Gå til innhold

Rome: Total War! FAQ (Final 1.02)


Anbefalte innlegg

Rome: Total War FAQ

 

Denne FAQen er direkte kopiert fra diskusjon.no, og ble opprinnelig laget isamsvar med flere brukere fra det forumet (spesielt TSP).

Jeg har fått forespørsler om å legge ut Total War-FAQene fra diskusjon.no på det nye forumet til Gamer.no, håper noen fortsatt finner nytte for de

 

Hva er egentlig Rome: Total War?

Litt av hva som venter deg:

  • - Et fult 3D kart over datidens kjente verden, du kan se fjell, elver, skoger, vulkaner og mye mer.
  • - Sanntidskamper som kan ta for seg opp til 10.000 soldater
  • - Opptil 6 personer kan spille sammen i multiplayer
  • - Taktikk er satt i høysete, du kan flanke motstanderen med kavaleri, eller overraske han med et regn av piler bakfra
  • - 11 forskjellige spillbare folkeslag. Vi møter de barbariske Gallerne, til de mer siviliserte Grekerne
  • - Muligheten til å bygge deg et egent imperium med hjelp av både diplomati og soldater...
  • - Ta kontroll over de kjente byene; Roma, Londinium, Rhodes og Alexandria
  • - Show no mercy! Her kan soldater både drukne og brenne...

Etter min mening, et av de beste strategispill som finnes for øyeblikket. Etter å ha lest mange poster her på forumet, har det blitt foreslått mange ganger at det lages en FAQ for dette spillet. Nå som RTW har fått en egen kategori, bestemte jeg meg like godt for å lage denne. Det meste av info her er samlet via egen erfaring, eller hjemmesidene til RTW.

 

Jeg har delt FAQ'en inn i fire kategorier: Generelt, Campain map, Battle og Mods.

 

N-joy!

 

 

Generelle spørsmål

 

Linker til diverse nyttige sider

Activision

GameSpy

Xfire

Total War Center

Kart over provinser

 

Hva er minimumskravene?

 

English version of Microsoft® Windows® 98SE/ME/2000/XP

Pentium® III 1.0GHz (1000MHz) or Athlon™ 1.0GHz (1000MHz) processor or higher

256MB RAM

8x Speed CD-ROM drive (1200KB/sec sustained transfer rate) and latest drivers

2.9GB of uncompressed free hard disk space (plus 500MB for Windows® swap file)

100% DirectX® 9.0b compatible 16-bit sound card and latest drivers

100% Windows® 98SE/ME/2000/XP compatible mouse, keyboard and latest drivers

DirectX® 9.0b (included)

3D hardware Accelerator Card Required - 100% DirectX® 9.0b compatible 64MB Hardware Accelerated video card and the latest drivers*.

ATI® Radeon 7200

ATI® Radeon 8500

ATI® Radeon 9000

ATI® Radeon 9500

ATI® Radeon 9600

ATI® Radeon 9700

ATI® Radeon 9800

All Nvidia® GeForce 2 and higher

 

Har du dette eller bedre, vil RTW virke på boksen din. Enkelt og greit.

 

AMD Opteron 175 Dual Core bug

Battone har innformert oss om at denne prosessoren sliter litt med Rome: Total War. Det finnes en fix der ute som skal hjelpe:

 

AMD Dual-Core Optimizer

 

Hvor finner jeg siste oppdateringen?

For deg UTEN Barbarian Invasion:

Rome: Total War: 1.0 -> 1.3

Rome: Total War: 1.3 -> 1.5

 

For deg MED Barbarian Invasion:

Rome: Total War, Barbarian Invasion: 1.3 -> 1.6

Barbarian Invasion oppdaterer spillet automatisk til 1.3.

 

MERK: Det finnes ingen 1.6 patch for brukere uten BI.

MERK: Det finnes ingen 1.5 patch for brukere med BI.

 

Jeg har bare 80 soldater i hver gruppe, hvordan får jeg flere?

Hvor mange soldater du får i hver soldatgruppe, bestemmes av Unit Size i Video Options. "Huge" Unit Size gir deg de største gruppene tilgjengelig.

 

Jeg så på et screenshot at du kunne ha [x] soldater i hver gruppe, det har ikke jeg!!

Igjen Unit Size... (Se over)

 

Har Rome: Total War multiplayer?

Ja og nei. Du får muligheten til å spille kamper i multiplayer, men ikke campain delen.

 

Lyden henger seg opp, hva gjør jeg?

Dette er dessverre et kjent problem i RTW, for å løse dette, er det anbefalt å sette ned audio instillingene dine (EAX osv.), samt oppgradere til en nyere lydkort driver.

 

Hvordan kan jeg spille med andre folkeslag (factions)?

Når du starter spillet, er kun de tre romerske familiene spillbare:

- Julii

- Scipii

- Brutii.

 

Andre folkeslag vil bli spillbare om du utrydder de. Dvs, at du kan slå ut Gallerne, og så starte et nytt spill. Gallerne vil da være spillbare. Om du derimot vinner hele spillet med en av de tre romerske familiene, vil disse folkeslagene være spillbare, uannsett om du har utryddet de eller ikke:

 

- Britons

- Carthaginians

- Egyptians

- Gauls

- Germans

- Greeks

- Parthians

- Seleucids

 

 

I utgangspunktet er disse folkeslagen ikke spillbare i det hele tatt:

 

- Armenians

- Dacians

- Iberians

- Macedonians

- Numidians

- Pontus

- Scythians

- SPQR

- Thracians

- Slaves

 

Du kan selvsagt gjøre noe med dette. gå til: RTW\Data\world\maps\campaign\imperial_campaign\descr_strat.txt

Ved å flytte de non-playable factions opp til unlockable, får du spille med de etter du har fullført spillet. Du må derimot ikke flytte slaves(Rebels) opp, da dette medfører CTD (Crash to Desktop).

Det anbefales heller ikke å flytte opp S.P.Q.R (Senatus Populusque Quiritum Romanorum; Det romerske senatet). Det virker, men CTD forekommer ganske hyppig.

 

 

Campain map spørsmål

 

Jeg får ikke lagret spillet!!

Du spiller da mest sannsynlig treningsoppdraget. Du får ikke muligheten til å lagre spillet (save), før du har gjort unna noen oppdrag.

 

Hvordan fungerer økonomien på spillet?

Økonomien er ikke overraskende basert på handel. I starten av spill bruker folk ofte å sende ut diplomater for å inngå handelsavtaler (Trade Rights) med andre folkeslag. Dette er den primære oppgaven til en diplomat. Velg en diplomat, og høyreklikk på en hær, character eller by som tilhører det folkeslaget du ønsker å få en handelsavtale med.

 

Byene mine går i minus alikevel. Handelsavtaler du liksom...

Handelsavtaler er fint og flott som en konstant inntektskilde, men som i alle budsjetter er noe også utgifter. Hæren din er den største utgiftsposten ved siden av bygging av nye bygninger. De totale "lønnsutgiftene" for hæren din fordeles på alle byene etter befolkningsantallet. Derfor vil store byer ta en mye større pott, og dermed ofte vise stygge minus tall.

 

Hvordan skaffer jeg meg penger raskt?

Er vi i juksehjørnet nå? Cheatcodes finnes selvsagt, men jeg har ingen intensjoner om å gi ut disse i denne FAQen. Et hint er jo at Map Information selger ganske bra på det internasjonale markedet. Dessuten kan det til tider være kjekt å holde tilbake litt på hvor mange bygninger du har i bygningskøen på byene dine. Husk at du betaler for bygningen den turen du legger den i køen. Du trenger ikke i utgangspunktet å ha fem store og dyre bygninger i kø, når det tar seks turer å bygge en av de.

 

Hvordan virker Bribe?

Bribe er en fin måte å hanske opp med trassige motstandere (eller venner for den del) med. Ved å benytte en diplomat, kan du bestikke det aller meste i dette spillet. Om dette skulle være en by eller en annen character er helt opp til deg. Det mest vanlige er å bestikke familiemedlemer til andre folkeslag til å bli med deg. Dette koster litt, men kan være meget hensiktsmessig i det lange løp.

Bestikkelser av en motstander hær er også effektivt. Her er det ofte to utfall: Enten vil hæren ramle sammen, og gå hjem til middag, dvs de forsvinner helt. Soldater kan også bestikkes til å bli med deg, men dette krever at ditt folkeslag har muligheten til å trene de soldatene du bestikker. Så du som egypter kan aldri bestikke romerske soldater til å bli med deg under din kommando.

 

Hjelp! Byen er fått pest.

Ta det med ro. Byer som har fått pest, bør øyeblikkelig settes i karantene! Ikke flytt rundt på soldater, generaler, spioner eller diplomater. Characters (familie-medlemer, spioner o.l) har en tendens til å ikke bli kvitt pesten med det samme, men bare la de stå. Ved å flytte infiserte units inn i andre byer vil også de få styggedommen. Dette trikset kan selvsagt misbrukes for å infisere byene til motstanderen...

Byer vil som regel miste pesten i løpet av tre-fire runder (1,5 til 2 år.), men dette er nødvendigvis ikke tilfellet om du har en pestinfisert charater stående i byen. Characters blir etterhvert kvitt pesten, men det kan ta flere år.

 

Hvorfor forandres gå-feltet til hæren min

Gå-feltet (eller movement field), er det grønne feltet som viser hvor langt hæren din kan gå i løpet av en runde på campain map. Dette vil påvirkes, som i det virkelige liv, av hvilke soldatgrupper du har i hæren og hvordan landskapet rundt er. Hestegrupper vil ha det største gåfeltet, mens alt av beleirlingsvåpen (Katapulter o.l) vil trekke gå-feltet kraftig ned. Samtidlig er terreng som myrer og fjell en downfaktor, mens grønne sletter vil trekke gåfeltet opp.

 

Hva betyr "Protectorate" ?

En "protectorate" betyr at en nasjon har underkastet seg til deg. De vil være dine allierte, og aldri bryte denne alliansen. De vil samtidig sende deg penger, når de har råd til det. Alle angrep mot deres byer, vil påvirke den diplomatiske situasjonen du har til den nasjonen. Så om en nøytral angriper din protectorate, vil du være i krig med dem. Regionene til din protectorate, er medregnet i den totale province count'en.

 

Når slutter spillet?

Spillet vil "slutte" i år 14 AD. Da vil spillet finne ut om du har vunnet eller tapt. Du kan fortsette å spille etter denne datoen, men spillet vil ikke gi deg en "Victory screen" om du skulle klare det.

 

Senatet truer med å "revealing my secrets". Hvilke hemmligheter?

Når ditt imperium er stort nok, vil du vil oppleve at Senatet vil at du skal ta livet av din leder. Dette kan du selvsagt velge å ikke gjøre, mot at du da blir ansett som en fiende av Roma.

"Revealing my Secrets" oppdragene, går nesten ut på det samme, bortsett fra at du har ikke noe mye valg om du VIL drepe fyren eller ikke. Om Senatet skulle gjennomføre dette vil de sette ut sanne/usanne rykter om en av dine generaler, og han vil da bli så skamfull at han tar sitt eget liv uten at du kan gjøre noe med det.

 

Hva er squalor, og hvordan bekjemper jeg det?

Squalor er dritt og lort, bokstavlig talt. Squalor vil forekomme om byen er overbefolket, eller har få bygninger som gir health bonuser. I tillegg til å skape uro i byen, vil også høy squalor gi dårliger befolkningsvekst, samt være en katalysator for en mulig pestplage.

For å forhindre squalor, kan du bygge helserelaterte bygninger som kloakk, bad, aquveducter osv. Noen tempel gir også bonus til helse.

 

Hvordan fungerer retraining og merging?

Retraining: Dette vil gi gi soldatene bedre våpen og rustninger om dette er tilgjengelig via bygninger som Blacksmith o.l. I tillegg vil "skadde" soldatgrupper, dvs grupper som har mistet menn, trenes opp igjen til full styrke. Dette krever derimot at byen har de nødvendige bygningene og personer.

 

Merging: En annen måte og organisere skadde soldatgrupper på. Har du f.eks. to identiske soldatgrupper som har mistet menn, kan disse to settes sammen til en gruppe, og dermed får du bare en "unit" å styre på kartet. For at dette skal være mulig, må de to soldatgruppene du setter isammen være helt identisk dvs; samme unit.

 

F.eks: To grupper Roman Archers, der unit size er satt til Large (Du får da 80 soldater). Begge gruppene har mistet omlag 60 menn hver. Du har da to grupper med ~20 menn hver. Disse kan merges til en gruppe på ~40.

Ved ei grupp på 60 mann i hver gruppe (60+60=120), blir dette ei gruppe på 80 (Unit Size) og ei på 40.

 

Jeg ønsker å flytte hovedstaden min (Capitol), hvordan?

Hovedstaden din er "der alt styres", så alle andre byene forholder seg til hvor hovedstaden ligger. Hovedstaden er også der hvor nye familiemedlemer starter, om de har vokst seg gammel nok, eller har blitt giftet inn i familien.

Det mest tjente problemet er at byer som ligger geografisk langt unna hovedstaden, får en kraftig straff (distanse to Capitol penalty) i forhold til ro og orden i den byen. Dette er ganske kritisk, da straffen kan bli så stor som f.eks. 80%

Dette er hovedgrunnen til at folk ønsker å flytte hovedstaden til en mer sentralisert plassering. Mann flytter hovedstaden ved å gå inn på Settlement details scroll, og velge det hestesko lignende symbolet. Hovedstaden har derfor ingenting med Faction Leader å gjøre.

 

Forklar "Happiness"

Happiness er rett og slett en oversikt over hvor glad befolkningen i byene dine er. Det representeres ved en tallverdi i Settement scroll, og en mer generell ansiktsfarge som et ikon på teksten under en by.

Et rødt ansikt følger også et "hestesko i flamme" (Dårlig forklaring kanskje...). Dette er om "glad-nivået" er 75% eller under. Om byen får dette nivået betyr det kun en ting; Anarki!

Blått ansikt er en buffer i mellom fulle opptøyer og litt misfornøyelse. Fåes om nivået er på 80%

Gult ansikt er litt misnøye, og kommer om nivået er 90%-100%

Grønt ansikt er at befolkningen er kjempeglad. Fåes ved >110%

 

Hvordan forbedrer jeg dette "glad-nivået" ditt?

Det er mange måter å gjøre dette på. Den enkleste er en større garrison av soldater. Fler soldater opprettholder bedre orden. Husk at de 240 soldatene som holdt orden på byen når den hadde 2000 innbyggere, kommer til å slite litt når befolkningen har nådd f.eks. 10000.

En mer langsiktig løsning er å forbedre det kulturelle innslaget i byen, ved bygging av f.eks. templer, teater, veddeløpsbaner eller henrettingspodier (Egypt bl.a)

En borgemester med høy innflytelse, vil også blidgjøre befolkningen.

 

Rødt nivå hørtes ikke helt bra ut

Nei, rødt er en generelt negativ farge. Har du en by som er konstant på grensen rundt 75% ro og orden, står byen i fare for å havne i opptøyer.

Dette kan igjen føre til at du mister kontrollen over byen. Hvem som "overtar" den, avgjøres av "Culture Difference", som du kan se i Settlement details scroll.

Har du nettopp overtatt en by fra et annet folkeslag, og befolkningen er fortsatt vant til deres levemåte, vil kontrollen av byen overlates til dem.

Er byen derimot en blitt gradvis bygd om til å passe din kultur, vil Rebels få kontrollen over byen.

 

Hva er retinue?

Retinue er... Tja, medhjelpere til dine generaler. (Beste jeg klarer...) Generalene kan få flere medhjelpere i løpet av sitt liv. Som regel gir medhjelperne positiv innflytelse på Generalene, men det finnes jo unntak. I motsetning til "Traits" (Som går på generalens personlighet) kan Retiune byttes imellom Generalene. Du tar en Drag&Drop på den "medhjelperen" du vil skal bytte general. Enkelt og greit.

 

Traits...

Som jeg sa, dette viser personligheten til dine generaler, spioner, diplomater eller snikmordere. Traits forsvinner ikke, og det er ikke uvanlig at eldre generaler har en tendens til å få en mer utrivelig personlighet.

 

Generalene får lite retinue. Går det ann å gjøre noe med dette?

Selvsagt. Du kan utdanne generalene dine ved å ha de i en by med et akademi.

De vil da få egenskaper og stab, litt tilfeldig, hver runde.

 

Hva gjør de forskjellige "poengene" til Generalene?

Command (Stjerne):

Dette er hvor god din general er til å kjempe. Fler stjerner gir bedre bonus til soldatene, og de stikker ikke av så fort.

Management (Papirlapp):

Denne gir bonus til byen generalen er borgermester i. Fler papirlapper gir også økt inntekt og trade.

Influence (Laubær):

Gir bonus i både kamp og byadministrasjon. I kamp vil denne forlenge området rundt generalen der han gir bonus. I byadministrasjon vil denne gi bonus til "Happiness" nivået.

 

Enkel oversikt over hærer, byer og agenter.

Når man er inne i en by, kan du bare høyreklikker du på "Army", og dermed får du en fin oversikt over alle hærene dine. Det samme kan du gjøre der det står "City" og "Agents"

 

 

Battle spørsmål

 

Hva er egentlig Arcade mode?

I Arcade mode vil soldatene din verken bli slitne eller redd. Samtidlig vil alle missil-soldater få ubegrenset ammo.

Du kan derimot ikke endre på oppstillingen til dine soldater.

 

Hva betyr Sap?

Sap, betyr i RTW at soldatene har muligheter til å grave. Når du skal erobre større byer, som har en steinmur, vil du kunne bygge sap-points i Siegebuliding. Disse sap-points settes ut automatisk, og du må beordre en soldatgruppe til å starte gravingen. Etter hvert, vil muren rase sammen.

 

Jeg klarer ikke å slå de teite spydsoldatene!!

Vonde fyrer ikke sant. Men still deg selv et spørsmål; Vil du spurte mot en spydvegg? Mest sannsynlig ikke. Flanker spydsoldatene med raske units som f.eks. hester. Ellers fungerer jo det meste av missil-soldater som buemenn eller katapulter.

 

Soldatene er i skogen, men de er ikke skjult!

For at dette skal virke med soldatene stå HELT i ro. Om det er en kar i hele gruppa som labber rundt et tre, vil gruppa være synlig.

 

Elefantene er jo svinvonde!

Ikke trivelig å ha en elefant hoppende på ryggen nei... Piler hjelper dessverre for lite, mens spyd er litt kraftigere, og vil penetrere den tykke huden til elefantene. Kan være greit å "ofre" ei litt dårligere soldatgruppe til å oppholde elefantene på et sted, mens du peprer løs med det du har av missil soldater.

Ei gruppe med påtente griser hjelper forøvrig til å skape litt rot i rekkene.

 

Griser? Påtente?

Ja, påtente griser. De romerske familiene har muligheten til å trene Incendiary Pigs. Ganske brutalt bruk av griser dessverre. Hadde GreenPeace eksistert på denne tiden, ville nok romerne fått høre sitt. Mann tenner på griser innsmurt i tjære, for å skape panikk i elefanttroppen. 30 løpske elefanter i motstanderens rekker er derimot ganske så positivt.

 

Kan jeg ta opp kampene?

Tja, du kan iallefall lagre kampen etter den er ferdig som et "replay". Dette gjør du på følgende måte;

Når du er ferdig med slaget popper det opp et vindu med resultater (Hvor mange du har drept, hvor mange du har tapt osv). På dette vinduet er det en knapp med et filmkamera, derre klikker på dette, og spillet spør om dere vil lagre replay-en. Dette spørsmplet svarer dere ja til og replay-en blir lagret i denne mappen: Rome - Total War\replays (Hvis dere bruker default mappen så blir linken slik C:\Programfiler\Activision\Rome - Total War\replays

 

Hva betyr vinklene på soldatene?

Grad, hva ellers? Nei, de representerer hvor mye erfaring soldatene har. Vinklene deles opp i tre hovedgrupper; Bronse, Sølv og Gull. Hver gruppe har 3 erfaringspoeng, så det blir totalt 9 forskjellige erfaringsnivåer.

Dess mer erfaren soldatene er, dess mindre sjanse er det for at de blir livredde og løper sin vei. Er de erfaren nok, sloss de til siste mann.

 

 

Mods

 

De fleste mods finnes på Total War Center.

En mer utfyllende guide til ulike mods finnes her

Link til modden finnes i overhead.

 

Rome Total Realism

RTR er for øyeblikket den største modden som er ute for RTW. Den gjør (ikke overraskende) spillet mye mer realistisk. Det er lagt til flere provinser, og flere units har blitt forandret. Det er også lagt stor vekt på gameplay og balansering av folkeslagene.

Vennligst merk at om du installerer RTR, kan du ikke gå tilbake til vanlig RTW uten å enten ha en full backup av alle filene, eller installere RTW på nytt.

Endret av Shicca
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ekstremt bra FAQ det vil jeg tro svarer de fleste spørsmålene til n00bs.

 

kan ikke en mod feste denne på toppen av forumet?

Bra jobb der Shicca! :thumbup:

Mangen bra spørsmål, og svar her, du kan jo adde flere etter som folk kommer med spørsmål + svar....

Sticky! :yes:

 

Her er f.eks et:

Hvor får jeg lasta ned realism-modden?

Her kan du laste den ned:

http://www.twcenter.net/forums/index.php?showtopic=14365

 

Ferdig arbeid :D

Edit: Takker :D

Endret av dedLy_sCoRpIoN
Lenke til kommentar

Vil rette en liten pekefinger mot det om merging. Der er mulig å merge selv om dette blir over unit sizen, men da blir den hæren du valgte å merge med den andre ha igjen de unitene som er til overs.

 

Eks: Høyeste unit size er 80 og du har to like grupper på 60 mann hver.

dette vil da ikke gå opp siden 60+60=120 noe som er 40 over unit sizen.

Når du da merger vil da den gruppen du valgte å merge til få fullt opp unit size

som er 80, mens den gruppen du valgte til å merge vil få 40stk.

 

Men ellers dritbra FAQ-tråd :thumbup: Keep up the good work!!

Lenke til kommentar
1.132

- Sticky  :fun:   (Rett skal være rett: Takk for hjelpen; The Strategy-Player! )

 

Hehe, mange takk :D

Men jeg kom til å tenke på en liten oppdatering til FAQ-en, hva med

å si litt om de båtene. Hvorfor de ikke kan retraines i enkelte byer og sånn.

Har egentlig ikke så god peiling på hvorfor selv heller, for meg ser det ut som en bug,

men men det er meg det er snakk om og da :roll:

Men uantsett så er det nok en del som lurer på det.

 

Har hatt det samme problemet selv, de står i kø,

men det skjer ingenting :roll::hrm:

 

EDIT: Litt redigering her og der :)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Dette er en FAQ, ikke en strategi-guide.

Ja, jeg vet det ser snevert ut under Battle seksjonen, men hva skal en stakkar gjøre? Jeg la til to litt generelle strategier på hvordan takle nettopp Hoplites og elefanter. Uannsett så har jo RTW et kampsystem som er så oversiktlig og enkelt at det blir bare tragisk å måtte forklare det noe bedre.

 

Se litt på dette sitatet:

Det et er heller ikke særlig glupt å stå i ro mens steinene smeller i bakken rundt deg. Nei, det er ikke et naturlig meteorregn, og nei, det går ikke over av seg selv bare du venter litt.

 

Jeg mener at vi ikke trenger å opplyse om slike ting i en FAQ... Som du selv skriver GuardiaN-- selv om det er ganske logisk.

 

Vi bør vel stille et krav om litt bruk av logisk tankegang...

Endret av Shicca
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...