Gå til innhold

– Android banker Iphone neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om kinesiske utviklere heller vil utvikle på et åpnere system og kinesere vil bruke et åpnere system, så vil ikke det spille noen rolle annet enn i Kina. Programvare for Linux lages i fleng i Japan og Kina, men de er ikke brukelige i flesteparten av tilfellene for noen andre enn Kinesere og Japanere, og profittmarginene er fremdeles å få i Europa og Amerika, så jeg tror ikke Apple står til å tape noe særlig på om kineserne ikke vil utvikle for iPhone og/eller kinesere ikke vil kjøpe iPhone.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Slike analytikere er som spåkoner, skjønner ikke at det er nyhetsmateriale

Kunn elike gjerne skrevet artikkel "Amobil journalist slutter i 2009 grunnet spådommer om å møte en høy mørk fremmed og rømme til vegas for giftemål"

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

I Kina er Android genialt - der er det masse egenutviklete, egenproduserte billige mobiler og om produsentene kan installere Android så sparer de seg selv for utviklerkostnad.

 

I USA&Europa - tja? Det er potensiale der, for iPhone er for dyrt for mange som egentlig har lyst på den. Om noen klarer å lage en nesten-iPhone til halve prisen og med valgfritt abonnement, så vil den gå som hakka møkk.

 

Det er min spådom!

Lenke til kommentar
Om kinesiske utviklere heller vil utvikle på et åpnere system og kinesere vil bruke et åpnere system, så vil ikke det spille noen rolle annet enn i Kina. Programvare for Linux lages i fleng i Japan og Kina, men de er ikke brukelige i flesteparten av tilfellene for noen andre enn Kinesere og Japanere, og profittmarginene er fremdeles å få i Europa og Amerika, så jeg tror ikke Apple står til å tape noe særlig på om kineserne ikke vil utvikle for iPhone og/eller kinesere ikke vil kjøpe iPhone.

Det bor 1,2 milliarder mennesker i Kina. Apple vil ikke tape penger, men de mister et marked som stadig øker.

Lenke til kommentar
Programvare for Linux lages i fleng i Japan og Kina, men de er ikke brukelige i flesteparten av tilfellene for noen andre enn Kinesere og Japanere
Har du noe dokumentasjon på dette?

Har ikke boken forran meg, den er på hybelen i Trondheim, men kan jo nevne at Japan og Kina, med Korea fra offersiellt hold bruker Open Source programmer, og bruker det i utvikling for seg selv og seg i mellom. Også for privatpersoner er Linux utbredt i Øst-Asia. Kina, Japan og Korea dannet i 2004 et politisk forum kalt "“Northeast Asia Open Source Software Promotion Forum". Vi får se om entusiasmen for det i Kina dimmer seg når velstandsnivået øker, men ser en på Japan og Korea som prediktive eksempler er vel ikke det trolig.

 

Det kommer kanskje fra det at MS og Apple tilpasser sine OS, på telefoner og PCer først og fremst for de største markedene og at Asiatiske land da kan mer effektivt lokalisere sine operativsystem gjennom egne Linuxversjoner isteden for å vente på at Apple og Microsoft skal gi ut sitt som en andre prioritering i forhold til det europeiske og amerikanske markedet.

Lenke til kommentar
De lange artiklene kommer visst når det er snakk om antagelser. Det er vel ikke bare jeg som misliker alt søppelet fra tek.no / hw-nettverket for tiden... Dette har jo ikke nyhetsverdi i det hele tatt!

Dette syns jeg faktisk var en av de bedre artiklene. I motsetning til Digi.no greier faktisk Amobil å komme med litt interessante spådommer og sier faktisk litt om markedet og hvorfor de tror slik de gjør.

 

Det interessante er om det vil bli en stor applikasjonsutvikling på Android slik som på iPhone. Hvis kineserne setter igang utvikling kan det gjøre telefonen mer utbredt og brukbar i Europa også.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hørt om prosjektene de har som er innadvendte, hvis du kan referere til noen. Det som derimot er en kjensgjerning er at japanske utviklere bidrar stort til linux (altså kjernen), les artikkelen her:

http://www.linux-foundation.org/weblogs/am...-our-symposium/

og det får vi alle glede av.

Her har du en halvt år gammel artikkel som redegjør for linux i Kina:

http://www.linux.com/feature/122473

Les om Kinas egen distro her:

http://www.redflag-linux.com/eindex.html

Lenke til kommentar

Erm... Synes ikke det er veldig rart at dette skjer. Andriod vil kunne finnes på mange flere og billigere modeller enn Apples éne modell, og sånn sett appelere til en større brukermasse. Å sammenligne utbredningen til et OS beregnet på mobiler og utbredningen til én produsents (relativt dyre/eksklusive) modell, blir litt søkt.

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne hørt om prosjektene de har som er innadvendte, hvis du kan referere til noen. Det som derimot er en kjensgjerning er at japanske utviklere bidrar stort til linux (altså kjernen), les artikkelen her:

http://www.linux-foundation.org/weblogs/am...-our-symposium/

og det får vi alle glede av.

Her har du en halvt år gammel artikkel som redegjør for linux i Kina:

http://www.linux.com/feature/122473

Les om Kinas egen distro her:

http://www.redflag-linux.com/eindex.html

Kjernebidrag er naturlig nok brukbart av alle som bruker Linux om de kommer gjennom Linus sin prosess, men min uttalelse var vel mer rettet mot frontend programvare. De programvarene brukere vil laste ned og bruke for Android. Disse vil naturlignok ha en backend som er brukbar for alle, men frontend, gui, språk, tilpassning vil være for kinesere, japanere, koreanere. En kan jo snakke om hvordan alle har tilgang til å oversette det som de selv vil siden det er open source, men mitt inntrykk er ihvertfall at kollaborering mellom Asia og vestilige utviklere, også i Open Source samfunnet er svært begrenset. Det er en stor kulturell, og ofte språkelige barrierer som skiller ad oss fra mange øst-asiatere.

 

Jeg vet det blir generaliserende, men jeg håper du kan ta ut essensen av det jeg prøver å si og ikke nødvendigvis legge vekt på det som kanskje kan tolkes som nedsettende eller pessimistisk :)

 

Jeg kan vel også nevne for litt "fun facts" at Japan har en militær interesse i Linuxutvikling, da de ofte tar kommersiell utvikling og gjør dem om til militær teknologi og applikasjon. USA gjør det omvendt, ting som først blir utviklet militært finner etter hvert veien ut i kommers forpakning. Men Japan har altså snudd på dette. Da i lys av at Kina og andre land i regionen ser med skepsis på Japan og militær utvikling/opprustning. :)

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...