Gå til innhold

Ukens retro: SL45


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin retro :) Glad for å se min ide ute i live.

 

SL45 var og er litt av en telefon, og den lille tiden jeg hadde den ble jeg svært begeistret over den. Senere byttet jeg den med 3300, som jeg synes skuffet på lydkvalitet og lignende i forhold til SL45. Jeg hadde altså SL45 lenge etter den var ny, og det var fortsatt lite med direkte alternativer til den.

 

Et annet av de banebrytende trekkene til SL45 var at telefonen kunne bruke minnekort av typen MMC. Den ble levert med et minnekort på 32 MB, og det var mulig å sette i minne helt opp i størrelser på 128 MB, som var den tids største kapasitet. Andre av datidens telefoner hadde som regel minnekapasitet på noen hundre KB. Heller ikke dette har vært sett i ettertid før Siemens kom med profftelefonen SX1 og Nokia med sin 6600 mot slutten av 2003.

Disse mobilene var da ikke de to første med støtte for minnekort etter SL45i. 3650 hadde i hvert fall minnekort, og det hadde bl.a. P800 også.

 

Det var alt jeg hadde å si :) Fin artikkel.

Lenke til kommentar
Men jeg kjøpte den brukt fra eBay. Dessuten er den vel ikke noen klassiker som er verdt å skrive om egentlig.

Nja. Om ikke minnet mitt bedrar meg (og det skjer, la det være sagt) så var det litt nyskapende at den var så slimlinet som den var, var det ikke? Jeg kjøpte min ny jeg. Dette var i gateselgernes gyldne tider. De skulle prakke på meg noe Nokia-greier, men av en eller annen grunn måtte jeg snakke med fattern for å registrere det hele på meg (selv om jeg var 18 på den tiden). Han sa nei, en sånn mobil trenger ikke du, jeg skal kjøpe en jeg. Noe han da gjorde. For å være vanskelig ba jeg om en mobil som ikke skulle være for liten, og aller helst ikke så jæsla fargerik. Han fant Siemens S6. Noe som er like bra, ellers så hadde jeg bundet meg for tre år hos en eller annen telebedrift...

Lenke til kommentar

Litt sent ute, men jeg vil også proklamere min kjærlighet for SL45.

Jeg har kjøpt to slike på ebay for knappe tusenlappen som begge varte i omtrent 1.5 år. Jeg har brukt mange, mange timer på skolebenken med lyd fra SL45 i venstre øre.

Det var vel også mange spennende java programmer mer eller mindre spesiallagt til SL45 som httpgetter (last ned fil til minnekortet), diverse .txt lesere og mye annet jeg ikke husker. Jeg husker jeg en gang datasystemet på skolen var nede, så jeg kopierte stilen jeg måtte printe ut i .txt format til minnekortet og printet via IR.

 

EDIT: Kan vel legge til mer også. Flere ganger har jeg reddet laptoper uten drivere til nettverkskort etter en reinstallasjon av Windows. Legger driveren over på minnekortet, setter opp en IR kobling og sender filen fra SL45 til laptop.

 

Siemens SL45 kom ut tidlig i år 2000, altså for over fire år siden.

Du glemte å endre fire til fem når du rettet årstallet.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Beste telefonen jeg noengang har hatt - og ekstremt forut for sin tid.

 

Tenk at MP3-telefoner hypes som det 'nye store' nå idag når det faktisk har vært på markedet i snart 5 år. Har vært fan av Siemens siden jeg kjøpte min SL45 - er på min 3. Siemens på rad nå (SX1) uten å ha hatt feil med noen av dem - de to forrige ligger fremdeles i skuffen og fungerer 100%.

 

Men som det nevnes i artikkelen så har de mistet litt av futten, så når det ikke ser ut som om det kommer en ordentlig oppfølger til SX1 i løpet av høsten så blir det nok dessverre et annet merke på meg neste gang.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...