Gå til innhold

Test: Toshiba Portege R500


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har i mange år hatt en R200 og er råfornøyd med den. så ikke om det ble nevnt, men det fås kjøpt ekstrabatteri som er lite pent og se på men som gir en idiotisk lang batteritid.

 

og det at man her har klart og pakke inn et optisk drev er jo ganske godt gjort.

 

mener også at denne skulle være tilgjengelig med led skjerm og SSD ??

Lenke til kommentar

Blant Thinkpadmodellene er det vel strengt tatt ikke X300 men X61/X61s som er konkurrentene. Man kan jo ikke sammenligne med modeller som ikke er ute enda, men nye modeller som erstatter X61 - X200 er ikke langt unna, og de vil ha mulighet for bra ytelse (2,4ghz 45nm CPU, DDR3 og GMA 4xxx) .

 

Det er en stund siden jeg hadde Protegé, Det påpekes svakheter når det gjelder kvalitet i artikkelen - den var ihvertfall et stort problem dengang. Disse småmaskinene tas med overalt og må rett og slett være solide nok til å tåle et variert bruk. Der tror jeg med respekt å melde at både Air og Thinkpad er overlegen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har sett litt på denne pc-en. Den virker veldig fin, men bruker X61 en del og syns den er litt for liten.

 

Ellers fin test. Har ventet på denne.

Lenke til kommentar

En annen fordel som ikke er nevn i artikkelen er at maskinen bruker std 2,5" disk.

(eller SSD på 64 eller 128GB).

Det gjør at det er helt uproblematsik å dytte inn en 320GB disk :D

 

3G kortet er også bra - fungerer i alle fall langt bedre enn USB rakkelet til Netcom.

 

... og skjermen - vel, ja den har sine feil, men det at den fungerer i sollys, er HELT fantastisk.....

Lenke til kommentar

så utroli genialt....

 

Disse småmaskinene tas med overalt og må rett og slett være solide nok til å tåle et variert bruk. Der tror jeg med respekt å melde at både Air og Thinkpad er overlegen.

 

da blir jo denne påstanden totalt feil selv om jeg var delvis enig til og begynne med.... så istedet for og jobbe mot krefter jobber den med, det er faktisk ganske smart. litt som en ally kano for de som vet hva det er :)

Lenke til kommentar

små, lette maskiner er fine.

 

savner lg a1 express i listen over konkurenter - den fås jo her i landet, og har nesten samme skjermstørrelse / vekt.

 

husker at jeg og så på r500 når jeg kjøpte min lg, men nei - det var ikke mulig å få kjøpt den her da. bra at det kommer til flere små, lette maskiner :)

Lenke til kommentar

Litt som en ally kano ja :cool: Prinsippet er godt kjent fra blant annet skyskrapere som beveger seg i vinden, skip som er eksponert for b.la sjøgang og varierende plassering av last og ikke minst design av flyvinger. Slik sett er designet et smart og fornuftig valg. Dette var nok ikke like godt utviklet da jeg hadde en lignende maskin. På den tiden var maskinen sensasjonelt lett og liten. Bakdelen var at den ikke fungerte :ph34r: Det har de helt sikkert endret på. Jeg irriterte meg også kraftig over alt som kom i tillegg til selve maskinen og som bukerne måtte drasse med seg. Det tipper jeg også er endret.

 

Det er litt rart med tillit eller tap av den. Som den eneste greide jeg å bytte vekk min Protegé i en Thinkpad, og jeg var såvidt jeg vet den eneste uten problemer med Laptop'en (Det var snakk om 40+ maskiner meg bekjent).

 

Jeg ser på kostbare maskiner i dette segmentet som businessmaskiner og det kan bli svært kostbart om maskinen medfører at man ikke får gjennomført en presentasjon osv. Jeg tror rett og slett at Thinkpad er den maskinen som gir best driftssikkerhet over lengst tid. Når det gjelder Apple er det etter min oppfatning kun Air som har topp kvalitet, Det er vel hovedårsaken til at jeg ikke sitter på en MacBook Pro nå - den er bra, men ikke like solid som ThinkPad. (Er sikker på at neste generasjon vil bli meget bra og ligge tett opptil ThinkPad.)

 

Jeg sitter jo ikke med absolutte sannheter her. De fleste med MacBook Pro er etter hva jeg har fått med meg strålende fornøyd. Men med mindre OSX er påkreved holder jeg fortsatt på Thinkpad og jeg sliter med å finne gode grunner til å velge noe annet med mindre innkjøpspris er den avgjørende faktoren. (Kostnadene fordelt over Thinkpad's levetid er ikke ille, og serviceavtalene/garantien er ikke avskrekkende).

Lenke til kommentar

Maskinen er absolutt myk, vet enda ikke om jeg liker det.

Skjermen duger i sollys, man kan skru av baklyset, men jeg synes den gir en del bedre farger etc med bakgrunslyset på, selv i sola.

Savner dog to ting fra T40p'en min, Tinklight, og FWD /BACK tastene sammen med piltastene-

Grafikkortet, onboard etellerannet duger til tetris, men ikke stor mer, men som mobilt kontor er den genial. Flott å ha alt tenkelig ev tilkoblinger som X300, og til de grader Air mangler.

Oppdaget på fredag at maskinen egentlig burda ha vært et par cm større - jeg pleier altid å legge viktige A4 ark mellom skjerm og tastatur for å ikke krølle dem i veska, men på R500 stikker de utenfor ;-)

Har sett at noen tester har kommentert at fingeravtryksleseren ikke burde ha vært plassert der de er - det er jeg ikke enig i - genialt mye bedre enn på håndleddstøttene hvor du altid kommer bort i den.

Etter et par uker med maskinen er jeg veldig fornøyd. Det eneste jeg fremdeles er skeptisk til er bøyeligheten - tiden vil vise om det er en lur måte å lage maskiner.

Lenke til kommentar

Hvorfor lister dere ikke opp spesifikasjonene? På side 3 fikk jeg endelig vite hvilken prosessor som var i maskinen!

 

Og hvor vanskelig er det å konsekvent bruke best øverst og dårligst nederst i diagrammene deres? Det er veldig irriterende å måtte sette seg inn i hvert diagram / hver test når jeg bare vil skumme raskt gjennom.

 

Litt på siden, men hvor har det blitt av utskriftfunksjonen deres (slik at jeg får hele testen på en side og slipper å bla)?

Lenke til kommentar

Hatt denne selv i 4mnd nå. Skulle ha en ultraportabel, men ønsker ikke å ofre optisk drev. Derfor ble det denne! Fungerer veldig fint og kjører Vista veldig bra. Genial kontormaskin og "sofasurfer". Den er så liten og lett av det kjennes ut som et leketøy når man bærer den, men den tåler faktisk utrolig mye grunnet det fleksible designet.

 

PS: Dette med at tastaturet gir etter på diverse punkter er endret på i ettertid på nyere maskiner. Dette gjaldt kun de første utgavene og ikke de med 3G kort innebydg (den jeg har) eller den med SSD-lagring. Tastaturet er fantastisk bra i forhold til de fleste jeg har prøvd, da alle knapper er i full størrelse/størrelsesforhold og shift etc er ikke forminsket. Tastaturet gir IKKE etter.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Denne tråden er jo ikke akkurat ny lenger, og heller ikke maskinen, den har for lengst blitt erstattet av R600.

Men siden R600 er bygget på samme lest kan det kanskje være fint for noen som søker etter info å få konklusjonen min nå et drøyt år etter?

Maskinen lever enda - det i seg selv er en bra attest, så mye som jeg har misshandlet den.

Ja, den er fremdeles litt myk her og der, men bortsett fra noen irriterende merker på skjermen etter møte med tastatur er den like hel.

Satt inn en Intel X-25 SSD, og Win 7, og har ingen planer om å bytte maskin enda. Fikk en T400s på jobben for et par måneder siden, prøvde den, men gikk tilbake til R500, siden jeg synes batterilevetid og bærbarheten er langt bedre.

Det hender jeg savner en større skjerm, men da er jo docking praktisk, bruker maskinen mot en 24" på kontoret i full HD - merker at skjermkortet blir tøyd til bristepunktet da, men til kontoraplikasjoner fungerer det utmerket.

Samme hva annet av nytt leketøy jeg ser på mangler de noe denne har. Selv nå så lenge etter finner du ingen andre maskiner på 1Kg med optisk drev, og alt man trenger av tilkoblingsmuligheter, og den geniale skjermen som funker i sollys.

(Ok - kunne tenke med HDMI og Expresscard, men har PCMCIA og VGA, samt DVI på dockingen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...