Gå til innhold

Ny Ubuntu i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et nytt verktøy skal også gjøre det lettere å få tilgang til partisjoner formattert i NTFS-formatet som nyere Windows-installasjoner bruker.

Tjah. Nyere og nyere.. NTFS har jo eksistert i flere versjoner (den første kom jo i 1993), men den iterasjonen vi bruker i dag har jo vært mer eller mindre standard siden Windows 2000 kom ut, og det er over 7 år siden. :) Ikke misforstå, jeg synes det er flott at Ubuntu kommer med dette, men det var egentlig bare jaggu på tide. Joda, jeg vet at det finnes en rekke andre implementasjoner av NTFS-støtte både i kernelen og som addon programvare, men det hjelper bare ikke -- det at linux-forkjempere ikke klarer å se viktigheten av slike ting som dette (før nå da, tydeligvis) er en av (de maaaaange) grunnene til at linux ikke har tatt av som desktop OS.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Et nytt verktøy skal også gjøre det lettere å få tilgang til partisjoner formattert i NTFS-formatet som nyere Windows-installasjoner bruker.

Tjah. Nyere og nyere.. NTFS har jo eksistert i flere versjoner (den første kom jo i 1993), men den iterasjonen vi bruker i dag har jo vært mer eller mindre standard siden Windows 2000 kom ut, og det er over 7 år siden. :)

8420086[/snapback]

 

Mener å ha lest et sted at Vista har gjort flere endringer (blant annet i ntfs) for å gjøre livet kjipt for de som ønsker å dual-boote...

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker skal det være en ny network manager eller noe som gjør

at trådløs nettverk skal fungere ut av boksen på centrino bærbare. (Med WPA2)

 

Så snart jeg klarer å skrape sammen litt harddiskplass skal jeg endelig ta steget inn i Linux verdenen og dualboote Ubuntu 7.04.

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar

For de som ønsker originale CD-er tilsendt gratis i posten kan de registrere seg og bestille CDene her:

http://shipit.ubuntu.com

http://shipit.kubuntu.com

http://shipit.edubuntu.com

 

Forventet leveringstid er ca 6 til 8 uker (Sier de i hvert fall. Det gikk på under 4 uker sist jeg bestilte). De som ikke har så mye tålmodighet og nettlinje som takler det bør heller laste ned en ISO og brenne den ut.

Lenke til kommentar
Et nytt verktøy skal også gjøre det lettere å få tilgang til partisjoner formattert i NTFS-formatet som nyere Windows-installasjoner bruker.

Tjah. Nyere og nyere.. NTFS har jo eksistert i flere versjoner (den første kom jo i 1993), men den iterasjonen vi bruker i dag har jo vært mer eller mindre standard siden Windows 2000 kom ut, og det er over 7 år siden. :) Ikke misforstå, jeg synes det er flott at Ubuntu kommer med dette, men det var egentlig bare jaggu på tide. Joda, jeg vet at det finnes en rekke andre implementasjoner av NTFS-støtte både i kernelen og som addon programvare, men det hjelper bare ikke -- det at linux-forkjempere ikke klarer å se viktigheten av slike ting som dette (før nå da, tydeligvis) er en av (de maaaaange) grunnene til at linux ikke har tatt av som desktop OS.

8420086[/snapback]

 

Det er ikke lett å legge til støtte for et lukket filsystem hvor man må gjette seg til hvordan fungerer. Sier seg selv at dette tar tid å få til.

 

Har ikke så mye peiling på intel trådløst. Men har testa 7.04 beta live-cd på en maskin med intel trådløst og det funka ut av boksen. :)

Lenke til kommentar

brukt beta'n nå i ei stund.. har hatt en bugg.. under install.. crash report.. merka ikke no til den.. fikk det på 3/3 pc'r jeg har installert beta'n på.

 

Installerer uppgraderer..

 

funker ut av boksen.. alt funker

 

wlan

vga

lyd

usb

ipod

minnekort leser

muser tastatur

 

hurtigtaster

 

ikke hatt noe problemer med det :)

GOGO UBUNTU

Lenke til kommentar
Det er ikke lett å legge til støtte for et lukket filsystem hvor man må gjette seg til hvordan fungerer. Sier seg selv at dette tar tid å få til.

Fett at du totalt misforsto poenget mitt da. :) Jeg siktet til at det å beskrive NTFS som "noe de nyere Windows-utgavene bruker" blir litt feil.

Lenke til kommentar
Et nytt verktøy skal også gjøre det lettere å få tilgang til partisjoner formattert i NTFS-formatet som nyere Windows-installasjoner bruker.

Tjah. Nyere og nyere.. NTFS har jo eksistert i flere versjoner (den første kom jo i 1993), men den iterasjonen vi bruker i dag har jo vært mer eller mindre standard siden Windows 2000 kom ut, og det er over 7 år siden. :) Ikke misforstå, jeg synes det er flott at Ubuntu kommer med dette, men det var egentlig bare jaggu på tide. Joda, jeg vet at det finnes en rekke andre implementasjoner av NTFS-støtte både i kernelen og som addon programvare, men det hjelper bare ikke -- det at linux-forkjempere ikke klarer å se viktigheten av slike ting som dette (før nå da, tydeligvis) er en av (de maaaaange) grunnene til at linux ikke har tatt av som desktop OS.

8420086[/snapback]

Problemet er vel at MS ikke deler NTFS "info" med seg, dvs de som lager drivere gjør dette uten støtte fra MS, meg bekjent. Og som de fleste som har brukt NTFS og NT OS en stund sikkert har oppdager, så har det vært flere revisjoner av NTFS, noe som ikke gjør 3dje parts støtte enklere. F.eks har PM hatt støtte for NTFS en stund, men støtten var i praksis ubrukelig veldig lenge. I siste versjonene av PM ser det dog ut som om støtten har blitt bedre, klarte hvertfall(uten problemer) å dele disken på den bærbare uten å reinstallere Windows XP! De har kanskje noe med at de ikke har gjort de store endringene den siste tiden og at 3dje partsdriverne derfor har modnet seg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...