Gå til innhold

Dell lanserer 27-tommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi tar utgangspunkt i dells amerikanske priser (uten rabatter) så vil:

22" koste 18% mer enn 20"

27" koste 87% mer enn 24"

 

I Norge koster (igjen uten rabatter) :

20" koster 3475 kr

24" koster 9325 kr

 

Dersom vi legger på henholdsvis 18% og 87" på disse prisene så får vi:

22": 4100 kr

27": 17.437 kr

 

Hvis dette er noe i nærheten av riktig så kommer de til å prise 27-tommeren helt ut av markedet.

 

Dersom vi regner om de amerikanske prisene (uten rabatter) direkte så får vi:

20": 265$ * 6,44 = 1707 kr (Prisen i Norge er 104% høyere)

22": 329$ * 6,44 = 2119 kr (Prisen i Norge beregnet ovenfor er 93% høyere)

24": 749$ * 6,44 = 4824 kr (Prisen i Norge er 93% høyere)

27": 1399$ * 6,44 = 9010 kr (Prisen i Norge beregnet ovenfor er 94% høyere)

 

Moms er en ting som trekker opp de norske prisene med 25%, miljøgebyret ca 1%. Frakt er kanskje en hundrelapp billigere fra Mexico (fabrikken) til USA enn det er fra fabrikkene i Tsjekkia og Irland til Norge. Jeg kan ikke si annet enn at dette tyder på at Dell overpriser alle skjermene voldsomt på det norske markedet. Selv med sine kampanjer med 25% lavere pris så har de mye større marginer på disse skjermene i Norge enn i USA.

Lenke til kommentar

Ja, den USA differansen på pris med 27 vs. 24 tommer er latterlig, forhåpentligvis kommer den ikke til å koste så alt for mye mer enn Samsung sin, ellers kan den umulig selge mye. Så en utenlands test av 27", som konkluderte med at den var god, men alt for dyr.

 

22" skjermen er jeg mer usikker på, backlight bleed har vært skjermmende på alle 22" skjermer jeg har lest om. Ser man på navnet virker det som om den blir omtrent som E207WFP, bare større. En sånn til 4100 kroner, og så trekk fra rabatt, virker som en veldig god pris, sammenlignet med andre slike skjermer. Med mindre den ikke er god, da.

 

Ser man på hva SImen1 har regnet frem, virker 22" prisen å være veldig god, mens 27" prisen er utenfor all forstand høy.

Lenke til kommentar

Med de prisene som ser ut til å bli gjeldene, så synes jeg både 22-tommer og 27-tommeren er en dårlig deal, 27-tommeren er for dyr kontra en 24, og det er ikke så forferdelig hardt å ha en 24 selv om man skulel ha dårlig syn (og ser bort ifra bedre skalering på nye OS). Den burde være ned mot 24-tommer-pris. 22 har ikke høyere oppløsning, en 20, så da hadde jeg heller godt for en 20 ws (eller helst 20 fs).

 

AtW

Lenke til kommentar

Utregningene dine tar ikke høyde for pris på andre produkter Simen, nemlig 30-tommeren. Denne lå på 15 noe sist Dell hadde en pris på den. Jeg ser de har tatt bort prisen, men jeg er usikker på om det er for at den ikke skal kræsje med en dyr 27-tommer, eller om det er fordi at de ikke klarer å dekke behovet. Jeg mener det var grunnlaget for at de tok prisen på 37-tommers TV-en for et år tilbake.

Lenke til kommentar
Mener å huske at 30" til Dell kosta 12k i jula, men jeg kan ta feil

7698465[/snapback]

Simen presiserte jo ganske mange ganger at han snakket tall uten rabatter. Jeg tror nok 27-tommeren kommer til å være like mye på tilbud som alle de andre skjermene til Dell. Forøvrig så tror jeg at jeg husker det samme :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

For en teit overskrift. Dell produserer jo ikke sine egne skjermer, men rebrander og selger under eget navn. De kjøper bl.a. skjermer fra samsung. Dette har jeg personlig blitt fortalt av en storkundeansvarlig i dell. Men jeg trodde det var noe alle visste....

 

Det er utrolig hva man kan snappe opp litt utpå kvelden, på en hotellbar etter et seminar. :!: Men det med dells rebranding av skjermer ble jeg fortalt lenge før akurat denne kvelden jeg sikter til :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
For en teit overskrift. Dell produserer jo ikke sine egne skjermer, men rebrander og selger under eget navn. De kjøper bl.a. skjermer fra samsung. Dette har jeg personlig blitt fortalt av en storkundeansvarlig i dell. Men jeg trodde det var noe alle visste....

 

Det er utrolig hva man kan snappe opp litt utpå kvelden, på en hotellbar etter et seminar.  :!:  Men det med dells rebranding av skjermer ble jeg fortalt lenge før akurat denne kvelden jeg sikter til :)

7700071[/snapback]

De lanserer jo et produkt uavhengig om de produserer det eller ikke :dontgetit:

lansere v2 (utt lan(g)se>re; fra fr, eg 'kaste en lanse') føre fram, sende ut, offentliggjøre; slå til lyd for noe nytt, introdusere på markedet l- en idé, teori / l- en mote, frisyre / l- en plate, en artist

Og ja, alle som har bittelitt peiling på bransjen bør vite at Dell ikke produserer noe av tilleggsutstyret sitt :)

Lenke til kommentar
For en teit overskrift. Dell produserer jo ikke sine egne skjermer, men rebrander og selger under eget navn. De kjøper bl.a. skjermer fra samsung. Dette har jeg personlig blitt fortalt av en storkundeansvarlig i dell. Men jeg trodde det var noe alle visste....

 

Det er utrolig hva man kan snappe opp litt utpå kvelden, på en hotellbar etter et seminar.  :!:  Men det med dells rebranding av skjermer ble jeg fortalt lenge før akurat denne kvelden jeg sikter til :)

7700071[/snapback]

det står ikke : se så flinke dell har vært, de har laget en 37" heeelt selv, det står jo at de lanserer ;)

Lenke til kommentar

Dell produserer i det store og hele nesten ingenting selv, og det er ingen hemmelighet.

 

Derimot sender de ut kravspesifikasjon på produkter til andre produsenter og ser om det er noen som klarer å møte priskravene. Så samles alle komponentene fra andre produsenter, som har fått Dell-merke på seg, og settes sammen på forskjellige fabrikker/monteringshaller rundt om i verden.

 

Men det er likevel viktig å få med seg at selv om Dell ikke produserer noe særlig selv, så betyr ikke det nødvendigvis at det er ren rebranding. Det er veldig mye som produseres spesifikt for Dell.

 

Men dette er ikke noe spesielt for Dell. Det finnes vel bare 4-5 produsenter av selve LCD-panelene som vi ser på markedet, og jeg tror det er tre produsenter som står for rundt 90 prosent av alle bærbare pc-er som selges i verden.

Lenke til kommentar
For en teit overskrift. Dell produserer jo ikke sine egne skjermer, men rebrander og selger under eget navn. De kjøper bl.a. skjermer fra samsung. Dette har jeg personlig blitt fortalt av en storkundeansvarlig i dell. Men jeg trodde det var noe alle visste....

 

Det er utrolig hva man kan snappe opp litt utpå kvelden, på en hotellbar etter et seminar.  :!:  Men det med dells rebranding av skjermer ble jeg fortalt lenge før akurat denne kvelden jeg sikter til :)

7700071[/snapback]

 

 

du vet at det er veldig mye elektronikk spesielt som produseres av tredjeparts produsenter sant ? de har jo lov til å lansere produkter selv om de selv ikke produserer dem. ;)

Lenke til kommentar

Sapphire, Gainward, Club3d, Gecube, XFX, PoV osv. lager ikke skjermkort selv, de får tegninger, specs og deler fra 3. part produsenter og lanserer sine kort. Bygger det ant. hos 3.part.

 

Nvidia og ATi lager GPU'en og specsa for kortene og lanserer sine løsninger.

 

 

BTT:

Det eneste som gjør meg usikker med denne skjermen er hvorvidt 16ms white/black er bra nok. Det står 12ms typical black/white, men alikevel.

 

En annen tinge er om den faktisk får S-PVA slik det sies, får det står ikke i noen av specsene på linken til den.

 

En siste ting er om Input lag er fikset på, samt colorbanding@widescreen(ikke merket det i særlig grad på min 2504, men noen sier det forekommer).

 

Ellers er det bare å vente på første tilbud. Hvor mange døde pixler var godkjent for Dell sine skjermer?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dell produserer vel forsåvidt skjermen, bare ikke panelet. Det er veldig få skjermprodusenter som produserer sine egne paneler...

7700442[/snapback]

Produseres ikke hele dritten på en Samsung-fabrikk da?

7700675[/snapback]

 

Det er godt mulig, men det er fremdeles to måter å gjøre det på:

 

1) Samsung lager Modell X, som de selger og markedsfører som sitt eget. Dell kjøper mange Modell X med "Dell Modell Y" skrevet på produktet og esken istedenfor, og med alle referanser til Samsung byttet ut med Dell. Dette er tradisjonell rebranding. Dere husker vel HP iPod? :)

 

2) Samsung lager Modell Z, kun for Dell, og har ikke denne i eget produktsortiment.

 

Slik jeg har forstått det har Dell gått for sistnevnte.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar

Jeg synes så tydelig at "vi regner med" 8k for samsung utgaven?

 

Edit:

Skjermen får en veiledende pris på 999 dollar når den kommer i salg i februar. Det betyr trolig en pris rundt 8000 kroner her til lands.
@ link

 

Hvem er det egentlig som vil ha dell utgaven? Hva er egentlig forskjellen? Stativet og knappene ? Noe som ikke forsvarer hvorfor prisen skulle være så forskjellig..

 

For mellomlegget kan du jo kjøpe deg samsung utgaven og stativ med motorisert tilt og pivot...

 

Edit: Dell skjermen er jo på release, mens samsung skjermen kommer i februar. Det er sikkert årsaken

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Dell produserer vel forsåvidt skjermen, bare ikke panelet. Det er veldig få skjermprodusenter som produserer sine egne paneler...

7700442[/snapback]

Produseres ikke hele dritten på en Samsung-fabrikk da?

7700675[/snapback]

 

Det er godt mulig, men det er fremdeles to måter å gjøre det på:

 

1) Samsung lager Modell X, som de selger og markedsfører som sitt eget. Dell kjøper mange Modell X med "Dell Modell Y" skrevet på produktet og esken istedenfor, og med alle referanser til Samsung byttet ut med Dell. Dette er tradisjonell rebranding. Dere husker vel HP iPod? :)

 

2) Samsung lager Modell Z, kun for Dell, og har ikke denne i eget produktsortiment.

 

Slik jeg har forstått det har Dell gått for sistnevnte.

7703158[/snapback]

I skjerm-derdenen er det gjerne utseende og ekstrautstyr som bestemmer hvilken skjerm man velger. Dermed tror jeg de aller fleste velger alternativ 1. Jeg har i ale fall ikke sett veldig mye rebranding.

 

 

Jeg synes så tydelig at "vi regner med" 8k for samsung utgaven?

 

Edit:

Skjermen får en veiledende pris på 999 dollar når den kommer i salg i februar. Det betyr trolig en pris rundt 8000 kroner her til lands.
@ link

 

Hvem er det egentlig som vil ha dell utgaven? Hva er egentlig forskjellen? Stativet og knappene ? Noe som ikke forsvarer hvorfor prisen skulle være så forskjellig..

 

For mellomlegget kan du jo kjøpe deg samsung utgaven og stativ med motorisert tilt og pivot...

 

Edit: Dell skjermen er jo på release, mens samsung skjermen kommer i februar. Det er sikkert årsaken

7703169[/snapback]

Husk at det ikke nødvendigvis er panelet som avgjør kvaliteten på skjermen. Nå tviler jeg på at Samsung lanserer en skjerm med crappy elektronikk, men teoretisk sett så er det fullt mulig at Samsung sin suger og Dell sin er strålende god.

 

Dessuten er det ingen som vet noen verdens ting om prisen i denne diskusjonen enda. Je har alt påpekt en faktor som sannsynligvis preser anslaget til Simen en del ned. Jeg er også skeptisk til en så lav pris som 8000,- for Samsung sin.

 

Hvem er det forresten som kjøre Dell-utstyr til veiledende pris? De er jo verdensmestre i tulbud :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...