Gå til innhold

lada1

Medlemmer
  • Innlegg

    5 913
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av lada1

  1. En kan formidle forsiktighet uten skriftlige opplegg. Å demonstrere hvordan man beskytter ryggen etc kan enkelt vises ved å demonstrere i praksis. Så slipper man noe ekstra for de med utfordringer angåene lesing/skriving. Kanskje dette ville gi mest utbytte? På enkelte arbeidsplasser han man besøk av fysio-/ergo-terapaut og på større steder har man gjerne verneombud. Slike besøk kan kan både lærere og elever ha nytte av og dette behøver ikke komme inn under skole-budsjettet? Tips angående pedagogikk: jeg prøvde en øvelse med en ung elev der han måtte si definerte setninger på engelsk samtidig med å gjøre litt mentalt krevende fystske øvelser (tilsvarende dansetrinn). Jeg mener at den muntlige språkfedigheten ble fort og drastisk forbedret. Jeg har selv også på kort tid opplevd å forbedre skriftlige ferdigheter på kort tid ved bruk av pedagogikk som ikke brukes i skolen. En interasksjon med samme skriftlige oppgave - med stegvise forbedringer - gjorde susen på 2-3 uker. Mye bedre enn å få et tall (karakter) og en kommentar som de færreste av elevene tar inn over seg. Jeg blir ofte "stum" over å observere hvor lite effektiv tradisjonell skole-undervisning kan være noen ganger.
  2. Høres ut som om du har treningssenter i tankene her? En kan ha masse gode begrunnelser og kan fritt påstå ting så lenge man ikke krever bevis 🙂 Jeg har sett "trenings-kalendre" som er helt urelatert til praksis for den det gjelder. "Teorien" er helt fjern fra virkeliheten. Og så bli mange negative til gymnastikk fordi også dette blir et "snakkefag". En vet sannsynligvis ikke noe som helst om "snakket" i gymnatikken har betydning for noe som helst. Ikke før en sjekker. En ender opp med å leke med påstander.
  3. Jeg ser at i Finland bruker en generelt mindre penger per elev enn i Norge - og skolen er vel bedre der? Litt naiv ekstrapolering tilsier at dess smindre penger man bruker på skole dess bedre blir den 🙂 https://www.udir.no/tall-og-forskning/publikasjoner/utdanningsspeilet/utdanningsspeilet-2022/kostnader-til-barnehage-og-grunnopplaringen/hoyere-utgifter-per-elev-i-norge-enn-i-de-fleste-andre-land/
  4. Fysisk trening krever ikke så mye oppfølging av instruktør. Slik sparer man timer. Til og med frivillige kan bidra gratis. Jeg tipper at svært få får noe ut av "teorien" innen gynmastikk - så det er min påstand inntil det motsatte er bevist. Blir jeg motbevist så endrer jeg selvsagt mening 🙂
  5. Hmm, jeg skrev da ikke noe som ligner på dette.
  6. Dette kan være et veldig interessant utgangspunkt for utredning/diskusjon. De fleste skolefagene bør bli "gjøre-greier". For eksempel matte-faget bør reduseres til teknisk trening med regning/geometri. Gammel-måten å gjøre dette på kan forbedres. Få vekk "synsing"/"refleksjon" og "presentasjon" i faget. Slik vil en gjøre mattefaget både billigere og bedre. En må forstå at en kan ikke lese/synse seg frem til kompetanse. Alle forstår at en blir ikke god snekker eller musiker av å lese i en bok. En kan heller ikke lese seg frem til å bli en god sjåfør, flyver eller gravemaskin-fører. Det samme gjelder presist innen matematikk og *grunnleggende* skriving/lesing. Akademiske fag skille seg ikke ut fra praktiske. Det er mye den samme greia. Jeg programmerer (computer) mye profesjonelt og bruker matematikk - og ville aldri blitt god på det ved å lese meg frem. Jeg tipper at jeg neppe har forstått mye statistikk bare via "teori-veien". Gymnastikk bør reduseres til ren fysisk trening - få vekk "teorien" i form av skriving og lesing. Slik sparer en 50% av kostnadene for faget? Historie er viktig. Dette faget må kunne forbedres (aner ikke hvordan). Jeg lærte engelsk på kort tid mye via tilfelddigheter - skole-undervisningen ga lite. Sier det noe? En kan til en viss grad sammenligne med gamle dager da unge var "voksne" som 14-åringer. De utgjør en arbeids-ressurs som en bør kunne bruke innen bl.a. eldre-omsorg og nabo-hjelp. En kan gjerne inkludere dette i skolegang på en billig måte uten å skape behov for nye kostbare stillinger. I gamle dager hadde skolen råd til skikkelig sløyd for oss guttene. Vaktmesteren eller en lokal snekker var lærer. Kjempebra. Vi snakket som skikkelige fagfolk "på gulvet". Ikke noe "kretivt kunst-tull". Og vi kunne gli lett inn i praktisk sommerjobb. Snekker-ferdighetene mine har spart meg hundre-tusener innen vedlikehold av gammel bolig - og det utviklet sannsynligvis også mine kognitive og motoriske evner. Og så bodde vi ikke med "en enslig mor som ikke hadde råd til ferie for oss på fornøyelses-park - og vi følte oss misslykket av den grunn" 🙂 Ferie-jobb med lokale praktiske fagfolk var mye mye bedre enn kostbare profitt-orienterte "morro-parker" og ga selv-respekt.
  7. Det er fortsatt potensiale for å få rettsystemet mer effektivt, rettferdig og demokratisk - i hvert fall når det gjelder sivile tvister. Jeg er dog ikke sikker på om initiativene for å realisere dette kommer innenfra 🙂
  8. Uenig: de fleste må arbeide konkret med tall og geometri for å få en grunnleggende forståelse. En kan kanskje sammenligne dette med at en komponist må spille selv for å komponere musikk. Og jeg for min del har ofte nytte av (computer) koding for å forstå en problemstilling selv om jeg kan automatisere mye koding. En sitter ikke å "designer" fjernt fra det praktiske. Dette er et generelt prinsipp. Kanskje ville skolen bli bedre ved å redusere budsjettene 🙂
  9. Og forsøk på selvstendig tenkning har en tendens til å skli ut til å si/skrive de "rette tingene". Dette kan lett bli kontraproduktivt. Straks en virkelig prøve å tenke selv så får man trekk for å si/skrive noe dumt. Jeg kjenner til et eksempel der en elev (gutt) skrev i gymnastikk-faget at en må ikke overtenke og teoretisere for mye om hva en gjør under trening. Dette trakk ned i vurderingen. Hvordan er det mulig.... Krav om refleksjon kan lett bli en form for "hjernevask" 🙂 Jeg er glad for at jeg ikke møtte slike krav på grunnskolen.
  10. Viser til: https://www.vg.no/nyheter/i/ArpnK5/riksrevisjonen-mener-for-mange-elever-sliter-med-lesing-og-skriving-kritikkverdig Men dette virker enkelt for meg. Et "system" kan ikke løfte seg selv etter håret og skolen vil neppe forbedre seg selv "innenfra". De vil helst bare "kjøre på" enda mer i samme retning. Dette betyr at politikere på høyt nivå "utenfra" må sette ned foten. Jeg har møtt ledere innen grunnskolen som direkte har snakket ned for eksempel betydning av teknisk trening innen matematikk. Da kan en ikke forvente stort fra et slikt system. Eksemplet norsk: til og med i ungdomsskolen blir elevene møtt med høytflyvende undervisning om literatur. For svært mange (spesielt gutter) er dette skivebom og "helt fjernt". Mange av dem har ikke evner/modenhet eller bakgrunn for å interessere seg for slikt. Og de forstår gjerne at dette er helt unyttig for dem. De som virkelig tenker selv vil jo ikke drive med meningsløse ting - mens andre gjerne gjør meningsløse ting for å passe inn. Jeg mener at man må lære å krype før man øver på å gå. Mange elever har behov for å kunne bruke lesing/skriving til noe praktisk. For eksempel bør en sikre at de fleste elevene kan skrive en rimelig nyttig bruksanvisning for noe som er litt utfordrende å bruke første gang. Dette virker jo kjedelig å undervise i for filologer, men jeg mener at det er liten vits i å kjøre på med "kåseristil", roman-forståelse og noveller uten at en kan skrive/lese en bruksanvisning. Og så må en i større grad få vekk maset om "refleksjon" i skolen. "Refleksjon" blir gjerne noe faslskt og motsatt av virkelig refleksjon. Det blir helst en øvelse i å stjele/immitere og å sikte seg inn på å "selge" noe til læreren for å få bra karakter. Noen er flike til slikt og det gir gjerne god uttelling 🙂
  11. Stikkord: demokratisering/effektivisering. Jeg googlet og fikk: "Begrunnelsen for å opprette Husleietvistutvalget (HTU) var å etablere et lavterskeltilbud hvor både leietakere og utleiere kunne få løst konflikter knyttet til boligleie på en rask, rimelig og mer uformell måte enn gjennom de ordinære domstolene."
  12. Hvordan kommer husleietvistutvalget inn her når en har standard husleiekontrakt? Poenget med husleietvistutvalget er vel at prosessen skal gå glatt?
  13. Siden de bare opererer digitalt, så er det vel ekstra viktig at en passer på å ha formalitetene i orden. Fun fact: I gamle dager leide jeg bolig bare etter muntlig avtale. Det fungerte utmerket. Ingen maste om slike "papirgreier". Tidene har forandret seg 🙂
  14. Det er jo ikke "influensere" som skaper de bakenforliggende årsakene. De bare fisker i farlig farvann. Jeg har mast om det før, men dette sier noe om motsetningene som er aktuelle: https://civita.no/notat/thomas-pikettys-bok-capital-in-the-twenty-first-century-10-ar-senere/ Lønnsinntekt blir for lite og usikkert for vært mange i dagens system! Løsningen er forresten ikke å skape "likhet" men å skape sosial sikkerhet for alle. Da kan flere glemme å hevde seg sosialt via materiell rikdom. Det blir ikke interessant lenger! Så la de rike få holde på med sitt 🙂
  15. Av nysgjerrighet: er Husleietvistutvalget blitt tilgjengelig over hele landet nå?
  16. Hva med offentlig flagging da? Hvordan kan en melde seg ut av det? OK, jeg har hørt at hjernen kan filtrere ut nesen slik at vi merker den lite i vårt synsfelt. Kanskje kan en trene seg opp til ikke å se pride-flagget? Her gjelder det å være løsnings-orientert 🙂
  17. Ja da, men problemstilligen virker interessant og er ikke så enkel som du antyder. Flytting av penger fra person A til person B blir "verdiskaping" dersom det kan sies at det finnes en "motytelse" ("handel" eller betaling for noe av verdi) utenfor familien. Gaver til "veldelighet" er skattefritt (men noen ganger gir det skattetrekk for giver). Stipender - for at noen skal studere - er også skattefritt når det blir gitt av staten, men stipend/legater fra private blir ofte skattepliktig. Utleie av hybel er gjerne skattefritt. Merkelig? Og dersom det kan sies at du bor i to boliger (eller melder flytting hver måned) - så kan beskatningen bli morsom angående utleie 🙂
  18. Men hva er "verdiskapingen" i det?
  19. Flokkfenomener. Interessant nok.
  20. Hva med sketteregler da? Prostitusjon er jo stattefritt (?) og kvalifiserte ikke til støtte under pandemien🙂 Bør ikke "kikke-aktiviteter" være skattefrie? Det er jo bare folk som bytter penger - ikke "verdiskaping"?Skatt til det offentlige er vel ment å gjelde *verdiskaping* - ikke gaver og lignende? Hva er "verdiskapingen" av å la noen kikke på underklærne dine? Det bør vel sidestilles med "julegaver" o.l. som er skattefrie 🙂
  21. Foreslår å prøve å argumentere mer spesifikt og kanskje til og med komme med noe informativt. Jeg krever ikke stort mer enn at man prøver 🙂
  22. Apopos: jeg såg på TV et program der en i England sammenlignet et AI-system med en menneskelig advokat. Den menneskelig advokaten gjorde bedre jobb, men AI var ikke langt etter og gjorde jobben på sekunder og til en liten prosent av prisen 🙂 Dersom AI etterhvert gjør bedre jobb så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville velge 🙂 Og hva med sakebehandlere innen NAV? 100-doble produktiviteten i visse typer oppgaver? Og telefon-service? Det vil sikkert komme nye tjenester på grunn av AI. For eksempel kan det sikkert brukes til billig å organisere "eksamener" slik at kompetanse blir sett på som ferskvare. Dine topp-skår fra ungdomsårene blir da av liten verdi og det vil ha mer mening å forstå dypere og ikke bare pugge til noen få viktige eksamener. Hvor mye koster en typisk eksamen ved et universitet i dag? Data-systemer og grunnleggende ny teknologi har ofte en tendens til å endre på hvordan ting gjøres. Jeg får i dag masse regningerr i nettbanken hver måned. Skulle en tilsvarende få betalt i skranken hos den lokale bank-filialen, så hadde det blitt en kostbar sak. Og hvor har det blitt av bankran? Og ran av pengetransporter? "Rans-bransjen" har måttet tilpasse seg 🙂
  23. Men gravemaskinen førte til at kapitalister tjener en større andel av verdiskapingen. En kapitalist kunne ikke tjene stort på å eie en spade. Og slik blir trenden: kapital-inntekter vil ta større og større andel av verdiskapingen som i økende grad går til tøys og tull eller forsvinner rett ned i et sort hull. Noe vil kanskje gå til krig og konflikt. Du tror vel ikke at 10-dobling produktiviteten vil 10-doble lønna di eller redusere arbeidstiden med 90 prosent?
  24. Apropos naivitet, er det noen som vet hvordan det gikk i denne saken: https://www.innherred.no/naeringsliv/mn24/n/vgV4Xw/paa-tide-at-ny-domstol-overtar-tilliten-er-totalt-fravaerende ? Spekulasjon om fremtiden: Jeg tror at smart bruk av KI kan bidra til bedre rettsikkerhet for fattige.
  25. Og det skal visst være en sammenheng mellom å bo alene og helse? Jeg ser for meg ensomme som knapt får korrigering - og det kan vel ikke være helt sunt.
×
×
  • Opprett ny...