Gå til innhold

Sony legger visstnok ned spillbutikkene på PlayStation 3, PlayStation Vita og PlayStation Portable


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
35 minutes ago, OlaHaldor said:

Hva vil det ha å si dersom jeg har spill der - kan jeg laste de ned dersom jeg skaffer meg PS3 igjen?

HXwifkR.png

Er vel bare spekulasjoner ene og andre veien enda, men som Jason Schreier sier så forsvinner nedlastingsmulighetene vanligvis med butikken.

Nintendo startet å stenge Wii eshopen i fjor og foreløpig kan man fortsatt laste ned spillene selv om butikken er borte, men de har sagt at denne muligheten vil forsvinne helt etterhvert.

Jeg har sagt hele tiden at Sony og Nintendo ikke kan stoles på når det kommer til digitale kjøp og slike ting så jeg kjøper ikke en eneste digital kopi på noen av disse konsollene deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

En av de klare ulempene med å kjøpe digitalt. Det hadde vært morsomt å vite rettspraksis (i Norge) for å laste ned piratversjoner/ROMs av spill du har kjøpt digitalt, men ikke lenger har tilgang til fordi butikken har stengt ned. Noen som vet?

Jeg hører til stadighet at det er greit hvis du allerede eier spillet/har tilgang til spillet. Men her har man altså ikke lenger tilgang til spillet. Kan en motpart (altså Sony/utgiveren) argumentere for at dette er en del av dealen, og hvis en vil spille etter onlinebutikken er lagt ned, så må en kjøpe fysisk?

Personlig er jeg egentlig mer spent på hva som skjer hvis Steam noen gang bestemmer seg for å legge inn årene...

Lenke til kommentar

Er disk så mye bedre da? Kanskje i PS3-æraen, men fra PS4 er det jo "Day 1 patcher", kritiske patcher i mange spill, samt DLC'er og annet tillegg folk kjøper digitalt selv om de har disk. Dette mister man jo og tilgang til om butikken stenger og det på et tidspunkt ikke blir mulig å laste ned innhold man har kjøpt.

Lenke til kommentar

Det beste er eit system der gamle spel ligg på kontoen og kan brukast på nye konsollar. Når dei utviklar eit lukka system som konsollen er, så bør dei lage alt framoverkompatibelt. Kjøper eg eit spel på Steam så sluttar ikkje det å fungere sjølv om eg kjøper ny PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (12 minutter siden):

Det beste er eit system der gamle spel ligg på kontoen og kan brukast på nye konsollar. Når dei utviklar eit lukka system som konsollen er, så bør dei lage alt framoverkompatibelt. Kjøper eg eit spel på Steam så sluttar ikkje det å fungere sjølv om eg kjøper ny PC.

Dette er vel det som har skjedd med PS5 og Xbox Series S/X og nok noe som mest trolig kommer til å være likt på de neste konsoll generasjonene fremover da de har blitt såpass like PCer rent arkitektur messig. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 hours ago, Gitarkasse said:

Er disk så mye bedre da? Kanskje i PS3-æraen, men fra PS4 er det jo "Day 1 patcher", kritiske patcher i mange spill, samt DLC'er og annet tillegg folk kjøper digitalt selv om de har disk. Dette mister man jo og tilgang til om butikken stenger og det på et tidspunkt ikke blir mulig å laste ned innhold man har kjøpt.

Jeg ville si disk er bedre, ja. Ikke perfekt, men det er bedre enn ingenting å kunne spille et buggy spill, enn intet spill i det hele tatt.

Nå vil jeg ikke gå inn på det tekniske her, men det er rimelig enkelt å kjøpe en Blu-ray spiller til PCen som kan rippe PS3-spillet over på PCen (det er såvidt jeg vet 100% lovlig i Norge, men ikke siter meg på det). Da kan en ved skikkelig ille bugs ha muligheten til å installere community patches via emulatoren.

Har du bare kjøpt spillet digital, må du finne en ROM på internett som er en litt juridisk gråsone (og selv om det skulle være lov, risikerer du at du må igjennom diverse rettssaker for å avgjøre dette).

Lenke til kommentar
3 hours ago, Zeph said:

Det beste er eit system der gamle spel ligg på kontoen og kan brukast på nye konsollar. Når dei utviklar eit lukka system som konsollen er, så bør dei lage alt framoverkompatibelt. Kjøper eg eit spel på Steam så sluttar ikkje det å fungere sjølv om eg kjøper ny PC.

 

Det er omtrent slik Xbox også har fungert de siste 15 årene ihvertfall. Tror alle mine kjøp siden xbox 360 kom fortsatt ligger inne på kontoen og de fleste av de gamle spillene kan lastet ned både på xbox one og xbox series X , mange kan også lastet ned og spilles gjennom store på windows pc med samme konto som f.eks Forza spillene.

Playstation bruker ofte å kopiere det som Xbox har gjort tidligere så de kommer vell gradvis etter men Playstastion er vell generelt mer beregnet for barn som ikke har slike behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
35 minutes ago, andr3as said:

Playstastion er vell generelt mer beregnet for barn som ikke har slike behov.

Ikke for å spore av debatten helt, men er ikke Xbox og PS omtrent like mye rettet mot voksne begge to? Ikke at det ikke finnes barneinnhold på plattformene, men hvis en ser på "flaggskipspillene" er dette på begge plattformer spill med 15 års aldersgrense eller mer. Det er vel Nintendo som kan sies å være beregnet for barn til en viss grad (unge som eldre barn i 40-årsalderen)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
53 minutes ago, PingEnt said:

Nå vil jeg ikke gå inn på det tekniske her, men det er rimelig enkelt å kjøpe en Blu-ray spiller til PCen som kan rippe PS3-spillet over på PCen (det er såvidt jeg vet 100% lovlig i Norge, men ikke siter meg på det). Da kan en ved skikkelig ille bugs ha muligheten til å installere community patches via emulatoren.

Eller endå enklare og billigare enn det; du kan bruke Bluray-spelaren på sjølve PS3en, og kopiere over til PC via USB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 hours ago, Zeph said:

Det beste er eit system der gamle spel ligg på kontoen og kan brukast på nye konsollar. Når dei utviklar eit lukka system som konsollen er, så bør dei lage alt framoverkompatibelt. Kjøper eg eit spel på Steam så sluttar ikkje det å fungere sjølv om eg kjøper ny PC.

Dette er et system som fungerer sålenge produsenter fortsetter å produsere oppføglerkonsoller eller generelt er aktiv i spillmarkedet. Det var vel få på 90-tallet som så for seg at Sega kom til å slutte å produsere spillkonsoller, f.eks. Eller Commodore før det. Det løser problemet på kort sikt, men det kan være litt kjipt hvis du vil dra frem God of War for barnebarna i 2050 når Microsoft har gått over til å lage smarte vaskekluter med internettoppkobling, og Sony utelukkende produserer elbiler for venstrekjøring.

Lenke til kommentar

Det er eit godt poeng. Fysiske greier er vel det sikraste, men då må ein òg ha konsollen.

Einaste eg har i dag er PS4 og eg har kome fram til at det kjem så mange nye spel ut kvart år at eg har meir enn nok der. Om det er eit eldre spel eg absolutt vil få med meg så finnes det alternativ.

Lenke til kommentar
4 hours ago, PingEnt said:

Ikke for å spore av debatten helt, men er ikke Xbox og PS omtrent like mye rettet mot voksne begge to? Ikke at det ikke finnes barneinnhold på plattformene, men hvis en ser på "flaggskipspillene" er dette på begge plattformer spill med 15 års aldersgrense eller mer. Det er vel Nintendo som kan sies å være beregnet for barn til en viss grad (unge som eldre barn i 40-årsalderen)

 

Jeg husker bare hva som brukte å stå som anbefaling hos komplett.no tidligere under generelt om konsoller, det stod der i flere år men tror det er fjernet nå ihvertfall etter at niende generasjon ble lansert.

Nintendo anbefales for barn fra 4 år og oppover

Playstation anbefales for barn og ungdommer

Xbox anbefales for større ungdommer og voksne

Lenke til kommentar

Jeg merker personlig at det er få gamle spill jeg har behovet for å spille på nytt. I motsetning til annet medie (musikk, film, bøker) føler jeg at en mye av spillopplevelsen knyttes til teknologisk innovasjon, og eldre titler taper mye sett med moderne øyne. Det finnes unntak, men de er få. Jeg har dermed ikke det samme behovet for å fysisk ivareta gamle spill som gamle plater for eksempel. Virkelig gode konsolltitler får også veldig ofte remakes, og bevares jo på den måten. 

Jeg er absolutt for kontrollert bevaring av spill på lik linje med mye annen kunst, men mener ikke at dette bør falle på utviklere eller butikker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...