Gå til innhold

TEST: Motorola One Zoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

borgrevink & Omnithunder: Det ble sagt under lanseringen at den skulle være Android One utenfor USA, men etter å ha ringt Motorla for å finne ut av dette svarer de høyst forvirrende på spørsmålene våre. Produktet er IKKE et Android One-produkt, men det kjører "pure Android", akkurat slik de andre gjør. Og de garanterer oppdateringer til det - men færre enn Android One-programmet krever. Bare en storoppdatering og to års sikkerhetsoppdateringer. Det er uklart om fra dagens Android 9 til Android 10 er den ene garanterte storoppdateringen - det er et skifte Android-verdenen uansett står midt oppi.

 

På grunn av uklarhet omkring dette fremstår One Zoom som et langt mer usikkert blad med tanke på oppdateringer enn om den hadde vært i Android One-programmet. Vi har nedjustert karakteren en liten bit, og avventer tilbakemelding fra Motorola om akkurat hva slags storoppdateringer det er de lover for dette produktet.

 

Takk for heads up, borchgrevink - med klin lik programvare og samme gamle One-navn på serien er det helt umulig å merke at ting har skjedd på bruk alene - men det har det altså.

 

Ooinaru:

 

Det ble sagt under lanseringen, og det står blant annet hos Tomsguide at det er slik: https://www.tomsguide.com/hands-on/motorola-one-zoom-hands-on-review-motos-coming-for-the-pixel-3a

 

Men det later til å være en feiltolkning av hva Motorola har sagt. Fra Motorola fikk jeg nettopp vite at de fortsatt jobber med Android One-produkter, og det kommer flere som er del av det programmet - men akkurat denne er ikke det.

 

Hvorfor de ønsker å så tvil omkring en så viktig del av One-serien sin er vanskelig å begripe, men testen er i hvert fall oppdatert.

Endret av fjarle
  • Liker 4
Lenke til kommentar

SNIP

Takk for svar. Synes selv at det er merkelig at de velger å bruke "One" navnet på denne da det i aller høyeste grad kan bidra til å villede potensielle kjøpere.. Gi gjerne en tilbakemelding/oppdater testen med eventuelle svar dere får av motorola angående storoppdateringene!

 

Jeg vil jo påstå at denne burde ha blitt lansert med Android 10 hvis Motorola kun har planer om å oppdatere Androidversjonen 1 gang.

 

Edit: Spennende å se hvordan Nokia 7.2 presterer ift denne.

Endret av Ooinaru
Lenke til kommentar
 

 

Ja - oppdaterer nok testen her. Og hvis den ene oppdateringen det er snakk om er til 10, når det egentlig er helt naturlig å lure på hvorfor den ikke er lansert med det, er det veldig merkelig strategi. Jeg tror vel at når de sier to års sikkerhetsoppdateringer er det snakk om neste storoppdatering etter 10. Men Android er jo mulig å sikkerhetspatche selv om man ikke kjører siste major-oppdatering, så det er ikke *nødvendigvis* slik ... og han jeg fikk tak i i kveld kunne ikke si det sikkert at det var slik.

 

Regner med å få svar fra Moto i løpet av morgendagen.

 

Nokia 7.2 står på vent. Den er faktisk tilgjengelig, men i en "kjedelig" svart utgave akkurat nå. Om noen dager blir den langt mer iøynefallende grønne utgaven klar til test. Siden vi/jeg allerede jobber med Apple Watch s. 5 og ROG Phone 2 ga det mening å avvente levering av Nokiaen til etterpå - når det kanskje er en tøffere farge tilgjengelig. Alle vet hvordan en svart telefon ser ut - så det gir litt merverdi med bilder av en av de alternative fargene.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

"Vi regner varighet og trygghet som en viktig del av mobiltelefoner i dag"

Med tanke på hvor dårlig oppfølgingen på Android-telefoner er både når det gjelder oppdateringer av OS-et og sikkerhetsoppdateringer på et produkt som er forventet å vare i MER enn fem år, så synes jeg at et avslag på bare en halv karakter er ALT for lite. Manglende oppdateringer av OS og sikkerhetsoppdateringer i kombinasjon med batterier som ikke enkelt kan byttes av brukeren selv er så åpenbart Planned Obsolescence som det er mulig å få det...  :nei:!
  Det PÅSTÅS at det er fokus på miljøvennlighet rundt omkring, men blant annet når det gjelder mobiltelefoner så er produsentenes mål FORTSATT å forurense mest mulig og hole mest mulig penger ut av kundene uavhengig av den ekstra fourensningen og ressursbruken det medfører og uavhengig av kostnadene det medfører for kundene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å være pirkete, men det er vel strengt tatt ikke zoom når det er 3 faste brennvidder som det byttes mellom?

Optisk zoom (som jeg forstår det) er vel kontinuerlig variabel brennvidde i samme objektiv?

Er strengt tatt ikke optisk zoom nei. Digital zoom fram til den plutselig bytter til tele-kameraet. Men det føles litt ur som zoom når den brukes så er vel derfor grensene forsvinner litt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...