Gå til innhold

Aktivere AMDs Cool'n'Quiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spenninga skal bli en del lavere når CPU'en kjører lett og er nedklokket ja.

 

Det ville vært forklarende med et skjermbilde fra "task manager" med og uten C&Q der de samme oppgavene gjøres. Men burde også koblet dette sammen med f.eks diagrammene for CPUspenning og MHz fra MBM5.

 

Det finnes også strømstyringsprogrammer til bærbare som har slike oversikts-funksjoner. (Jeg hadde et på den forrige bærbare men husker ikke hva det heter)

Lenke til kommentar
La merke til at den FX-53´en ikke fikk noe redusert spenning? En liten bug, eller var vcore satt høyere enn standard? Her lukter det multiplikator-klokking...

Det er ikke alltid CPU-Z er like flink til å rapportere korret vcore, så det er bare noe man må ta som det er. Mulig nyeste versjon har fikset dette.

 

Forøvrig: Ja, det er multiplikator-klokking, det C'n'Q gjør er å justere multiplikatoren ;)

Lenke til kommentar
Super guide!

 

Mulig å lage en guide om NX-bit? Jeg har SP2 og Atlhon 64, men aner ikke om funksjonen virker eller om jeg har muligheten til å skru den av/på.

Tviler på at det er noe å aktivere. NX fungerer kun med operativsystemer/programmer som merker data med NX. Jeg regner med ikke-NX maskiner ganske enkelt ignorerer NX-kommandoer.

 

Kjella

Lenke til kommentar

Er vel et viktig poeng å ta med at c'n'q visstnok kun fungerer hvis du har bare én minnebrikke i maskina. Ihvertfall er det sånn på hovedkortet mitt. (Epox 8kda+) Alternativet for å aktivere det i biosen forsvinner med to brikker i. Det vil si, det var der helt til jeg oppdaterte biosen, men når jeg da prøvde å forandre på strømstyringa i xp så gikk alt i stå.

 

Tror det finnes flere tråder om dette rundtomkring.

Lenke til kommentar
Forøvrig: Ja, det er multiplikator-klokking, det C'n'Q gjør er å justere multiplikatoren ;)

Dette visste jeg jo dah! Lurte bare på om FX-53en var originalt multiplierklokka før CnQ ble aktivert. Og forøvrig hvem sin FX-53 dette var? Øyvind dahle?

 

hvordan oppfører multiplieren til en klokket FX-53 seg med CnQ? La oss si at den er klokket til 13*200 (12*200 er vel original). Setter CnQ multiplier ned til 5 eler 6? Og hopper den opp til 13 ved load, eller 12 som er standard?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...