Gå til innhold

Projektor (lumenlab/haas stil) update 04.08


Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter å ha tilbrakt utallige timer på diverse fora, har jeg endelig gått i gang med å bygge min egen projektor. Denne er av type lumenlab/Haas stil projektor, selv om det er min første vil jeg gjerne at den skal se bra ut :D

 

Deler:

 

Etter en del surfing fant jeg frem til den franske siden http://www.izzotek.com her bestilte jeg følgende deler. (hentet fra mailen som var på fransk)

 

OPRE64 OPRE64 - Réflecteur 64mm -- Quantité 1

OPCO76 OPCO76 - Condensateur 76mm -- Quantité 1

ECKIT400 ECKIT400 - Kit complet 400W -- Quantité 1

 

Dette kom på til sammen 135,15 euro/1.088,40kr.

 

 

http://www.komplett.no bestilte jeg følgende.

 

1 STK 305993 Samsung 15" LCD Syncmaster 510N TCO-99 Monitor, Silver

1 STK 100401 Skjermkabel 15M/F 10m skjermet høykvalitet

 

Dette kom på til sammen 2.192,41kr.

 

Tilslutt har jeg bestilt følgende fra http://www.lumenlab.com

 

(1) 1005 S15 Lens Kit $ 64.98

(1) UV1012 UV Filter 10" x 12" $ 7.99

(2) WF12v Evercool PCAC Fan $ 27.98

 

Dette kom på til sammen 141.95 USD/945,73kr + 231kr toll

 

 

Den samlede summen er nå på 4 457,54

 

Byggingen

 

Startet for ca en måned siden, men hadde ikke tilgang på noe skikkelig kamera. Men nå har jeg kjøpt et Nixon coolpix 5900, så nå blir det endelig bilder og worklogen kan starte.

 

Måtte bruke blits på en del bilder..

 

 

DSCN0157.jpg

Her er det altså jeg har puslet på i sommervarmen :D

 

DSCN0174.jpg

Her er mesteparten av tre arbeidet lagt utover gulvet, jeg har allerede laget festemekanisme for lyset, festet viften på bakplaten, og litt annet småfiks.

 

DSCN0150.jpg

Nærbilde av sokel festet, og dens justeringsmuligheter.

 

DSCN0180.jpg

Her er boksen delvis sammensatt.

 

 

DSCN0181.jpg

Bilde ovenfra.

 

DSCN0188.jpg

Med topp og bunnplate på plass.

 

 

DSCN0166.jpg

Bilde av panelet og dens delvis ferdige feste.

 

 

DSCN0179.jpg

Skjermes elektronikk som skal inn i boksen.

 

 

DSCN0176.jpg

Lys elektronikk.

 

DSCN0178.jpg

Linsen som skal inn brukes.

 

Har en del igjen å gjøre, og venter fortsatt på lexan. Men det nærmer seg vertfall nå, gleder meg til å fyre den opp :D

Endret av ken0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for hyggelige tilbakemeldinger :)

 

Formen er vel noe av det bedre man kan få til med en 15" lcd skjerm, ser vertfall mye mindre og penere ut en en frikantet boks :yes:

 

Informasjon hentet fra siden jeg kjøpte settet:

 

- OSRAM/RADIUM HQI/HRI 400W/D lamp

- ballast ERC HID/K 400W

- ignitor ERC 4.6 35/400W

- capacitor COMAR MFE250 40µf

- holders Fc2 STUCCHI

 

Legger med et bilde av pæren satt i sokkelen.

 

DSCN0196.jpg

 

Satser på å få gjort en del nå i helgen :thumbup: vertfall få ferdig det elektriske.

Endret av ken0
Lenke til kommentar

Takk for det.

 

Det er mulig å få tak i brukte skjermer, men skjermen bør ha en responstid på under 25ms og godt kontrast forhold.

 

Det er en del skjermer som har for korte FFC kabler, men det er mulig å få kjøpt forlengere.

 

Kjøper du guiden på lumenlab så får du tilgang til forumet, og all den informasjonen du trenger. Det finnes også lister med kompatible, og innkompatible skjermer.

Lenke til kommentar

Takk for det :D

 

Jeg er ikke helt sikker på dette, men de fleste som har bygget projektorer av denne typen mener man må opp i 10000 (eller mer) for å få samme bilde kvalitet.

 

Det jeg umiddelbart ser er at Epsonen har en oppløsning på 800x600, mens min er 1024x768.

 

Det som fikk meg til å bygge selv er levetiden og ikke minst prisen på pæren. Jeg vil nemlig bruke projektoren til å se tv, film og spille så ofte jeg vil, uten at dette skal koste meg skjorta.

Endret av ken0
Lenke til kommentar

Takk for det sigen, greit å høre fra en som faktisk har sett forskjell.

 

Liten update:

 

Har nå natt lakkert litt innvendig i boksen, så nå er det klart for det elektriske :w00t:

 

DSCN0251.jpg

Biltema hot paint tåler inntil 600c :thumbup:

 

DSCN0249.jpg

Lakken er fortsatt ikke tørket...

 

DSCN0252.jpg

.... derfor ser det flekkete ut.

DSCN0250.jpg

 

Fortsatt noen småting som skal bli svart matt, men de får vente til i morgen.

Endret av ken0
Lenke til kommentar

Dette ser jo helt sjef ut, konge form på kassa !

Bare lurte på om du har tenkt å koble noe mer enn bare pc på pj'en ?

Hvis du har tenkt å koble pc, xbox, dvd og tv inn på den så må du vel ha en boks som kan konvertere signaler om hverandre...

Lenke til kommentar

Hei!

Driver akkurat (sitter med laptopen i garasjen og mekker) å bygger en PJ basert på haasman sitt design. Hadde vært interresant å se strippingen av 510N monitoren fra samsung ettersom det er den jeg selv har kjøpt men ikke strippet enda. Veldig få på LL som har samme monitoren. Kjøpte du en håndoverfres for å frese ut sideplatene? Hvordan mekket du stengene som holder platene sammen?

Lenke til kommentar

Jeg har noen dårlige bilder tatt med samsung e720, men kan prøve å forklare litt selv om det er en stund siden.

 

21.jpg

Her har jeg skrudd av foten, og funnet frem en linjal for få klipsene rundt skjermen opp. Det er bare å stikke linjalen inn i der de to store plastikk delene sitter sammen, og brekke forsiktig opp.

 

22.jpg

Etter å ha fjernet plastikken er det en stor metallplate som må skrus løs, skruene er greie å komme til. Jeg har også tatt ut kontrollpanelet, det er en enkel kobling på det. De to ledningene på venstre side går til baklyset, disse er det bare å ta ut fra strømforsyningen. Så løsnet jeg den breie hvite kabelen forsiktig, da er det bare å fjerne platen kortene sitter på med noen skruer på sidene.

 

23.jpg

 

På det avlange kortet er det tre små stjerneskruer, her må du ha et skrujern med liten spiss. Nå sitter du igjen med baklyset og selve skjermen, her er det noen enkle klips rundt hele kanten. Vær forsiktig med ffc kablene fra skjermen til det avlange kortet, løft av de forskjellige lagene bak på skjermen.

 

24.jpg

 

Da skal du sitte igjen med en ferdig strippet skjerm, jeg brukte silikon til å feste skjermen i metallrammen som ligger igjen.

 

Ja jeg har brukt hånd overfres til å frese sideplatene, et genialt verktøy i grunn (Tror den kostet ca 300 eller litt under på bunnpris, og 30 for freser på biltema.)

 

Til stengene brukte jeg 2 cm i diameter stenger, så brukte jeg et flatt bår med spiss (21-22mm) og båret ned til ønskelig dybde.

Endret av ken0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...