gidder da for F* ikke prøve å forklare deg hvorfor Tesla bruker de pluggene de gjør. Det har andre gjort allerede, *flere* ganger og allikevel fortsetter du å gjenta konspirasjonsteorien dine. Du kan la vær å servere oksemøkk og konspirasjonsteorier i stedet.
  10. Nei akkurat det har du ikke gjort i denne tråden. Savner det ikke for å si det sånn. 'Bremseklossen' har gjort mer enn noen andre for å akselerere utbredelsen av elbiler. Det er kun i ditt eget private bakvendtland at de som går foran og drar de andre etter seg kan ses på som 'bremseklosser'. Ja hva kaller du egentlig din oppførsel i denne tråden så langt? Dine teorier om hvorfor Tesla bruker de pluggene de gjør er ikke annet enn reinspikka konspiranoia fullstendig uten basis i virkeligheten!
  11. Nei hvorfor skal du svare på noe som helst egentlig når du utelukkende er her for å snakke dritt om Tesla. Hvorfor er det greit at alle andre enn Tesla unnlater å ta ansvar for at elbilene de selger har en skikkelig hurtigladenettverk? Hvordan blir de *andre* ladenettverkene bedre av at vi tvinger Tesla til å ta ansvar for andre biler enn det de selv selger?
  12. Først kritiserer du meg for at jeg ikke svarer på hele posten din, så gjør du jaggu meg akkurat det samme selv. Ja bortsett fra at jeg faktisk svarte på deler av posten din mens du ikke svarte på noe av det jeg skrev..
  13. Kommentere hva da? At du tar feil? Det spiller ingen rolle for kraftnettet hvilket merke elbilen har. Si meg, prøver du å overvelde oss med så mye oksemøkk at vi til slutt ikke orker å svare på tullpratet ditt?
  14. Så, bedre med åpen og dårlig enn lukket og bra?
  15. Svaret på det siste er at batterier vil på sikt bli bra nok til nær sagt alle former for landbasert gods- og persontransport. Vi trenger ikke hydrogenbil, hydrogenbuss, hydrogenmoped, hydrogenlastebil osv. Batterier vil gjør den jobben bedre. Om du trenger hydrogen til stålproduksjon og andre industrielle formål er det greit nok men det er ingen logikk i å gå en ulønnsom omvei om kjøretøy for å få det til.
×
×
  • Create New...