Gå til innhold

Refleksjon: For mye fokus på vold?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velskrevet artikkel, som vanlig. :)

 

Joda, kamp brukes mye i vestlige rollespill, men det varierer som sagt i artikkelen med hvilke utviklere som brukes. I spill som Knights of the Old Republic er kamp viktig, men deler da plass med plott- og karakterutviklingen, noe som gjør at selv om man lager en kampmaskin bør man fremdeles kunne snakke for seg. Heldigvis kan ikke alle problemer løses med vold, noen oppgaver er man nødt til å bruke hodet til å komme levende ut av.

 

Planescape: Torment vekker mange gode minner. Jeg har spilt gjennom spillet flere ganger, og det at hovedpersonen er stort sett udødelig gjør at man slipper å laste ned siste lagrede spill for å forsøke på ny. Stor sett udødelig - man kunne dø visse steder i spillet.

 

En av de mange gode tingene i PS:T jeg merket meg var at det å dø faktisk kunne hjelpe plottet videre på riktig sted. :)

 

Som sagt - velskrevet artikkel. Tommel opp!

Lenke til kommentar

Fin artikkel!

 

Her er mine two cents:

Det hadde vært fett med et rollespill hvor kamp var veldig sidestilt, og hvor det å drepe noen hadde store konsekvenser hvis du ble tatt.

 

Et spill hvor ikke monstre lurte rundt hvert eneste hjørne, og hvor bønder lever side om side med demoner uten å blunke.

 

Tenk deg et rollespill hvor du måtte interagere med mange personligheter i et middelaldersamfunn, med intriger, maktkamp og mange måter å spille gjennom spillet på.

 

Noen du vil bli kvitt? Inviter dem til teselskap og forgift dem.

 

Slike ting er bra, men uten at det er prescriptet eller hintet til at du skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i denne artikkelen. Noe av det kuleste jeg opplevde i Oblivion var å være en lvl 1 snike klasse med bue. Jeg snek meg rundt i huler, og med ett skudd kunne jeg ta meg av en fiende. Det farlige var når de oppdaget meg... Men så levlet jeg opp litt, og pluteselig var buen ubrukelig, ett skudd var ikke lenger nok, og min klasse var ikke lenger en snike klasse men en nærkamp klasse.

 

Skal spill ha action bør det være lokigs, men også balansert for mere enn Sværdsvingene krigere, og krafftige magikere.

 

Liker godt at Quest for Glory ble nevnt. Har spilet 1-3 og 5 (aldri 4 *gråte*). De tre første spillene var fantastiske, du ble overlatt til deg selv veldig tidlig, og utforsket den lille plassen din. Du fikk noen oppdrag som drev historien vidre. Det som gjorde QfG så utrolig bra var at Sierra hadde lagt opp til en løsning for hver av de tre klassene, det var skjeldent du MÅTTE kunne noe for å komme vidre i spillet.

 

Slike ting som QfG hadde savner jeg i moderne spill, en god løsning for alt. Men i dag skall vi h tusenvis av klasser, noe som gjør det vanskelig å balansere...

 

To sum up så vil jeg ha en bedre følelse av klassen jeg spiller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Særegne publiseringstidspunkter dere har i gamer.no, "midt på natten" og attpåtil er det helg... Men da har jeg noe å se frem til i morgen tidlig da, orker ikke å lese slikt så sent.

Lenke til kommentar

Dette er hva jeg syntes er så utrolig bra med Gamer og hele Hardware.no nettverket!

 

Det kan likså greit komme en artikkel midt på natta, som midt på dagen, like gjerne på en søndag som en onsdag! :new_woot:

 

 

Ikke nok med, men artiklene her også så utrolig godt skrevet og formulert, kan egentlig ikke nevne noe annet norsk nettsted som skriver bedre. :)

 

 

Vi har jo for eksempel ITAvisen, som gjerne kommer med artikler tidligere enn hardware.no-nettverket, men de skriver jaggu ikke stort, og de få linjene de klarer å få frem er jo gjerne svært lite gjennomtenkt, og ikke engang gjennomlest og inneholder gjerne diverse skrive og FAKTA feil. Noe som er helt latterlig og horribelt, langt bedre her på hardware.no nettverket :)

 

Venter gjerne noen døgn på en artikkel her, enn å lese det som måtte komme på ITAvisen og diverse andre sider et par dager tidligere!

 

 

Er også ekstremt gode anmeldere her også, som er veldig objektive og skriver så utfyllende og detaljert at du får med deg alt hva skribenten mener og føler, så du kan jo nærmest spå karakteren før du leser den tilslutt.

Leser du anmeldeleser på GameReactor eller Spillmagasinet er de av langt dårligere kvalitet, spesielt på spillmagasinet at jeg gjerne bare leser karakteren og kanskje konklusjonen og ikke orker å lese igjennom det andre.

Spesielt objektive er jo ikke anmelderne for de sidene heller.

 

 

Ingen er like kildekritiske heller som hardware.no-nettverket føler jeg, ITAvisen aner ikke hva kildekritikk er, og det gjør knapt GameReactor heller.

 

 

Alt i alt er hardware.no-nettverket overlegent i så godt som alle ledd i forhold til noen annen norsk nettside jeg vet om. Og attpåtil har vi et veldig godt "community" og et knall godt Invision Power Board forum!

 

Er bare å ta av seg hatten for dere! Fortsett med den gode jobben! :thumbup:

Lenke til kommentar

Et ganske godt eksempel på kamporientert RPG (MMO) ser man i WoW. Mer eller mindre 99% av spillet består av å slakte et vist antall navngitte monster. Du start på level 1 med å slakte en liten orm på bakken og når du kommer til level 70 er denne ormen blitt litt større, har noen angrep å svare med men er ellers like interesang som den ormen jeg møtte som level 1.

 

I WoW er altså all fokus rette på å svinge sitt våpen til det er nok døde kropper rundt deg. Med andre ord, egentlig slik sett ganske kjedelig i lengden og det tok meg gitte 3 månder å kreke meg fra 1 til 60, og nå sliter jeg virkelig.

 

Mange ganger skulle jeg ønske at mange utviklere snudde nesen mot et lite selskap i England med navn Jagex. Deres java baserte "Runescape" skal få være et av de mer interesange spillene jeg har spillet, i en god stund nå. Grafisk sett er leire penere, men gameplaymessig tar dette spillet knekken på, vel, mange RPG der ute.

 

Hva er det som gjør et slik banalt spill så bra? Vel, det er mulighetene til å gjøre andre ting. Dyrke en gård, bygge et hus, lage eliksirer, balansere på et tynt tau over flytende lava. Med andre ord, veldig mange andre ting å gjøre enn å slakte et hav av monster. Oppdragene er og mye mer varierte i Runescape, hvor du i mange RPG skal slakte et vist antall navngitte eller ikke navngitte pixler, kan oppdragene i Runescape variere fra å hente forskjellige tinger for en katteelskende kone til å krype ned i ruiner under byen, kombinere kløkt og kunnskap for å kombinere det du trenger for å komme videre.

 

Jeg har faktisk letet etter andre spill som gjør det Runescape gjør, men det har ikke vært å oppdrive til nå. Hvorfor er det ikke mulig å gjøre slikt i dagens RPG, kombinere fighting med gåteløsning?

 

Nei er nok sant, er for mye voldelig fokusering i RPG spill i dag.

Lenke til kommentar

Tankevekkende artikkel, og jeg er helt enig. Skulle ønske jeg kunne gå gjennom skogen (eller bare langs veien, for den saks skyld) i Oblivion og ikke måtte stoppe hver 50ende meter for å slåss.

Hvis jeg skal vise fram spillet til noen slår jeg ofte av AI via konsoll bare for å kunne gå i fred i noen sekunder og vise fram verdenen.

 

edit: Det med å kunne løse oppdrag på flere måter enn kamp er selvsagt også et poeng, kanskje man til og med kunne laget et rollespill helt uten slåssing? Det ville ikke nødvendigvis bli kjedelig hvis det har de andre elementene i orden.

 

Forresten, artikkeltittelen fikk meg til å tenke "å nei er vi ikke ferdig med voldsdebatten", jeg hadde nok vurdert en litt mer beskrivende tittel :)

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

Det burde virkelig være mulig å generelt lage spel med komplisert historie uten voldselementene, dvs i alle fall uten å legge fokus på dei. Utfordringen der blir vel å legge opp ein konflikt av eit eller anna slag uten at det absolutt må ha dødelig utfall på global skala. Kvar einaste gong.

 

Man må gå til point+click-spel av typen Broken Sword for å finne den type historier. Hadde vore herlig å sjå det i eit 3d-spel med kontrollscheme av typen Oblivion eller Ratchet & Clank. Tenke seg sistnevnte uten den evige strømmen med "monstre" som må dæljes, men heller plenty utforsking og problemløsing. Would be nice.

 

Nåken som husker Under A Killing Moon? :)

Lenke til kommentar

Jeg kunne faktisk ikke vært mer enig. Det har vært langt mellom rollespillklassikerne den siste tiden, og _Gud_ som jeg savner Quest for Glory. Spilte 1-5 med samme karakter. (4'ern var en pain å fullføre på grunn av bugs, men likevel fantastisk så lenge det fungerte). Det er ikke mange andre spill som klarer å kombinere Adventure -og RPGsjangeren på samme måte som QfG.

 

I tillegg spilte jeg nylig i gjennom Planescape: Torment. Spillet gir jo helt ny mening til interparty interaction. Her kan du lære å kjenne dine medeventyrere og oppnå betydelige belønninger ved å ta deg tid til å snoke litt i deres fortid.

 

Hva kamp i rollespill angår, så vet jeg med meg selv at det kan være veldig tilfredsstillende - hvis kampen har mening. Å drepe aggressive skogsdyr som "spawner" igjen to minutter senere føles meningsløst. Cluet er å slippe unna uendelige mengder "grinding", i hvert fall for min del. Scriptede kampsekvenser hvor kampen fungerer som et fortellerelement er hundre ganger mer tilfredsstilende!

Lenke til kommentar

Noen trakk frem WoW her , men HALLO ? Hva står WoW for ? World of WARcraft , war war war ! Da kan man liksom ikke bruke det i denne sammenheng da spillet er bygget på krig og slossing. Ikke det at jeg liker WoW , jeg misliker spillet sterkt faktisk - Blizzard har ikke konstruert spillet på rpg elementer , noe de har fokusert på er konkurranse instinktet i oss og vårt store ego - derrav deres suksess.

 

Planscape Torment er det beste rollespillet jeg noen gang har spilt , hva het den flygende hodeskallen igjen ? Morte ? Kunne bytte tenner på han hehe , også var han alltid en kåting :D

 

Når det gjelder rps spill uten formye slossing og med mer åpen historieutvikling - så tror jeg denne tiden er forbi dessverre , dere har nevnt det tidligere - å lage et slikt spill som engasjerer og ikke blir kjedlig tar jevlig lang tid , dessuten tør ikke spilleutviklere basere seg på en liten spillegruppe når dem har 300 mennesker i arbeid i flere år , disse skal også ha lønn samt aksjonerer og investorer.

 

Når det gjelder rpgs der faktisk slossing er en stor det av spillet etterlyser jeg faktisk MER vold og blod , i nesten alle spill uten untak ser man øksehogging og dreping uten at en eneste dråpe blod blir spilt , dette er unaturlig og lite realistisk :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...