Gå til innhold

Sikkerhetshull oppdaget i Intels prosessorer. Rammer nesten hver eneste datamaskin på markedet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke feil å skrive at åttende og niende generasjon allerede har innebygd sikkerhet mot disse feilene?

 

PDFen til intel lister jo opp en haug med 8000 og 9000-serie prosessorer:

https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/corporate-information/SA00233-microcode-update-guidance_05132019.pdf

 

Mdsattacks.com sier følgende:

Our attacks affect all modern Intel CPUs in servers, desktops and laptops. This includes the latest 9th-generation processors, despite their in-silicon mitigations for Meltdown. Ironically, 9th-generation CPUs are more vulnerable to some of our attacks compared to older generation hardware.

 

Siden dere henviser til ang. innebygd sikkerhet tar for seg Spectre og Meltdown:

https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-technology/engineering-new-protections-into-hardware.html

Endret av Ajoh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal oppgradere pcen med nytt hovedkort og cpu i sommerferien. Amds 3000 serie ser bare bedre og bedre ut :)

 

Kan anbefale AMD her selv en 7 2700 x og den er rask og fin litt overklokket fra fabrikken noe som gir god ytelse. Har alltid brukt Intel cpu før men prøver nå AMD og jeg angrer ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skal oppgradere pcen med nytt hovedkort og cpu i sommerferien. Amds 3000 serie ser bare bedre og bedre ut :)

 

Kan anbefale AMD her selv en 7 2700 x og den er rask og fin litt overklokket fra fabrikken noe som gir god ytelse. Har alltid brukt Intel cpu før men prøver nå AMD og jeg angrer ikke.

Kan gå for en 2700x nå, burde jeg vente til 3700x kommer på markedet?
Lenke til kommentar

 

Skal oppgradere pcen med nytt hovedkort og cpu i sommerferien. Amds 3000 serie ser bare bedre og bedre ut :)

 

Kan anbefale AMD her selv en 7 2700 x og den er rask og fin litt overklokket fra fabrikken noe som gir god ytelse. Har alltid brukt Intel cpu før men prøver nå AMD og jeg angrer ikke.

Kommer litt an på bruken. Byttet ut min i7-3770K med 1800X, og syntes ikke det var spesielt god oppgradering i forhold på spill maskinen. Når jeg kort tid etter måtte oppgradere min i7-3820K, så valgte jeg å flytte 1800X dit, og kjøpe inn i7-8700K for spill maskinen, og det ga en merkbar oppdatering der. bruker nå 1800X på min vanlige maskin, og den fungerer meget bra der.

 

Men regner med AMD får jevnet ut spill ytelsen litt over tid også, når spill utviklerne blir enda bedre til å utnytte flerkjerner, eller om AMD får ekstra fart på kjernene nå med 3000 serien.

 

Vil bare legge til at 1800x ikke var dårlig til spill, men var litt skuffet når det ikke ga noe særlig oppgradering fra en gammel CPU som ikke taklet overklokking, og den var jo også langt billigere enn Intel sin også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer litt an på bruken. Byttet ut min i7-3770K med 1800X, og syntes ikke det var spesielt god oppgradering i forhold på spill maskinen. Når jeg kort tid etter måtte oppgradere min i7-3820K, så valgte jeg å flytte 1800X dit, og kjøpe inn i7-8700K for spill maskinen, og det ga en merkbar oppdatering der. bruker nå 1800X på min vanlige maskin, og den fungerer meget bra der.

 

Men regner med AMD får jevnet ut spill ytelsen litt over tid også, når spill utviklerne blir enda bedre til å utnytte flerkjerner, eller om AMD får ekstra fart på kjernene nå med 3000 serien.

 

Vil bare legge til at 1800x ikke var dårlig til spill, men var litt skuffet når det ikke ga noe særlig oppgradering fra en gammel CPU som ikke taklet overklokking, og den var jo også langt billigere enn Intel sin også.

Spillmaskin er ett ord.

Ord deling er kjempe viktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ikke påvirket: Atom, Whiskey Lake og
2nd Gen Xeon Cascade Lake step 6,7.....
Prøver virkelig Intel å tjene penger på dette, ved å tvinge Business kunder til å oppgradere ?
Jeg håper de får seg en smekk.
I mellomtiden kan spekulanter tvinge aksjekursen opp og ned med små drypp av exploits, siden arkitekturen virker å lekke som en sil

 

edit:

artikkel fra 2012 som beskriver Intel slik:  

https://semiaccurate.com/2012/05/15/intel-small-business-advantage-is-a-security-nightmare/

Endret av Karamell
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det ikke feil å skrive at åttende og niende generasjon allerede har innebygd sikkerhet mot disse feilene?

 

PDFen til intel lister jo opp en haug med 8000 og 9000-serie prosessorer:

https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/corporate-information/SA00233-microcode-update-guidance_05132019.pdf

 

Mdsattacks.com sier følgende:

Our attacks affect all modern Intel CPUs in servers, desktops and laptops. This includes the latest 9th-generation processors, despite their in-silicon mitigations for Meltdown. Ironically, 9th-generation CPUs are more vulnerable to some of our attacks compared to older generation hardware.

 

Siden dere henviser til ang. innebygd sikkerhet tar for seg Spectre og Meltdown:

https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-technology/engineering-new-protections-into-hardware.html

 

Intel viser til samme side i kilden. Hvis du "scroller" til høyre tror jeg det vises info om de siste sårbarhetene. Virker som siste stepping/revisjon av noen 8. og 9. gen CPUer (Som Whiskey Lake) har innebygd støtte.

Lenke til kommentar

 

Kommer litt an på bruken. Byttet ut min i7-3770K med 1800X, og syntes ikke det var spesielt god oppgradering i forhold på spill maskinen. Når jeg kort tid etter måtte oppgradere min i7-3820K, så valgte jeg å flytte 1800X dit, og kjøpe inn i7-8700K for spill maskinen, og det ga en merkbar oppdatering der. bruker nå 1800X på min vanlige maskin, og den fungerer meget bra der.

 

Men regner med AMD får jevnet ut spill ytelsen litt over tid også, når spill utviklerne blir enda bedre til å utnytte flerkjerner, eller om AMD får ekstra fart på kjernene nå med 3000 serien.

 

Vil bare legge til at 1800x ikke var dårlig til spill, men var litt skuffet når det ikke ga noe særlig oppgradering fra en gammel CPU som ikke taklet overklokking, og den var jo også langt billigere enn Intel sin også.

Spillmaskin er ett ord.

Ord deling er kjempe viktig.

Det er ikke orddeling. Orddeling er når man deler ordet med bindestrek fordi det ikke er mer plass på linjen. Særskriving kaller man det når man deler ordene i to uten bindestrek.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og før man tenker at AMD er fri for slike svakheter så er det verdt og merke seg at dette ikke nødvendigvis er tilfellet, men heller at mest resurser er lagt i å knekke Intel pga markedsandelen. Noe av samme regla vi har med OSX og Windows 10.

 

Men det er klart, at angrepsflaten er mindre vil i seg selv tilsi at sjansen for at noe skjer også er mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...