Gå til innhold

AMD hadde ikke noe valg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var vel også dette som ante meg. På mange måter en nødvendig utvikling for at AMD skal overleve i fremtiden.

 

På en annen måte litt trist at vi nå ser en total splittelse innenfor brikkesett, grafikk og prosessor markedet. Det betyr at i fremtiden så må du velge Intel CPU hvis du vil ha SLi og AMD CPU hvis du vil ha Crossfire. Trist. Kanskje vil det i en overgangsfase før integrering av gpu i cpu bli slik at ATi kort vil ha optimaliseringer på AMD plattform og SLi på Intel plattform, altså ikke bare begrenset til sli/crossfire.

 

Dette markerer *trekk pusten dypt*... starten på slutten på datatiden slik vi har kjent den til nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel, var glimrende forklart hvordan noe så massivt kan skje så "plutselig"

 

Jeg håper at dette ikke vil føre til mer lukkede og forhåndsbestemte løsninger, da jeg er veldig glad i å velge deler og sette sammen en pc selv. Men det er nok dessverre et nødvendig trekk fra AMD sin side, og vi kan bare håpe at dette har mulighet til å betraktelig øke ytelsen og gi oss alle bedre grafikk og cpu :)

Lenke til kommentar

Det blir en ganske sær allianse egentlig. Nvidia har jo alltid vært en særdeles viktig partner for AMD når det gjelder brikkesett; det er uten tvil den foretrukne produsent blant de aller fleste som kjører AMD-prosessorer (eller motsatt; man kjøper AMD-prosessor fordi Nvidia har laget gode brikkesett for de). I tillegg er AMD, iallefall slik jeg har forstått det, bedre støttet i 64-bit Linux-verdenen enn det Intel er og skal man ha grafisk ytelse under Linux/ Unix har man ikke så mye annet valg enn Nvidia.

 

Jeg er svært spent på hva som skjer videre her. Det er jo ikke sikkert det blir de store endringene; blant ferdig-PC'er ser man jo gjerne disker produsert av konkurrenten innabords selv om produsenten av PC'en lager disker selv. Men faren for at man får et par urokkelige allianser er selvsagt til stede...

Lenke til kommentar

Fordi Intel tvilsomt vil produsere kort med Crossfire-støtte for eksempel?

 

Jeg er har en forkjærlighet for nvidia jeg. :love:

Har hatt noen ATI kort, men har alltid hattt problemer med drivere, i tillegg til at jeg ikke liker grensesnittet deres på kontrollpanelet osv.

 

Håper virkelig ikke nvidia går under! :ermm:

Lenke til kommentar
På en annen måte litt trist at vi nå ser en total splittelse innenfor brikkesett, grafikk og prosessor markedet. Det betyr at i fremtiden så må du velge Intel CPU hvis du vil ha SLi og AMD CPU hvis du vil ha Crossfire. Trist. Kanskje vil det i en overgangsfase før integrering av gpu i cpu bli slik at ATi kort vil ha optimaliseringer på AMD plattform og SLi på Intel plattform, altså ikke bare begrenset til sli/crossfire.

6553347[/snapback]

På kort sikt vil det nok bety dårligere utvalg, men på lang sikt bedre. Rene grafikkbrikker ser ut til å gå en sikker død i møte når prosessorer utvides til Cell-lignende arkitekturer som tar seg av grafikk/fysikk.

 

Hva er neste? Intel kjøper Nvidia?. Dette vil bare gi oss brukere mindre valg muligheter.

6553452[/snapback]

På kort sikt ja. Men på lang sikt vil det bety mulighet til å velge enten AMD eller intel. Dersom AMD ikke hadde kjøpt ATI ville kanskje valget stått mellom Intel og Intel (med den konkurransesituasjonen, prisene og utviklingstakten det medfører).

Lenke til kommentar
Vil det i det hele tatt bli andre gode brikkesett-alternativer enn AMDs (ATIs) egne for AMD-plattformen?

Det tror jeg. Når intel klarer å ha flere leverandører av brikkesett selv om de produserer brikkesett selv så tror jeg også AMD vil klare det. Jeg tror nvidia pent må innrette seg etter situasjonen og passe på at de ikke mister ben å stå på. AMD har også sagt at de vil være åpne for andre leverandører og oppfordre til å delta i AMDs økosystem av produkter.

 

stormx: Angående Conroe og Crossfire så er nok det en saga blott. Med tanke på at tester viser at de fleste spill er veldig GPU-begrenset så ser det ut til at det smarteste valget er å satse på bra grafikk. Noe som treffer beleilig for AMD. (like før Conroe skal rulles ut til massene)

Lenke til kommentar
Kunne ikkje AMD kjøpt opp Nvidia istedet :cry:

6553760[/snapback]

Nvidia er mye dyrere enn ATI så det ville nok skadet AMD langt mer økonomisk. Samt at ATI har en del gode OEM-kontakter som kan kan pumpe opp OEM-salget og økonomien til AMD. Nvidia er ikke like bra på dette feltet. Ellers har jeg ikke så mange gode svar på det. ATI og Nvidia er jo ikke helt ulike.

Lenke til kommentar

De aller færreste bruker SLi/Crossfire uansett, så jeg tror ikke det vil ha noen konsekvenser de første par årene. nVidia vil nok ikke blokkere ATi skjermkort på sine brikkesett, ei heller omvendt. Det er først når man integrerer cpu og gpu at det vil bli problemer, men uansett vil en slik integrasjon føre til mye bedre grafikkløsninger at det ikke vil være noe tap.

 

Jeg tror ikke vi vil se noe direkte konsekvenser av dette helt enda, ikke i større grad enn det vi ser idag med at spill blir optimalisert for ATi eller nVidia. Og dette har vel de fleste klart å leve med :)

 

Edit: omformulering

Endret av DrThomas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...