Gå til innhold

Partibarometer for januar 2006


Om det hadde vært valg idag, hvilket parti ville fått din stemme?  

148 stemmer

  1. 1. Om det hadde vært valg idag, hvilket parti ville fått din stemme?

    • Demokratene
      2
    • Det Liberale Folkeparti
      5
    • Fremskrittspartiet
      46
    • Høyre
      20
    • Kristelig Folkeparti
      2
    • Kystpartiet
      0
    • Pensjonistpartiet
      1
    • Rød Valgallianse
      15
    • Senterpartiet
      1
    • Sosialistisk Venstreparti
      10
    • Venstre
      13
    • Norges Kommunistiske Parti
      1
    • Det Norske Arbeiderparti
      22
    • Blankt
      7
    • Ville ikke stemt
      3


Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne vært interessant å ha jevnlig tester på partitilhørighet her inne for å avklare tendenser. Så denne kan være representativ for nyåret og stenges i slutten av januar. Så kan vi opprette en ny to måneder senere.

 

Så spørsmålet er enkelt. "Om det hadde vært valg idag, hvilket parti ville fått din stemme?"

 

Så kan man sammenligne med hva folk stemte ved valget:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=455058&hl=stemte

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv valgte jeg "blankt". FRP er nærmest å få min stemme, men er fortsatt områder hvor jeg er grunnelggende uenig og det må en spesiell situasjon til for at jeg føler det nødvendig å måtte gi en stemme til et av de aktuelle partier.

 

AP er også mer aktuelt enn tidligere, men det at de fortsatt ønsker å samarbeide med SV og deres kjønnsdiskriminerende politikk er veldig diskvalifiserende.

 

Er vel ingen av de andre partiene som frister ellers.

Lenke til kommentar

Stemte Ap seff. Er ikke forkjemper for kjønnskvotering, men det er en liten kamel eg kan spise. At Ap sammarbeider med SV er kjempe bra! Sv får sjans til å modne seg som parti samtidig om de mister stemmer til AP. Og viktigst av alt. AP+sv holder frp og andre lugubre partier unna makten!

Du glemte å nevne at slike online underskelser som dette ikke er representative for befolkningen. Det spørs også om den er representativ for brukerne på dette forumet. Vi vet f.eks ikke alders og kjønnssammensetningen av brukerne på forumet. Og de som blir velger å svare på hvilket parti de stemmer blir heller ikke spurt om alder og kjønn. Da er det vanskelig å lage gode analyser av dataene. Disse faktorene gjør at en må påberegne en høyere feilmargin enn normalt.

Og når det gjelder å stemme blankt. Dette ville jeg aldri gjort. Det fins ikke ett parti som eg er enig med alt i, men en velger blandt flere onder.

Ap gjør mye dritt, men ikke så mye dritt som frp. Derfor stemmer jeg AP.

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Du glemte å nevne at slike online underskelser som dette ikke er representative for befolkningen.
Regnet med at det er en selvfølge. Brukerene her inne er som ellers på internett mer høyreorientert enn hva man er på landsbasis.

 

Det spørs også om den er representativ for brukerne på dette forumet.

Jo det vil den være. Det er brukerene på forumet den vil representere, som alle andre undersøkelser foretatt på forumet.

 

Vi vet f.eks ikke alders og kjønnssammensetningen av brukerne på forumet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=180132&st=240 og https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=517361 tilsier at de fleste brukerene er under 21 år.

Og de som blir velger å svare på hvilket parti de stemmer blir heller ikke spurt om alder og kjønn. Da er det vanskelig å lage gode analyser av dataene.

Det er noe jeg vurderte da jeg har mulighet til å ha 51 svaralternativer, men så er ikke slike dyptgående analyser hensikten med undersøkelsen. Det er for å få avklart tendenser over tid uten å gjøre det så uoversiktelig at brukerene må sitte med kalkulator for å få en helhetlig oversikt over hvor mange stemmer f.eks. AP har.

Disse faktorene gjør at en må påberegne en høyere feilmargin enn normalt.
Feilmargin i forhold til hva? I forhold til forumets brukere, som den er ment å måle, er ikke unnlatelse av kjønn eller alder noe som øker feilmarginen. Denne er overhodet ikke ment som representativ for befolkningen da brukerene her inne i stort flertall består av unge menn.

 

Og når det gjelder å stemme blankt. Dette ville jeg aldri gjort. Det fins ikke ett parti som eg er enig med alt i, men en velger blandt flere onder.

Det får være ditt prinsipp. Personlig anser jeg det som en plikt å stemme, men jeg hiver ikke mine prinsipper på bålet uten god grunn. Dessverre er det slikt her til lands at blanke stemmer blir registrert som forkastede. Det er udemokratisk. Om man registrerte blanke stemmer ville man fått en pekepinn på hvor mange som faktisk ikke gir tillit til noen av partiene. Da blir også de velgerene hørt. Man bør ikke være mindre verdt som velger fordi man ikke ønsker å gi noen partier tillit.

Lenke til kommentar

Blankt.

Jeg har ikke peiling på hvem som vil hva og hvorfor. I høst stemte jeg senterpartiet etter å ha gått gjennom websidene til de 7 største partiene hvor senterpartiet glatt var den som passet best for meg på papiret. Men det er jo umulig å vite hva partiet ellers står for (uten å legge mye tid i det) i småting som er viktigere for meg enn f.eks fremtiden til det norske militæret og bondepolitikken, så valget i høst var et shallow valg for min del.

Lenke til kommentar
Regnet med at det er en selvfølge. Brukerene her inne er som ellers på internett mer høyreorientert enn hva man er på landsbasis.

 

For deg kanskje

 

Jo det vil den være. Det er brukerene på forumet den vil representere, som alle andre undersøkelser foretatt på forumet.

 

Nei, undersøkelsen vil bare vise hva enkeltpersoner kommer til å stemme. Undersøkelsen vil ikke representere andre brukere siden alder/kjønn/geografi og andre bakgrunnsvariabler ikke er kjent. Det er viktig å være nøye med bruk av metode i statistiske undersøkelser, ellers er det lettere å manipulere frem de ønskede resultatene en vil at undersøkelsen skal vise.

Med feilmargin mener jeg hvor nøyaktig en kan tolke resultatene av undersøkelsen. Og hvis undersøkelsen ikke blir utført skikkelig går dette utover kvaliteten på undersøkelsen. Skjønner? Og denne undersøkelsen mangler grunnleggende representativitet og bruk av bakgrunnsvariabler som trengs for å kunne generalisere data fra ett mindretall som svarer på denne undersøkelsen og ut til ett flertall som ikke svarer på undersøkelsen. Selvfølgelig trenger ikke du å vektlegge dette i undersøkelsen din, men den mister legitimitet og troverdighet.

 

Det får være ditt prinsipp. Personlig anser jeg det som en plikt å stemme, men jeg hiver ikke mine prinsipper på bålet uten god grunn. Dessverre er det slikt her til lands at blanke stemmer blir registrert som forkastede. Det er udemokratisk. Om man registrerte blanke stemmer ville man fått en pekepinn på hvor mange som faktisk ikke gir tillit til noen av partiene. Da blir også de velgerene hørt. Man bør ikke være mindre verdt som velger fordi man ikke ønsker å gi noen partier tillit.

 

Jo har mange prinsipp. Noen er viktigere enn andre, men jeg sitter ikke på en stein og venter på at noen skal lage ett parti som sammenfaller nøyaktig med mine preferanser. Jeg stemmer det parti som er mest nærliggende mine egne preferanser og prøver å påvirke partiet med mine meninger og argumenter i den grad jeg har tid og mulighet. En kommer ingen vei med å stemme blankt og håpe at noen en dag vil registrere blanke stemmer? Men for all del, greit for meg at du har dine prinsipper...

Lenke til kommentar

Stemte Høyre ved valget, men stemte FRP her. Syns FrP har gjort det bra etter valget i media. Selv om jeg syns han lederen for Unge Høyre gjorde det veldig bra i en debatt på holmgang om at ungdom drikker mer enn før (mye bedre enn han Frp-ungdom fyren), syns jeg generelt FrP har markert seg som et bedre alternativ på høyresiden i Norge.

Lenke til kommentar
Jo det vil den være. Det er brukerene på forumet den vil representere, som alle andre undersøkelser foretatt på forumet.

 

Nei, undersøkelsen vil bare vise hva enkeltpersoner kommer til å stemme. Undersøkelsen vil ikke representere andre brukere siden alder/kjønn/geografi og andre bakgrunnsvariabler ikke er kjent. Det er viktig å være nøye med bruk av metode i statistiske undersøkelser, ellers er det lettere å manipulere frem de ønskede resultatene en vil at undersøkelsen skal vise.

Med feilmargin mener jeg hvor nøyaktig en kan tolke resultatene av undersøkelsen. Og hvis undersøkelsen ikke blir utført skikkelig går dette utover kvaliteten på undersøkelsen. Skjønner? Og denne undersøkelsen mangler grunnleggende representativitet og bruk av bakgrunnsvariabler som trengs for å kunne generalisere data fra ett mindretall som svarer på denne undersøkelsen og ut til ett flertall som ikke svarer på undersøkelsen. Selvfølgelig trenger ikke du å vektlegge dette i undersøkelsen din, men den mister legitimitet og troverdighet.

5440339[/snapback]

Virker som om du har pugga en lærebok, men uten å ha forstått innholdet.

 

La meg påpeke en viktig detalj: En undersøkelse kan ikke være feil, dersom den ikke brukes feil.

 

En slik undersøkelse som dette er ikke i seg selv noe mer enn innsamling av data. Og innsamling av data kan ikke i seg selv utgjøre en feil. Men metoden innsamling er gjort på kan gjøre at dataene ikke er brukbare i forskjellige samlinger.

 

Din kritikk baserer seg på en eller annen implisitt bruk som ikke stemmer over ens med noen bruk Dotten eller andre har forespeilet. For eksempel snakker du om alder/kjønn/geografi, men det er ingen som har påstått at dataene skal si noe om dette. Du snakke om at man trenger mer bakgrunnsvariabler for å kunne generalisere data (sikker på at det er data man generaliserer?) fra ett mindretall. Men det er ingen som har forespeilet noen slik bruk av datatene.

 

Dataene kan ikke brukes til å generalisere, men siden ingen har tenkt å bruke dataene til dette, så kan det heller ikke være feil.

 

Måten data samles inn på påvirker hva de kan brukes til. Så lenge dataene kun brukes til noe de kan brukes til, så er alt ok. Og det er de i dette tilfelle, hvor man kun ønsker å se hva PRS-forumets brukere mener.

Lenke til kommentar

For å utdype mer det JBlack sa; Alder, geografi og kjønn har lite/intet å si når det kommer til feilmarginen for denne undersøkelsen. Da en så stor majoritet er unge menn så vil ikke det å ta med alder eller kjønn ha noen særlig effekt. Om brukerene her var jevnt fordelt aldersmessig kunne man finne en feilmargin om f.eks. de fleste som gav sin stemme i undersøkelsen var i 20 årene. Men her er brukerene stort sett under 21 år. En variabel som kunne vært av effekt var å dra inn om man var aktiv på PRS delen av forumet, eller om man primært tilhørte amobil delen osv og satt dette opp mot brukerfordelingen på de forskjellige delene av forumet. Jeg vil anta at de fleste OT brukerene vil få denne undersøkelsen med seg, men det kan være værre for de som oppholder seg mer i f.eks. HWB delen av forumet. Men det er ikke gitt at OT brukerene er av en mer spesifikk politisk tilhørighet enn f.eks. de som holder seg til den delen av forumet som tar for seg bærbare maskiner. Og så har man brukere som er her ofte kontra de som er her inne et par ganger i året og som tilfeldigvis får med seg en poll.

 

Alt dette kunne jeg dratt med om mine intensjoner var dyptgående analyser. Men så er ikke dette formålet og det vil ødelegge for en mer oversiktlig variant.

 

Og om ikke Magicus har studert bøker på området så kan jeg garantere at jeg har både lest bøker, studert spesifikt innenfor statistiske analyser og og hvordan man skal foreta undersøkelser, samt at jeg har jobbet med emnet i endel år. Så jeg kan forsikre om at dette overhodet ikke er fremmed for meg.

 

Det er formålet med undersøkelsen som er avgjørende og hvilken bruk man har. Alder, geografi og kjønn er ikke relevant for målet med denne undersøkelsen, den skal ta for seg tendensen for forumets brukere. Statistikk kan enkelt bli misbrukt, det er intet problem å f.eks statistisk kunne "bevise" at nordmenn var 1m høye i år 1000. Det er i aller høyeste grad tentativt. Et eksempel er f.eks tråden Hvordan er egentlig den jevne hw.no brukeren. Den er av en uhøytidelig sort og man skjønner jo at den ikke er representativ for den standard brukeren. Men morsomt er det.

 

Utifra testen man tok etter valget kan man ganske greit konkludere med at FRP hadde flest tilhengere og at AP ikke var så mye støttet blant brukere her inne i forhold til hva som er tilfellet på landsbasis. Man kan også se at partier som SV, RV og DLF har en større tilhengerskare i forhold til landsbasis. Men feilmarginene er jo der og man må ta forbehold om faktorer som at f.eks. DLF aktivt benytter internett til å fremme sin politikk da man har begrensede midler. Partiet fikk litt over 200 stemmer ved valget, 6 av de menneskene oppholder seg her på forumet. Det er en ganske stor andel av partiet i forhold til andre. And so on.

 

Denne undersøkelsen er en uhøytidelig en som skal ta for seg tendenser. Den representerer ikke noe landsoversikt da det overhodet ikke er mulig å foreta utifra en nettside. Hverken denne eller en mer populær side som vg.no. Til det må det en mer møysommelig fremgangsmåte til.

 

Edit: Og skal man sammenligne denne med hva man sa man stemte ved valget må man også ta med det faktum at mange brukere her inne ikke stemtefordi man var for ung. Men alder er i dette "barometeret" ikke et krav. Således vil det nok være en merkbar effekt da SV og FRP har stor tilhengerskare blant unge, skal man tro skolevalgene. Så å benytte denne kontra den som ble foretatt etter valget til å finne tendenser vil utgjøre en betydelig feilmargin. Men å benytte den neste i forhold til denne vil ikke ha samme faktoren inne i bildet.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Rød Valgallianse selvsagt. Samme som jeg stemte ved valget.

 

Selvsagt er jeg uenig med noe her og der, men poenget er at jeg følger ideologien til partiet. Partiet i seg selv er ikke det viktigste, ideologien, folkene bak og samhandlingen er det viktigste. Frihet, likhet og alt gratis :)

Et spark til maktapparatet!

Lenke til kommentar
Regnet med at det er en selvfølge. Brukerene her inne er om ellers på internett mer høyreorientert enn hva man er på landsbasis.

Mulig, men de er iallefall mer radikale enn den øvrige befolkningen, uavhengig av hvilken politisk retning de tilhører. RV er her oppe på 12% og FRP over 30% :ohmy:

 

Edit: Valgte blankt.

 

--Axel.

Endret av Axel``
Lenke til kommentar

Mm, ganske morsomt.

 

Men, ett lite forslag til en ny poll:

Hva med å ta med de samme valgene, men også å sjekke hva folk stemmer avhengig av hva de driver med. Selv mener jeg, etter egen erfaring, at folk som driver med programering generelt sett ofte er kommunistiske (Hørte vi OpenSource?), mens de som spiller gjerne er FRP. Kunne vært morsomt?

Lenke til kommentar
Selv mener jeg, etter egen erfaring, at folk som driver med programering generelt sett ofte er kommunistiske (Hørte vi OpenSource?), mens de som spiller gjerne er FRP. Kunne vært morsomt?

5445256[/snapback]

Det hørtes rett og slett latterlig ut.

 

Hva med de som hverken spiller eller programmerer, stemmer de Høyre?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...