Gå til innhold

TEST: AOpen i855 GMEm-LFS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen kommentarer til konklusjonen i denne ellers greie testen:

 

AOpen i855GMEm LFS og Pentium M er en interessant kombinasjon. Likevel er det enkelte faktorer som trekker det hele ned.

 

Brikkesettet som brukes på AOpen i855GMEm LFS er ikke av de nyeste. Kombinert med en prosessor med 400FSB, blir det litt en Davids kamp mot Goliat. Likevel er dette en spennende trend.

Det var en meget fin måte å beskrive et ellers hundgammelt Intel-brikkesett på. Spesifikasjoner som maks 400FSB, singel-kanal DDR333 og AGP4X kan du finne på flere år gamle hovedkort som nå knapt er verdt noen hundrelapper på bruktmarkedet...

 

Prismessig kommer ikke AOpen-kortet helt heldig ut. I skrivende stund må man ut med nesten 2000 kroner for dette kortet. Når prosessoren i tillegg koster sine kroner, kan dette oppsettet raskt koste mer enn det smaker.

Ja, det er en sinnsyk pris for et så dårlig hovedkort spesifikasjonsmessig. Pentium M 745 koster i skrivende stund nesten 2500 kroner, en meget stiv pris for en prosessor sammenlignet med f.eks. Athlon 64 3500+ som koster rundt 2200 kroner og hovedkort for denne prosessoren begynner på 800 kroner - totalt en prisdifferanse på svimlende 50% eller 1500 kroner.

 

Intels SpeedStep gjør sitt til at oppsettet blir spennende og interessant. Nedjustering av frekvensen når man ikke trenger den, med en påfølgende reduksjon av viftestøyen, er ikke noe man sier nei takk til.

Ja, akkurat det samme har vi hatt lenge på Athlon 64 med Cool'n'Quiet så dette er neppe noe nytt.

 

Ytelsen på denne kombinasjonen er slettes ikke verst. Pentium M med en frekvens på 1,8 GHz holder ganske bra følge med en Pentium 4 560, som opererer på den dobbelte frekvensen.

Testen hadde vært mer spennende om dere også inkluderte ytelsesresultater for Athlon 64...

 

Er det noen mulighet for en test av Pentium M vs. Athlon 64-M?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Eneste spennende slik jeg ser det med Pentium-M nå er at den er kald og krever nesten ikke noe kjøling.

Det at Pentium M liksom skal være en kjølig prosessor er bare en myte som jeg vil avlive en gang for alle.

 

Pentium M er faktisk designet til å håndtere temperaturer opptil 100 grader Celcius, bare se dette PDF-dokumentet fra Intel:

ftp://download.intel.com/design/mobile/datashts/30218904.pdf

 

Til sammenligning så er Athlon 64 designet til å håndtere temperaturer opptil 70 grader Celcius, bare se dette PDF-dokumentet fra AMD:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/30430.pdf

 

Ved full last så oppnår som kjent Athlon 64 en temperatur på opptil 50 grader Celcius, mens Pentium M faktisk går over 70 grader Celcius ved full last:

http://notebookforums.com/showthread.php?t=38764

I've seen my CPU go up to 75C running the Hot CPU Tester program, and it definitely gets up to 70C on a regular basis when I'm running a CPU intensive job.

Dette er likevel ikke noe problem siden Pentium M som sagt er designet for å tåle slike temperaturer og derfor behøver mindre kjøling enn f.eks. P4.

 

Athlon64 gir mer ytelse for penga. 800 fsb og støtte for DDR400 hadde nok gitt Pentium-M det den trenger, men da vil ikke Prescott selge så mye tror jeg...hehe  :p

Ja, det er lite som kan konkurrere med Athlon 64 på pris/ytelse akkurat nå. Men jeg er ikke så sikker på at raskere FSB og minne vil hjelpe så veldig mye på ytelsen, bare se denne testen av Pentium M 765 (2.133 GHz) med 533FSB og DDR400 hos Anandtech:

http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2308&p=9

 

En annen ting man bør være klar over er at med raskere FSB så vil også effektforbruket øke deretter, for det er først og fremst takket være den treige 400FSB at effektforbruket til Pentium M er såpass lavt som det er i dag. Øker man FSB på Pentium M til 800MHz så kan man altså risikere at vinningen går opp i spinningen.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

he he.

 

Kjøper og selger. Min superPC hadde jeg ikke råd til å sitte med, så den ble solgt allerede etter 2 uker. Pengene jeg fikk gikk til vaskemaskin, tørketrommel og ellers litt forskjellig i huset. (rettere sagt disponerte min samboer alt sammen)

 

Har skrapt sammen siden sommer'n til ny PC, og jeg er mektig imponert over mitt siste kjøp :D

Lenke til kommentar

Søt liten sak dette, var vel ca 1cm fra å kjøpe et slikt system selv :p

 

Men etter å ha lest litt på avforumet, så er det ingen som anbefaler noe slikt i en htpc virker det som. Skal man kjøre ffdshow med litt belastning, så trengs det kraftigere saker, eneste som gjelder der (ifølge guruene) er P4.

 

Så jeg kjøper ikke en slik maskin med det første :)

 

Perfekt for de som vil ha en pc med omtrent total stillhet da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Folkens...når dere skal "diskutere" slik så bruk for guds skyld HØFFELIGHET selv om dere er dønn uenig i det den andre sier.

Så slipper man at man får diskusjoner stengt pga idiotiske utsagn som svares tilbake med enda mere idiotiske utsagn.

Skjerp dere.

Pssst, det skrives "høflighet". :whistle:

Det er korrekt.. og jeg beklager dersom jeg var/er krass..

Men en "moderator" bør minst like mye slå ned på innlegg fra slike som tydelig ikke er interessert i objektiv diskusjon..men kun lirer av seg de samme frasene gang på gang som størtter sitt *meget* subjektive syn.

Ad topic:

Ja.. i855 er et noe "avdanket" brikkesett.. og Dothan bør få ett brikkesett som yter den rettferdighet..

Nå er det ting i testen som tyder på at Dothan kanskje ikke har så mye å gå på når det gjelder klokking av FSB.. slik som vi er vant til med XP-M.

Men det kan vi ikke vite før noen produserer et bedre brikkesett..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Pssst, det skrives "høflighet".  :whistle:

FYI så har jeg er rettkrivingsproblem så at du pirker på det hjelper egentlig ikke noe spess..

Det er korrekt.. og jeg beklager dersom jeg var/er krass..

Men en "moderator" bør minst like mye slå ned på innlegg fra slike som tydelig ikke er interessert i objektiv diskusjon..men kun lirer av seg de samme frasene gang på gang som størtter sitt *meget* subjektive syn.

 

Vel, snooreh får da lov til å poste sine meninger som alle andre her på forumet.

Man skal da ikke gå rundt å være et propaganda politi som skal moderer ALT og ALLE om hva som blir sagt. Men jeg skjønner vinklingen din ja, at det har en tendens til å bli en meget ensidig vinkling der man skal se litt ned på andre produsenter..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vel, snooreh får da lov til å poste sine meninger som alle andre her på forumet.

Man skal da ikke gå rundt å være et propaganda politi som skal moderer ALT og ALLE om hva som blir sagt. Men jeg skjønner vinklingen din ja, at det har en tendens til å bli en meget ensidig vinkling der man skal se litt ned på andre produsenter..

Takker for svar..og jeg skal *prøve* å ikke bli så "eksaltert".. :)

Blir bare så altfor provosert når noen (i mening) er ute og prediker..

Bare så det er nevnt...:

Jeg har/bygger systemer basert på både AMD og Intel.. og har for tiden veldig lyst å teste ut A64..

Men da jeg er på budsjett (dyr hobby).. så går det mest i XP og "billig brukt" Intel.. :).

Og *jeg* ser helt objektivt på maskinvaren..

Noe er AMD klart best på.. annet er Intel best på..

Og det bør en såpass oppegående og dyktig kar som Snorreh innse selv...selv om han har ett meget "fett" Opteron-system :-)

Dothan/Pentium-M har ett potensiale som ikke kommer til sin rett på i855.. det er sikkert. I tillegg er platformen (foreløpig) for dyr for meg...

Lenke til kommentar
En annen ting man bør være klar over er at med raskere FSB så vil også effektforbruket øke deretter, for det er først og fremst takket være den treige 400FSB at effektforbruket til Pentium M er såpass lavt som det er i dag. Øker man FSB på Pentium M til 800MHz så kan man altså risikere at vinningen går opp i spinningen.

Vel, hvem bryr seg om tempratur og støy når man får ytelse? Mulig vinninga går opp i spinninga når man tenker på penger, temp og støy, men det er jo alltid noen som jakter på ytelse.

Lenke til kommentar
En annen ting man bør være klar over er at med raskere FSB så vil også effektforbruket øke deretter, for det er først og fremst takket være den treige 400FSB at effektforbruket til Pentium M er såpass lavt som det er i dag.  Øker man FSB på Pentium M til 800MHz så kan man altså risikere at vinningen går opp i spinningen.

Vel, hvem bryr seg om tempratur og støy når man får ytelse? Mulig vinninga går opp i spinninga når man tenker på penger, temp og støy, men det er jo alltid noen som jakter på ytelse.

Nettopp, og slik situasjonen er i dag så burde det være liten tvil om at Athlon 64 3500+ (2.2GHz) er et bedre valg enn Pentium M 745 (1.8GHz) mhp. ytelse iallefall. Hvis man ikke bryr seg om penger, temperatur og støy, men bare om best mulig ytelse så burde Athlon 64 FX-55 (2.6GHz) være et soleklart valg etter min mening.

 

Godt Nyttår! :fun:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...