Gå til innhold

WordPerfect Lightning sluppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe.. jeg kjenner ei som tror tekstbehandleren i Microsofts kontorpakke heter "World" :p

 

Produktnavnet vekker minner om forrige gang jeg brukte WordPerfect. På vidregående. Versjon 4 var ikke akkurat det man forbinder med brukervennlig i dag. 30-40 hurtigtaster man burde kunne ++.

 

post-3851-1172649613_thumb.png

 

Men tilbake til saken: Jeg lurer på om det støtter standarden for tesktdokumenter: .odf (Open Document Format). Det ser jeg som ganske essensielt.

Lenke til kommentar

Wordperfect, det er ett program jeg ikke har hørt om på svært lenge! Det er ikke så mange år siden det var standarden og ikke Word, husker jeg lære WP på ungdomsskolen, det var vel DOS basert og brukergrensesnittet ville nok ikke bifalt dagens ungdom.. ikke meg heller for den saks skyld.. Senere tror jeg vi brukte vi Windows baserte versjoner med litt bedre brukergrensesnitt, men plutselig, så brukte alle Word... merkelig :)

Lenke til kommentar

Ikke for å gå så langt off topic, men jeg skulle likt å sett åpne standarer bli tvingt igjennom i alle offentlige institusjoner.

Hva er mulig pris på dette når det er ferdig?

edit_
litt selvmotsigende? Ikke hørt om det på leeenge, men det er ikke lenge siden det var dominerende =P

Hvordan var prisen på dette, sammenlignet med Word? ("back in the time")

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Hvordan var prisen på dette, sammenlignet med Word? ("back in the time")

8043410[/snapback]

Jeg aner ikke, hjemme brukte jeg KindWord eller noe slik.. Som var skriveprogrammet for Amiga på den tiden.

 

Det MS vant på var vel det faktum at de samler Word, Excel og Powerpoint i en pakke, tror skoler etc fikk gode priser på denne sammenliknet med å kjøpe disse programvarene separat.

 

Edit:

Hva skjedde egentlig med WordPerfect i sin tid? Programmet var på lik høyde(eller bedre) enn MS Word var i sin tid i første halvdel av 90-tallet.

Jeg mener det i hovedsak var det jeg nevnte over, dessuten ble Word mer funksjonelt enn WP etterhvert. WP sin glansperiode var vel først og fremst som DOS applikasjon og begynte vel å tape terrang ganske kjapt etter at Windows og såkalte "what you see is what you get" applikasjoner ble mer utbredt.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Corel har vel en tendens til å satse på ting/produkter litt for tidlig og ikke være "kompatible" med resten av verden.

 

F.eks hadde Corel en linuxdistribusjon i 1999 hvor de brukte sin egen closed source filbehandler i stedet for Konqueror (Corel brukte KDE). Dette forårsaket at de hadde et produkt som lignet litt på Windows, men som ikke var støttet av noen andre i linuxmiljøet.

Lenke til kommentar
Produktnavnet vekker minner om forrige gang jeg brukte WordPerfect. På vidregående. Versjon 4 var ikke akkurat det man forbinder med brukervennlig i dag. 30-40 hurtigtaster man burde kunne ++.

 

Du skal ikke si det: Brukervennlig i mine øyne er jo mer man får gjort uten å røre på musa! :)

 

Mistenker forøvrig at noen av grunnene til at Word ble dominerende er at MS klarte å deale til seg utrolig mange avtaler med diverse statlige institusjoner samt piratkopiering.

Lenke til kommentar

Det gikk rykter om at noen tidlige windowsversjoner (3.1 / 3.11) inneholdt ting laget for å få WP til å fungere dårligere...

 

Vet nå ikke, men WP var treige til å få ut en windowsversjon, funksjonellt var den helt på topp, men den var litt ustabil og treig sammenliknet med word. Jeg for min del ble ufrivillig overflyttet på word da jobben hoppet over ca 1996.

 

Ellers er jeg helt med daffyd, brukervennlighet er å kunne gjøre mest mulig uten mus, bruker ikke så lang tid på å ha en masse tastekombinasjoner i underbevisstheten.

 

M.

Lenke til kommentar
Det gikk rykter om at noen tidlige windowsversjoner (3.1 / 3.11) inneholdt ting laget for å få WP til å fungere dårligere...

8043771[/snapback]

Det forundrer meg ikke. Det var jo på den tiden MS lagde en kunstig sperre for andre OS enn MS-DOS. De ble selvsagt saksøkt for ulovlig konkurransehindring men etter ca 8-10 år med rettslig utsliting av de andre OS-produsetene som da var redusert til små lokalkontorer fikk de små OS-produsentene omsider dom i saken og ble tilkjent noen hundre millioner kroner eller dollar.

 

Det MS ble dømt for var en kode kjapt gjengitt med følgende psaudo-kode:

IF OS=MS-DOS THEN RUN Windows 3.1 ELSE DISPLAY "Windows 3.1 can not run on this OS" AND Exit.

 

Hvem hører i dag lengre om OSet DR-DOS?

(hjemmeside)

Lenke til kommentar

Det er jo flere teorier hvorfor WordPerfect snublet så voldsomt, men en av grunnene til at det gikk så galt, var vel den kraftige satsingen de gjorde på Word Perfect for DOS, versjon 6.0. Et grusomt stykke programvare, som krevde mer av maskinen enn windows+ en tekstbehandler. I tillegg krasjet programmet bare man pustet på det. Microsoft lanserte Word 2.0, en veldig bra tekstbehandler. Da WP kom etter med versjon 5.1 for Windows, var vel løpet allerede kjørt. Det at versjon 5.2 og 6- versjonene var glimrende tekstbehandlere, var for sent. Folk hadde byttet til Office allerede.

Lenke til kommentar
Det er jo flere teorier hvorfor WordPerfect snublet så voldsomt, men en av grunnene til at det gikk så galt, var vel den kraftige satsingen de gjorde på Word Perfect for DOS, versjon 6.0. Et grusomt stykke programvare, som krevde mer av maskinen enn windows+ en tekstbehandler. I tillegg krasjet programmet bare man pustet på det. Microsoft lanserte Word 2.0, en veldig bra tekstbehandler. Da WP kom etter med versjon 5.1 for Windows, var vel løpet allerede kjørt. Det at versjon 5.2 og 6- versjonene var glimrende tekstbehandlere, var for sent. Folk hadde byttet til Office allerede.

8044168[/snapback]

Tidligere WP utgaver var kjappe og kraftige, når du hadde lært alle hurtigtastene.. Men dette var også problemet, for det var kun funksjonstaster, for hver versjon ble det flere og flere, og det ble lesset på med Alt, Ctrl og Shift...

Og de turte aldri røre eksisterende kombinasjoner.

På Word hadde du mer logisk Ctrl+U for underline, Ctrl+I for Italic osv, som var langt lettere å lære og huske.

Og da programmet ikke lenger var stabilt, kjapt og kompakt, og wysiwig kom på Word, var slaget tapt...

Style-begrepet til Word var dessuten også overlegent, selv om WP prøvde å innføre noe lignende (som ikke ble koblet til avsnitt - håpløst!!)

Lenke til kommentar
8. How do I save my work?

No need to worry about this one: WordPerfect Lightning saves your projects for you! WordPerfect Lighting is all about making your work easier, so it automatically saves all of your changes, and with a click of a button, you can save your notebook content online.

Vel, jeg synes det er ganske STOR grunn til bekymring når jeg ikke kan velge når ting lagres og ikke. Dette blir jo det samme som å gå tilbake til skrivemaskinen, med kulehode og rettetast...

Lenke til kommentar
8. How do I save my work?

No need to worry about this one: WordPerfect Lightning saves your projects for you! WordPerfect Lighting is all about making your work easier, so it automatically saves all of your changes, and with a click of a button, you can save your notebook content online.

Vel, jeg synes det er ganske STOR grunn til bekymring når jeg ikke kan velge når ting lagres og ikke. Dette blir jo det samme som å gå tilbake til skrivemaskinen, med kulehode og rettetast...

8051663[/snapback]

Dette bør vel kunne justeres i "preferences" eller noe slikt.

 

 

Når man først skal konkurrere med MS, hadde det vært smartere å være tilgjengelig på flere plattformer.

Tja, det spørs hvor mye de har å tjene på å utvikle løsninger for andre plattformer. De kan enten utvikle for XP/Vista og nå 90%++ av markedet, tipper kostnaden med å nå de siste 10%ene er vanskelig å forsvare. Corel er tross alt ett selskap som skal tjene penger og ikke en frivillig organisasjon.

Lenke til kommentar
Når man først skal konkurrere med MS, hadde det vært smartere å være tilgjengelig på flere plattformer.

Tja, det spørs hvor mye de har å tjene på å utvikle løsninger for andre plattformer. De kan enten utvikle for XP/Vista og nå 90%++ av markedet, tipper kostnaden med å nå de siste 10%ene er vanskelig å forsvare. Corel er tross alt ett selskap som skal tjene penger og ikke en frivillig organisasjon.

8052253[/snapback]

Det er stor forskjell på å tenke kortsiktig (som de fleste på dette forumet gjør) og langsiktig (som er den lure måten å tenke på).

 

Det er kanskje i dag "lønsomt" å gå den kortsiktige veien, men det vil det tapes på i det lange løp når flere og flere operativsystemer blir vanlige å ha side-ved-side.

Lenke til kommentar
Det er stor forskjell på å tenke kortsiktig (som de fleste på dette forumet gjør) og langsiktig (som er den lure måten å tenke på).

Jeg ser hva du mener, men dersom man arbeider i ett selskap som skal tjene penger, så må man vise at det er penger å hente i produkter/prosjekter. Å investere i noe som kanskje ligger 10 år frem i tid(med en viss sannsynlighet) gir dårligere avkastning på pengene man putter inn i dette prosjektet i dag enn å bruke pengene på ett produkt man potensielt kan tjene penger på om ett år med høy sannsynlighet.

 

Hvilke plattformer som slår igjennom på lang sikt vet vi svært lite om, men det er lite som tyder på at Microsoft kommer til å tape betydelige markedsandeler med det første. Apple med OSX viser fremgang, men jeg vil tro det er ett sjansespill å satse på 3djepart programvare til OSX, da man er avhengige av at noen faktisk bruker produktet og de fleste som bruker OSX holder seg til software fra Apple, det er hvertfall min oppfatning. Linux kunne man sikkert satset på, problemet er at dette produktet er myntet inn mot privatmarkedet(slik jeg tolker produktbeskrivelsen), dvs den delen av Linux brukere som potensialt ville vært villig til å legge igjen penger ikke er målgruppen for dette produktet.

 

Man kan godt si at det ville vært greit å ha en Linux versjon klar dersom Linux tar over hele OS markedet om 10-20år, men da er det kanskje like greit å utvikle produktet på ett tidspunkt man ser at dette er i ferd med å skje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...