Gå til innhold

TEST: AOpen i855 GMEm-LFS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Merkelig at Dothan gjør det så brukbart i enkelte tester og relativt dårlig i andre..

Den dårlige båndbredden som i stor grad skyldes dårlig brikkesett "ødelegger" vel mye.

Er det noen som har en god forklaring/linker til tester?

Ser jo at AMD er Intel svært så overlegen i flyttallsoperasjoner (CPUMark2).. dette er da P4 (Prescott/NW), mens Intel scorer svært bra på "registeroperasjoner".

Men dette er vel resultatet av to veldig ulike teknologier...

Lenke til kommentar

Synes dette er et ganske intresant produkt som det passet bra med en test! Dette er selvfølgelig ikke noe for den som ønsker den beste ytelsen (knekke flest tall eller fps) eller mest ytelse/pris! Jeg forstår godt alle utregninger av eksempel snorre som viser at andre alternativer er langt overlegne, men dette har med seg mange gulerøtter som noen er intresert i! Ser for meg bruk av et slik produkt, men ikke bruk av prisen i min lommebok :p

Lenke til kommentar
Merkelig at Dothan gjør det så brukbart i enkelte tester og relativt dårlig i andre..

Egentlig ikke, ettersom Pentium M er designet for det bærbare markedet der ytelse lenge har kommet i andre rekke. Det er rimelig godt kjent at spesielt FPU og FSB er rimelig effektkrevende enheter, og siden batteritiden er viktig for en bærbar prosessor så har Intel valgt å nedtone dette i Pentium M.

 

Den dårlige båndbredden som i stor grad skyldes dårlig brikkesett "ødelegger" vel mye.

Er det noen som har en god forklaring/linker til tester?

Den dårlige båndbredden skyldes at i855-brikkesettet bare støtter singel-kanal DDR333-minne, altså 2.7GB/s maks minnebåndbredde, og den treige 400MHz FSB'en.

 

Ser jo at AMD er Intel svært så overlegen i flyttallsoperasjoner (CPUMark2).. dette er da P4 (Prescott/NW), mens Intel scorer svært bra på "registeroperasjoner".

Men dette er vel resultatet av to veldig ulike teknologier...

Ja, og CPUID har noen glimrende artikler om dette:

http://www.cpuid.org/PentiumM/index.php

http://www.cpuid.org/K8/index.php

 

Når det gjelder register-operasjoner så vil overgangen til 64-bit gi en betydelig ytelsesfordel til AMD64, ettersom man der dobler antall GPR-registre fra 8 til 16.

Lenke til kommentar

Hmm... søkte litt .. fant hvertfall superpi @ 29s.

 

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=43817

 

Skal prøve å finne den posten jeg så , men jeg må søke litt rundt.

 

Edit: 25s superpi :

 

http://www.3qit.com/new/2004-11-1/news2004111162247.htm

 

Edit: Er nok stor sjangs for at jeg har blandet superpi med pifast ja :thumbup:

Endret av frentix
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
frentix mente vel SuperPI og ikke Pifast ?

Vil nok tro det ja.. :)

I PiFast er alt under 60sek ganske så bra... en P4 Presoctt @ 3.5 klarer ikke det .. En Sempron 2500+ ligger på ca. 165sek... bare sånn til info..

Sjekk linken fra Snorreh.. viser vel rimelig klart hvem som er "konge" der.. .:)

Lenke til kommentar

Greit nok, kanskje èn og èn annen kan få høye temperaturer på en P-M, men de kan også skje på både P4 og AMD64 osv. Lite å si på det.

 

Pentium-M rocker faktisk, til tross for eldgammelt "tilbehør".

 

Har du god kjøling, kan du klokke dem ganske langt, og ytelsen bli deretter!

 

Pentium-M og DFI; overklokking og syk ytelse.

 

 

Edit: Selv om P-M er en god spill-CPU, så ligger den langt etter AMD64 og P4 i andre apllikasjoner desverre. :thumbdown:

 

Kombinasjonen av Dothan-prosessoren og dette hovedkortet yter langt bedre enn Athlon 64 på samme klokkefrekvens, skriver Anandtech, og DFI har postet ytelsestester som viser at en Pentium M på 2,8 GHz "flyr forbi" både "Prescott" Extreme Edition på 3,4 GHz og Athlon 64 4000+ i Quake 3.

 

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=11482

 

Tror fremtiden for Dothan ser lysere ut jeg. Får håpe den får oppgraderinger. Nå får vi jo se hvordan det går med Sonoma som skal komme neste uke. Håper på det beste! :w00t:

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Stig-Arne, det der er SuperPi, ikke Pifast(Som frentix snakket om).

Jeg mente superpi , ikke pifast ja.

 

Dessuten var det 25secs. (se link på min siste post).

 

Hvor jeg fant 23s vet jeg ikke.... mulig noe jeg har drømt :p

 

 

EDIT: GODT NYTTÅR alle sammen.

Endret av frentix
Lenke til kommentar
Eneste spennende slik jeg ser det med Pentium-M nå er at den er kald og krever nesten ikke noe kjøling.

Det at Pentium M liksom skal være en kjølig prosessor er bare en myte som jeg vil avlive en gang for alle.

 

Pentium M er faktisk designet til å håndtere temperaturer opptil 100 grader Celcius, bare se dette PDF-dokumentet fra Intel:

ftp://download.intel.com/design/mobile/datashts/30218904.pdf

 

Til sammenligning så er Athlon 64 designet til å håndtere temperaturer opptil 70 grader Celcius, bare se dette PDF-dokumentet fra AMD:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/30430.pdf

 

Ved full last så oppnår som kjent Athlon 64 en temperatur på rundt 50 grader Celcius, mens Pentium M faktisk går over 70 grader Celcius ved full last:

http://notebookforums.com/showthread.php?t=38764

I've seen my CPU go up to 75C running the Hot CPU Tester program, and it definitely gets up to 70C on a regular basis when I'm running a CPU intensive job.

Dette er likevel ikke noe problem siden Pentium M som sagt er designet for å tåle slike temperaturer og derfor behøver mindre kjøling enn f.eks. P4.

 

Blir jo helt feil å se på temperaturer for å vurdere om en prosessor er "kjølig" eller ikke. Det avhenger jo helt av hvordan kjøleløsning man har. Er jo vameutviklingen i antall watt man må se på. Og der er Dothan veldig god, med rundt 20-30watt, i motsetning til de fleste desktopprosessorer med 70-100watt.

Lenke til kommentar

Er jo bare supert å ha en CPU som tåler mye varme, da kan jo du klokke maks ut av den! :love:

 

Å få en dothan med 20W forbruk inn i en desktop PC kan ikke være mye gunstigere. Er ikke mange som har så lite forbruk med så god ytelse.

 

#Endret av moderator da bruker besvarte en post som er blitt slettet#

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Er igrunnen litt synd at ikke alle ser hva produsenten av dette hovedkortet egentlig vil med det.

 

Dette er ikke noe overklokkings eller høy ytelses hovedkort og dermed er også ytelsen lav. Samtidig tror jeg det heller aldri har vært aopens ide med dette kortet. Aopen satser mer og mer på barebone og stue pc formatet og dette er nok også et hovedkort for de som setter størrelse og lydnivå langt fremfor ytelse.

 

Men samtidig er jo dette hovedkortet ikke så tapt bak en stein heller, jeg tror (uten å ha testet det selv) at det sammen med de rette komponentene ikke skal ha store problemer med noen moderne dataprogram inkudert krevende spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...