Gå til innhold

Spesiell Pentium 4 til PC-produsenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faktisk synest jeg det var genialt, det viser bare at Intel er innstilt på å tilfredstille den enkeltes behov, nøyaktig det samme skjer innenfor mange andre produkter der enkelte større kunder får varene tilpasset sitt behov uten at disse er tilgjengelig i levrandørens prisliste/leveranseoversikt.

Altså en vanelig praksis,som plutselig ble feil siden det var Intel :hmm:

Lenke til kommentar
celeron D men navnet Pentium...

Nå var det vel ikke det som stod i artikkelen? Såvidt jeg så stod det vel ingenting om specs i det hele tatt.. Annet enn at den tilhører budsjettklassen på linje med Celeron D, men det kan bety så mye..

 

hadde uansett vært morsomt å fått vite nøyaktig hva som skiller den fra andre 5-serie CPUer.. Frekvens, cache, FSB,.. ?

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg lurer på hva spesifikasjonene er og hva de egentlig selges for. Jeg ville kanskje gjettet på 512kiB L2 cahce og ingen 64bit-støtte. Kanskje lavere TDP enn normalt også er en del av planen så OEM'er kan kutte kostnader på spenningsregulatorer, PSU og kjølere.

 

Uansett er jeg skeptisk til hemmelige rabatter. Det kan bety at de presser prisene for å få kontrakter med enkelte selskaper, på bekostning av høyere priser til oss som ikke har tilgang til slike avtaler. Jepp, det er et økonomisk faktum. Dersom de skal ha hjulene til å gå rundt, og får mindre inntekter en plass så må de til gjengjeld skaffe mer inntekter en annen plass. Jepp, jeg vil gå så langt som å si at det virker som prisdiskriminering av små kunder.

 

For ordens skyld: Det hadde selvfølgelig ikke endret noen ting om selskapet hadde hett AMD.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå, er vel ikke så rart, intel har jo kun sitt gode omdømme og stor markedsmakt å tilby. Så at de er nøyd til å konkurere på pris sier seg jo selv, siden de ikke kan konkurere på de beste produkter. Noe må de jo gjøre for å beholde sine markedsandeler. De er neppe tjent må å ha en hau med dårlige cpu'er liggende på lager, så det er jo bare god økonomi å selge slikt billig ut til sine lojale undersotter. Er jo nok av dem som kjøper bare det står Intel Inside.

 

Edit:

 

Er vel heller ikke slik at vi forbrukere skal vite alt om priser og slikt heller. Så selv en intelhater som meg, syns ikke dette er så alvorlig, egentlig litt avhengig av omfang selvsagt. Det å benytte pris i konkuranse er ikke uvanlig, dog ser jeg noen betenkeligheter ved en slik praksis, simen fanger disse veldig godt opp. Er jo også i stor grad det samme som elkjøp gjør, for å holde sine prisgarantier, selge modeller som konkurentene ikke har tilgang på.

 

Jeg tror heller ikke dette er til vesentlig ulempe for AMD, men derimot til vesentlig ulempe for mindre pc produsenter av Intel.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Nå, er vel ikke så rart, intel har jo kun sitt gode omdømme og stor markedsmakt å tilby. Så at de er nøyd til å konkurere på pris sier seg jo selv, siden de ikke kan konkurere på de beste produkter. Noe må de jo gjøre for å beholde sine markedsandeler. De er neppe tjent må å ha en hau med dårlige cpu'er liggende på lager, så det er jo bare god økonomi å selge slikt billig ut til sine lojale undersotter. Er jo nok av dem som kjøer bare det står Intel Inside.

Nå er ikke dårligere ytelse enn AMD i enkelte situasjoner det samme som at de har dårlige produkter, selv om mange her på forumet bruker mye tid på å prøve å overbevise andre noe annet. Rent kvalitetsmessig er det vel ingenting som tyder på at AMD lager bedre eller dårligere CPUer enn Intel?

 

Utover det har vel Intel faktisk flere fordeler:

Intel tilbyr hele pakker for bærbare(centrino, brikkesett, CPU, trådløst etc) som både er bra og bedre enn det andre klarer å tilby for øyeblikket(de klarer også å dekke alt fra high end til low end i dette segmentet).

De tilbyr også meget bra brikkesett til egne "stasjonære" CPUer(AMDs eget utvalg er begrenset)noe som sannsynligvis fører til at mange bedrifter og andre innkjøpere anser Intel som mer seriøse i sin satsing på å få til stabile og robuste systemer..

 

Man kan sikkert argumentere seg grønn for at det ovenfor ikke er sant, men jeg tror Intel(med partnere/datamaskinprodusenter) har en lettere jobb med å markedsføre dette som sannheten enn AMD(og deres partnere) har å bevise at det bare er tull og fjas. Man kan heller ikke anta/forvente at alle er like villige til å prøve "noe nytt", for større kunder kan det være risikbalt.. Hva skjer med en innkjøper dersom han bestiller 2000 datamaskiner som ikke er brukbare? Hypotetisk, men du kan være sikkert på at han som sitter i den stillingen tenker på dette.

 

Det er også ofte slik at større produsenter vil foretrekke så få underleverandører som mulig.. og dersom man kan forhandle frem CPU, wlan, nettverkskort, skjermkort, brikkesett, minnekort etc fra samme leverandør til en bra pris.. hva er vel bedre enn det? Man kan antageligvis koste på seg at enkelt elementer i en slik avtale blir noe dyrere enn om man gikk ut og kjøpte dette separat, uten at det totalt sett vil gjøre ett evnt ferdig produkt dyrere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

505/506 var vel inntil nylig tilgjengelig i en del nettbutikker. Vel,.. 506 selges da ennå ser jeg..bl.a. PS-Data fører 506.

Dette er som noen skriver en "Celeron D-variant" av P4 på S775.

505&506 kjører på FSB533 (default) vil tro at 516 kjører med en høyere mp..

505&506 kjører med 20x133=2660Mhz.

Jeg *tror* 5n6 serien støtter 64-bits mens 5n5-serien ikke gjorde det (korriger meg dere som har mer peiling på arkitektur).

Dette er CPU'er som visstnok er "klokkerens drøm".. da de ifølge tester jeg har funnet klokker meget langt.. og koster en "slikk-og-ingenting"..

Da de ikke er så "lobotomert" mht. L2-cache som sine Celeron D-søsken yter de derfor veldig bra (klokket).

2.66-versjonen har jeg sett klokket til 4Ghz uten spesielt høy VCore eller problem med kjøling (ikke noe ekstrem-kjøling.. vanlig luftkjøling).

Lenke til kommentar
Hmm.. Jeg lurer på hva spesifikasjonene er og hva de egentlig selges for. Jeg ville kanskje gjettet på 512kiB L2 cahce og ingen 64bit-støtte. Kanskje lavere TDP enn normalt også er en del av planen så OEM'er kan kutte kostnader på spenningsregulatorer, PSU og kjølere.

 

Uansett er jeg skeptisk til hemmelige rabatter. Det kan bety at de presser prisene for å få kontrakter med enkelte selskaper, på bekostning av høyere priser til oss som ikke har tilgang til slike avtaler. Jepp, det er et økonomisk faktum. Dersom de skal ha hjulene til å gå rundt, og får mindre inntekter en plass så må de til gjengjeld skaffe mer inntekter en annen plass. Jepp, jeg vil gå så langt som å si at det virker som prisdiskriminering av små kunder.

 

For ordens skyld: Det hadde selvfølgelig ikke endret noen ting om selskapet hadde hett AMD.

Joda,men vær klar over at dette er ting som skjer innenfor alle bransjer også i Norge, ja faktisk er dette veldig utbredt.

Ta et eksempel på noe så enkelt som en ytterdør, det har jo Byggmakker en dør som selges som makkerdøren, denne er produsert og koster i utgangspunktet det samme som andre like dører fra produsenten,men her har byggmakker en spes avtale der de får døren til en lavere pris og kun de får den :hmm:

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å spekulere på hva spec'en var - det stod i PC Mag (kildehenvisningen).

 

2.93 GHz, 533MHz FSB, 1MB cache, ingen HyperThreading. I tillegg har prosessoren støtte for EM64T.

 

Altså ikke helt Celeron D, da. Celeron D er jo underlegen P4 først og fremst pga. liten cache.

 

Dette vil jo helt klart være bedre enn en 2.8 GHz Prescott med 533MHz FSB. Jeg ser ikke noen problemer med å kalle dette "Pentium 4" og ikke "Celeron".

 

EDIT: Ryddet litt...

Endret av hilram
Lenke til kommentar
Uansett er jeg skeptisk til hemmelige rabatter. Det kan bety at de presser prisene for å få kontrakter med enkelte selskaper, på bekostning av høyere priser til oss som ikke har tilgang til slike avtaler.

Enig i det.

Ikke nødvendigvis bare fordi det er hemmelig, men fordi det, (med forbehold om at spesifikasjonene er lavere enn på ordinære cpuer) selges cpuer med lavere kvalitet enn ellers til sluttkunder som ikke vet bedre.

Riktignok med betydelig lavere pris til OEM-produsenter, men likevel bruker Intel ett meget sterkt merkenavn til å få folk til å kjøpe cpuer som merkevarebyggeren Intel normalt ikke forbindes med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Altså en vanelig praksis,som plutselig ble feil siden det var Intel  :hmm:

Hehe snekker`n ! Er du overfølsom eller ? Andre produsenter(les AMD) ble ikke nevnt i det hele tatt siden saken handler om bare Intel sine "egne" kunder vs. OEM-markeder...

 

Altså ingen Intel vs. AMD diskusjon...

Så hvorfor trekker du dette inn i debatten da?

"Snekker'n" skriver kun om Intel.. og jeg må si jeg støtter han fullt ut i å reagere på den (for meg) irriterende tendensen (hos enkelte) til å "hetse" Intel ved enhver anledning.

At Intel selger en "billig-prosessor" til OEM-markedet er ikke akkuart noe å vri til noe negativt. Som jeg skriver over her.. disse modellene (m/533FSB og lav pris) har vært (og er) alment tilgjengelig for "vanlige" sluttbrukere..

Som jeg også nevnte over.. De er mest interessant for de av oss som klokker..

Har selv vurdert å kjøpe en 505/506, men det ble en brukt 630 til samme pris istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...