Gå til innhold

En erstatter for Siste Ordet - Hvordan syntes du den skal være?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For å få samlet litt diskusjonen rundt hvordan en eventuell erstatter for SO skal bli så starter jeg en ny tråd.

 

Kort info om hva som skjedde med den forrige SO: Den ble stengt, etter sterke ønsker fra moderatorteamet da de følte det ble alt for mye å holde styr på og det alt for ofte kom personangrep og andre overtramp. Den ble derfor stengt under den forutsetning at et alternativ utarbeides eller eventuelt at Siste Ordet ble tilpasset for å unngå lignende problemer i fremtiden. Moderatorteamet jobber derfor internt med utarbeidelsen av et alternativ.

 

I tilbakemeldingene er det nevnt alt fra overmoderering til at endel brukere som skapte kvalme ikke ble utestengt. De problemene som var i SO var nok der av flere grunner, men målet må uansett bli kunne ha en tråd for småprat om det meste. Om vi ikke makter å komme opp med et alternativ vi anser som bedre enn den eksisterende SO-tråden så vil den bli åpnet igjen. Men vi satser på å komme opp med noe som fungerer bedre og da er det greit med innspill fra brukerne.

 

Vi har allerede vedtatt å opprette en sosial kategori og planen er at tråden skal eksistere der.

 

Hva bør tråden hete?

Hvilken regler bør eksistere for tråden?

Hvilket innhold?

 

Kom med dine synspunkt. Denne tråden skal ikke brukes til å diskutere om man skal ha en slik tråd eller ikke, den diskusjonen kan dere ta her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, om tråden skal være i den nye sosiale kategorien vil den jo nødvendigvis måtte få en del forandringer. SO har tidligere blitt klassifisert som "en generell chattetråd der vi diskuterer livets små og store ting", noe som jo passer godt med forumbeskrivelsen av OT-baren. Om SO da blir plassert i den sosiale kategorien vil ikke akkurat det aspektet ved tråden falle bort, for så å bli erstattet av en av tingene flere har kritisert SO for å være, nemlig en tråd hvor mindretallet som kjenner hverandre fra før av driver med internprat?

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Spesielt siden den nye kategorien ikke er satt i sement ennå. Sosial prat dreier seg jo ofte om livets store og små ting. Spørsmålet er hvordan den sosiale kategorien så skiller seg fra OT-baren. Og hva som blir igjen av OT-baren.

 

Uansett må SO-erstatteren legges opp på en annen måte så det ikke blir en reprise på gamle fadeser. Jeg har synspunkter på hvordan vi løser det dillemmaet, men jeg skal vente til flere brukere har sagt sitt før jeg uttaler meg. Det er deres synspunkter Dotten spør etter, mine kjenner han alt... :)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det må definitivt hete SO. Folk liker rutiner og faste rammer, derfor synes jeg ikke navnet skal endres.

Spam var jo et problem i de forrige, derfor bør reglene strammes inn og det bør være moderatorer på så godt som hele tiden. Dette kan bli et problem fordi det ikke er moderatorer på 100 %. Kanskje moderatorteamet skal styrkes med å rekruttere flere "OT-baren"-moderatorer.

Lenke til kommentar

Heter den SO, vil brukerne tro det er samme tråden, og moderatorene vil tro at det er samme tråden, og jeg er redd begge parter vil oppføre seg deretter. Gammel vane er som kjent vond å vende.

 

Et annet problem er at en del brukere føler "eierskap" til SO, og nok vil motarbeide forsøk på å endre "deres tråd". Og en endring må til, om dette eksperimentet skal være liv laga.

 

Og så tror jeg SO som begrep er stigmatisert, og det kan det være greit å slippe unna.

 

Så jeg stemmer definitivt for et nytt navn.

 

Men nok om det. Jeg synes det er viktigere å finne ut hvordan tråden skal være enn hva den skal hete. Dere må gjerne komme med noen konstruktive tanker om det. At reglene må strammes inn er nokså opplagt, spørsmålet er hvilke regler. Hverken vi eller (de fleste av) dere ønsker de gamle reglene tilbake, problemet var nettopp at det var for mange av dem. Så vi må ha nye regler som er akseptable og mulige å etterleve både for brukere og moderatorer.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Etter min personlige mening så er SO et så omdiskutert emne som det hefter negative tanker ved at man liksegreit kaller det noe annet. Da slipper man å havne i den gjørmen man vil unngå. Dessuten kan man vel også hevde at SO er foreslått, slik at det er bedre med å komme med nye navn.

 

Jeg foreslår søppeltråden etter den gamle søppeldelen i forumet som fikk navnet OT-baren.

Lenke til kommentar
Er det mulig å lage et system for å stenge ute brukere fra en bestemt tråd, slik at brukere som missbruker det nye SO ikke kan skrive der?

Nei. Det vi si, mulig er det selvsagt, men det ville så vidt jeg skjønner være en funksjon som måtte skrives spesielt for vårt forum, og det er neppe noen enkel sak.

 

Ikke ville det være lett å administrere heller, fra et moderatorsynspunkt. Folk får oppføre seg pent i alle tråder, ellers får vi ty til passende reaksjoner. Klarer de ikke å holde seg på matta i SO-erstatteren synes jeg strengt tatt ikke de skal få poste på resten av forumet heller...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det finnes slike IRC-kanaler. SO-brukerene har faktisk startet en egen kanal for å erstatte SO i disse triste tider (uten tråden SO, altså). Jeg har brent meg på reklamering av irc-kanaler i fortiden, så jeg legger ikke den ut her. Om den er ønsket, send meg en PM, så gir jeg kanalnavnet og serveradressen.

Lenke til kommentar

Forslag til førsteinnlegg

Hva slags tråd er dette?

Denne tråden er en generell chattetråd der vi diskuterer livets små og store gleder, sorger, hendelser ol.

Du vil kanskje etter hvert legge kanskje merke til at det er en liten gjeng som henger mye her, men de fleste av de vil at du skal ta en del i det som diskuteres. Det er brukerne som generelt styrer denne tråden med tanke på hva som diskuteres, men om det bryter noen av forumets og trådens regler vil moderatorer bryte inn. De kan også bryte inn hvis kvaliteten på innleggene er for dårlige.

 

Regler:

  • Forumets retningslinjer og nettikette gjelder også på denne delen av forumet.
  • Spamming er ikke lov! Postene skal hahøy kvalitet selv om de ikke tar opp store ting.
  • Support er ikke lov!
Andre spesielle regler:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
  • Det er ikke lov å poste god-nattlister der man ramser opp haugevis med personer man vil si natta til.
  • Tøsing er ikke lov. Jeg anbefaler PM + MSN.
  • Det skal ikke diskuteres hvor mange poster man har i Siste Ordet eller i Off Topic generelt.
  • Veldig interne samtaler der kun ett fåtall har noe å si til er ikke lov. Slikt kan holdes på MSN/IRC.

 

Om du har noe du lurer på angående reglene kan du kontakte meg eller andre moderatorer.

 

 

Merk! Forumet er ikke en rett, men et tilbud.

Brudd på reglene vil få konsekvenser.

 

Bruk rapporter-knappen hvis det er noe du ikke føler at passer inn i tråden.

 

Før var førsteinnlegget såpass langt at man virkelig ikke gadd å lese det. Jeg prøvde å konsentrere det litt.

Jeg så at lengden på førsteinnleggene i SO bare har blitt lengre og lengre, mens kvaliteten samtidig har blitt verre og verre.

Endret av Tomat-Ulf
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...