Gå til innhold

Er det i enkelte yrker vanlig å jobbe "gratis" utenom ordinær arbeidstid? Merarbeid på kvelder og lignende.


Gjest a28f2...3d0

Anbefalte innlegg

Gjest a28f2...3d0

Samboer jobber som journalist og tar ofte med seg jobben hjem og det er ikke uvanlig med noen timer ekstra typisk tre kvelder i uka, men gjerne mer også. I starten var det enda mer og da tenkte jeg det var greit siden h*n var fersk og ønsket å imponere, samt lære seg jobben og rutinene, men når man etter hvert begynner å få litt mer erfaring tenker jeg at dette ikke er helt greit.

Men kanskje det er slik i enkelte type jobber?

I en tidligere stilling hadde de også fast morgenmøte og der var det en forventning om at alle hadde noe på blokken på morgenkvisten og dette var jo noe de ikke fikk gjort i ordinær arbeidstid, så da lå det jo litt i kortene at de måtte bedrive research på kveldstid. 

Selv har jeg gjort lignende når jeg har vært helt fersk i en jobb eller ønsker å lære noe i jobbsammenheng som jeg ikke mener selv jeg kan forvente at arbeidsgiver skal betale meg for. Hadde også vært innforstått med at dette kunne være aktuelt om jeg begynner i en ny jobb hvor det er en del nytt å lære. Men straks jeg er selvgående og kan jobben så jobber jeg i prinsipp ikke noe gratis for arbeidsgiver utover hva som står i kontrakten min. Har til gode å oppleve at arbeidsgiver kommer hjem til meg og jobber gratis for meg på sin tid :) 

Anonymous poster hash: a28f2...3d0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noen er det sikkert "forventet", uten at det betyr at det er "greit". Det er en uting. Noen ganger gjør jeg det selv, men da er det mest i egeninteresse. Konkret eksempel, jeg er booket til å holde et kurs i morgen. Da har jeg brukt noen timer av helgen på å forberede meg litt ekstra. Det er ingen som har sagt at jeg skal gjøre det, og jeg får ikke betalt for de timene, men jeg velger å gjøre det for at det skal gå best mulig i morgen. Jeg tipper det er mye sånt rundt omkring, at folk jobber litt ekstra her og der for at dagene skal gli greit.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke helt sammenlignbart, men jeg jobber offshore og stiller ofte opp en halvtime før skiftet begynner. Litt fordi jeg liker å ha tid til en kaffekopp, men også gjerne for å få slått av en prat med andre skiftet om de er i pauserommet, og da går det jo fort i jobbrelaterte diskusjoner. Enkelte steder jeg er innom er vi pålagt dette, og da får vi kompensert for det i form av overtid. 
Ellers har jeg ikke uoppfordret brukt noen friperioder på jobbrelatert siden jeg var lærling, da var det så mye som var nytt for meg at jeg så på det som litt nødvendig. Kjedelig å komme tilbake til jobb etter 4 uker fri og ha glemt ut hva jeg holdt på med sist jobbtur.

Lenke til kommentar

Ja det er ganske vanlig, dessverre kan man kanskje si. Jeg har ingen fast arbeidstid og jobber nok til tider mer enn jeg burde, men jeg liker det.

For meg er det helt greit å jobbe mer enn det som er strengt tatt nødvendig, gitt at jeg får noe ut av det. Aldri i verden om jeg hadde jobbet ubetalt bare for å gjøre et eller annet selskap rikere uten å få noe igjen.

Lenke til kommentar
Gjest a28f2...3d0

Jeg har faktisk bladd i noe faglitteratur i dag fordi det er noe jeg har ønsket å lære litt bedre og tenker det ikke er noe jeg kan belaste arbeidsgiver med. Har egentlig ikke tid til det heller i ordinær arbeidstid. Så sånt tenker jeg er greit så lenge man ikke har noen personlige problemer med det. Samme som brukeren over som forbereder seg til et kurs for egen del.

Men for samboer virker det litt annerledes ettersom det er faktisk arbeid som blir gjort utenom normal arbeidstid. Litt usikker på hva årsaken egentlig er, men mistenker egentlig at h*n har tatt på seg for mye og at leder kanskje ikke er klar over i hvor stor grad dette skjer og bare tenker at h*n har veldig stor kapasitet. Og det er jo heller ikke bra. Men slik jeg har forstått det er det visst flere av kollegene som også driver på slik fordi vanlig arbeidstid rett og slett ikke strekker til. 

Anonymous poster hash: a28f2...3d0

Lenke til kommentar

Kor vanleg dette er varierer nok veldig mykje frå bransje til bransje.

Om slikt arbeid er greit eller om det er ein ukultur med gratisjobbing kjem veldig ann på situasjonen.
Eg tenker at det fyrste klare skillet er om arbeidet er pålagt eller frivillig, derunder om det får konsekvensar om arbeidet ikkje er gjort. Å jobbe frivillig utan betaling tenker eg må være greitt, men då må det være reelt frivillig. I praksis betyr det at gratisarbeidet også må være fordelsaktig for arbeidstakaren. Som journalist kan dette kanskje være research til ei sak som journalisten seinare tenker å skrive bok om i privat regi.

Det andre skillet er graden av styring av eiga arbeidstid. Slikt kveldsarbeid kan nok i enkelte tilfeller være for å kompansere for uproduktivitet innafor den ordinære arbeidstida.

 

Det store tegnet på at dette ikkje er greitt er når det ikkje er frivillig, då er dette tid som ein stiller disponibelt for arbeidsgjevar og det er arbeidstid som skal være betalt.
Det andre ein skal passe på er at den samla produktiviteten blir større enn avtalt arbeidstid, om det får danne seg ein ukultur der arbeidsgivar forventar at tilsette jobbar meir enn full stilling utan å få meir i lønn så bidreg det både til høgt arbeidspress og til at lønna blir holdt nede, for kvifor skal arbeidsgivar betale meir i lønn eller tilsette fleire arbeidstakarar når arbeidarane uansett utfører alle arbeidsoppgåvene utan å kreve meir i lønn?
Av den grunn tenker eg at det er fornuftig å holde eit eige rekneskap på kor mykje tid ein brukar på jobben, og på bakgrunn av det timetalet vurdere om ein har ei lønn som gjer at det er verdt det. Det hjelp lite å bli lønna 10% høgare enn andre om du også jobbar 20% meir, då kan du like gjerne ta ein jobb ein annan stad med vanleg lønn og få utbetalt overtid for disse 20% med ekstraarbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (25 minutter siden):

Blant lærere er vel ganske vanlig å rette oppgaver på kvelden etter arbeidstid uten at man får noe ekstra for det.

Bortsett fra flere uker ekstra ferie når man avspaserer dette?   Som lærer skal man jobbe inn flere arbeidsuker ekstra på kveldstid for å avspasere dette i jul, påske, sommer, vinter og høstferie.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (46 minutter siden):

Kor vanleg dette er varierer nok veldig mykje frå bransje til bransje.

Om slikt arbeid er greit eller om det er ein ukultur med gratisjobbing kjem veldig ann på situasjonen.
Eg tenker at det fyrste klare skillet er om arbeidet er pålagt eller frivillig, derunder om det får konsekvensar om arbeidet ikkje er gjort. Å jobbe frivillig utan betaling tenker eg må være greitt, men då må det være reelt frivillig. I praksis betyr det at gratisarbeidet også må være fordelsaktig for arbeidstakaren. Som journalist kan dette kanskje være research til ei sak som journalisten seinare tenker å skrive bok om i privat regi.

Det andre skillet er graden av styring av eiga arbeidstid. Slikt kveldsarbeid kan nok i enkelte tilfeller være for å kompansere for uproduktivitet innafor den ordinære arbeidstida.

 

Det store tegnet på at dette ikkje er greitt er når det ikkje er frivillig, då er dette tid som ein stiller disponibelt for arbeidsgjevar og det er arbeidstid som skal være betalt.
Det andre ein skal passe på er at den samla produktiviteten blir større enn avtalt arbeidstid, om det får danne seg ein ukultur der arbeidsgivar forventar at tilsette jobbar meir enn full stilling utan å få meir i lønn så bidreg det både til høgt arbeidspress og til at lønna blir holdt nede, for kvifor skal arbeidsgivar betale meir i lønn eller tilsette fleire arbeidstakarar når arbeidarane uansett utfører alle arbeidsoppgåvene utan å kreve meir i lønn?
Av den grunn tenker eg at det er fornuftig å holde eit eige rekneskap på kor mykje tid ein brukar på jobben, og på bakgrunn av det timetalet vurdere om ein har ei lønn som gjer at det er verdt det. Det hjelp lite å bli lønna 10% høgare enn andre om du også jobbar 20% meir, då kan du like gjerne ta ein jobb ein annan stad med vanleg lønn og få utbetalt overtid for disse 20% med ekstraarbeid.

Enig i mye av dette. Det er greit å være glad i jobben sin, og å putte inn timer for å bli bedre (og mer attraktiv).

I utgangspunktet burde normalsituasjonen være at du bruker arbeidstiden til ting som er relevant for arbeidsgiver - og at når du gjør ting som er relevant for arbeidsgiver så er det lønnet. «Relevant» som i «det jeg kan bruke timene til som tilfører arbeidsgiver mest verdi».

Hvis du er en journalist som graver i noe som  sjefen har erklært dødfødt så må du antagelig bruke av din egen tid. Hvis det fører fram til noe så bør en klok leder gi deg mer albuerom neste gang.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...