Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Flags of Our Fathers (2006)

 

Først og fremst ble jeg enormt skuffet over at dette ikke var en krigsfilm, men en film om livene til tre soldater som ble sendt hjem til Amerika for å drive propaganda for å ha reist flagget på Iwo Jima. Utover det er vel filmen ganske bra på sine egne premisser, selv om jeg ikke har lyst til å innrømme det. Filmen forteller nært (nesten intimt) om hvordan de taklet tilværelsen både på Iwo Jima og det å være hjemme, skyldfølelsen over det som er filmens plott, og om hvordan de har fortsatt livene siden etter krigen, på en svært objektiv måte. Dette er så langt fra en Bay & Bruckheimer-produksjon en film om krig kan komme, det bygges aldri opp mot noe spenningsmoment, selvom krigsscenene er mange og tøffe. De triste scenene er preget av ærlighet, ikke av slik sentimentalitet film ofte tillegges for at seeren skal rives med. Ingen trist eller episk musikk i bakgrunnen, bare en nærmest dokumentarisk fremstilling av et øyeblikk i soldatens liv, hvor tårer tilfeldigvis ble felt. Dette mener jeg distanserer publikum (uten at man mister interessen), fremfor å gripe tak i deg gjennom "falsk" produksjon. Denne filmen følger på ingen måte Hollywood-formelen, det er dens største svakhet og dens største styrke. Scenene fra invasjonen til sjøs er direkte nydelige, overgår glatt de brennende oljebrønnene i "Jarhead".

 

Filmen er velspilt, men med den rollelisten filmen har, skulle det bare mangle. Da må jeg nesten heller si jeg er litt skuffet over at ingen virkelig skinner. Filmen var aldri kjedelig, men den hadde heller ikke de helt store spenningsøyeblikkene.

 

6/10

 

 

 

 

The Black Dahlia (2006)

 

En spenningsfilm om et mord i Hollywood i 40-årene. Filmen har alt for mange små historier rundt hovedhistorien til at jeg tør å skrive noe, da jeg er redd for å spoile. Personlig virker det som om filmen prøver å være "L.A. Confidential", men når den knapt nok til tærne. Aaron Eckhart er filmens eneste lyspunkt, Hartnett, Johansson og Swank skuffer, karakterene deres virker kjedelige og uinspirerte. De skal portrettere mennesker, ikke bare være tilstede for å si de nødvendige linjene for å drive plottet fremover. Håper det kommer en director's cut på DVD, en utgave som gir karakterene mer liv, noe som ville hevet karakteren betraktelig.

 

4,5/10

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flags of Our Fathers (2006)

 

Først og fremst ble jeg enormt skuffet over at dette ikke var en krigsfilm, men en film om livene til tre soldater som ble sendt hjem til Amerika for å drive propaganda for å ha reist flagget på Iwo Jima. Utover det er vel filmen ganske bra på sine egne premisser, selv om jeg ikke har lyst til å innrømme det. Filmen forteller nært (nesten intimt) om hvordan de taklet tilværelsen både på Iwo Jima og det å være hjemme, skyldfølelsen over det filmens plott, og om hvordan de har fortsatt livene siden etter krigen, på en svært objektiv måte. Dette er så langt fra en Bay & Bruckheimer-produksjon en film om krig kan komme, det bygges aldri opp mot noe spenningsmoment, selvom krigsscenene er mange og tøffe. De triste scenene er preget av ærlighet, ikke av slik sentimentalitet film ofte tillegges for at seeren skal rives med. Ingen trist eller episk musikk i bakgrunnen, bare en nærmest dokumentarisk fremstilling av et øyeblikk i soldatens liv, hvor tårer tilfeldigvis ble felt. Dette mener jeg distanserer publikum (uten at man mister interessen), fremfor å gripe tak i deg gjennom "falsk" produksjon. Denne filmen følger på ingen måte Hollywood-formelen, det er dens største svakhet og dens største styrke. Scenene fra invasjonen til sjøs er direkte nydelige, overgår glatt de brennende oljebrønnene i "Jarhead".

 

Filmen er velspilt, men med den rollelisten filmen har, skulle det bare mangle. Da må jeg nesten heller si jeg er litt skuffet over at ingen virkelig skinner. Filmen var aldri kjedelig, men den hadde heller ikke de helt store spenningsøyeblikkene.

 

6/10

 

7609412[/snapback]

 

Ganske enig med deg. Må si jeg ser mer frem til den andre halvdelen som Clint'ern lagde på likt. Ser bedre ut synes jeg. Handler om kampene om samme øya, men fra Japanerenes side.

 

Letters Of Iwo Jima

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Lady in the Water:

 

En eventyr fortelling satt i et boretslag og noe mer er det egentlig ikke å si om den saken. Det man kan si er at Shyamalan har bommet totalt med historien denne gangen, så skal jeg ikke ødlegge "spenningen" for dere andre som har lyst til å kaste bort tiden på denne filmen.

 

Det eneste som er et lite lyspunkt og da mener jeg lite, det er Paul Giamatti sin opptreden og et par av de små bi-rollene med Freddy Rodríguez og Bob Balaban og thats it...

 

Kanskje Shyamalan skulle ta en telefon til Del Toro og spørre han hvordan han gjør det? Kanskje også gjøre som Del Toro, gjøre en film som Cronos også går han og gjør en "stor" studio film Mimic, før han igjen gjør noen mindre filmer osv...

 

3/10

Lenke til kommentar
Loaded Weapon 1

 

Dette er en av de festlige spoff filmene fra det glade 90tallet. Den er ikke like god som Hot Shots 1 & 2, men den knuser Scary movie serien enkelt. bare synd det ikke ble noe 2er.

 

7/10

7616191[/snapback]

 

Med M16A4 blablabla satchel charge blabla bombe blabla m75 blabla

 

:D

Lenke til kommentar

True Lies

Denne filmen har en herlig blanding av action og komedie.

Alle action senen er gjort med en liten smak av komisk overdrivelse, fra MAC 10's som tar ut 20 slemminger til nakker som knekker med lyd nakk som høres fra 20 meter. Mens filmer som Leathal Weapon har 70% action og 30% humor, er denne ganske 50/50.

Action senene er veldig godt gjort med tøffe effekter og humoren er morsomere en mange rene komedier, den perfekte overdervene action komedien.

 

8.5/10

Lenke til kommentar

Rocky (1976)

 

Bokseklassikeren som satte fart i Sly's karriere, inspirerte etterfølgende sportsfilmer og vant Oscar for beste film er virkelig verdt en titt. Det er ikke akkurat min favorittsjanger, men jeg synes Rocky har noe ekte og nært ved seg. Historien om en rotløs underdog er godt fortalt i et rolig tempo og Sylvester Stallone er med på å gi filmen en ekstra touch med klumsete finesse.

 

En must-see film!

 

8/10

Endret av Foregangsmannen
Lenke til kommentar

Mission Impossible 3

 

Må si med en gang att jeg ikke hadde så høye forventninger til denne, men fy flate, dette er et fyrverkeri av en actionfilm, ikke mange gangene jeg har sittet så spent foran skjermen, uforutsigbar, god story, godt skuespill og masse skyting og eksplosjoner gjør dette til en av de beste actionfilmene jeg har sett.

 

9/10

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Rocky Balboa

 

Rocky-Balboa.jpg

 

Når nyheten om at Sylvester Stallone, nær 30 år etter den første, aktet å lage en ny Rocky film så kunne man ikke annet enn å le. Dette kunne ikke være annet enn et nostalgisk prosjekt hvor Sylvester igjen kunne entre rampelyset. For hva er virkelig poenget med denne filmen her? Mannen er 60 år gammel, de siste Rocky oppfølgerne er ikke akkurat det beste som har kommet på lerretet og dette her er virkelig noe som burde høre fortiden til. Dette blir da bare patetisk. Så hva er det man prøver på? Å få en verdig avslutning?

 

Handling

 

Det som står i første avsnitt er akkurat hva tema er for selve filmen også. Rocky er gammal, han er alene og han lever livet nostalgisk og besøker gamle plasser for å mimre om hvordan det en gang var. Hans elskede kone har vært død i noen år og hans sønn (spilt av Milo Ventimiglia, stjerneskuddet fra Heroes) vil knapt vite av han og skylder på han for alt som er galt. Men Rocky vil tilbake og muligheten byr seg. Sønnen rister på hodet, media harselerer med han. Sirkuset blir sterkt kritisert der Rocky skal møte den ubeseirede og upopulære mesteren Mason 'The Line' Dixon. Hvor latterlig kan nå ikke dette være? Dette blir da bare patetisk. Så hva er det han prøver på? Å få en verdig avslutning?

 

Konklusjon

 

Vel, hva skal man si. Jeg og flere andre har ledd og spøkt med dette i et par år nå. Hvor desperat kan ikke man bli når man kommer med en slik film? Dette må da være Hollywood på sitt værste. Men som Mason og alle som kritiserte Rocky i filmen må vi alle tåle å få en real uppercut av den godeste Rocky i det virkelige liv. For poenget er klart, Rocky trengte en verdig avslutning. Og fikk den. Både på lerret og i det virkelige liv.

 

Dette er en storartet dramafilm. Mest for nostalgikerne av oss, men uansett en film for resten av publikum også. Rocky avslutter med å slå meg knockout. Jeg er glad de tok den siste kampen, både Rocky og Sylvester. Filmen er et strålende symbol for kampen filmen har utkjempet i den virkelige verden.

 

9/10

Lenke til kommentar

The Illusionist/Illusjonisten

 

Jeg ble anbefalt denne filmen av en venn. Jeg må innrömme at jeg tvilte litt i begynnelsen, jeg trodde ikke at dette var min type film, men så feil kan man ta! Filmen er veldig vakker og kanskje en smule annerledes enn andre filmer. Jeg ble iallfall storfornöyd. Bra skuespill av samtlige, interessant historie og veldig underholdende. Slutten i seg selv er fantastisk. Jeg ble i godt humör av å se denne filmen og det var trivelig å få et gjensyn med Edwart Norton fra American History X. Definitivt den beste filmen jeg har sett i år! :)

 

9/10

Lenke til kommentar

"Asterix og Vikingene", en VELDIG kort film (rulletekst etter 1t07min!). Filmen gikk ganske fort frem, de kunne godt brukt litt mer tid i hver scene.

Har aldri sett romerne bli kjørt over så fort. :!:

 

Filmen var ganske mye villere enn de gode gamle, men likevel fikk de til en ganske grei film.

 

6ish/10

 

Siste filmen jeg har kjøpt og sett var Dracula: Dead and Loving It 1995.

Hadde ikke vært film uten Leslie Nilsen.

 

:love: /10

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

The Constant Gardener (2005)

 

Tror jeg egentlig hadde litt feil forventninger til denne filmatiseringen av John Le Carre's roman med samme navn. For The Constant Gardener er like mye et kjærlighetsdrama og en samfunnskritisk film som det er en kriminal-thriller.

 

Dette er absolutt en film med mange kvaliteter. Skuespillet er av ypperste klasse, karakterene er dype og troverdige, mens den visuelle delen er nydelig. Men det skorter på spenningsoppbyggingen. Man skjønner fort hvor det hele ender og den første halvtimen er litt uheldig klippet.

 

7/10

Lenke til kommentar

Children of Men (CoM) er en dyster og mørk fremtidsvisjon, regissert av Alfonso Cuarón, med Clive Owen som hovedrolleinnehaver.

 

Owen spiller meget bra i denne filmen, og CoM har i tillegg en god dybde på forholdet mellom rollekarakterene Theo (Owen) og Kee (Claire-Hope Ashitey).

 

Graden av detaljer i CoM er overveldende, og klippingen og redigeringen er gjort overraskende bra. Hvis du inkluderer action/chase sekvenser som du aldri har sett før i denne allerede gode blandingen, får du Children of Men.

 

En av 2006 aller beste filmer.

 

9/10

Lenke til kommentar

The illusionist

 

"I saw remarkable things, but the only mystery I never solved was why my heart couldn't let go of you" ..... lo de da de filmet denne scenen? Jeg håper det.

Ellers en fornøyelig film, som lokker deg inn i en magisk verden. Noe av skuespillet skurrer litt for meg, for det meste Nortons kjærlighetsscener og den fjollete aksenten (som de for øvrig glemmer i annenhver setning), samt gutten som spiller Norton som ung.

 

7/10.

Lenke til kommentar

Full Metal Jacket, analyse

 

Dette er en del av et særemne jeg skal levere snart. Ikke helt riktig sted for oppgaver dette, men jeg har stor tiltro til dere gutta som befolker filmdelen(iallefall ganske mange av dere :)). Ting som burde utelates, skrivefeil, åpenbare mangler?

 

fmj.pdf

fmj.doc

Endret av egeulf
Lenke til kommentar

Virket jo godt skrevet det, kjente meg igjen i mange av beskrivelsene (to usammenhengende deler bl.a.), så ingen skrivefeil heller :)

 

Du nevner at filmen med "et platt øye kan sees på som en svart komedie" eller noe i den duren. I den sammenheng må jeg bare si at jeg synes utskjellingene til Hartmann i boot camp kan være ekstremt morsomme, og tror ikke jeg er alene om det. Ja, jeg forstår at ekstremiteten i de driver Pyle til selvmord, men jeg kan ikke hjelpe for å flire av ting som

 

I am hard but I am fair. There is no racial bigotry here. I do not look down on niggers, kikes, wops or greasers. Here you are all equally worthless.
Gunnery Sergeant Hartman: How tall are you, private?

Private Cowboy: Sir, five-foot-nine, sir.

Gunnery Sergeant Hartman: Five-foot-nine, I didn't know they stacked shit that high.

Gunnery Sergeant Hartman: Were you born a fat, slimy, scumbag puke pieca' shit Private Pyle, or did you have to work on it?
Gunnery Sergeant Hartman: Bullshit. It looks to me like the best part of you ran down the crack of your mama's ass and ended up as a brown stain on the mattress.
Gunnery Sergeant Hartman: Holy dog shit. Texas? Only steers and queers come from Texas, Private Cowboy. And you don't look much like a steer to me so that kinda narrows it down. Do you suck dicks?
Lenke til kommentar

Det var veldig godt skrevet. Du har fått med det meste i teksten, og jeg enig i stort sett alt du skriver. Det som kunne vært tolket enda bedre, er hvordan Pyle blir påvirket av Hartman og resten av troppen. Ikke bare hva han gjør fysisk, men hvordan han må føle motgangen psykisk.

 

Når det kommer til rettskrivingen, så er det stort sett greit. Du har noen tegnsetningsfeil her og der, spesielt ved bruk av komma. Man bør heller ikke begynne en setning med "og", noe du gjør to ganger i siste avsnitt. Siste viktige opplysning: "Rett og slett", ikke "Rett å slett". ;)

Lenke til kommentar

Boggy Creek II: And the Legend Continues (1985)

 

boggy%20creek%20II.jpg

 

Dette er den tredje installasjonen i Boggy Creek-serien. Det interessante er jo at regissøren har valgt å ignorere den opprinnelige Boggy Creek 2 og kalle denne for det samme (i stedet for Boggy Creek III som den egentlig skulle ha hett).

 

Vi følger Professor Brian Lockart og hans eksepsjonelt udyktige studenter i deres jakt etter det mytiske monsteret fra Boggy Creek. Det ironiske er jo at de blir redde når de faktisk finner det de er på jakt etter. Etter dette følger det en rekke fall i gjørme, bare brystkasser, ekle eneboere med Haggar-påkledning og ikke minst; en rekke cheesy oneliners.

 

Grusom film, men kudos til Mike, Crow og Tom Servo som gjorde den ganske så fornøyelig.

 

Filmen: 2/10

MST3K: 7,5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...