Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

 

Kan noen forklare meg hvorfor jeg bør velge Investeringskonto Zero? Jeg skjønner jo hva det går ut på, men lønner det seg?

 

Fant en artikkel her som viser at det ikke nødvendigvis lønner seg, så dermed blir jeg litt usikker her.

 

http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2011/09/16/glemte-a-fortelle-om-slangen-i-nytt-laquoskatteparadisraquo

Hvis du planlegger å drive med trading eller spekulasjon av aksjer kan det lønne seg. Hvis du har planer om å "buy-and-hold", altså langsiktig investering, så lønner det seg ikke. Men nå når vi nærmer oss null-rente klimaet så følger skjermingsfradraget etter og for 2016 er det mulig at fradraget blir så lavt som 0,1% f.eks slik at det har marginal nytteverdi.

 

 

Hei, du kan såklart kjøpe Vanguard S&P 500 på vanlig aksje -og fondskonto også! Grunnen til at jeg bruker Investeringskonto Zero er fordi jeg ser på det som en større fordel å kunne få utsatt skatt på sine investeringer kontra å få skjermingsfradrag. Dette får være en individuell vurdering, men er ikke slik at Inv Konto Zero er for tradere bare. Hvis du ikke planlegger å sitte i de samme fondene i 10 år+ så er den utsatte skattefordelen mer fordelaktig enn skjermingsfradraget.

 

Skjermingsfradraget var mer fordelaktig før, de siste årene har det vært ekstremt lavt, så fordelene er mye mindre i dag. Skjermingsfradraget blir som du sier også enda lavere nå som rentene går ned, så er ikke så mye å stå etter.

 

Skjermingsfradrag siden 2006:

2006 2,1%
2007 3,3%
2008 3,8%
2009 1,3%
2010 1,6%
2011 1,5%
2012 1,1%
2013 1,1%
2014 0,9%

 

Eksempel:

Jeg har investert i et godt globalt indeksfond og har i løpet av 3 år fått en avkastning på 30%. Så har jeg lyst til å endre porteføljen min, jeg har lyst til å putte pengene mine inn i et annet globalt indeksfond som faktisk gjør det bedre enn indeksen og har lavere forvaltningskostnader. Med Investeringskonto Zero kan jeg bytte til dette fondet uten at det utløser skatt. Hvis jeg hadde hatt en vanlig aksje- og fondskonto ville jeg bli beskattet med 27% av avkastningen, selv om jeg bare hadde byttet fond.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planen er jo å kjøpe fast hver måned mot faste fond, men dersom de ikke gir noen avkastning så er det jo greit å kunne bytte ut enkelte av de. Det samme gjelder jo om ting endrer seg så forutsetningene for noen av fondene ser dårligere ut så vil en jo gjerne bytte dette ut for en periode.

 

Altfor mye å sette seg inn i, men en får vel bare begynne ett sted.

Det høres ut som om du tror at du vil kjøpe høyt og selge billig. Det er ikke lurt. Men hvis uansett har planer om å gjøre dette har ikke skjermingsfradraget noe å si. Det gjør seg gjeldene når du innløser aksjene og du har hatt en positiv avkastning og ikke slik som i ditt eksempel. Har du tenkt å selge med tap ville jeg tatt tapet over nyttår og fått 27% skattefradrag på tapet.

 

Men som sagt jeg anbefaler at du kjøper indeksfond jevnlig, og ikke selger når det kommer en korreksjon i markedet.

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen forklare meg hvorfor jeg bør velge Investeringskonto Zero? Jeg skjønner jo hva det går ut på, men lønner det seg?

 

Fant en artikkel her som viser at det ikke nødvendigvis lønner seg, så dermed blir jeg litt usikker her.

 

http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2011/09/16/glemte-a-fortelle-om-slangen-i-nytt-laquoskatteparadisraquo

Hvis du planlegger å drive med trading eller spekulasjon av aksjer kan det lønne seg. Hvis du har planer om å "buy-and-hold", altså langsiktig investering, så lønner det seg ikke. Men nå når vi nærmer oss null-rente klimaet så følger skjermingsfradraget etter og for 2016 er det mulig at fradraget blir så lavt som 0,1% f.eks slik at det har marginal nytteverdi.

 

 

Hei, du kan såklart kjøpe Vanguard S&P 500 på vanlig aksje -og fondskonto også! Grunnen til at jeg bruker Investeringskonto Zero er fordi jeg ser på det som en større fordel å kunne få utsatt skatt på sine investeringer kontra å få skjermingsfradrag. Dette får være en individuell vurdering, men er ikke slik at Inv Konto Zero er for tradere bare. Hvis du ikke planlegger å sitte i de samme fondene i 10 år+ så er den utsatte skattefordelen mer fordelaktig enn skjermingsfradraget.

 

Skjermingsfradraget var mer fordelaktig før, de siste årene har det vært ekstremt lavt, så fordelene er mye mindre i dag. Skjermingsfradraget blir som du sier også enda lavere nå som rentene går ned, så er ikke så mye å stå etter.

 

Skjermingsfradrag siden 2006:

2006 2,1%
2007 3,3%
2008 3,8%
2009 1,3%
2010 1,6%
2011 1,5%
2012 1,1%
2013 1,1%
2014 0,9%

 

Eksempel:

Jeg har investert i et godt globalt indeksfond og har i løpet av 3 år fått en avkastning på 30%. Så har jeg lyst til å endre porteføljen min, jeg har lyst til å putte pengene mine inn i et annet globalt indeksfond som faktisk gjør det bedre enn indeksen og har lavere forvaltningskostnader. Med Investeringskonto Zero kan jeg bytte til dette fondet uten at det utløser skatt. Hvis jeg hadde hatt en vanlig aksje- og fondskonto ville jeg bli beskattet med 27% av avkastningen, selv om jeg bare hadde byttet fond.

 

 

Ja all rente er gått ned de siste 10 årene. Lånerente, innskuddsrente, statsobligasjoner osv og skjermingsfrdraget følger etter og ting tyder på at tendensen vil fortsette. Dermed vil effekten av skjermingsfradraget bli mindre.

I ditt eksempel er det nok helt sikkert mer lønnsomt å ha aksjene i en zerokonto som du sier. Grunnen til det er at avkastningen i eksempelet er eksepsjonelt høy og over et kort tidsrom.

Men tror du vil ha vansker med å finne et indeksfond som gjør det bedre enn indeksen hehe. Og historisk avkastning er en dårlig indikasjon for fremtidig avkastning. Den variabelen som er sterkest korrelert med høy avkastning er (forvaltnings-)kostnader, slik som en av de nobelprisvinnerene i videoen jeg linket til sa.

 

I mitt tilfellet har jeg en investeringshorisont på minst 10 år før jeg begynner å tære på midlene og jeg kommer ikke til å selge mine indeksfond uansett hvor dårlig eller bra det gjør det (det er iallefall det jeg strever etter å oppnå, men det er lett å si nå og ikke like lett når krakket er der!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser den, jeg er dog bare i tidlig 20 årene og har vel derfor en helt annen investeringshorisont enn deg. Følger med på markedet daglig og gjør flere justeringer i løpet av et år. Horisonten min er 1-3 år, til bolig.

 

Man kan greie å finne indeksfond som gjør det bedre enn indeksen. KLP AksjeGlobal LavBeta I slo indeksen i fjor for eksempel.

 

Det er ikke gitt at alle indeksfond følger indeksen til punkt å prikke, KLP sitt fond et kategorisert som et indeksfond, men gjør sine investeringer etter en kvantitativ og matematisk metode som gjør at mange aksjer i indeksen blir filtrert bort. Dette førte til at det overpresterte i fjor, men har i år gjort det litt dårligere enn indeksen, så det gjevner seg nok ut i lengden dog.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Ja vet ikke hva en skal klassifisere klp akjseglobal lavbeta som. Kostnadsmessig er det et indexfond, men det følger jo ingen index så vidt jeg har forstått. Så det blir et spørsmål om semantikk til slutt.

Nå fant jeg dette her jeg hadde lest tidligere om vanguard og norge: http://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?f=1&t=116399&p=1706520

Les spesielt innlegget av
Tue May 28, 2013 2:14 pm

Siden den gang har nordnet i det stille innført vanguard ser det ut som. Det er jo ikke noe de reklamerer for siden de ikke tjener stort på det. Men hvis jeg nå kjøper fondet gjennom nordnet så gir jo de beskjed til skattemyndighetene og ordner alt dette byråkratiet. Når det gjelder skatt på dividents så vet jeg ikke om det er noe spesielt der siden det er et amerikansk fond og ikke norsk som de andre indeksfondene er.


Edit: Fant ikke vanguard på Nordnet jeg:
https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/sok.html?nn_kategori=&kategori=&forvaltare=&sokord=vanguard&sok=1&ppm=0&nobuy=&flik=&nm=&typ=1

Hvor fant du det?

Endret av Brød
Lenke til kommentar

Vanguard sine fond er såkalte ETFer, Exchange Traded Funds, eller børsnoterte fond på norsk. Det vil si at de handles som vanlige aksjer og du vil ikke finne de under fond på Nordnet.

 

Fordelen er at fondets kurs er i realtid og du vil kunne kjøpe og selge fondet i løpet av den amerikanske børsens åpningstider. Ulempen er dog at det er knyttet kostnader til hver handel som på vanlig aksjekjøp og salg. Det bettyr at det koster rundt 100 NOK for hver gang du skal kjøpe deg inn. Det er derfor ikke optimalt for månedlig sparing på grunn av dette, så det vanligste er at man kjøper ETFer for minst 20 000 NOK for å holde kurtasjekostnadene nede.

 

Vanguard S&P 500

Vanguard Total Stock Market

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Okey. Skal logge inn senere og se på det. Linkene fungerer ikke uten at en er innlogget (de reklamerer ikke akkurat for vanguard nei hehe). Fant her at etf'ene er kurtasjefri sålenge en har spareavtale og det er ikke noe problem for meg. (men det er kurtasje ved salg, men når den tid kommer kan jeg heller selge stort om gangen)

https://www.nordnet.no/mux/page/hjalp/hjalp.html?id=481&cmpi=text-faq-Fast_sparing_ETF

Nå skal jeg finlese alt som står på nordnet og alt som står om etf'er :D

Stod en del nyttige ting her også:http://smartepenger.no/sparing/719-borshandlede-fond-etf

Så det virker som om største kostnadsrisikoen er spreaden mellom kjøp og salg, men disse vanguard etf'ene er jo blant de mest likvide instrumentene som finnes så jeg kan ikke tenke meg at det vil være et stort tap der. Og med utrolig lav forvaltningskostnad og ingen kurtasje så ser det bra ut....

Endret av Brød
Lenke til kommentar

Okey. Skal logge inn senere og se på det. Linkene fungerer ikke uten at en er innlogget (de reklamerer ikke akkurat for vanguard nei hehe). Fant her at etf'ene er kurtasjefri sålenge en har spareavtale og det er ikke noe problem for meg. (men det er kurtasje ved salg, men når den tid kommer kan jeg heller selge stort om gangen)

 

 

Det er bare noen ETFer som er kurtasjefri ved månedlig sparing, men det er desverre et fåtall, er bare noen få europeiske ETFer som tilbyr månedlig sparing på Nordnet.

 

Det at Nordnet ikke reklamerer for ETFer er dog ikke sant. Karl Oscar Strøm snakker meget varmt om ETFer på blant annet Nordnetbloggen og igjennom sine videoer på Nordnet sin youtube bruker, der du forsåvidt kan finne masse gode råd og tips.

 

Den Store ETF guiden

 

Nordnet tjener like mye og i noen tilfeller mer når vi handler ETFer enn fond. Det er kurtasje på ETFer og det er dette Nordnet tjener penger på. På fond er det forvaltningsavgift, men det går jo til forvalterene, og ikke til Nordnet.

 

Anbefaler deg å følge med på Markedspuls hver uke, veldig mye bra info der!

 

 

 

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Jeg har i dag følgende spareavtale på fond. Er dette noe jeg bør fortsette med, eller bør jeg vurdere inndelingen annerledes eller andre fond?

 

30% KLP AksjeGlobal LavBeta I

30% DnB Global Indeks

10% KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II

20% DnB Nordic Technology

10% Skagen Kon-Tiki A

Jeg synes det ser veldig bra ut. kon tiki og nordic technology har skapt meravkastning tidligere. Tiden vil vise om de vil gjøre det i fremtiden også.

Lenke til kommentar

Har ikke sagt at de ikke reklamerer for eft, men jeg fant ingen info om Vanguard. Når de skal ha kurtasje likevel er ikke dealen så søt, men jeg skal regne på det og se hvor mye jeg må putte inn i EFT'en på en gang for at det skal lønne seg fremfor et vanlig indeksfond. Skal ikke se bort ifra at det likevel vil lønne seg over en lengre tidshorisont da 0,27% renteforskjell per år kan utgjøre mye over tid pga rentes rente effekt.

Vedder på at nordnet får kickbacks på salg fra fondsforvalterne av aksjefond. Ikke søren om de gjør noe på grunn vedledighet.

Endret av Brød
Lenke til kommentar

 

Jeg har i dag følgende spareavtale på fond. Er dette noe jeg bør fortsette med, eller bør jeg vurdere inndelingen annerledes eller andre fond?

 

30% KLP AksjeGlobal LavBeta I

30% DnB Global Indeks

10% KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II

20% DnB Nordic Technology

10% Skagen Kon-Tiki A

Jeg synes det ser veldig bra ut. kon tiki og nordic technology har skapt meravkastning tidligere. Tiden vil vise om de vil gjøre det i fremtiden også.

 

 

Det er ikke noe poeng å ha to forskjellige fond som begge er rettet mot fremvoksende markeder. Både KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II og Skagen Kon-Tiki er rettet mot fremvoksende markeder. Forskjellen er at KLP sitt har mye lavere kostnader og samtidig bedre gjennomsnittlig avkastning de siste tre årene.

 

Hvis aksjene totalt i fondet hadde stiget med 10% hadde du sittet igjen med dette:

 

KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II

0,30% forvaltningskostnad

= 9,7% fortjeneste

 

Skagen Kon-Tiki

2,00% forvaltningskostnad

+ 10% resultatbasert kostnad

= 7 % fortjeneste

 

Så med samme resultat vil Skagen Kon-Tiki gi 2,7% lavere i avkastning. Det er ran på åpenlyst gate!

 

 

Har ikke sagt at de ikke reklamerer for eft, men jeg fant ingen info om Vanguard. Når de skal ha kurtasje likevel er ikke dealen så søt, men jeg skal regne på det og se hvor mye jeg må putte inn i EFT'en på en gang for at det skal lønne seg fremfor et vanlig indeksfond. Skal ikke se bort ifra at det likevel vil lønne seg over en lengre tidshorisont da 0,27% renteforskjell per år kan utgjøre mye over tid pga rentes rente effekt.

 

Vedder på at nordnet får kickbacks på salg fra fondsforvalterne av aksjefond. Ikke søren om de gjør noe på grunn vedledighet.

 

Hei, det er riktig. De får en liten prosent av fondets forvaltningsavgift for å videreformidle deres fond.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Det er bare europeisk noterte etfer hos Nordnet som har kurtasjefri månedlig sparing. Men det virker som at iShares begynner å få noen ETFer i Europa med ganske mye penger under forvaltning og som har lave kostnader.

 

Jeg har startet en spareavtale i iShares MSCI Europe og iShares MSCI Europe Minimum Volatility Med et lite beløp i måneden. Europeiske aksjer er skattefavorisert for fond som er notert innenfor EØS, så faktisk slår disse fondene referanseindeksene sine i noen år, ettersom de betaler lavere skatt på utbytter fra innenfor EØS enn det de betaler fra utbytter fra utenfor EØS. Referanseindeksene tar ikke hensyn til skatteavtaler mellom land, og beregner alltid med 30% skatt på utbytter.

 

I et fritt marked ville jeg nok vektet Europa likt som Europa er vektet i DNB global indeks, men ettersom det er skatteavtaler mellom europeiske land, altså ikke et fritt marked, så overvekter jeg Europa, Norge og Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har startet en spareavtale i iShares MSCI Europe og iShares MSCI Europe Minimum Volatility Med et lite beløp i måneden. Europeiske aksjer er skattefavorisert for fond som er notert innenfor EØS, så faktisk slår disse fondene referanseindeksene sine i noen år, ettersom de betaler lavere skatt på utbytter fra innenfor EØS enn det de betaler fra utbytter fra utenfor EØS. Referanseindeksene tar ikke hensyn til skatteavtaler mellom land, og beregner alltid med 30% skatt på utbytter.

 

I et fritt marked ville jeg nok vektet Europa likt som Europa er vektet i DNB global indeks, men ettersom det er skatteavtaler mellom europeiske land, altså ikke et fritt marked, så overvekter jeg Europa, Norge og Sverige.

 

Hva mener du her? At det er skattefordel på fond som er notert innenfor EØS? Det er bare Norge, Island, Sveits og Lichsteiner som er medlem av EØS og ingen av fondene du snakker om er etabler i et av disse landene?

Lenke til kommentar

Med EØS mener jeg det europeiske økonomiske samarbeidsområde, som i EU+Norge Island Liechtenstein. Jeg vet ikke helt hvorfor Blackrock (de som eier og driver iShares) har registrert fondene nettopp i Irland, men det er vel en skattegrunn for det. Ser du i årsrapportene til en del av fondene som investerer hovedsakelig i Europa, så skriver de

 

"The outperformance of the Fund was due to

differences in tax rates applied to dividends

received in the Fund versus the tax rate

assumed in the total return calculation of the

benchmark and due to securities lending

activity."

 

http://www.ishares.com/uk/individual/en/resources/document-library?keyword=IE00B4K48X80

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg logget meg inn på Nordnet og sett igjennom ETF'er som tilbys gjennom spareavtale - altså ingen kjøp og salgskostnader foruten valutagebyr som det er på alle nordnet sine utenlandske fond, også superfondene sverige, danmark, finland.

Fant 3 brae index fond syns jeg med kostnader mellom 0,2 og 0,07%:

1.) iShares MSCI World UCITS ETF (Acc) http://www.ishares.com/uk/individual/en/products/251882/ishares-msci-world-ucits-etf-acc-fund?siteEntryPassthrough=true

2.) Euro Stoxx 50 UCITS ETF (DR) http://funds.ft.com/uk/Tearsheet/Summary?s=DBXE:GER:EUR

3.) iShares Core S&P 500 UCITS ETF http://www.ishares.com/uk/individual/en/products/253743/ishares-sp-500-b-ucits-etf-acc-fund

Hvilke tanker har dere om det? Skrev også et innlegg på MMM nå for å høre ka de syns. Sliter med å lage en Boglehead forumkonto, men det er uansett veldig høyt nivå på MMM syns jeg. Selv om for rene norske forhold er nok pengevett og diskusjon.no best.

http://forum.mrmoneymustache.com/investor-alley/i-found-3-index-funds-should-i-go-for-them-or-whats-badgood-about-them/

Endret av Brød
Lenke til kommentar

"KLP Aksjeverden" som er blitt anbefalt her er det samme som denne? KLP Aksje Verden Indeks

 

Jeg er kunde hos Netfond. er det greit å kjøpe de der?

Ja klp aksje verden indeks er et veldig bra fond. Jeg har mesteparten av porteføljen min der.

Det skal dog bemerkes at det ikke er valutasikret, så du løper en ekstra risiko der fremfor klp aksjeglobal. Samtidig er jo det også mulig å tjene på valutasvingninger andre veien. Og det koster noen promille av avkastningen å valutasikre fondet. Så det vurderer du selv hva du vil gjøre evnt. Ta en kombinasjon av fondene slik som jeg gjør per i dag.

 

Jeg ville ikke kjøpt gjennom netfonds hvis de praktiserer disse kjøps og salgsavgiftene som de informerer om på det faktaarket du linket til. Det er gratis gjennom skandiabanken og nordnet.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt gjennom netfonds hvis de praktiserer disse kjøps og salgsavgiftene som de informerer om på det faktaarket du linket til. Det er gratis gjennom skandiabanken og nordnet.

 

 

Akkurat, var det jeg tenkte. For noen år siden var Netfond den billige som ble anbefalt og nå er det andre. Hater det plynderet med å drive å flytte som kunde fra det ene til det andre.

 

Men takk for opplysningen selvsagt. Får opprette konto hos Nordnet da. :)

Skagen kan jeg visst bare selge ut resten og avslutte, så er jeg hvertfall kvitt den. Er visst blitt bånn i bøtte det nå etter hva jeg skjønner.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

"KLP Aksjeverden" som er blitt anbefalt her er det samme som denne? KLP Aksje Verden Indeks

 

Jeg er kunde hos Netfond. er det greit å kjøpe de der?

Ja klp aksje verden indeks er et veldig bra fond. Jeg har mesteparten av porteføljen min der.

Det skal dog bemerkes at det ikke er valutasikret, så du løper en ekstra risiko der fremfor klp aksjeglobal. Samtidig er jo det også mulig å tjene på valutasvingninger andre veien. Og det koster noen promille av avkastningen å valutasikre fondet. Så det vurderer du selv hva du vil gjøre evnt. Ta en kombinasjon av fondene slik som jeg gjør per i dag.

 

Jeg ville ikke kjøpt gjennom netfonds hvis de praktiserer disse kjøps og salgsavgiftene som de informerer om på det faktaarket du linket til. Det er gratis gjennom skandiabanken og nordnet.

 

 

 

Har de KLP fremvoksende markeder i Skandiabanken eller nordnet?

 

Kan noen forklare litt om bevektningen av de forskjellige fondene man sparer i? Jeg sliter med å skjønne hvorfor man ikke bare kan fordele alle pengene likt på alle fondene.

 

Har det noe å si at jeg kjøpte DNB fondene mine hos DNB eller burde jeg avslutte og kjøpe alt i Nordnet?

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...