Gå til innhold

Her er P45-kortene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ut som denne generasjonen hovedkort også har et lite kjølingsproblem... husker den gangen det vare var en bitteliten ribbe på cpu jeg...

 

P45 trenger veldig lite kjøling. Sitter med et P45-kort nå, og det er null problemer med kjøling. Grunnen til lite varmeutvikling er at P45 er produsert på 65nm teknologi, mens P35 er produsert på 90nm.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Sindre: Hvorfor er kjøleribbene så store da? Ut i fra størrelsen å bedømme skulle man jo tro ribbene var i stand til å kjøle 50-60 watt. En ting jeg definitivt ikke vil ha er et hovedkort som forbruker 50-60 watt, selv med store kjøleribber. Jeg vil ha et som bruker under 10 watt.

Lenke til kommentar

Trolig er det litt "reklame" i det hele, og for at det skal se heftig ut. Mulig det også delvis for å tåle enda mer overklokking. På hovedkortet jeg sitter med er standard nb-volt 1.1V, men maks er vell 2.1V eller noe slikt. Kortet jeg sitter med har en litt mer moderat kjøling en DFI-kortet. Vil tro at det greiene ut fra DFI-kortet er ganske unødvendig, men det ser også ut som om det er en valgfri kjøleribbe som du kan montere på selv hvis du ønsker det.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

De produserer samme hovedkortet i flere varianter, og sikter på forskjellige markedssegmenter. Kortet med den minste kjøleren klokker nesten like langt som de med den største om en tar utgangspunkt i P35 brikkesettet.

Ellers så har pro versjonene litt mer funksjonalitet, som noen ekstra SATA, innstillingsmuligheter, enkel PCI-E 2.0 osv. I det store og hele vil jeg tro de fleste kommer til å være like fornøyd med de billigste variantene som de dyre om du ikke planlegger Crossfire. (Gigabyte EP45 DS3L)

 

Kjøleribbener er vel nesten mer for pynt/salgstriks enn kjøling. Det betyr da ikke at det ikke er en fordel med solide kjølere.

 

Det gjenstår da å se om dette også er tilfellet for P45 brikkesettet.

Lenke til kommentar

DFI kortet må jeg si var..... Vell.... Unikt kjølemessig.

Da igjen, noe sånt skrap vil jeg ikke ha hengende ut av kabinettet.

Muligheten å ta det ut gjennom IO panelet er greit men akkurat den der synes jeg var ALT for merksnodig for min smak.

 

Kunne tenkt meg enda mer info om de enkelte kortene, tross alt synes jeg at ABIT sine P45 kort derunder MAX kortet så ganske bra ut, frister å kjøpe men hva skal jeg med ett P45 hovedkort når jeg har X38 som er overlegent i Crossfire?

Tror uansett jeg må ta en titt på testene til disse hovedkortene når de kommer.

Lenke til kommentar

klart at når man har slike volt options i bios som man har på enkelte HK trenge man litt kjøling.

 

en anne ting er at det chipsett og mosfet kjølere ligger ganske tett på kortene at de har får ikke den beste airflow. så og få den opp fra HK uten at den er i veien for noe. biostar hadde en fin løsning derhvor man sikkert ikke trenger den vifta med rett valg av cpu kjøler.

 

 

men med Nehalem "rett rundt hjørnet" så er det vel ikke helt aktuelt med nytt kort nå

Lenke til kommentar
Sindre: Hvorfor er kjøleribbene så store da? Ut i fra størrelsen å bedømme skulle man jo tro ribbene var i stand til å kjøle 50-60 watt. En ting jeg definitivt ikke vil ha er et hovedkort som forbruker 50-60 watt, selv med store kjøleribber. Jeg vil ha et som bruker under 10 watt.

 

De har jo dyttet mer inn i "kjernen" såvidt jeg forstår. Mer intelligent minnehåndtering bl.a. såvidt jeg husker fra beskrivelsen av chipsettet fra en stund tilbake. Så selv med mindre transistorstørrelse, så gjør den mer arbeid enn P35. Og en annen ting er at den ikke ser ut til å være bra nok tweaket til å klokke høyere enn P35 ennå...

Lenke til kommentar
Ser at et fåtall av modellene har 6 minne-slots, mens de fleste har de standard 4. Lurer på om 6 stk vil bli standard i fremtiden..

I dag er enten 4 DDR2 eller 4 DDR3 eller 4 DDR2 + 2 DDR3 ganske vanlig. Det kommer nok til å forbli vanlig en stund men fra 4. kvartal 2008 kommer det til å endre seg. Intel går over til kun DDR3 og får 2-3 minnekanaler (avhengig av sokkel). Toppsystemene får nok 3 eller 6 DDR3 mens de lavere systemene får 2 eller 4 DDR3.

 

Kort sagt: 1-2 DIMM per minnekanal. De laveste modellene får nok bare 1 DIMM per kanal for å spare penger og plass mens de øverste modellene får nok bare 1 DIMM per kanal for å gi maksimal overklokkbarhet.

Lenke til kommentar
Er Abits P45 serie like fantastiske som sine P35/X38 kort (sterke ord, men sanne),

så har jeg veldig vondt for å se de blir avviklet.

Det var jo bare tull, fant vi ut. Nå har jeg lagt av penger til et Abit Pro eller Max kort. Noen som vet forskjellen? Gleder meg. De kan jo ikke være dårligere enn P35, og da er det jo bare perfeksjonisme igjen.

 

EDIT: Skiftbar BIOS, POST-code display.. HERLIG! Sistnevnte er et must for overklokking.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...