Gå til innhold

likferd

Medlemmer
  • Innlegg

    6 022
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

likferd vant dagen sist 23. november 2018

likferd hadde mest likt innhold!

Om likferd

  • Bursdag 19. okt. 1983

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

11 039 profilvisninger

likferd sine prestasjoner

2,6k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jøss, nå mister jeg nesten trua på Toyota, men jeg tror nok du hadde et mandagsprodukt der. Forøvrig viser vel dette i grunn godt hvorfor moderne biler er laget for å gå i stykker. Hvorfor i himmelens navn trenger noen motorisert lås til et tanklokk, eller touch sensor i et dørhåndtak? Og hvorfor bruker Toyota 6 arbeidstimer på å skifte et dørhåndtak, og 3 timer på et tanklokk?
  2. Elbiler har da service intervaller de og, om du skal følge serviceboken og beholde garanti. På en bruktbil utenfor garanti, er det absolutt ingenting som hindrer deg i å skifte olje selv. Om du tror det er realistisk med 300000 i verkstedutgifter i løpet av de 10 første årene på en dieselbil, sjønner jeg at du er tidligere Jaguar eier. Eventuelt BMW.
  3. Greia er at EU bøtelegger bilselskapene om den samlede solgte bilparken deres har utslipp mer enn så og så mye CO2. I Norge selger elbiler lett på grunn av veldig gunstige skattefordeler, det gjør det ikke i EU. Ved å fjerne hybrider og bensin/diesel fra markedet, kan de selge de samme bilene i EU, uten å bli straffet.
  4. Om det er en attraktiv bil, vil nok verdien holde seg svært bra, da et blir færre og færre av de på markedet. Folk ser seg blind på elbilandelen av nybilsalg, men glemmer at mye av dette kommer av bilhusene rett og slett ikke tilbyr nye bensin og dieselbiler for salg i Norge lengre. De som trenger eller ønsker dette har altså flyttet over på bruktmarkedet, noe man ser i at bruktprisen for diesel og bensinbiler øker, mens bruktprisen på elbiler synker. Oppå dette gjør den svake kronekursen at import fra utlandet blir veldig dyrt, og dette øker presset på det norske bruktmarkedet.
  5. Av min egen erfaring er dette låset helt overflødig, da min også er ødelagt. Friksjonen fra sporet + skruene holder kortet på plass. Du bør nok fjerne kortet før du flytter eller transporterer PCen noe sted, men ved normal bruk skal det sitte.
  6. Jepp. Bruk 98 til veteranbiler, søndagsbiler og sommerbiler og slike ting, så sparer man seg mye tull, selv om bilene teknisk sett kan gå på E10. E10 har holdbarhet på få måneder, trekker til seg vann, og kan skade forgassere og gummipakninger osv. Alle motorer som kan gå på 95 kan også gå på 98.
  7. Kjørte du 4000km med varsellampe for feil på girkasse?
  8. Også gjør du det som en 18 åring med ferskt sertifikat gjør, og filtrerer makspris på 100k. 6500 biler med manuell, 4000 med automat.
  9. Hva i h.. Når jeg byttet dyser, kostet det rundt 11k per dyse. Inkludert arbeid. Ikke på merkeverksted riktignok. Det merkeverkstedet må ha skrevet faktura med gaffel!
  10. Dyser på moderne biler er utrolig finjusterte og nøyaktige. Det finnes altså minimalt slingringsmonn, og motorstyringen skrur av sylinderen om den merker noe som helst ute av spec for å ikke ødelegge motoren. Har byttet to dyser på en bil som har gått halvparten av din, så.. Vanligvis går bilen i nødmodus om den mister en sylinder. Er bilen kjørbar, men har ekstremt lite kraft? Isåfall er du i nødmodus. Dette er laget for at du skal kunne krabbe bilen til verksted (i 40 km/t)
  11. Med tanke på hvor elendig selvkjørende biler er i mange situasjoner, noe som at det er forbudt uten ledsager i EU taler mye om, tolker jeg dette som at 53% av de spurte ikke burde ha førerkort. Jeg vil tro de aller fleste som har førerkort i norge kjører bedre, overall, enn selvkjørende biler. Det er noen spesifike ting som selvkjørende biler kanskje gjør bedre, men de er LANGT i fra å være universelt like god som et menneske i alle situasjoner.
  12. Å bare bruke epoxy lim vil fungere på små hull. Om hullet er større, må en nok ha en armering, som f.eks å klippe ut en bit av dette. Da vil du gjerne ha nettingen på ene siden, også fyller du inn med 2-komponent sparkel som f.eks denne fra andre siden. Sparkelen fyller og "griper" nettingen og lager en sterk reparasjon. Men siden du sier i første post at "det drypper så smått", er det nok snakk om bittesmå rusthull. Det limer/sparker du bare over, etter rusten er slipt bort.
  13. Vel, nå snakker vi jo om i situsjoner der biler kolliderer med syklende på et fotgjengerfelt. Du bryter vikeplikten fordi du som syklende over gangfeltet har vikeplikt for både fotgjengere og motorisert trafikk. Er det ingen annen trafikk på veien å vike for, bryter du naturligvis heller ikke vikeplikten. https://www.naf.no/sykkel/lover-og-regler/trafikkregler-for-syklister
  14. Påregnelig betyr "sannsynlig og forutsigbart". Siden det er brudd på veitrafikkloven å kjøre elektrisk sparkesykkel over et fotgjengerfelt, samt at sparkesykler kjører 8 meter i sekundet, er ikke dette sannsynlig og forutsigbart. En fotgjenger som er på vei mot feltet er sannsynlig og forutsigbart at de skal krysse. Det er sannsynlig og forutsigbart at noen foran deg vil bremse opp i et kryss. Det er ikke sannsynlig og forutsigbart at noen kjører fei vei i en enveiskjørt gate. Osv.
  15. Det er ingen her som har påstått du har lov å kjøre på syklister med vilje, men kjører du elektrisk sparkesykkel over et fotgjengerfelt, bryter du vikeplikten, og den som bryter vikeplikten har som regel skyld i en eventuell kollisjon. En sparkesykkel kan kjøre i 25km/t (eller reelt sett mye mer), og det er utrolig vanskelig å se og stanse for noen som kommer så raskt.
×
×
  • Opprett ny...