Gå til innhold

– Android banker Iphone neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det disse analytikerne ikke skjønner er at det er forskjell på en telefon (iPhone) og mange telefoner (Android telefoner generelt).

Blir en helt latterlig sammenligning.

Man kan ikke sammenligne feks. Nokia solgte 17 millioner telefoner på en helg mens det ble solgt 1 million iPhone'er på en helg. Hadde det derimot vært 17 millioner N95 solgt på en helg hadde saken vært en annen!

Lenke til kommentar
Morsom du, artikkelen er en ren avskrift fra kilden.

Når i all verden ble en artikkel dårligere bare fordi den er kopiert? Det er kanskje dårlig ufin ting med tanke på opphavsrett, men for artikkelen sin del er det vel om innholdet faktisk er har underholdningsverdi og/eller er informerende som spiller noen rolle?

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Det disse analytikerne ikke skjønner er at det er forskjell på en telefon (iPhone) og mange telefoner (Android telefoner generelt).

Blir en helt latterlig sammenligning.

Man kan ikke sammenligne feks. Nokia solgte 17 millioner telefoner på en helg mens det ble solgt 1 million iPhone'er på en helg. Hadde det derimot vært 17 millioner N95 solgt på en helg hadde saken vært en annen!

Det er nettopp en slik sammenligning som er hele poenget. Det artikkelen dreier seg om er produsenter og markedsandeler. iPhone er laget for det øvre sjiktet i den vestlige middelklasse, spesielt USA, dvs for folk som har en god del penger til overs som de kan bruke på "moteriktig" glitter og fjas (iPhone). Nokia retter seg mot et bredt spekter. I første rekke det billigste sjiktet, der de har volumet (og tjener pengene), men har også mange dyrere modeller, samt toppmodeller som N95 og E-serien. Hvis Google nå retter seg inn bredt mot det kinesiske markedet, så er det jo innlysende at de vil få større markedsandeler enn iPhone (med mindre de driter fullstendig på draget).

 

Men jeg ser heller ingen automatikk i at en android utviklet spesielt for Kina, vil komme til vesten. Alt tyder på at noe sånt ikke vil skje, med mindre en kinesisk mobilprodusent satser spesielt på dette, og da i samarbeid med vestlige tele-selskaper. Da har jeg mere trua på at HTC vil komme med billige (i HTC sammenheng) android telefoner. I tillegg har vi jo nå Symbian Fondation, men dette OS'et tror jeg vi heller kommer til å se i framtidens RIM, Palm og business-telefoner generellt.

Lenke til kommentar
Kjernebidrag er naturlig nok brukbart av alle som bruker Linux om de kommer gjennom Linus sin prosess, men min uttalelse var vel mer rettet mot frontend programvare. De programvarene brukere vil laste ned og bruke for Android. Disse vil naturlignok ha en backend som er brukbar for alle, men frontend, gui, språk, tilpassning vil være for kinesere, japanere, koreanere. En kan jo snakke om hvordan alle har tilgang til å oversette det som de selv vil siden det er open source, men mitt inntrykk er ihvertfall at kollaborering mellom Asia og vestilige utviklere, også i Open Source samfunnet er svært begrenset. Det er en stor kulturell, og ofte språkelige barrierer som skiller ad oss fra mange øst-asiatere.
Det er vel akkurat dette jeg gjerne skulle visst mer om. Som du selv er inne på er kodingen universell, Java-kode utviklet i Korea kan like greit kjøres her. Oversettelser gjøre jo babelfish sånn rimelig greit på hele nettsider fra Kina, så oversettelse er en helt minimal del av et kodeprosjekt. Så lenge prosjektene gies ut under åpen lisens kan jo hvem som helst gjenbruke koden.
Jeg kan vel også nevne for litt "fun facts" at Japan har en militær interesse i Linuxutvikling, da de ofte tar kommersiell utvikling og gjør dem om til militær teknologi og applikasjon. USA gjør det omvendt, ting som først blir utviklet militært finner etter hvert veien ut i kommers forpakning. Men Japan har altså snudd på dette. Da i lys av at Kina og andre land i regionen ser med skepsis på Japan og militær utvikling/opprustning. :)
Morsomt. Faktisk er linux utbredt i militæret i USA, store deler av dem har rett og slett ikke lov til å bruke lukket kode av sikkerhetshensyn.
Lenke til kommentar

Totalt offtopic:

Kan alle dere som kritiserer artikkelens kvalitet bare dra til h.? Hvis dere VIRKELIG bryr dere så mye om kvaliteten, hvorfor ikke gjøre noe med det selv. Mer enn en slapp forumkommentar? Amobil og resten av hw.no-nettverket takker sikkert dypt for innsendte artikler? Men vokabularet strekker seg vel til ordet "agurknytt". For ikke å glemme påstått journalistisk kunnskap innenfor nyhetsverdi.

 

Selv syntes jeg forøvrig det var interessant lesning. :) Og ikke minst tar opp ett dilemma for Apple. Skal Iphone opptre som en luksusartikkel og et velstandsobjekt, slik som man kan annta at forretningsideen bak vil at den skal være?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...