Gå til innhold

32 GB minnekort neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje de kan endelig lage en konkurrent mot iPod?

Det eneste minuset med iPod er at HDen suger strøm som fy, men det store plusset er plass.

 

iPod:

-leve tid

+Plass

 

En flashbasert spiller:

+Lengere leve tid enn iPod

+Snart tilgjengelig med 32Gb (det skal nok holde for meg)

 

:dribble:

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Etter dagens priser så snakker vi om 10.15.000 kr for et 32B GiB minnekort. Jeg antar at de får stappet 16 slike brikker inn i et Compact Flash minnekort.

 

Her er forresten detaljerte spesifikasjoner til en Engineering Sample av 16Gbit-brikken. Noen av høydepunktene er: 20 * 12,4 * 1,2 mm, Levedyktighet på lagrede data: 10 år, tåler 100.000 overskrivinger, Driftstemperatur: -40°C - +125°C, Aksesstid (lese): 0,02 ms, Aksesstid (skrive): 0,2 ms, Sletting: 83 MB/s, Skriv: 10MB/s, Les (fra registeret?): 40MB/s.

 

Jeg skulle gjerne hatt et "kort" med plass til f.eks 32 stk 256MiB SD-minnekort som kjørte disse i Raid0 og hadde SATA-grensesnitt :dribble:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

web76:

En brikke har 16 gigabit (Gb) lagringsplass, og siden det er 8 bit i en byte blir det 2 gigabyte (GB). Det betyr at de har greid å stappe 16 slike brikker inn i en modul for å få 32 gigabyte (GB) total lagringsplass. Men av tallene Simen1 sier så tviler jeg det er plass til dette i et vanlig "type1" CF kort så det er vel muligens heller av den større og mer uvanlige "type2" som blir brukt til microdrives.

 

Jeg lurer på om slik krymping av brikkene gjør at skrivehastigheten (på en gitt størrelse) går ned. For om de før for å oppnå en størrelse på 2 GB måtte "RAIDe" f.eks 8 brikker greier de seg kansje med halvparten på den nye prosessen.

 

Dette viser hvor viktig det er å holde roen på GB, Gb, MB, Mb, kb, kB, Tb, TB.

Lenke til kommentar
Det bilr vel 2 stk brikker hvis man trenger 32Gb,

ikke 16, det ville jo blitt 512Gb!

Nå tror jeg du blander bit og Byte her. 16 Gbit * 16 brikker = 32 GByte

 

b = bit

B = Byte = 8 bit

 

Edit: Jeg var vist litt sent ute ;)

 

Skriving på 10 MB/s er ikke så galt til å være så store brikker, men jeg er enig i at det må nok Raides litt for å få hastigheter som kan konkurrere med transferraten på harddisker.

  • Volumet til CF Type I er 36,4 * 42,8 * 3,3 mm = 5141 kubikkmillimeter
  • Volumet til 16 stk 16Gbit-brikker er 16 * 20 * 12,4 * 1,2 mm = 4762 kubikkmillimeter, altså 93% av volumet i en CF type I brikke. Ja, da har du nok rett for så lite infrastruktur og emballasje rundt brikken tror jeg ikke er mulig.
  • Vulumet til CF Type II er 36,4 * 42,8 * 5,0 mm = 7790 kubikkmillimeter. I et slikt minnekort ville de 16 brikkene tatt 61% av volumet, noe som begynner å ble realistiske tall.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...