Gå til innhold

TEST: MSI K9AGM2-FIH


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt at de testet hovedkortet i GNU/Linux. De kunne kanskje sagt litt mer om hvordan maskinvarestøtten på de andre komponentene var, f.eks. sørside, lydkort, nettverkskort osv fungerte. Men at ATI har et stort problem med GNU/Linux når det kommer til grafikk er en kjentsak.

Lenke til kommentar
Lyd blir tatt hånd om av ALC888-brikken fra Realtek, som igjen betyr grei lyd i opptil åtte kanaler. Lyden kan hentes ut via analoge minijack-kontakter eller den integrerte HDMI-utgangen.

 

Så man får kun ut SPDIF-lyd via HDMI? Som igjen betyr at man er avhengig av en receiver med HDMI-inngang for å få DD5.1/DTS ut av PCen? Eller er det også mulig å ta ut lyden med minijack->"digital" coax?

Lenke til kommentar
Som bildet viser er nordsiden utstyrt med en nokså spinkel kjøleribbe, mens sørsiden praktisk talt er naken.

Det er rart de ikke snur kjøleren på nordbrua 90 grader sånn at lufta strømmer bedre gjennom den fra prosessorkjøleren.

 

Det er også verdt å merke seg at lengre skjermkort kan komme i veien for både strøm og SATA-kontaktene.

Jeg synes det ser ut som strømpluggen har god klaring fra der skjermkortet skal stå. Dvs. skjermkortet er jo tykt, men det er fra PCIe-porten og i motsatt retning av strømpluggen.

 

+ God tilkoblingsmuligheter

Jeg synes det var kjipe tilkoblinger. Ingen DVI, men VGA, parallell og PS2 har de satt av plass til. Og bare 4 SATA og bare 2 minneporter :(

 

Kjip bios og kjipt tilbehør (får håpe salgsversjonen kommer med forbedringer på begge omrdåene)

 

Testet dere kortet med 64bit versjonen av Vista? Hvordan er kortet under Windows XP 32 og 64bit? Var det 64bit Ubuntu dere testet?

 

Den helt ekstreme 3D-opplevelsen skal man derfor ikke forvente, men hardware-støtte for DirectX 9 (PS 2.0) er på plass, så både enkle spill og Vistas Aero-grensesnitt skal fungere knirkefritt.

Vista Aero fungerte med forgjengeren Radeon Xpress 200G (X300-grafikk) også, selv om det ikke akkurat glikk så glatt som med Beryl.

 

Ytelsestesting på Athlon 64-hovedkort har visst seg å være en rimelig bortkastet jobb. Etter at minnekontrolleren ble integrert i selve prosessoren, har ytelsesforskjellene i praksis forsvunnet, selv med forskjellige brikkesett.

Nja, man kan jo teste USB-hastigheten, PATA, SATA, LAN, Firewire og den slags. Tidligere ATI brikkesett har jo slitt litt med både SATA og USB-hastigheten. Men det kan jo se ut som de har hentet seg inn godt på SATA-hastighet.

 

Jeg synes dere burde testet spillytelsen for å sette påstanden om at den ikke egner seg for moderne spill på prøve. Ellers så er det jo på ingen måte håpløst til spill når det er en PCI-e-port på kortet.

 

Ellers glimrende at brikkesettet ikke blir noe særlig varmt i forhold til nvidia sitt. Det kan virke som brikkesettet er veldig bra, men at at MSI's utførelse av hovedkortet skrantet i litt for mange ender. Da er det kanskje like greit å se nærmere på ett av de andre hovedkortene med samme brikkesett.

Lenke til kommentar

Flott at kortet ble testet på Ubuntu Linux! Men enig i Simen i hans kritikk, både av kortet og av testen. Jeg savner en litt mer enhetlig test-prosedyre hos Hardware; en prosedyre som gjennomføres likt, hver gang f.eks. et hovedkort testes. Det er mulig de har en slik nå, men jeg skulle gjerne sett at den var litt mer omfattende, og f.eks. inkluderte testing av flere operativsystemer, deriblant som et minstekrav Windows XP-32, Windows Vista-32, Windows Vista-64 og Ubuntu Linux 7.04.

 

Testene bør alltid nevne driver-kompatibilitet med ulike operativsystem, da dette ofte kan være en avgjørende faktor for kjøp eller ikke kjøp av gjeldende hovedkort.

 

Kunne Hardware.no vært så vennlige å publisert en artikkel med test-prosedyren de har i dag, slik at den blir synlig for alle lesernes skue og deretter invitere til diskusjon rundt den og mulige forbedringer? Synes det både er på tide og nødvendig.

Lenke til kommentar
Kunne Hardware.no vært så vennlige å publisert en artikkel med test-prosedyren de har i dag, slik at den blir synlig for alle lesernes skue og deretter invitere til diskusjon rundt den og mulige forbedringer? Synes det både er på tide og nødvendig.

8536371[/snapback]

Jeg må vel strengt tatt si meg enig i det du skriver. Jeg savner et litt standard oppsett med litt flere konkrete tester.

 

Men...denne diskusjonen hører vel egentlig mest hjemme i Tilbakemeldinger til Hardware.no.

 

Lag en post i den kategorien og du skal nok se at du får støtte for forslage ditt. Lager du ikke posten så skal jeg gjøre det men du skal få muligheten siden du kom første med forslaget :)

Lenke til kommentar

Flott artikkel / test!

 

Jeg savnet derimot følgende:

 

1. Er det riktig at det mangler SPDIF utgang? I så fall burde dette vært listen under negative merknader i konklusjonsdelen.

 

2. I og med at forfatteren gjentatte ganger skriver at dette hovedkortet er velegenet til HTPC bruk, burde det vært nevnt hvorvidt man kan bruke AMD sine laveffekts AM2 prosessorer. Disse er jo hyperaktuelle for HTPC bruk hvor lavt støynivå er avgjørende. Når artikkelforfatteren skriver at BIOSen er mangelfull, får det meg til å lure på om AMDs energieffektive prosessorer i det hele tatt kan brukes med dette hovedkortet? (Jeg tenker da på AM2 EE prosessorene som har et maks strømforbruk på 35W, ganske tilsvarende som Core 2 Duo T-serien (max 34W) som primært brukes i bærbare maskiner.) Se http://www.shg.no/produkter/infobox.asp?va...21242&lokation=

 

3. Jeg synes også det er merkelig at han skriver: "Uten maskinvareakselerasjon av H.264 kan man man selvsagt sette et spørsmålstegn ved verdien [...] når grafikkontrolleren er for treg til å håndtere dette"

 

På neste side skriver han at H.264 dekoding i 1080i går helt utmerket? (Jeg ville sagt at en grafikkontroller har liten betydning i forbindelse med HD-video avspilling. God grafikkort trenger man ved 3D, ikke ved filmavspilling (2D). På sistnevnte er det dekodingen av materialet som er krevende, en jobb for prosessoren med mindre man har integrerte komponenter for maskinvareakselasjon, noe som krever bruk av bestemte driver/dekodere.)

Lenke til kommentar
Testene bør alltid nevne driver-kompatibilitet med ulike operativsystem, da dette ofte kan være en avgjørende faktor for kjøp eller ikke kjøp av gjeldende hovedkort.

Skal man kjøre forskjellige operativsystem er det ekstremt viktig at driver-kompabilitet er på plass på de forskjellige hovedkortene. Dette var årsaken til at jeg lette lenge for å finne det rette Core2-hovedkortet da jeg kjøpte mitt første Core2-system. Derfor bør dette testes, også i f.eks. GNU/Linux. Driver-kompabilitet bør komme inn som kriterie.

Lenke til kommentar
Hva mener du med 3.5" De kortene er 17x17cm. Samme størrelse som Via's flex-atx kort. De andre kortene er plug-in kort

8535754[/snapback]

 

Det du mener er vel at mini ITXkortene er 17x17. det 3,5" kortet har

14,6cm x 10,1 cm som vitale mål

ifølge denne siden.

 

G.G har rett han.

MicroATX virker så stort og klumsete etter å ha sett 3.5"-korta til Global American...

8535627[/snapback]

 

Blir jo noe mindre da faktisk :)

 

Men nå finnes det jo både nano-ITX som er 12x12 cm og den kommende pico-itx som er ennå mindre, 10x7,2 cm. Pico blir jo ennå mindre enn G.G's 3,5"

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Mangelen på S/PDIF utganger er grunn god nok for meg til å styre langt unna dette kortet. Det slår meg i det hele tatt som ganske ubegripelig at man lage et kort spesielt beregnet på HTPC-bruk uten dette. Hvem vil vel bruke de innebygde høyttalerne i TV'en hvis man har surroundanlegg?

8536924[/snapback]

Eller et HiFi-anlegg, for den saks skyld...

Lenke til kommentar
Mangelen på S/PDIF utganger er grunn god nok for meg til å styre langt unna dette kortet. Det slår meg i det hele tatt som ganske ubegripelig at man lage et kort spesielt beregnet på HTPC-bruk uten dette. Hvem vil vel bruke de innebygde høyttalerne i TV'en hvis man har surroundanlegg?

8536924[/snapback]

Eller et HiFi-anlegg, for den saks skyld...

8537393[/snapback]

den har SPDIF in og ut

ved bruk av braket

er et poeng å lese manualen eller litt på produkt sidene til MSI

i tillegg har den (component (hdtv) ut og compsite) ved bruk av braket

Lenke til kommentar
Lyd blir tatt hånd om av ALC888-brikken fra Realtek, som igjen betyr grei lyd i opptil åtte kanaler. Lyden kan hentes ut via analoge minijack-kontakter eller den integrerte HDMI-utgangen.

Det er riktig som viak skriver; SPDIF inn og ut finnes på interne kontakter på hovedkortet. Bruk bracket eller mekk selv (til f.eks. coax-hunn),

 

Det samme gjelder TV-out (s-video, komponent etc.) - dette burde ha kommet frem i artikkelen!

Lenke til kommentar
Mangelen på S/PDIF utganger er grunn god nok for meg til å styre langt unna dette kortet. Det slår meg i det hele tatt som ganske ubegripelig at man lage et kort spesielt beregnet på HTPC-bruk uten dette. Hvem vil vel bruke de innebygde høyttalerne i TV'en hvis man har surroundanlegg?

8536924[/snapback]

Eller et HiFi-anlegg, for den saks skyld...

8537393[/snapback]

den har SPDIF in og ut

ved bruk av braket

er et poeng å lese manualen eller litt på produkt sidene til MSI

i tillegg har den (component (hdtv) ut og compsite) ved bruk av braket

8537668[/snapback]

Takker for info, kanskje et poeng for HW.no å ta med dette i artikklene siden potensieller kjøpere ikke sitter med manualen ved siden av seg når man leser testen. Følger disse brakettene med hovedkortet? Hvis ikke kan det vel være vanskelig å få tak i dem.

Lenke til kommentar

Har notert ned kommentarene, så jeg kan ta det opp internt til uken.

 

Er forsåvidt enig i mye, så man skal ikke se bort i fra at vi kan rette på visse ting, men å teste alle kort på fire operativ-systemer 32/64-bit etc, det har vi rett og slett ikke tid til i de aller fleste tilfeller. Driver støtte og kompatibilitet er også er svært tidkrevende tema å sette seg inn i, så dette blir mer eller mindre kun notert i tilfelle problemer, vi kommer aldri til å ha tid til å oppsøke dem ;)

 

Det meste av testingen vi gjør er gjort under et tidspress, spesielt fra produsent/leverandør. Vi gjør derfor vårt beste for å teste alt som kan gjøres innenfor denne tiden.

 

For denne testen spesielt, valgte jeg å gå litt bort i fra normalen med tanke på format, noe som tydeligvis ikke helt fungere... grunne var dog enkel, dette var ikke et vanlig hovedkort i den forstand at det må yte helt opp mot eliten, eller er rettet mot dette markedet - i stede prøvde jeg å teste det så mye som mulig mot det marked jeg mente det var rettet mot, HTPC-maskiner.

Lenke til kommentar

Kommer til å kjøpe et slikt kort til HTPC bruk om ikke alt for lenge, men det er irriterende at nesten ingen bruker lyd chip som støtter dolby digital live. Eneste kortet jeg har sett så langt er PI-AM2RS690MHD fra Sapphire men virker vanskelig å få tak i det i Norge. Noen som veit om alternativ eller butikker som kommer til å ta in dette? Med Dolby digital live altså..?

 

http://www.sapphiretech.com/nw/products/pr...ew.php?gpid=178

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...