Gå til innhold

– BitTorrent er på ingen måte dødt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tek.no burde klare skilje mellom BiTorrent som teknologi og piratkopiering. Det er sistnemnde som er tema i denne artikkelen.

 

Ein blir nok aldri kvitt det, men eg har inntrykk av at det er betydeleg mindre omfang no enn tidlegare. Det kostar pengar med td. HBO og Netflix som er dei vanlegaste i Norge, men så har mange òg god råd. Eg betalar gjerne for Spotify, HBO og Netflix. Månadsprisen er ikkje meir enn eg tidlegare betalte for ein stykk DVD.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Problemet er som det skrives at streamingen som skulle endre alt bare fortsetter i samme spor som før. De samme aktørene skal spille sin rolle, ha sin del av kaka, samtidig som de store tjenestene skal ha eksklusivitet.

 

Det hjelper ikke at distribusjonen fornyes hvis innholdet ikke finnes, eller fordeles bak alt for mange betalingløsninger.

 

Og noen effekter av dette er jo helt på bærtur. Om jeg laster ned Prinsesse Mononoke får jeg med alle språk, tale og tekst, i en iso. Når jeg kjøpte samme film måtte jeg velge å enten kjøpe japansk og norsk, eller japansk og engelsk. Forskjellige hadde rettigheter til dubbingen. Altså, jeg liker å se Anime på engelsk, men barna vil se samme film på norsk. Det blir jo helt håpløst, og hvis noen tror spesielt mange kjøper samme film to ganger...

 

Samme ser jeg på eksempelvis ofte på netflix, selv om det har blitt bedre, barnefilmer kommer på kun engelsk selv om jeg vet det finnes norsk dubbing.

 

Bransjen kan gjerne hevde sin rett, men tankegangen er utgått på dato sett opp mot hva folk ønsker av tjenestene og hva de er i stand til å gjøre om de bestemmer seg for det. Streaming av innhold skulle vært en gyllen mulighet til å kvitte seg med flere av leddene som tidligere håndterte rettighetene på fysiske medier. Men, disse sitter fremdeles på rettighetene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som jeg har sagt de siste 10 årene. Tilby en, kanskje to tjenester, som samler alt innhold under ett. Kanskje med flere forskjellige betalingsplan, ala Spotify.

 

Feks 200 kr for basispakke. Du får tilgang til 95% av filmer og serier. 100 kr ekstra for sport. 100 kr ekstra for «eksklusive» greier. Og kanskje 50 kr ekstra for 4K. Noe i den duren. Ikke spesielt mer komplisert enn det. Med tilgang globalt fra første dag.

 

Det hadde blitt en kjempesuksess. Men hvis hvert jævla selskap som distribuerer innhold skal brødfø familiene sine med 50 milliarder hver så er det jo selvsagt ikke en god løsning.

Lenke til kommentar



 



Som jeg har sagt de siste 10 årene.
Tilby en, kanskje to tjenester, som samler alt innhold under ett.
Kanskje med flere forskjellige betalingsplan, ala Spotify.

Feks 200 kr for basispakke.
Du får tilgang til 95% av filmer og serier.
100 kr ekstra for sport.
100 kr ekstra for «eksklusive» greier.
Og kanskje 50 kr ekstra for 4K.
Noe i den duren.
Ikke spesielt mer komplisert enn det.
Med tilgang globalt fra første dag.

Det hadde blitt en kjempesuksess.
Men hvis hvert jævla selskap som distribuerer innhold skal brødfø familiene sine med 50 milliarder hver så er det jo selvsagt ikke en god løsning.


 

 


- NB!...: "Red Tape"

Taken din er fin den, men det er ikke så lett dessverre.

Idealistisk sett, ja, det burdet ha kommet en slik løsning...
Men konsesjoner er ikke akkurat gratis, og region restriksjonene er veldig strenge.

En morsom tanke...
"Game of thrones" er veldig populært her til lands, men etterspørselen etter "Hotel Cæsar" er ikke akkurat nevneverdig i USA eller UK...he he...


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Bransjen kan gjerne hevde sin rett, men tankegangen er utgått på dato sett opp mot hva folk ønsker av tjenestene og hva de er i stand til å gjøre om de bestemmer seg for det.

Det er bransjen som bestemmer hva som er utgått på dato og hva som ikke er utgått på dato. Selv om du skulle hevde noe som er riktig, er det likevel bransjen som får rett.

Se bare hvilken påvirkningskraft bransjen hadde på EU - det går tydeligvis ubønnhørlig mot sensur av brukernettsteder.

 

Når det kommer til bittorrent - en måte man kan bidra til å bistå open-source prosjekter er nettopp å laste ned via bittorrent, og deretter la fila bli opplastet en stund.

Lenke til kommentar

Det er bransjen som bestemmer hva som er utgått på dato og hva som ikke er utgått på dato. Selv om du skulle hevde noe som er riktig, er det likevel bransjen som får rett.

Se bare hvilken påvirkningskraft bransjen hadde på EU - det går tydeligvis ubønnhørlig mot sensur av brukernettsteder.

 

Når det kommer til bittorrent - en måte man kan bidra til å bistå open-source prosjekter er nettopp å laste ned via bittorrent, og deretter la fila bli opplastet en stund.

Det er klart at de har loven på sin side, men de hadde muligheten til å rydde opp og sette tilsier mye av problematikken med nye metoder for distribusjon. Men, de velger imidlertid ikke å endre på noen ting. Distribusjon og rettigheter til digitalt streambart innhold forblir som før selv om mange ledd i realiteten kunne blitt vasket bort.

 

Resultatet er fragmenterte tilbud og en skog av innholdsleverandører med sitt mer eller mindre eksklusive innhold.

 

I praksis ender man opp med å betale 120ish kroner per måned for å se den serien man vil følge med på, og så følger det med noe stæsj som bonus. Følger man med på et par serier på tre tjenester så koster da dette fort 360 kr pr mnd. Og man får enda litt stæsj på kjøpet. Det er styggdyrt.

 

Resultatet er at bransjen ikke evner å tilby folk det de ønsker til en overkommelig pris, og problemene fortsetter som før, uavhengig om bransjen har retten på sin side eller ikke.

Lenke til kommentar

Helt riktig, Serpentbane. Hvorfor skal bransjen endre seg selv når

  • Endringer medfører kostnader.
  • Dårlig innhold til forbrukerne ikke nødvendigvis medfører veldig mye lavere inntekter.
  • Bransjen er tung nok til å påvirke lovgiverne, og kan dermed skyve kostnadene for sine problemer over på andre.
Lenke til kommentar

Jeg tror at det er 2 viktige aspekter. Det ene har vært nevnt, og handler om eksklusivitet. 
Det andre handler om varierende innhold basert på hvor man er geografisk. En amerikansk Netflix-bruker vil ha tilgang til ting jeg ikke har tilgang til, for eksempel. 
Jeg tror at en veldig viktig faktor, når det gjelder hvorfor folk piratkopierer, handler om tilgjengelighet. Hvis man vil se en film, som er lansert i USA, men ikke lanseres i Norge før om ett år, (eller om det så bare er snakk om en uke), så vil folk gå for den enkleste løsningen, nemlig å laste ned innholdet. De fleste gir faen i alle slags byråkratiske begrunnelser for HVORFOR man ikke har tilgangen man ønsker, de vil bare ha tilgangen. Hvorvidt man piratkopierer er en REN kost/nytte-vurdering, for de fleste. 
Hva er risikoen ved piratkopiering? Hvor godt kan man minimere risiko? Hvor dårlig samvittighet får man over å bryte loven, sammenlignet med tilfredsstillelsen ved å se det man vil, når man vil? 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

- NB!...: "Red Tape"

 

Taken din er fin den, men det er ikke så lett dessverre.

 

Idealistisk sett, ja, det burdet ha kommet en slik løsning...

Men konsesjoner er ikke akkurat gratis, og region restriksjonene er veldig strenge.

 

En morsom tanke...

"Game of thrones" er veldig populært her til lands, men etterspørselen etter "Hotel Cæsar" er ikke akkurat nevneverdig i USA eller UK...he he...

 

 

 

 

Nei, det er jo ikke lett. Men man kunne for eksempel betalt en viss sum ekstra for "Norsk innhold". Eventuelt betalt 20-50-70 kr for innhold som er juridisk vanskelig. Det er i all hovedsak snakk om tilgjengeligheten her. Forbrukerne betaler for det de vil se, hvis det er så enkelt som 4-5 tastetrykk og 1 betalingsplan.

 

Hvis ikke må de nok bare finne seg i at piratkopiering kommer til å leve i beste velstående i lang, lang tid.

Dette er faktisk et marked hvor konkurransen er så hard at det ødelegger for forbrukerne. Et sjeldent fenomen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...