Gå til innhold

TEST: Intel Core i9-9900K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for en god test!

En liten kommentar: dere ser på single og multicore ytelse alene, men fint om dere også kunne påpekt at denne har færre PCI-E lanes enn f.eks. 7900X serien.

Kjører selv 5 stk 1080 TI, hver i x8, noe som tar totalt 40 lanes (av totalt 44).

Jobber en med GPU rendering eller ting som benytter mange GPU`er eller andre PCI-E kort vil nok 7900X serien være et mer fornuftig valg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg klarer meg godt med AMD Ryzen 7 2700X den er helt fantastisk koster bare ca 3200 kr. Jeg spiller Assassin Creed Odyssey på ultra grafikk innstilnger  og har RTX 2080 kort og jeg kan ikke høre antydning til vifte støy i spillet :p Er den samme vifte støyen som om man er i Windows.

Og Ryzen har 

 8-Core, 16-Thread, 4.35GHz, 20MB cache, 105W,    Endret av Tåka
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for en god test!

En liten kommentar: dere ser på single og multicore ytelse alene, men fint om dere også kunne påpekt at denne har færre PCI-E lanes enn f.eks. 7900X serien.

Kjører selv 5 stk 1080 TI, hver i x8, noe som tar totalt 40 lanes (av totalt 44).

Jobber en med GPU rendering eller ting som benytter mange GPU`er eller andre PCI-E kort vil nok 7900X serien være et mer fornuftig valg.

 

Enig.. Tror ikke jeg skrotet I9-7940Xen min for denne. ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At grafikkortet er det viktigste i pc'n er vel todelt, ettersom flere og flere spiller online med flere og flere spillere sammen. Slikt kalkuleres fremdeles for det meste av CPU, selv om en del fysikk kan tilskrives GPU.

Så spiller man massive onlinespill er det fremdeles en god prosessor som gjelder i de fleste tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for en god test!

En liten kommentar: dere ser på single og multicore ytelse alene, men fint om dere også kunne påpekt at denne har færre PCI-E lanes enn f.eks. 7900X serien.

Kjører selv 5 stk 1080 TI, hver i x8, noe som tar totalt 40 lanes (av totalt 44).

Jobber en med GPU rendering eller ting som benytter mange GPU`er eller andre PCI-E kort vil nok 7900X serien være et mer fornuftig valg.

 

Er nok ikke alle som kjører 5 stk 1080 kort, men uansett. At en prosessor i den prisklassen, med både tilhørende hovedkort og krav til psu i høy prisklasse, er det for meg uforståelig at det ikke er flere pcie lanes. I en tid hvor man fokuserer mye på m2 ssdr så virker det som om de er redd for at kunder skal forlate andre dyrere platformer til fordel for z390. At man skal legge ut så mange laken for noe i toppsjiktet for så å strupe effekten med begrensninger som mangel på pcie lanes er et paradoks. Ett annet paradoks er at de i en high end gaming cpu har integrert grafikkløsning (heller kanskje gi mer plass til pcie lanes. Med fare for å ikke kunne nok om hvordan det gjøres?) er i mine øyne bare helt fjernt. Personlig må jeg feks droppe mitt interne lydkort å kjøpe nytt eksternt for å tilfredstille mine krav til antall lanes. Pr i dag er det liten forskjeld på å kjøre 2 skjermkort i 2x16 eller 2x8, men det kan nok endre seg. Snart kommer jo også pcie 4. At de i tillegg på entusiasthovedkortene har dimm.2 løsning som også bruker cpu lanes...Kompromisser hører ikke hjemme i disse prisklassene. Som å kjøpe en Lamborgini Med 2 liters bensintank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål til noen som kan mye:

 

Det begynner å komme veldig mange tester på 9900k på nett.

Hvorfor er det slik at tester i spill på tilsynelatende mer eller mindre samme test oppsett hardwaremessig og samme spill viser så forskjellige resultater?

Her kommer 9900k nesten ikke seirende ut på noen spill (riktig nok med små marginer) men på andre tester ligger den fort 10-20 fps over?

Lenke til kommentar

Forskjellen på dyre og billige prosessorer i spillytelse er minimal. Spesielt i 4k. Om man ikke absolutt skal ha 3 FPS mer så kan man fint velge en litt billigere AMD CPU og heller legge litt mere penger i skjermkortet. Eller man kan velge å oppgradere PCens skjermkort istedenfor å kjøpe en helt ny PC. Så om man sitter på en gammel PC med 4790k så kan man heller kjøpe et 2070 kort og en 4k monitor istedenfor å oppgradere hele PCen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her kommer 9900k nesten ikke seirende ut på noen spill (riktig nok med små marginer) men på andre tester ligger den fort 10-20 fps over?

Eg stussa i grunnen litt over det same sjølv etter å ha sett resultata i denne testen, men trur svaret er så enkelt at Tek-testen i stor grad ikkje er begrensa av CPU. Det har like mykje med kva spel og instillgar som er ein del av testen som kva GPU prosessoren er parra med.

 

Ein kan argumentere for at GTX 1080 er for svakt for å vise fram forskjelane på dei ulike CPUane, men samstundes er 1080 kraftigare enn det fleirtalet brukar, så det er sånnsett meir relevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for en god test!

En liten kommentar: dere ser på single og multicore ytelse alene, men fint om dere også kunne påpekt at denne har færre PCI-E lanes enn f.eks. 7900X serien.

Kjører selv 5 stk 1080 TI, hver i x8, noe som tar totalt 40 lanes (av totalt 44).

Jobber en med GPU rendering eller ting som benytter mange GPU`er eller andre PCI-E kort vil nok 7900X serien være et mer fornuftig valg.

 

Trenger du så mange lanes til den oppgaven da? Mining feks har samme ytelse med bare én lane per kort fordi det ikke trenger stor båndbredde over PCIe-bussen.

Lenke til kommentar

Spørsmål til noen som kan mye:

 

Det begynner å komme veldig mange tester på 9900k på nett.

Hvorfor er det slik at tester i spill på tilsynelatende mer eller mindre samme test oppsett hardwaremessig og samme spill viser så forskjellige resultater?

Her kommer 9900k nesten ikke seirende ut på noen spill (riktig nok med små marginer) men på andre tester ligger den fort 10-20 fps over?

 

Hardware Unboxed hadde en video som forklarer kanskje noe av forskjellen.

 

https://www.youtube.com/watch?v=NGHiRrQ2AAo

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spørsmål til noen som kan mye:

 

Det begynner å komme veldig mange tester på 9900k på nett.

Hvorfor er det slik at tester i spill på tilsynelatende mer eller mindre samme test oppsett hardwaremessig og samme spill viser så forskjellige resultater?

Her kommer 9900k nesten ikke seirende ut på noen spill (riktig nok med små marginer) men på andre tester ligger den fort 10-20 fps over?

 

Hardware Unboxed hadde en video som forklarer kanskje noe av forskjellen.

 

https://www.youtube.com/watch?v=NGHiRrQ2AAo

Ja har sett denne, men det er vel noe TEK sine dyktige ansatte har tatt med i regnestykket? Kanskje ett svar fra redaksjonen?

Flere andre som adresserer denne problematikken også.

Personlig vil jeg heller gå for i9 7900x dersom det viser seg å være så små forskjelder, da den platformen har flere PCIE lanes (også noe som fortjener ett avsnitt ift hva det faktisk har å si rent praktisk, da mange ikke er klar over problematikken)

Som sagt, kanskje redaksjonen kan glitre til med litt av sin ekspertise her ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Har i7 8700K fra før så jeg hopper nok over refreshen. Blir ikke verdt oppgraderingsprisen for meg. 8700K er en suveren CPU som knaptnok går over 65c her under load i spill. 36c ved idle. Overklokket til 4.5GHz.

h100i v2 4.9, 65c

Pingler.

7700k @ 5,1Ghz.

Delid + våtsliping av IHS

Overkill custom vann kjøling

idle = 2 grader delta

Spill = 49 - 55 celcius

Lenke til kommentar

 

Takk for en god test!

En liten kommentar: dere ser på single og multicore ytelse alene, men fint om dere også kunne påpekt at denne har færre PCI-E lanes enn f.eks. 7900X serien.

Kjører selv 5 stk 1080 TI, hver i x8, noe som tar totalt 40 lanes (av totalt 44).

Jobber en med GPU rendering eller ting som benytter mange GPU`er eller andre PCI-E kort vil nok 7900X serien være et mer fornuftig valg.

 

Er nok ikke alle som kjører 5 stk 1080 kort, men uansett. At en prosessor i den prisklassen, med både tilhørende hovedkort og krav til psu i høy prisklasse, er det for meg uforståelig at det ikke er flere pcie lanes. I en tid hvor man fokuserer mye på m2 ssdr så virker det som om de er redd for at kunder skal forlate andre dyrere platformer til fordel for z390. At man skal legge ut så mange laken for noe i toppsjiktet for så å strupe effekten med begrensninger som mangel på pcie lanes er et paradoks. Ett annet paradoks er at de i en high end gaming cpu har integrert grafikkløsning (heller kanskje gi mer plass til pcie lanes. Med fare for å ikke kunne nok om hvordan det gjøres?) er i mine øyne bare helt fjernt. Personlig må jeg feks droppe mitt interne lydkort å kjøpe nytt eksternt for å tilfredstille mine krav til antall lanes. Pr i dag er det liten forskjeld på å kjøre 2 skjermkort i 2x16 eller 2x8, men det kan nok endre seg. Snart kommer jo også pcie 4. At de i tillegg på entusiasthovedkortene har dimm.2 løsning som også bruker cpu lanes...Kompromisser hører ikke hjemme i disse prisklassene. Som å kjøpe en Lamborgini Med 2 liters bensintank.

Produsentene differensierer naturlig nok på en del elementer for å ikke kannibalisere sine egne high-end prosessorer. 9900K prosessoren er neppe for high-end brukere nettopp pga begrensning i hovedkortutvalg og også PCI-E lanes. De fleste hovedkort for disse prosessorene har også bare 4 minneslotter noe som er en håpløs begrensning hvis en trenger 128GB minne eller mer. Nå har jo de fleste chipset også mange PCI-E lanes som kan bundles i x4 til en del ting utenom de interne CPU-lanes som går hovedsakelig til grafikk-slottene, da bl.a. M.2 disker og x2/x4 slotter. Men syntes artikkelforfattere ofte ikke får med seg dette, mulig de ikke skjønner disse begrensningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...