Gå til innhold

Så mange Model 3 skal Tesla ha solgt i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok mange som venter på billigere utgaver, men å selge 4000 biler på under en måned er ganske imponerende.

 

De solgte de 4000 de to første dagene faktisk, etter hva jeg har sett av faktura nummer på tesla gruppene på facebook. Labert salg etter dette. Spennende å se nå som alle kan bestille. 

Lenke til kommentar

Var ikke dette noe skuffende tall?

 

Så for meg at det skulle være betydelig høyere med tanke på hvor ekstremt høye reservasjon tallene var.

 

Er det noen som har tall på hvorfor?

 

Flere som venter på 300.000 utgaven?

Flere som har kansellert reservasjon pga lang ventetid?

 

Det jeg har fått med meg så langt i Norge venter en del på:

-Hengerfeste

-Luft

-SR

 

Skal dog sies at Tesla solgte rett over dobbelt av dette i hele 2018. Så sånn sett er det jo en god backlog for Tesla i Norge. Men jeg hadde absolutt forventet mer. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å gjøre det enkelt:

LR og Performance har størst batterier, de går lengst og lader raskest av model 3. Ryktet er at batteriet er 80.5 kWh, men at man får brukt 75 kWh (resten er buffer).

 

Så: dagens LR og Performance har premium inkludert, denne kostet 5000$ i USA. Når MR/SR kommer, blir nok premium tilvalg. Ryktes tekstilseter på basis SR.

 

LR vs Performance: performance er 90.000 dyrere, den har bedre understell, bedre Brembo bremser (større skiver og bedre validere). I tillegg har den karbon spoiler bak, den har 20" felger og Performance dekk. I tillegg har performance track mode, som ikke bare gjør at den kjører bedre på bane, den har da også bedre kjøling. Videre har performance bedre ytelse (250 km/t toppfart og 0-100 er oppgitt til 3.5 sekunder). Under perfekte forhold kan den klare øvelsen på 3.4. med bredere dekk ca 3.2-3.3.

 

Klart at performance koster fra ca 540, med alt utstyr koster den ca 620. Betalrr man inn 35 prosent EK (220), blir månedspris ca 4600 V/8 år.

 

Nå skal det sies at nærmeste bil i akselerasjon gjerne er 2018 BMW M5 som starter på 1.9 Mill. Men Model 3 performance koster da ca 200kr å kjøre Bergen>Stockholm, BMW M5 kanskje 1500-2000 i bensin?

 

Model 3 performance er ellers bra på bane, mange sammenligner den med BMW M3 og AMG fra Mercedes. Den veier mindre enn de andre Teslaene, den har som andre Teslaer all vekt helt nede mot bakken. Elektronikk styrer også de to motorene så raskt at de har utrolig veigrep.

 

Ps: LR går litt lenger enn performance, pga. Dårligere dekk på LR. Bytter man til performance dekk på LR, vil nok forbruket være ca. identisk.

Lenke til kommentar

Tikket vell inn 4000+ bestillinger de to første dagene, etter det har det vært stilt tydligvis. Spennede å se hvordan det utvikler seg nå når alle kan bestille.

 

Det stemmer ikke. Jeg fikk fakturanr 289x mener jeg, det var 15. Desember. Fikk mulighet til å konfe 5. Desember. Nå er man over 5000 tror jeg. Bilen lanseres fra slutten av februar (ca 2 mnd til).

 

Jeg tror litt av greien er at folk trodde de måtte vente lenger. Det er derfor jeg ikke reserverte før i fjor og låste da 15. Des. Jeg tenkte det ble mange års venting, men så la jeg merke til at dyrere modeller ble solgt først i USA.

 

Så de gjør nok samme her, Perf og LR, så kommer kanskje MR. Når volum er oppe, er det billigere å produsere SR. Men kan være de må vente med SR til fabrikk er oppe i Kina.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Jeg fikk fakturanr 289x mener jeg, det var 15. Desember. Fikk mulighet til å konfe 5. Desember. Nå er man over 5000 tror jeg. Bilen lanseres fra slutten av februar (ca 2 mnd til).

 

Jeg tror litt av greien er at folk trodde de måtte vente lenger. Det er derfor jeg ikke reserverte før i fjor og låste da 15. Des. Jeg tenkte det ble mange års venting, men så la jeg merke til at dyrere modeller ble solgt først i USA.

 

Så de gjør nok samme her, Perf og LR, så kommer kanskje MR. Når volum er oppe, er det billigere å produsere SR. Men kan være de må vente med SR til fabrikk er oppe i Kina.

 

Mulig du har rett der, når jeg tenker meg om var det litt rot med datoene når dette ble diskutert. Datoene på deposit fakturaen var lenge etter faktisk bestilling eller noe slikt. Så mulig det var over de to ukene de solgte 4000. Jeg har 1117 fra den 6/12, men datert 11/12. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...