Gå til innhold

Sony installerer spyware på PCen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan virke som om det eneste nogenlunde trygge er å laste ned "pirat"-musikk i mp3/ogg. Skal man kjøpe musikk via web (Apple f.eks.) så må man jo signere en EULA uten begrensninger, og skal man spille av en musikk-cd så blir maskina infisert av spyware! (Hadde ikke blitt overasket om det kommer spyware med iTunes også, samt fremtidige versjoner av Windows Media Player)

Lenke til kommentar

Dette er alvorlig, og ganske sikkert ulovlig, med mindre det står noe om det i brukeravtalen. Jeg må si at min tillit til Sony virkelig er svekket nå, og håper at vi kommer til å se flere søksmål mot selskapet i beste USA-stil i tiden fremover.

Endret av @kd
Lenke til kommentar
Spørs om ikke dette er ulovlig mange steder dersom det ikke er noen klar avtale du inngår ved kjøp av CDen. Vedder på at disse CDene fungerer fint på MAC/ Linux....

5089029[/snapback]

 

Jepp, de fungerer kjempe fint. Ingenting blir lagt inn på maskinen. Så det er jo kjempe bra, eneste problemet er at du ikke får hørt på musikken;)

Lenke til kommentar
Spørs om ikke dette er ulovlig mange steder dersom det ikke er noen klar avtale du inngår ved kjøp av CDen. Vedder på at disse CDene fungerer fint på MAC/ Linux....

5089029[/snapback]

 

Jepp, de fungerer kjempe fint. Ingenting blir lagt inn på maskinen. Så det er jo kjempe bra, eneste problemet er at du ikke får hørt på musikken;)

5089070[/snapback]

 

ok da :blush: Tenkte kanskje at de andre OSene kunne lese lydsporene, men det er vel noe helt eget propritære greier for å spille av musikken også da... Det er vel heller egentlig en data-CD man kjøper og ikke en musikk-CD... Har litt lyst til å kjøpe en slik CD bare for å klage og lage bråk etterpå.

Lenke til kommentar

Dette tyder vel på at script-kiddies har begynt å bli så voksne at dei begynner å få jobber ;)

 

Finnes det ikkje ein eller anna dom (helst amerikansk) på at det ikkje er lov å innstallere spyware på i maskin?

For dette er ganske teit av eit firma som Sony å sidestille seg i metodikk med viruslagere, og anna skit.

Lenke til kommentar
Dette er alvorlig, og ganske sikkert ulovlig, med mindre det står noe om det i brukeravtalen.

5089059[/snapback]

Er det ikke sånn at en "brukeravtale" vil være ugyldig ved forbrukerkjøp hvis den prøver å innskrenke rettighetene forbrukernes lovfetede rettigheter? Tror vi nordmenn stort sett kan godta *alt* som står i EULAene uten at vi er bundet av det...

Lenke til kommentar
Dette er alvorlig, og ganske sikkert ulovlig, med mindre det står noe om det i brukeravtalen.

5089059[/snapback]

Er det ikke sånn at en "brukeravtale" vil være ugyldig ved forbrukerkjøp hvis den prøver å innskrenke rettighetene forbrukernes lovfetede rettigheter? Tror vi nordmenn stort sett kan godta *alt* som står i EULAene uten at vi er bundet av det...

5089099[/snapback]

Så vidt jeg vet så stemmer det, de delene av brukeravtalene som bryter med norske forbrukerlover kan regnes som ugyldige. Så er spørsmålet om det er noen regler mot slikt i forbrukerlovene da...

Lenke til kommentar
Det står jo ingenting om at programvaren faktisk spionerer på brukeren(eller??). Bare at den bruker de samme triksene for å skjule seg selv. Så da er det vell egentlig ikke spyware eller?

5089118[/snapback]

Ja, artikkelen og tittelen er nok litt misvisende. Det er ikke snakk om spyware her i det hele tatt, men derimot en kopibeskyttelse som bruker teknikker som også anvendes av spyware for å skjule seg selv så brukeren ikke kan avinstallere den. Og det tydeligvis implementert på en nokså stygg måte.

 

Nok en god grunn til ikke å kjøpe CD'er som er merket med copy protection. Jeg gjør det ikke, skjønt det har hendt et par ganger at jeg ikke har lagt merke til merkingen når jeg kjøpte CD'en.

 

Men spyware er det altså ikke...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Dette tyder vel på at script-kiddies har begynt å bli så voksne at dei begynner å få jobber ;)

 

Finnes det ikkje ein eller anna dom (helst amerikansk) på at det ikkje er lov å innstallere spyware på i maskin?

For dette er ganske teit av eit firma som Sony å sidestille seg i metodikk med viruslagere, og anna skit.

5089080[/snapback]

 

Tja, det spørs hvem som står bak... Dersom en araber torturerer en amerikaner, er det en terrorhandling. Dersom en amerikaner torturerer en araber, er det avhør. Ergo, er du ikke ansatt i plate-/ filmbransjen, er det spyware du lager. Er du ansatt, er det kopieringsbeskyttelse...

Lenke til kommentar

På nytt så prøver faktisk de store selskapene å begrense kjøperne av musikken deres til det ytterste, jeg spør er det egentlig i grunn rart at folk piratkopierer når kopien er :

 

*Sikkrere å bruke enn orginalen.

*Tar ikke systemresurser sånn som orginalen.

*Har relativt like bra kvalitet som orginalen.

*Man risikerer ikke å miste verdifull data pga kluss med ukjent software.

*Man risikerer ikke å få ødelagt lagringsmedier eller medieavspillere som kan være en ekstrem konsekvens man kan få av et slikt program.

*Man slipper at storebror graver i dine personlige filer og kommer busende på døren i fremtiden pga at du selv rippet et par av cd-ene dine på datamaskinen for enkel tilgjengelighet.

 

Nei, personlig så mener jeg nesten at piratkopiering er å ivareta sine egne rettigheter når det gjelder å ha en pc som fungerer feilfritt og er fri for lumske programmer som spionerer på meg, kopibeskyttelse er neppe veien å gå i 2005/2006 , i alle fall en som innskrenker og overtramper brukernes egne rettigheter.

Lenke til kommentar

Dette var dårlige nyheter, min tillitt er svekket og jeg er et steg nærmere nedlasting av pirat musikk. Jeg er en ivrig cd kjøper og har ganske mange cd'r, men hvis de begynner legge inn software på min pc uten at jeg vet det vil jeg slutte å bruke de og heller laste ned og brenne ut på cd. Hater å ikke ha kontroll over hva som skjer i pc'n. Den er jo min og jeg vil veldig gjerne kunne velge selv hva som installeres og ikke. Jeg hater kopisperrer, det eneste de gjør er å lage et helvete for meg, jeg spiller av musikk fra pc og har flere ganger måttet laste ned pirat versjoner for å få spillt av musikken min, jeg blir nesten rød i hue av å tenke på det. De vet jo at musikken blir lagt ut på internett alikevell, alltid en eller annen luring som knekker sperra og legger det ut. Så det skaper bare problemer for de som ikke driver med ulovligheter, de skaper faktisk mer ulovligheter. Suppehuer hele gjengen

Endret av opticus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...