Gå til innhold

Hva synes dere om det reviderte statsbudsjettet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er en høyre mann, så selvfølgelig er jeg dritt-forbanna! Snart tar de all lønna vår, og bruker alt på å kjøpe ration-k mat for oss, samtidig som alle bor i hus delt opp i 100 og 100...

Statsbudsjettet er ganske fint for nybakte, arbeidsløse/dårlig betalte foreldre. Men suger for oss resten.

 

Jeg HATER den rødgrønne regjeringa vi har. Har ikke no mer å si enn til de som stemte rødgrønt: Takk skal dere ha.

Lenke til kommentar

Det meste ser bra ut,spesielt en veldig viktig ting, nemmelig dette.

 

"Det skal heller ikke lenger være mulig å sikre seg skattelettelser gjennom å omgjøre lønnsinntekt til kapitalinntekt for å slippe unna med en lav skatt på 28 prosent."

 

Det er vel også det som ergrer Høyrefolk mest,nå er et smutthull tettet så de ikke kan lure seg unna å betale skatt slik som vanlige folk har måttet gjøre.

En annen ting som er meget bra er at de gjennoppretter trygden for de arbeidsledige og tilbakefører det kuttet som de borgelige utførte der,det kuttet innbar at de tok fra de arbeidsledige mellom 15-20 tusen på et år samtidig som de ga skattelettelse til de rike, dette kuttet ble av eksperter karaktrisert som tidenes mest usosiale kutt i norks politisk historie .

 

I tillegg er det jo et par godbiter her da:

 

"** Maksprisen for barn i barnehage blir 2250 kroner fra nyttår. Det vil ifølge Halvorsen koste 1,3 milliarder kroner.

 

** Kommunene blir den store vinneren i neste års budsjett, og vil trolig få hele 6 milliarder kroner mer å rutte med."

 

Med andre ord et budsjett for folk flest og ikke bare for de med inntekt på 500 000 og oppover :-)

Lenke til kommentar

Dette er ikke det aller verste budsjettet jeg har sett, man kunne fryktet det verre. Men skattelettene blir altså mindre, og det gjelder både lave og høye inntekter. En gjennomsnitts familie med to inntekter vil betale rundt 500 mindre i skatt, men det er fortsatt 1000 kroner mindre i skattelette enn det Bondevik-regjeringen foreslo. Og så økes ligningsverdien på alle boliger med 25%, og forslaget om å doble fribeløpet på arv blir droppet. Begge deler ting som vil ramme helt vanlige folk.

 

Reduksjonen i barnehageprisene må måles mot kuttet i kontantstøtten som er nesten like stort. Dette er altså ikke noe ubetinget gode for barnefamiliene, men et politisk virkemiddel. Så lenge vi ikke har full barnehagedekning er det heller ikke et gode som er tilgjengelig for alle. Taperne blir de som ikke får plass i barnehagen, og alikevel straffes med redusert kontantstøtte.

 

Ellers er jeg enig med PK Foss: Den store faren med dette budsjettet er hvis fagforeningene i stat og kommune vil ha sin andel av de 6 milliardene som gis ekstra til kommunene og vi får et solid lønnshopp, da forsvinner pengene fort i inflasjonsspiralen. Her i Bergen har byrådet klart sagt at det skal brukes til gjeldssanering, som er det enste fornuftige.

 

Bare et førsteinntrykk dette.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Reduksjonen i barnehageprisene må måles mot kuttet i kontantstøtten som er nesten like stort. Dette er altså ikke noe ubetinget gode for barnefamiliene, men et politisk virkemiddel. Så lenge vi ikke har full barnehagedekning er det heller ikke et gode som er tilgjengelig for alle. Taperne blir de som ikke får plass i barnehagen, og alikevel straffes med redusert kontantstøtte.

5132970[/snapback]

 

Hvorfor skulle de opprettholde kontantstøtten som betaler foreldrene for å være hjemme i stedet for å jobbe når målet til regjeringen er 100% barnehagedekning slik at foreldrene jobber? Det skal jo ikke være noen tapere etter dette, bortsett fra de som selv velger å være tapere med å melde seg ut av arbeidersamfunnet.

Lenke til kommentar

TWFA: Jeg er enig i det med barnehager, men synes det er et bra politisk virkemiddel. Det må selvfølgelig følges opp med bygging av mange nye barnehager, noe jeg håper kommunene kan bruke deler av det økte budsjettet sitt til.

 

Snekker`n: Jeg synes ikke den sosiale profilen er så bra som de har reklamert med på forhånd. De gjør det bedre for vanlige folk på noen områder men gjør det værre igjen med andre hånden. Dvs. den økte matvaremomsen vil ramme hovedsaklig lavtlønnede og det ganske mye. Økningen i minstefradraget er i tråd med den forrige regjeringens tiltak for lavtlønnede så det er ikke et skrytepunkt jeg vil gi æren til den nye regjeringen for.

 

Men jeg synes det var urovekkende mye prat om økt velferd på bekostning av prat om hvordan folk skal tjene til livets opphold. Dvs. industripolitikk. Denne trenden med økt velferd og mindre fokus på landets inntekter (nærlingslivet) tror jeg kan bli en byrde i fremtiden. Jeg er mer av den typen som liker å øke inntektene før jeg øker utgiftene. Altså økonomisk sikring fremfor gambling.

 

Sjokoladeavgiften var jeg nesten helt sikker på at de ville opprettholde. Dette var mer et politisk triks fra høyresiden enn noe reellt ønske om å fjerne avgiften. Gro Harlem Brundtland har nok sikkert fortsatt inflytelse på folk i Ap og får sikkert de med på sin nåværende hjertesak: Tiltak mot sukker og fedme og for bedre helse. Dette er jeg helt enig i, og synes sukker skal fortsette å ha særavgift, akkurat som alkohol og tobakk.

 

Med det samme vi er inne på det med helseskadelige ting: Økte bevillinger til avvenning fra tungt rusmissbruk synes jeg er bra. Dette savnet jeg i det gamle budsjettet. Men en ting de har glemt å fokusere på er en annen avhengighetsdannende ting, selv om det ikke er kjemisk, så er det i hvertfall sosialt og psykisk skadelig for en rekke avhengige av gambling. Norsk tipping burde fått forbud mot å reklamere med egne kiosker, egne hjørner i butikker, egen sendetid på NRK, på radio, og i blader og aviser.

 

Gjeninnføring av en god arbeidsledighetstrygd synes jeg er bra, men jeg håper også de gjør alvor av å øke tiltakene for de arbeidsledige. Og ikke minst: Gjøre det mer fleksibelt for de som ønsker å starte egen bedrift og de som av diverse årsaker ikke rakk å poste konvolutten på riktig dag. Brukervennlighet bør gjelde i denne sektoren også.

 

De hever ikke tollgrensa på netthandel som de hadde lovet :thumbdown:

Det tror jeg ikke noen regjering ville gjort.

 

Jeg håper bare ikke at bøndne klarer å spolere et EU-samarbeid om bedre politikk og mindre statlig sponsing av landbruket og de høye tollmurene. Slik sponsing er skadelig for hele samfunnet med unntak av bøndene selv og de som lever av bøndene. Det triste er at bøndene ofte tar det som kollektiv diskriminering at de mister de enorme fordelene de har hatt over andre yrkesgrupper. Når vi ser på hele jorden under ett og det faktum at handel er internasjonal så er det alltid best å la de som gjør jobben best gjøre den og heller handle med dem med varer som vi lager best. Overforenklet: Bytting av olje mot mat fremfor at vi skal bruke store ressurser på å dyrke maten selv på en mye vanskeligere måte siden geografien vår taler i mot oss. Ref. Tråden om statlig sponsing av bønder.

 

Mindre penger til forskning synes jeg bærer helt feil av sted når det er sagt at norge skal leve av kunnskap når oljen tar slutt. (Kristin Halvorsan sa det til og med i talen i dag at det var det vi skulle drive med når oljen tar slutt.) Forskningen er allerede langt på etterskudd i forhold til andre skandinaviske land og et yttligere sakking av farten bærer fullstendig galt av sted. (Jeg frister å komme med noen dommedagsprofetier her)

 

Mindre penger til å finne problemer i skolesystemet mener jeg også går galt. Hvis vi ikke feilsøker så finner vi heller ikke feilen og kan følgelig ikke reparere noe. Nasjonale prøver er navnet på denne feilsøkinga og kuttet vil medføre at skoleverket fortsatt vil ha mange svakheter og problemer. Men jeg er i hvertfall glad for at Kristing kremtet forsiktig frem at de nasjonale prøvene ikke skulle avskaffes helt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd sålangt, jeg er fattig og snart "barnefamilie", men prinsippielt ville jeg heller bodd i skogen i en hule enn å fortsette å leve i et land med en prest som statsminister og i et land som slikker stumpen til George W. Bush ved enhver anledning, noe jeg mener er en farligere kombinasjon enn noe annet, til og med å bo i en hule i skogen er tryggere.

 

Så denne perioden ble valget prinsippielt for min del, og ikke så mye økonomisk betinget / politisk.

 

At det kommer med visse goder nå som "normale" folk nå vil merke etterhvert på lommeboka i positiv retning skader jo ikke akkuratt, men var ikke "make it or break it" - faktoren for meg denne gang.

 

Fornøyd med statsbudsjettet er jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Reduksjonen i barnehageprisene må måles mot kuttet i kontantstøtten som er nesten like stort. Dette er altså ikke noe ubetinget gode for barnefamiliene, men et politisk virkemiddel. Så lenge vi ikke har full barnehagedekning er det heller ikke et gode som er tilgjengelig for alle. Taperne blir de som ikke får plass i barnehagen, og alikevel straffes med redusert kontantstøtte.

5132970[/snapback]

 

Hvorfor skulle de opprettholde kontantstøtten som betaler foreldrene for å være hjemme i stedet for å jobbe når målet til regjeringen er 100% barnehagedekning slik at foreldrene jobber? Det skal jo ikke være noen tapere etter dette, bortsett fra de som selv velger å være tapere med å melde seg ut av arbeidersamfunnet.

5133082[/snapback]

Sier ikke at jeg ventet at regjeringen skulle, men det er faktisk noen av oss som ser et alternativ til fulltids barnehage. Og som slett ikke anser folk som vil bruke tid på egne barn som tapere. Det håper jeg ikke regjeringen gjør heller.

 

Vi var selv i den heldige situasjon at vi kunne være fleksible begge to, uten noen kontanstøtte, og dermed fikk mye tid sammen med barna når de var små. De gikk i park og i barnehage også, jeg undervurderer ikke verdien av det for barnas sosiale utvikling. Men de gikk der for deres egen skyld, og ikke for at mor og far skulle få jobbe fulltid og overtid. At målet med barnehagepolitikken er å få hele folket til å arbeide - hele tiden - ser jeg, men det er en målsetning jeg ikke nødvendigvis deler.

 

Den dagen samfunnet detaljstyrer hvordan du skal leve ditt liv, da blir vi alle "tapere"...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Og så sprakk den illusjonen også:

 

Høytlønnede får mest

De rødgrønne gir mest skattelette til dem med saftige lønninger. - Det er ikke enkelt å gjøre endringene vi hadde ønsket, sier SVs Inge Ryan.

 

Finansdepartementets oversikt over hvor mye mer eller mindre folk må betale i skatt til neste år, viser klart hvem som er Stoltenberg-regjeringens skattevinnere:

 

Det er de høytlønnede, med inntekter mellom 500 000 og én million kroner.

 

Mens en lønnsmottager med bruttoinntekt på mellom 200 og 250 000 kroner får 200 kroner i skattelette til neste år, kan den som tjener mellom 750 000 og én million glede seg over 4 000 kroner i mindre skatt i 2006.

 

SVs parlamentariske leder Inge Ryan, innrømmer at profilen i de rødgrønnes budsjett ikke var helt som ønsket.

 

Aftenposten

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Mens folk med lave og middels inntekter - opptil 400.000 kroner - får redusert sin skatt med noen hudrelapper i året, kan de med millioner i lønnsinntekt se frem til over tusen kroner i skattelettelser i måneden.

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article491073.ece

 

Og det verste er jo at det er akkurat dette som har vært det viktigste innholdet i skremselspropagandaen. Ironi er et flott dyr. Men må ikke mates for ofte...

Lenke til kommentar

Jeg har aldri tvilt på at regjeringen Bondevik er mer sosial enn de såkalt sosiale partiene, selv om det er flere punkter jeg ikke liker ved dem heller.

 

SP i regjering er en tragedie, nå blir det enda større premie for å drive ineffektivt. I tillegg til beskyttelsen av bønde-subsidiene, så skal man nå gi støtte til dyre everk for å presse ned nettleia. Min gjetning blir at det samme skjer nå som det skjedde med matmomsen når den ble forsøkt senket; maten ble like dyr/dyrere, samtidig som staten tapte på det. Jeg vil tro at diverse everk nå vil sette opp nettleia for å få støtte fra staten, for så kanskje senke den igjen. Da får man i pose og sekk, samt ei bøtte.

 

SV i regjering er også en tragedie, for om de får fortsette lenge nok, og får gjennom alt det de vil, så skal jeg skifte kjønn og adoptere en unge, sette pengene i en bankboks og bo på gata i oslo. "Neimen om det skal lønne seg for en alenemor å prøve å jobbe litt for å få litt ekstra goder for seg og barnet.. det ville jo vært på trynet! Vi får sørge for å straffe økonomisk de som prøver å få det bedre enn de som har det værst her i landet."

 

AP i regjering er heller ikke noe jeg ser blidt på, men lista der er så lang at jeg gir opp.

 

Lykke til og god bedring, til alle som nå skal bo i et Norge styrt av kalkulatorfiendtlige forståsegpående selværklærte feminister (diskriminanter m.a.o.), m.fl..

Lenke til kommentar

Jeg får marginalt høyere alminnelig inntektsskatt, men det store problemet er at jeg må betale skatt av mobiltelefonen arbeidsgiver har gitt meg. Prinsippet bak dette er helt ok, men det er ganske tragisk når det hos min arbeidsgiver allerede ligger et teknisk system hvor man skiller på private og tjenestlige samtaler. Med andre ord har jeg ingen annen fordel av å ha mobilen fra jobb annet enn at jeg slipper å drasse rundt på to stk. telefoner i hverdagen...

Lenke til kommentar
Ryan trøster seg med at de med de høyeste inntektene tross alt får høyrere skatt enn om Bondevik-regjeringens forslag hadde gått igjennom.
Er det at de fattige skal ha det bedre, eller at de rike skal ha det værre som er viktigst her i landet? På dette punktet synes jeg RV-folk jeg har snakket med er mye mer fornuftige enn SV'ere jeg har snakket med; SV'erne virker på meg som om de er drevet frem i livet av et hat mot de som tilfeldigvis skulle ha det bedre enn dem selv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...