Gå til innhold

Ny wekamera-toppmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Videre tar kameraet hele 90 bilder i sekundet."

 

90 bilder i sekundet med 1.3 megapixler? Er ikke det ganske oppsiktsvekkende? Skal ikek være 90 bilder i minuttet.

 

1. Det er nesten for høy båndbredde for USB-tilkobling

2. Hvorfor ta video med dårlig oppløsning, når man kan ta 90 bilder i sekundet med bedre oppløsning?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

90 fps er ikke noe superhurramegrundt, er på nesten samme nivå som endel vanlige videokamera. (moderert meg litt, var nok litt trøtt, men mener det fortsatt)

 

Og noe høyhastighetskamera vil jeg heller ikke våge å påstå at det er, da disse gjerne "begynner" på 1000 fps, også går opp til 15 000..

 

Alikevel slår det meg, hva skal man med så mye på et webcam? =)

Endret av Lorang-Dahl
Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg prøver å tenke ut noen bruksområder for så mange bilder per sekund:

* Ta opp video som kan spilles av sakte uten at det blir "hakkete".

* Hvis kameraet filmer med 90 bilder per sekund så kan man kanskje slå sammen 3 bilder av gangen så man får mindre støy i "gjennomsnittsbildet" og en hastighet på 30 bilder per sekund.

 

Kanskje hensikten er å presse prisene på profesjonelle low-end høyhastighetskameraer?

 

Lorang-Dahl: Hvilke vanlige videokameraer klarer 90 bilder per sekund?

Lenke til kommentar
90 fps er ikke noe superhurramegrundt, er på samme nivå som endel vanlige videokamera.

 

Og noe høyhastighetskamera vil jeg heller ikke våge å påstå at det er, da disse gjerne "begynner" på 1000 fps, også går opp til 15 000..

 

Alikevel slår det meg, hva skal man med så mye på et webcam? =)

5061108[/snapback]

Videokamera kjører stort sett med 25 til 30 fps. Om man skal bruke noe som tar 90fps må det være fordi man skal kjøre en slow motion sekvens, men på vanlige DV-kameraer er dette stort sett like dårlig som digital zoom kontra optisk zoom.

Lenke til kommentar
Hmm, ifølge http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/D_I_Y/spc900nc.htm er dette ikke et USB2 kamera, så påstanden om 90 bilder i sekundet bør tas med en klype salt. Med USB1 overføring er det et merkbart kvalitetstap om man øker fra 5 til 10 fps (frames per second). Går man opp til 30 fps blir kvaliteten dårlig.

Jon

5061538[/snapback]

 

Hvis du ser på screenshotene av usbview han har lagt ut så ser det ut til at kameraet ikke er koblet til en USB 2.0 port.

Kameraet står under USB Universal Host Controller mens harddisken står under USB 2.0 Enhanced Host Controller.

 

Er en del litt eldre hovedkort uten støtte for USB 2.0 i chipsettet som har fått påklistret en ekstra USB 2.0 kontroller. Ser ut som det er tillfellet her :roll:

Lenke til kommentar

Har ventet på dette kameraet en liten stund nå. Jeg har hatt forgjengeren i over et år som har 60 fps. Bruk av disse høye fps er nok gjort ved bruk av interne komprimeringsalgoritmer, og man bør ikke forvente samme bildekvalitet. Fps i praksis avhenger i tillegg av lysforhold.

 

Det nye kameraet skal også ha støtte for ukomprimert video over USB2, men er selvsagt begrenset mht oppløsning og fps. Det blir likevel moro å få testet dette.

 

PCVC840K (forgjengeren) er forøvrig et veldig bra kamera. SPC900NC bruker samme chip, og jeg regner med at det er samme kameraet, med litt oppdateringer og nytt skall.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...