Gå til innhold

Ingen særavtale mellom Dell og Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan bli moro med AMD i de maskinene, lurer på hvordan prisnivået blir da...

 

Kan bli litt slitsomt for dell, da de må ha mange flere deler på lager :)

5522459[/snapback]

 

Dell har ikke noe lager, det er det deres underleverandører som har. Dell lager maskinene etter at de har fått bestillingen. De har, etter det jeg har skjønt, et krav om at alle leverandører må kunne levere på 2 timer. (var det ikke en liten artikkel om Dell her for et par dager siden?)

 

Tror nok det kan være noe i at Dell ikke leverer AMD pga lite volum. Etter det jeg har skjønt så er jo AMD nesten fullstendig utsolgt som det er idag? Med Dell i tillegg så hadde de nok ikke klart å levere?

Lenke til kommentar
Holder ikke AMD på og utvider sin produksjonkapasitet akkurat nå da? Eller har jeg feil der?
'

 

De har ihvertfall bestilt flere waffere (kjerner)

 

Mistenker at dell ble sittende litt med skjegget i postkassa da AMD ble bedre enn Intel. Håper Dell PCer med AMD kan sørge for at AMD får solgt mer. Og det hadde ikke gjort noe hvis de prøvde å bruke Turion litt. De har solgt alt for lite tror jeg :yes:

Lenke til kommentar
Kan bli moro med AMD i de maskinene, lurer på hvordan prisnivået blir da...

 

Kan bli litt slitsomt for dell, da de må ha mange flere deler på lager :)

5522459[/snapback]

 

Dell har ikke noe lager, det er det deres underleverandører som har. Dell lager maskinene etter at de har fått bestillingen. De har, etter det jeg har skjønt, et krav om at alle leverandører må kunne levere på 2 timer. (var det ikke en liten artikkel om Dell her for et par dager siden?)

 

Tror nok det kan være noe i at Dell ikke leverer AMD pga lite volum. Etter det jeg har skjønt så er jo AMD nesten fullstendig utsolgt som det er idag? Med Dell i tillegg så hadde de nok ikke klart å levere?

5522776[/snapback]

 

 

Har lest det der jeg også. Syns det uansett er ganske fantastisk at de kan kreve det. ATI har hoved fabrikk i california. Intel har nærmeste North Carolina (Samme stat) men den fabrikken driver med tele komunikasjon. Nærmeste fabrikk blir vel i Chandler Arizona Godt over 2 timer unna.

 

Så jeg stiller en del tvil til denne 2 timers regelen. Med annet de har transport midler der borte som bryter alt av naturens lover.

Lenke til kommentar
Holder ikke AMD på og utvider sin produksjonkapasitet akkurat nå da? Eller har jeg feil der?

5522857[/snapback]

 

De har akkurat bygget en meget stor fabrikk i tyskland rett ved siden av den som allerede er der. Om den er ferdig enda eller ikke vet jeg ikke.

5523038[/snapback]

 

Åpnet 14. oktober 2005 (fab36). Forventet kapasitet i 2008, 2 x fab30. Fab30 går ut av produksjon, eventuelt ombygges (trolig det siste grunnet økt etterspørsel). Grunn, fab30 bruker 200 mm wafer, og nye prodlinjer hos AMD 300 mm. Overgang til 65 nm medfører også at det tar tid å få opp produksjonskapasitet. AMD mener selv de kan klare produksjonskapasitet tilsvarende 30 % av markedet i 2008.

Lenke til kommentar
Så jeg stiller en del tvil til denne 2 timers regelen. Med annet de har transport midler der borte som bryter alt av naturens lover.

[OT]

Som studerende i Huntsville, Alabama, sa kan jeg bekrefte at biler og andre transport-typer bryter, om ikke naturlover, saa iallefall mange andre lover.. :no:

 

Gaar ikke en dag uten at en eller annen idiot kjoerer gjennom kryss paa gult/rodt..

[/OT]

Lenke til kommentar
Har lest det der jeg også. Syns det uansett er ganske fantastisk at de kan kreve det. ATI har hoved fabrikk i california. Intel har nærmeste North Carolina (Samme stat) men den fabrikken driver med tele komunikasjon. Nærmeste fabrikk blir vel i Chandler Arizona Godt over 2 timer unna.

 

Så jeg stiller en del tvil til denne 2 timers regelen. Med annet de har transport midler der borte som bryter alt av naturens lover.

5523028[/snapback]

Dell krever ikke at de skal ha noen fabrikk i nabolaget. De krever bare at de skal kunne levere på to timer. Det ordner Intel og andre leverandører ved å ha et lager i nærheten av Dell som de så passer på å ha rimelig fullt med de deler Dell trenger.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Holder ikke AMD på og utvider sin produksjonkapasitet akkurat nå da? Eller har jeg feil der?
'

 

De har ihvertfall bestilt flere waffere (kjerner)

 

Mistenker at dell ble sittende litt med skjegget i postkassa da AMD ble bedre enn Intel. Håper Dell PCer med AMD kan sørge for at AMD får solgt mer. Og det hadde ikke gjort noe hvis de prøvde å bruke Turion litt. De har solgt alt for lite tror jeg :yes:

5523023[/snapback]

Mht wafferne tror jeg hw.no's tolkning kan modifiseres litt, her tolket man det dithen at AMD hadde bestilt 2x så mange waffere. Jeg tror det er mer nærliggende å tro at AMD har utvidet en avtale med en leverandør mht leveranser, dvs de sikrer seg flere waffere levert under samme betingelser. Dessuten satser også AMD hardt på dual core og frem til de krymper til 65nm så betyr det at de nok faktisk trenger flere waffere(selv uten økning i antall CPUer), så tilgang til flere waffer betyr ikke nødvendigvis flere CPUer?

 

I det segmentet Dell(og andre PC produsenter) vokser mest, nemlig på bærbare PCer, så er vel strengt tatt Intel med sin Centrino hakket vassere enn AMDs løsning. Og med de nye "Core" CPUene kan det se ut som om de fremdeles har "tronen" her. Tror Turion har mer enn en tøff oppgave her, både mht å overbevise produsenter og forbrukere. Turion sin klare fordel er vel 64bit, dvs de er nok mer fremtidsrettede, men i levetiden til de bærbare produsert i dag, så vil nok nytten av 64 bit CPUer være minimal(det gjelder forsåvidt også stasjonære).

 

På CPUer for stasjonære er nok AMD i øyeblikket vassere enn Intel(noe som muligens vil endre seg med Conroe/Merom), men forskjellen i faktisk ytelse er nok betydelig mindre enn den innbilte forskjellen. Jeg har enda ikke sett en ren CPU test som faktisk viser forskjeller som det er naturlig å anta er merkbare i annet enn Benchmarks. Og for Dell er det nok ett viktig prinsipp å ha så få modeller som mulig som er "enkle" å skreddersy, men som samtidig holder produksjonskostnadene nede. Og en måte å holde produksjonskostnadene nede er nok å bruke færrest mulig variasjoner av deler i flest mulig modeller. Skal de ha modeller med CPUer fra AMD, så må de bruke andre HK, annet minne, andre CPU kjølere etc i tillegg til dem de har i dag.. Alterntivet for Dell vil nok være å fjerne Intel fra enkelte modeller, dvs alt i alt så vil ikke valgmulighetene for oss forbrukere øke.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Nja, et sted må de jo ha lagere. Da kan de like godt ligge i nærheten av den største kunden. Det betyr faktisk mindre logistikkproblemer, fordi de kan levere til kunden (det vil si Dell) fortere. Det øker kanskje eiendoms-kostnadene noe, men de vet at varene går ut igjen fortere.

 

I gamle dager, da de hadde lager på Taiwan og amerikanske havnearbeidere streiket med jevne mellomrom, da var det problematisk. (Sist gang var i 2002, tror jeg, jeg ventet selv på en vare som skulle komme med båt fra Japan til USA når det ble havnestreik på hele vestkysten...)

 

A key component of Dells supply chain strategy involves stocking materials close to the manufacturing facilities. The main suppliers have Supply Logistics Centres (SLC’s) or inventory hubs located near the manufacturing plants. This supply chain solution helps Dell to communicate with the hubs in real time to deliver the required materials just-in-time.

 

Dell holds inventory only for the six to eight hours it travels across the assembly line and for the 18 hours it takes for the completed CPU to be trucked to a merge center in Reno, Nevada, where the unit is bundled with a monitor and shipped to the customer. Total inventory time: two to three days. Most suppliers, however, are required to stage anywhere from 8 to 10 days' worth of buffer stock in those multivendor warehouses located within 90 minutes of the TMC.

 

Dell is able to achieve a four-hour production cycle time using an Internet-based supply-chain management system, Figueroa says. After getting an order, Dell notifies its suppliers about what components are needed, and they're delivered within an hour and a half.

 

It’s common knowledge that Dell’s success was built on a combination of direct sales with build-to-order production, but Dell wasn’t the first PC company to try this strategy. What really makes the company so successful is the way it executes the strategy. Dell is absolutely relentless about pulling time and cost out of its supply chain. Suppliers are located right next to Dell’s assembly plants, and they deliver a constant stream of components on a just-in-time basis.
Lenke til kommentar
dell er misfornøyd med at intel leverer cpuer til apple, så nå er det masse prat hvor man prøver å skremme intel ved å snakke varmt om mulige dell produkter med amd cpu

5526230[/snapback]

Hvorfor skulle Dell være misfornøyd med det? De leverer også CPUer til HP og andre PC produsenter som har betydelig større markedsandeler enn Apple... det gjør også AMD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...