Gå til innhold

Projektor (lumenlab/haas stil) update 04.08


Anbefalte innlegg

frakk2000: ikea har vel en serviett holder som skal funke som reflektor.

Rullegardin fra ikea skal jeg kjøpe meg i morgen :D og jeg kommer til å gå for den gråe.

Har en strøm inngang, resten av komponentene får strøm etter denne (som goggen90 hadde helt rett i)

 

goggen90: Bryterne holder godt til sitt formål

Viftestyring er det på viften jeg har i projektoren..

 

ex0n: Har en vifte, og ja det blir god temperatur i kassen

 

Ellers har jeg fått projektoren så og si ferdig, har sett litt film på min mørke grønne vegg, og jeg er imponert over lysstyrken, og dette er uten reflektor, justeringer osv.

 

Satser på å få tatt noen bilder i morgen.. Men nå er det sent og jeg skal snart på jobb.

Endret av ken0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rullegardin fra Ikea "Tupplur" er ikke grå, den er beige.

Anbefaler alle som har tenkt å kjøpe tupplur, velg den beige.

Sortnivået blir mye bedre ved å bruke den beige enn den hvite.

Har prøvd begge på en LL-Pj.

 

ken0: Lykke til med byggingen! :)

Lenke til kommentar

Var beige jeg mente, blir bare litt forvirra seint på natta når noen andre skriver grå.

 

Takk for det, så og si ferdig nå. :w00t: Bilder kommer antagelig litt senere i kveld/natt, hvis ikke det blir en fuktig kveld da :p

Endret av ken0
Lenke til kommentar

Update

 

Her er et par bilder av det foreløpige resultatet, uten justeringer.

Projektoren er ikke helt i fokus, og det er en god del lys som kommer inn i rommet.

 

Det er veldig vanskelig å ta gode bilder, og det ser mye bedre ut i når du sitter her.

 

 

DSCN0307.jpg

 

DSCN0308.jpg

 

Lerretet er ikea tupplur, og det er ca 2 m bredt.

 

Skal få tatt noen flere bilder av det ferdige resultatet etter hvert.

Endret av ken0
Lenke til kommentar

Skrue: Ja det blir nok en del bedre nå når ting kommer i fokus, det er bra med detaljer i de mørke senene, men jeg skal prøve å få det enda bedre.

 

SacrefiZer: Det kom på ca 4700 tror jeg.

Jeg kan dessverre ikke sammenligne med en annen projektor, det er for lenge siden jeg sist så en i bruk.

 

haakie: Jeg har brukt litt over en måned på prosjektet, men har ventet på deler underveis så har ikke akkurat jobba så mye om gangen. Det er fult mulig å bygge på en helg hvis du har alle delene, riktig verktøy, og kanskje en kompis eller to til å gjøre litt slave arbeid :p

 

frakk2000: Først skal jeg få projektoren mest mulig optimal uten software, men kommer nok til å sette meg inn FFDShow, og et dvd program etter det.

Jeg kommer til å bruke en manuell fokus mekanisme.

 

 

Ellers har jeg en del ting å gjøre før jeg blir ferdig med prosjektet, så jeg skal prøve å lage en liste.

 

* Det er ingen luftsirkulasjon rundt strømforsyningen til lyset, og den blir etter hvert utrolig varm, så den må antagelig flyttes ut av boksen pga. det er ikke nok plass bak i boksen. Eller eventuelt lage plass til den bak, må tenke litt på det.

 

* Lage større hull til viften og bruke gummilist rundt den for at den ikke skal spre vibrasjoner i treverket, den høres altså litt for godt nå.

 

* Jeg må lage en fokusmekanisme, jeg går for en enkel grei løsning.

 

* Fester til å kunne henge projektoren i taket, det blir antagelig den beste løsningen.

 

* Sparkle og lakkere utsiden av projektoren, ikke helt sikker på om det blir sølv, hvit eller sort.

 

Det var alt jeg kunne komme på i farten.

 

Og til slutt noen bilder av projektoren, korgen den står i ser ikke fin ut, men den gjør at luften sirkulerer bra.

 

DSCN0309.jpg

 

DSCN0312.jpg

 

Det var alt for nå.

Endret av ken0
Lenke til kommentar

Så var det tid for en liten update, i dag var det fokusmekanismen som stod for tur, og noen andre småting da.

 

DSCN0323.jpg

Noen innvendige deler blir lakkert.

 

DSCN0326.jpg

Kjøpte meg nytt bår for anledningen.

 

DSCN0327.jpg

Klar til å starte på fokus mekanismen.

 

DSCN0331.jpg

Hullet er båret, og platen er lakkert innvendig.

 

DSCN0332.jpg

Ytterste dele av fokusmekanismen lakkert.

 

DSCN0336.jpg

Et bilde av indre del før litt modifisering.

 

DSCN0338.jpg

Her er alt satt sammen og virker perfekt.

 

DSCN0339.jpg

Resultatet av dagens arbeid er et bilde som er i fokus, og mye lysere :thumbup:

 

Resultatet nå blir bare bedre og bedre etter hvert som jeg får justert tingene skikkelig. Tror jeg er i nærheten av det optimale nå, og jeg er kjempe fornøyd. Hvis det er noen som sitter og vurderer å bygge en selv, så kan jeg anbefale det på det sterkeste :yes:

Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut...

  • Arbeid som gjennstår fra min side er og få noen føtter så kan reguleres
    i høyden.
    Vedlagdt bilde viser eit trefot som er basertpå slike solsenger..
    Du kan da sette den pinnen som står på engsle i fra selve foten
    i forskjellige hakk så den blir høyre eller lavere...
  • Lakkere hele boksen svart som linsa

Stå på! gleder meg til update!

Lenke til kommentar

frakk2000: Jeg har bare kjøpt et par biter med rør som passer inni hverandre. Tror den ene biten er kjøpt på obs bygg, og den andre på clas ohlson.

 

sigen: har prøvd noe ffdshow i dag, kvaliteten blir bedre av det, men har en del å sette meg inn i der.

 

En liten HD update, her er bilder av WMV High Def trailere. Bildet blir utrolig klart og fint, rett og slett herlig å se på :D

 

DSCN0341.jpg

 

DSCN0342.jpg

 

DSCN0343.jpg

 

DSCN0344.jpg

 

DSCN0345.jpg

 

DSCN0346.jpg

 

DSCN0347.jpg

 

DSCN0348.jpg

 

DSCN0349.jpg

 

DSCN0350.jpg

 

DSCN0351.jpg

 

DSCN0352.jpg

 

DSCN0353.jpg

 

DSCN0354.jpg

 

Kameraet gjør at bildene ser noe buet ut, bildet er også en del lysere en det ser ut som her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...