Gå til innhold

Gode tider for GPU-produsenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke Dx8 Dx9 Vista bruker til 3D-effekten sin? (Jeg har sett Aero demonstrert på f.eks Radeon 9700-serien fra 2002)

 

Hvordan står det til med Dx10 nå i 2007? Er det mange spilltitler som har fått offisiell patch for det nå?

 

Because Direct3D 10 hardware is comparatively rare after the release of Windows Vista, the first Direct3D 10-compatible games still provide Direct3D 9 render paths. Examples of such titles are games originally written for Direct3D 9 and ported to Direct3D 10 after their release, such as Company of Heroes, or games originally developed for Direct3D 9 with a Direct3D 10 path retrofitted later in development, such as Hellgate: London. No games have yet been announced that will natively and exclusively use Direct3D 10.

Kilde

Lenke til kommentar

lavizh: Vista suger ganske mye maskinkraft. Har man f.eks ikke minst 1GB ram så vil XP yte langt bedre fordi XP faktisk stiller store deler av den gigabyten til rådighet for programmer. Det gjør ikke Vista. Selv om man skulle ha 2GB så vil fortsatt Vista gi mindre fri ram til programmer enn det XP gir. Se også på plassen det tar på harddisken. Jo flere filer og flere GB som skal leses jo lengre tid tar det. Det er enkel logikk.

 

Sammenligner man en PC med 256MB ram, Pentium3 1GHz og en 5 år gammel installasjon av Windows XP med en PC med 2GB ram, Firekjerne prosessor og nyinnstallert Vista vil selvsagt sistnevnte yte vesentlig bedre, men det skal ikke Vista ha æren for. Det er det maskinvaren som skal ha æren for. Legger man inn XP på sistnevnte maskin vil programmene få mer ram å boltre seg med.

Lenke til kommentar
7,38% markedsandel på 8 måneder er da vel ganske bra?

Hvis de holder den samme takten frem til 29. januar 2010 (3 år etter lansering) så har de nådd 33,2% markedsandel. 3 år etter lansering hadde Windows XP 75% markedsandel. Fortsetter det i samme takten frem til 29. januar 2012 (5 år etter lansering) så runder de 66,4% markedsandel. 5 år etter lansering hadde XP ca 90% markedsandel.

 

Nå inneholder jo regnestykket store usikkerhetsmomenter i begge retninger så det er vanskelig å spå hvordan det egentlig vil gå. Blant annet spår noen at den første store boomen av Vista-kjøpere har rast fra seg etter lanseringen og salget flater ut, mens andre spår at SP1 er det store vendepunktet som vil gjøre at flere kjøper Vista. Ellers så stiger jo også konkurransen totalt sett. Microsoft mister jevnt og trutt små markedsandeler på Windows samlet sett. Det gjør at en del spår at det vil komme et vendepunkt i Microsofts disfavør en gang de nærmeste årene. Men det blir jo spennende å se hvordan det utvikler seg. F.eks om Vista runder 10% markedsandel før eller etter ettårsdagen sin.

 

L4r5: Jeg har ikke funnet noen tall for nøyaktig 8 måneder etter lansering av XP men det hadde en markedsandel på rundt 35% 10 måneder etter lanseringen i oktober 2001.

Lenke til kommentar

Vel, personlig så sitter jeg med XP, må nok si at en "oppgradering" for min del ivertfall blir til MAC, det eneste jeg savner er at Valve lanserer steam til Linux og OSX.

 

Men, jeg tror flere ivertfall blir å vurdere å gå over til Vista etter SP1, jeg (med flere) er ikke fornøyd med vista, når du får bedre FPS i XP, så ser jeg liksom ikke helt poenget med å bytte pga spill ivertfall. (når du i tillegg har noen småbugs med drivere, så blir det ivertfall ikke snakk om noe bytte)

 

Men, nå var det mange som sa det samme om XP, da det var rimelig mange som satt med win98 og win2k en god stund etter at XP kom, er det ingen som kan sammenligne tallene med 98/XP mot XP/Vista sine?? (Da dette i mine øyne er MYE mer interesangt enn all verdens gjetting) Jeg vet jo at flere store organisasjoner venter med å oppgradere til de føler behov... og det kan jo ta en stund før "de føler behov" for å oppgradere til Vista....

Lenke til kommentar
jaha? og hvordan skal du utnytte skjermkortet med dx10 uten Vista? :)

OpenGL2 og 3.

 

OpenGL2 kan dra de samme effektene som DX10, og det med eldre skjermkort. Problemet med OpenGL2 kontra DX10 er at DX10 visstnok skal være mye lettere å programmere i, men OpenGL 3 skal visst fikse det problemet. Med spill som Enemy Territory: Quake Wars og Unreal Tournament 3 som begge bruker OpenGL (litt usikker på om de støtter DX9/DX10 og) så håper jeg flere vil komme over til OpenGL. Valve har jo også antydet i form av en ledig stilling at de vil porte spill over til Linux og da er jo OpenGL et must...

Lenke til kommentar
"Det er fortsatt mange som foretrekker Windows XP - både pga. driverstøtte, men også fordi den kan oppleves som raskere i bruk."

 

Raskere ? Jeg opplever bedre støtte for SMP og bedre flyt i Vista enn jeg noengang har opplevd i XP.

 

Spørs på oppsett og akkurat hva man måler, jeg mener feks at XP jevnt over er raksere. At det kan oppleves raskere i bruk er ingen bastant påstand akkurat, og ikke noe spesielt å klage over.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...