Gå til innhold

Ny Ubuntu i dag


Anbefalte innlegg

Tviler på at det er X.org som er problemet. Velg "Recovery mode" når du starter opp så er det hvertfall lettere å se hva problemet er.

Vis ikke valg-menyen kommer når du starter opp må å du trykke Escape.

 

NB: Dette er vel ingen support-tråd, så du bør heller poste i GNU/Linux-forumet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg synes var teitest var dette installasjonsprogrammet, mulig det er enkelt om du vil ha det slik som det blir foreslått, men jeg for min del har ikke noe lyst til å ha alle partisjoner montert under media/device.

8424287[/snapback]

 

Det er fullt mulig å sette monteringspunkt til noe annet enn /media i installasjonsprogrammet. Jeg satte selv monteringspunktet for en disk til hjemmeområdet mitt.

Lenke til kommentar
Neei, dette ble nok en nedtur med Ubuntu...

 

Ser ut som de tar neste skrittet mot å hjelpe nybegynnere, men for meg føles det som at mye av denne automatiseringen ødelegger for viderekomne brukere(om jeg kan kalles noe sånt...)

Velg en annen distro da vel. Man kan som regel ikke få både i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Det er fullt mulig å sette monteringspunkt til noe annet enn /media i installasjonsprogrammet. Jeg satte selv monteringspunktet for en disk til hjemmeområdet mitt.

8424833[/snapback]

Er fullstendig klar over det, men er tungvint at de har satt opp et slikt system der jeg må endre dette på alle 10 partisjonene mine... Da hadde det vært bedre å heller kunne satt hvilke man ville montere, istedenfor å måtte fjerne dette på alle...

 

Mulig det bare er småplukk, men det er en av tendensene som viser at dette kommer til å bli et helvete av automatisering og "lure" løsninger etter hvert. Kan jo nesten trekke likheter mellom ubuntu-prosjektet og GNOME(kritikken GNOME har gjort for et design der bl.a Torvalds mener at de "tror brukerne er idioter") - ikke at jeg selv har noe imot GNOME - men ser jo at mulighetene for konfigurasjon og egne oppsett er mye større i prosjekter som KDE, XFCE og fluxbox(ikke at det er så "lett" å sette opp noe på fluxbox da...)

Velg en annen distro da vel.

8424852[/snapback]

Kanskje det faktisk er det jeg gjorde for 1½ år siden?:o

Endret av luser32
Lenke til kommentar
Det er fullt mulig å sette monteringspunkt til noe annet enn /media i installasjonsprogrammet. Jeg satte selv monteringspunktet for en disk til hjemmeområdet mitt.

8424833[/snapback]

Er fullstendig klar over det, men er tungvint at de har satt opp et slikt system der jeg må endre dette på alle 10 partisjonene mine... Da hadde det vært bedre å heller kunne satt hvilke man ville montere, istedenfor å måtte fjerne dette på alle...

 

Mulig det bare er småplukk, men det er en av tendensene som viser at dette kommer til å bli et helvete av automatisering og "lure" løsninger etter hvert. Kan jo nesten trekke likheter mellom ubuntu-prosjektet og GNOME(kritikken GNOME har gjort for et design der bl.a Torvalds mener at de "tror brukerne er idioter") - ikke at jeg selv har noe imot GNOME - men ser jo at mulighetene for konfigurasjon og egne oppsett er mye større i prosjekter som KDE, XFCE og fluxbox(ikke at det er så "lett" å sette opp noe på fluxbox da...)

Velg en annen distro da vel.

8424852[/snapback]

Kanskje det faktisk er det jeg gjorde for 1½ år siden?:o

8425156[/snapback]

 

Her kommer en distro som er virkelig god for nybegynnere og hva skjer? Jo, enkelte Linuxveteraner begynner straks å rakke ned på den fordi den er for automatisert. Ta en titt på sidene til Ubuntu og les hva filosofien deres er. Se litt på bildene av mennesker i alle aldre og leire. Ubuntu og derivatene er distroer for massen og ikke nødvendigvis for kraftbrukerne.

 

Linus Torvalds kan mene hva han vil, men faktum er at mesteparten av verdens PC-brukere kan lite eller ingenting om data. Ubuntu er den første reelle konkurrenten til Windows i så måte.

Lenke til kommentar

Automatiseringen må i alle fall være det som gjør at Windows brukere kanskje begynner å lukte på Linux (slik som meg). Er ikke interessert i å gå tilbake til steinalderen igjen :D Så jo mer automatisering, jo større sjanse for at jeg kanskje velger Linux som OS på en av pc'ene.

 

Får ikke lastet ned den nye versjonen i dag...går jo i sirrup. Får vente til det verste har gitt seg...har jo ikke noe hast. :)

Lenke til kommentar

Har nå fikla med betaen noen uker (mitt første seriøse forsøk på å sette meg inn i Linux), hvor hovedproblemene var å få Beryl til å funke med mitt x1600xt kort. Så det var meg en stor glede å se at fullversjonen av Feisty nå endelig har kommet :w00t: Er det drivere som også støtter dette kortet i 3d "out of the box"?

 

Vet ikke helt hvilken kategori jeg skal sette meg selv i når det gjelder Linux, må vel bli "totalt grønnskolling, som forstår litt mer for hver dag som går" :D Men er meg en stor glede å sette meg i noe nytt, og som forhåpentligvis kan være en (ihvertfall begynnelsen på) konkurrent til Micro$oft. Til og med gratis :yes:

 

Er eneste forskjellen på Ubuntu og Kubuntu at de har GNOME kontra KDE? Er det forskjellige programpakker i de, eller er dette omtrent likt? Har store problemer med ustabil linje, så jeg bestiller nok en live cd, artig å ha orginalen også :yes:

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

luser32: jeg skjønner at du ikke har Ubuntu som din favorittdistro (og det er helt greit), men "alternate"-imaget (istedet for "desktop") egner seg bedre for installasjon for dem som er litt mer kresne. Men jeg skjønner jo at enkelte ikke liker det de ser (blir litt mye Ubuntu-preik overalt pga den nye bølgen med ferske brukere), men som vi vet: én distro kan ikke gjøre alle til lags :-)

Lenke til kommentar

En av de virkelig fine tingene med Ubuntu er at den er MEGET enkel å installere, og det går også utrolig kjapt :)

 

Det kan ikke sies om mange andre distroer. Selv veldig grafiske distroer som OpenSuse tar mye lengre tid å installere, og krever mye mer innblanding fra brukeren (som selvfølgelig også gir større kontroll over installasjonen). Derfor kan den sikkert også virke mer avskrekkende for en nybegynner å installere. Så det er bare positivt at Ubuntu har valgt en helt annen vri.

 

Vi som har drevet med linux en stund har mange andre flotte distroer å velge blant, om vi ikke liker filosofien bak Ubuntu. (hint: Arch :whistle: )

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Sukk..har nettopp installert denne versjonen...

 

Installasjonen gikk fint men problemet begynte da installasjonen skulle avslutte da liksom ubuntu avsluttet og cd/dvd skuffen åpner seg og du skal fjerne cden og lukke cd rom skuffen og da trykke return for å avslutte og da skal vel liksom maskinen starte på nytt..Men når jeg trykker på return så skjer det absolutt ingenting..Måtte da trykke inn restart knappen på maskinen..

Vel jeg fikk restartet maskinen og kjørte hdd som jeg har installert ubuntu på, kom fram til "menyen" der du kan velge ubuntu og ubuntu safe mode eller hva det nå het..jeg valgte den første..ting gikk videre, harddisk lyset lyset men sluttet og gå etter en liten stund..og skjermen den var svart..vel det var alt som skjedde her....noe jeg har gjort galt eller som jeg kan gjøre for at dette skal virke som det skal??

 

Takker så mye på forhånd hvis noen kan hjelpe.

 

PS: Da jeg installerte ubuntu så hadde jeg dual display oppsett koblet sammen..hvis det kan hjelpe..Jeg har nå koblet av den ene skjermen for å se om det kunne hjelpe..men nei..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Click n run har ikke kommet ut enda bare da. Men den er rett rundt hjørnet. www.cnr.com  :)

8421970[/snapback]

 

CNR har vel eksistert lenge under spire, ble gratis tilgjengelig til freespire, og nå kommer det til ubuntu?

 

Pirk meg tilbake hvis jeg tar feil.

 

Jeg bare venter på "Ubuntu med ny compiz" overskriftene...

Lenke til kommentar

Feisty ser dritbra ut. Men tror ikke jeg kommer til å oppgradere fra 6.06 enda. "If it aint broke...". Ubuntu må være det beste som har skjedd Linux-verdenen på lenge. Enklere vei til Linux-verdenen får man ikke. Og hele filosofien bak distroen, samt det flotte communitiet som er rundt det er bare helt fantastisk.

 

Når det gjelder dette win.vs.mac.vs.linux-våset som forventet plager denne type tråder, så er svaret: Bruk det som passer for DEG, det DU er mest konfortabel med glem hva ANDRE måte mene om det.

 

Personlig kjører jeg Linux fordi jeg føler det er det beste verktøyet til studiene mine (programvareutvikling (Java, Tomcat, og mye open source programmvare). Og Ubuntu er den greieste distroen å ha med å gjøre. Til spilling har jeg en dedikert spill-maskin med XP på (siden det er til spill XP brillierer).

Lenke til kommentar
Flott, Kanskje det blir mindre hw problemer med denne i stedet for den forrige.

8420085[/snapback]

Hvem er det du tror du lurer? Forøvrig er hardware støtten i linux fantastisk. Masse hardware som aldri vil bli støttet i MS fungerer utmerket. Du sammenligner selvfølgelig med MS støtte på maskin med pre-installert MS versjon, så blir det litt urimelig (det burde selv du kunne forstå). Du kan også få maskiner med GNU/Linux pre-installert hvis du finner ut at ditt neste OS blir Ubuntu. Den innsatsen frivillige har gjort for å få all driver støtten til tross for vanskelige hardware produsenter er ikke mindre enn fantastisk. Nå kan du gå tilbake til Vista boksen din.

 

Sukk..har nettopp installert denne versjonen...

8426716[/snapback]

Hvis du genuint er ute etter hjelp, så poster du i GNU/Linux delen av forumet, og forteller litt mer om hvilken hardware du har. Hvis du har en helt annen agenda så poster du her uten å gi informasjon om hva problemet kan skyldes. Forøvrig er dette en release candidate, dvs. en knallfersk versjon, det kommer til å bli mye spikking på denne i tiden som kommer. De som ønsker en problemfri hverdag bør kanskje drøye litt med denne, i likhet med Vista. Hvis du er helt fersk så anbefaler jeg også å holde seg unna Beryl og Compiz inntil videre, fatter ikke hvorfor nybegynnere skal bedømme GNU/Linux utifra bleeding edge software, som kun er egnet for eventyrlystne. Bruk KDE, det virker mye mindre fremmed på MS-brukere.

 

Personlig tør jeg ikke oppgradere fra Edgy til Feisty ennå, men jeg må selvfølgelig ta en titt med live-CD'n når nedlastingsrushet har roet seg. Edgy fungere for øyeblikket helt utmerket uten Compiz eller Beryl.

Lenke til kommentar
Skulle gjerne ha testa ubuntu jeg, hadde det ikke vært for at det ikke går an å installere det. Greia liker ikke skjermkortet mitt :/

8426678[/snapback]

 

Som mange tidligere nevner: Skriv om problemene deres i GNU/Linux-delen av forumet, f.eks. her, og det er mye større sjanse for at dere får hjelp og fikser problemet.

 

the_zombie må f.eks. si hvilket skjermkort han har, og hva det er som egentlig skjer? Har du testa Ubuntu tidligere, eller har du testa det nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...